2025-05-10, 20:25
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
När det gäller just bananflugor så har man skapat nya arter per definition flera gånger, men då och då kan de fortfarande få fertil avkomma även om det oftast misslyckas.
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Art enligt vilken definition? Kan du hänvisa till en artikel?
Citat:
Exempelvis experimentet med Cytoraces där hybridisering mellan Drosophila nasuta och Drosophila albomicans resulterade i nya genetiska linjer med distinkta kromosomuppsättningar och reproduktiva barriärer. Dessa Cytoraces utvecklades under flera generationer och visade tecken på reproduktiv isolering från de ursprungliga arterna.
https://bmcecolevol.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2148-3-20

Jag missade att du skrev från början att dom fick avkommor. Om dom får avkommor så är dom av samma art.
Citera
2025-05-10, 21:02
Medlem
Citat:
Citat:
Att som du bara godkänna en definition är som att säga att en bil och en båt är samma sak då båda kan ta dig från punkt A till B. Det missar helt poängen med hur och var de fungerar bäst.
Citat:
Då kan vi hitta på vilken definition som helst, t.ex. att Chihuahua och Grand Danois är två olika arter eftersom dom inte kan para sig med varandra på grund av storleksskillnaden.
Citat:
Det finns väletablerade artdefinitioner,

Det evolutionistiska etablissemanget har med andra ord bestämt det baserat på subjektiva åsikter.

Citat:
Chihuahua och Grand Danois är genetiskt nära nog att fortfarande kunna få fertil avkomma via assisterad befruktning och är därmed inte olika arter. Storleksskillnaden är ju artificiellt framtvingad, inte en naturligt uppkommen barriär som vid verklig artbildning.

Det här är inkonsekvent, för du sade tidigare:

Citat:
Det finns flera olika orsaker till att två arter inte längre kan reproducera sig med varandra. Det kan t ex handla om beteendemässiga förändringar där de utvecklat ett annorlunda sätt att uppvakta varandra som inte längre fungerar eller ändrad partnerpreferens.

Vad är det för skillnad mellan två grupper som:

1) inte längre kan reproducera sig med varandra på grund av "beteendemässiga förändringar där de utvecklat ett annorlunda sätt att uppvakta varandra som inte längre fungerar"
Och:
2) inte längre kan reproducera sig med varandra på grund av fysiska hinder som inkompatibla storlekar?

Varför ska det första avgöra vad som är olika arter, men inte det andra?

Även i det första fallet så är dom "genetiskt nära nog att fortfarande kunna få fertil avkomma via assisterad befruktning och är därmed inte olika arter".
Som sagt, man väljer subjektivt vad man vill kalla för olika arter, även utseende fäller avgörande trots att dom kan få avkomma. Det låter inte i mina öron som objektiv, logisk vetenskap.
Citera
2025-05-10, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Hundar exempelvis Chihuahua och Grand Danois är samma art som vargen,

Jag håller med, eftersom dom kan få avkomma med varandra.

Citat:
hundar är bara 10 tusen år gamla, det var människan som tog vilda vargar och hade dom som husdjur/arbetsdjur, och avlade på egenskaper som står att finna idag, knarkhundar, assistans hundar, och hundar som vaktar boskap etc!

Nja, finns det bevis för det? Det är bara ett antagande. Det kan ju vara tvärtom också, att vargarna utvecklades från hunden och blev vilda.

Citat:
Chihuahua och Grand Danois kan befruktas med varandra genom konstgjord insemination!

Ja, det kan man även göra med två grupper som har beteendemässiga förändringar, fast då kallar man det för två olika arter, det var min poäng. Man väljer och vrakar med vad man vill kalla för arter, det är inte enligt mig objektiv vetenskap.
Citera
2025-05-10, 21:22
Medlem
Citat:

Nja, finns det bevis för det? Det är bara ett antagande. Det kan ju vara tvärtom också, att vargarna utvecklades från hunden och blev vilda.

