• 1
  • 2
2025-05-11, 08:24
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Började fundera på hur det ligger till med våra kära Adidaskrigare när dom ska in på mönstring och sedan lumpen. Antar att ett års fängelse för vägran inte är nåt som skrämmer dom kanske, men någon som är ostraffad och hellre vill hålla på med sin verksamhet istället för att sitta eldvakt i 10 månader i nån norrländsk skog kan det ju bli svårare för. Samtidigt är det ju lite skrämmande att dom får vapenträning där om det nu är så att dom inte hamnar på en bättre bana efter lumpen. Jag har svårt att tro det dock. Hur ställer sig pliktverket till dessa? Det är ju inte lätt för dom att upptäcka nån ostraffad gängkriminell som man ska hålla ögonen på? Eller hur ligger det till?
Citera
2025-05-11, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BEATNGU-NR1
Började fundera på hur det ligger till med våra kära Adidaskrigare när dom ska in på mönstring och sedan lumpen. Antar att ett års fängelse för vägran inte är nåt som skrämmer dom kanske, men någon som är ostraffad och hellre vill hålla på med sin verksamhet istället för att sitta eldvakt i 10 månader i nån norrländsk skog kan det ju bli svårare för. Samtidigt är det ju lite skrämmande att dom får vapenträning där om det nu är så att dom inte hamnar på en bättre bana efter lumpen. Jag har svårt att tro det dock. Hur ställer sig pliktverket till dessa? Det är ju inte lätt för dom att upptäcka nån ostraffad gängkriminell som man ska hålla ögonen på? Eller hur ligger det till?
Den som blivit dömd för brott eller fått strafföreläggande kommer inte gå vidare i rekryteringsprocessen mot en grundutbildning med värnplikt.
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/ut...a-fragor/domd/
För att du ska kunna bli inskriven till värnplikt och delta i Försvarsmaktens säkerhetskänsliga verksamhet måste du uppfylla kraven för en godkänd säkerhetsprövning. Säkerhetsprövningen genomförs efter mönstringen och består av två delmoment: en grundutredning och en registerkontroll.
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/ut...rhetsprovning/
Senast redigerad av Stiffinger 2025-05-11 kl. 08:49.
Citera
2025-05-11, 08:47
Det är nog lugnt. Avslutad skolgång med minst godkänt i alla betyg är ett minimum för att ens bli inkallad.
Citera
2025-05-11, 08:52
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Den som blivit dömd för brott eller fått strafföreläggande kommer inte gå vidare i rekryteringsprocessen mot en grundutbildning med värnplikt.
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/ut...a-fragor/domd/
För att du ska kunna bli inskriven till värnplikt och delta i Försvarsmaktens säkerhetskänsliga verksamhet måste du uppfylla kraven för en godkänd säkerhetsprövning. Säkerhetsprövningen genomförs efter mönstringen och består av två delmoment: en grundutredning och en registerkontroll.
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/ut...rhetsprovning/

Dom som inte är dömda för något och går under radarn tänkte jag mest på.
Citera
2025-05-11, 08:56
Medlem
Citat:
Dom som inte är dömda för något och går under radarn tänkte jag mest på.
Försvarsmakten ansvarar för säkerhetsprövningen. Om du klarar mönstringen och får en preliminär inskrivning till grundutbildning med värnplikt, kommer Försvarsmakten genomföra ett säkerhetsprövningssamtal med dig. Säkerhetsprövningen är inte en del av mönstringen och utförs av Försvarsmakten. Den genomförs i Plikt- och prövningsverkets lokaler, men ingen från Plikt- och prövningsverket deltar.
https://pliktverket.se/monstring-och...er-monstringen

Givetvis kan någon gå "under radarn", typ Mattias Flink.
Mattias Erik Flink, född 8 mars 1970 i Kristine församling i Falun, är en svensk massmördare. Han dödade sju personer och skadade tre i Falun under natten mot lördagen den 11 juni 1994.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mattias_Flink
Senast redigerad av Stiffinger 2025-05-11 kl. 09:00.
Citera
2025-05-11, 10:31
Medlem
Det är väl det bästa. De kan få gå i första ledet. Gör dem till kanonmat.

Vapen kan de förmodligen redan hantera.
Citera
2025-05-11, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Det är väl det bästa. De kan få gå i första ledet. Gör dem till kanonmat.

Vapen kan de förmodligen redan hantera.
Så du tror på den ryska taktiken? Ser den ut att ha fungerat?
Citera
2025-05-11, 11:01
Medlem
Citat:

Alltså man kan säga vad man vill. Varenda individ i vårt vackra land Svea - Har skyldigheter - Vägra man mönstring för att kunna leva fritt i ett land bättre än allt i samma våg - Kan ta sitt pick och pack och dra åt ett annat land. Sverige har inte tid för sånt skit.

Gangster eller inte gangster, man ska först inte bita handen som matar en, och för den delen Pliktigt (!) skydda med allt man har det land man betraktar som sitt hem.

Själv ville jag bli pilot, men det fick jag inte. Fallskarmsjägare blev det. Stationerat i storstan i 10 år. Men vad fan gör det. Det var kul och jag är tacksam.

Man kan inte alltid bli det man önskar.

Allt för vår Kung och fosterland.
Citera
2025-05-11, 11:06
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Secret.vaster
Alltså man kan säga vad man vill. Varenda individ i vårt vackra land Svea - Har skyldigheter - Vägra man mönstring för att kunna leva fritt i ett land bättre än allt i samma våg - Kan ta sitt pick och pack och dra åt ett annat land. Sverige har inte tid för sånt skit.

Gangster eller inte gangster, man ska först inte bita handen som matar en, och för den delen Pliktigt (!) skydda med allt man har det land man betraktar som sitt hem.

Själv ville jag bli pilot, men det fick jag inte. Fallskarmsjägare blev det. Stationerat i storstan i 10 år. Men vad fan gör det. Det var kul och jag är tacksam.

Kan du utveckla detta?
Blev du krigsplacerad i STHLM-city som FJ?
Och den krigsplaceringen togs bort efter 10 år?
Citera
2025-05-11, 11:07
Medlem
Citat:

Tio års lumpen låter lite väl häftigt.

Nej, jag vill inte ha kriminella i min armé. Så toppen att Försvarsmakten gör säkerhetskontroll.

Med din stavning tvivlar jag på att du ens hade blivit malaj. Fallskärmsjägare utbildas för övrigt i Karlsborg, om det är det du menar med "storstan".
Senast redigerad av Stiffinger 2025-05-11 kl. 11:11.
Citera
2025-05-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Kan du utveckla detta?
Blev du krigsplacerad i STHLM-city som FJ?
Och den krigsplaceringen togs bort efter 10 år?

Jag blev helt enkelt stationerat, krigsplacerad blev jag i mellanöstern för över 20 år sen.

krigsplaceringen togs bort i nyårs skiftet. Nu kan jag söka fritt på försvarsmaktens lediga jobb efter jobb, om jag kan utföra mina plikter.

Citera
2025-05-11, 11:45
Medlem
Citat:
Din flöjt, 10 års lumpen var det inte. Du kanske minns självsanerings kampanjen för omkring 10 år sen.
Inte en aning. Berätta!
Citat:
Om det inte trillar ner några polletter i din skalle så är det en skam att du ens fucking är föraktfull mot mig Och tro jag ska vardera dig och det du ser som din Sverige och spottar på, luffare till luffares son, 95% i krig är var och varenda en agenda att vinna för det man står för. Som blatte ser man många som du, svenne flöjt som inget kan än att yttra sig bakom en skärm och förakta de som inte är etnisk svensk. En flöjt som du är inte som de flesta inte har respekt för.
Sorry, men inga poletter trillar in.
Citat:
Det är idioter som du som uppmuntrar politiker att skicka vapen till Ukraina. Ukraina som inte hade gjort ett SKIT för Sverige Om scenariot vore annat.
Och det vill jag att vi fortsätter med.
Citat:
Verkligen.

Du har inte varit fallskärmsoldat i "storstan" i tio år.

Fröken i rosa har varit soldat. Och en hel del inom Försvarsmakten. Vi hade inte accepterat dig.

Jaja, ibland så får man understrecka...
Senast redigerad av Stiffinger 2025-05-11 kl. 12:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in