Ja, det kan man även göra med två grupper som har beteendemässiga förändringar, fast då kallar man det för två olika arter, det var min poäng. Man väljer och vrakar med vad man vill kalla för arter, det är inte enligt mig objektiv vetenskap.
Det uppstod en ny art ödlor på ön efter 30 år, köttätare dom kan inte få barn med växtätarna!
Citera
2025-05-10, 21:25
Medlem
Citat:
Citat:

Citat:
Det uppstod en ny art ödlor på ön efter 30 år, köttätare dom kan inte få barn med växtätarna!

Goddag yxskaft.
Citera
2025-05-10, 21:54
Medlem
Citat:
Det är fortfarande ingen annan än du som påstår att cellens delar råkade skapas av slump eller "ramlade" på rätt plats. Man forskar aktivt på hur enkla självorganiserande system av RNA, proteiner och lipider kan ha gett upphov till prototypiska celler och man har i dagsläget kommit en bra bit på vägen i den förståelsen.

Man har sett experimentellt att enkla lipidbubblor kan bildas spontant och dessa kan även spontant innesluta RNA, proteiner och andra molekyler. Man har visat att nukleotider (RNA byggstenar) kan bildas spontant. Man har även i labb skapat RNA molekyler som kan katalysera sin egen kopiering. Dessutom har man även i labb observerat encelliga organismer utvecklas till flercelliga livsformer.

Det du skriver om flagellen är ju bara återigen samma gamla "irreducible complexity" invändning som debunkats otaliga gånger. Många av flagellens olika delar återfinns i andra enklare varianter i naturen, så kallade mellansteg. Detta visar att den kan utvecklas gradvis i flera olika steg där varje mellansteg haft sin funktion för stunden. Inte på något vis handlar det om slump som ensam förklaring eller någon magisk olyckshändelse, det är bara din missupfattning.

När får du stora tänder och klor som allätare har då med tanke på att du
är en allätare enligt idioterna som du kallar experter?

Är du ett mellanting som kommer föda en unge med klor och stora tänder som allätare tillslut eftersom ni åt kött?

Vill du ens ta det steget?

Allätare har jättestora gap och mölar in stora köttbitar utan att tugga.

Med tanke på hur stor i käften du redan är så vill jag avråda från ditt evolutionsexperiment och den oundvikliga evolutioneringen till ett mellanting eller en allätare som har ännu större mun än vad du hade.
Citera
2025-05-11, 07:09
Medlem
Varför så tyst?

Har evolutionsteorin äntligen skapat klor åt er, vilket nu resulterar i att ni har problem att skriva på tangentbord?

Plötsligt hände det?
Citera
2025-05-11, 07:21
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Jag missade att du skrev från början att dom fick avkommor. Om dom får avkommor så är dom av samma art.

Om de får fertila avkommor, nota bene. Hästar och åsnor kan få avkommor tillsammans, liksom lejon och tigrar. Men mulor och ligrar är vanligen inte fertila.
Citera
2025-05-11, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Om de får fertila avkommor, nota bene. Hästar och åsnor kan få avkommor tillsammans, liksom lejon och tigrar. Men mulor och ligrar är vanligen inte fertila.

Ja det är då samma art, eller menar du att två olika arter får en tredje art som avkomma?
Citera
2025-05-11, 07:57
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ja det är då samma art, eller menar du att två olika arter får en tredje art som avkomma?

Jag säger alltså inte emot dig, utan preciserar bara ditt yttrande.
Citera
2025-05-11, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag säger alltså inte emot dig, utan preciserar bara ditt yttrande.

Ok
Citera
2025-05-11, 08:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det låter lite märkligt! Jag har studerat evangelierna i mer än 40 år och kan direkt peka ut de exakta delarna i NT som bevisar att Jesus bara var en misslyckad apokalyptisk profet som ljög och bluffade och tills blev avrättad för kätteri eftersom han hädade gud.

Vart vill du börja?
Det finns inget enskilt stycke i evangelierna som jag skulle vilja framhålla som övertygande bevisning för Jesus, men många förhållanden som tillsammans har övertygat mig. Om du menar att du kan peka ut stycken i evangelierna som visar att Jesus ljög så tycker jag att du ska ge några exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in