2025-05-10, 17:40
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Så pass? Jag tror mer på 27.

Så pass? Jag tror mer på 26.

Citat:
Ursprungligen postat av snitcho
Gissar att detta var såväl första som sista gången jag hörde talas om detta parti.

+1 på den.
Citera
2025-05-10, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Hade det gått att rösta bort den sittande makten, så hade vi inte fått rösta helt enkelt.

Det är bara att kolla på valresultaten i andra andra länders val nyligen i EU. Vi har aldrig haft någon "demokrati", utan det är bara en front. Gå tillbaka till mello nu, går det inte på tv?

Det ligger kanske litet i det du säger, tyvärr.

Frank Zappa:

“The illusion of freedom will continue as long as it's profitable to continue the illusion. At the point where the illusion becomes too expensive to maintain, they will just take down the scenery, they will pull back the curtains, they will move the tables and chairs out of the way and you will see the brick wall at the back of the theater.”

Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Orkar inte läsa hela trådstarten men det enda parti utanför riksdagen som har en liten chans att komma in i riksdagen är MED. Elsa Widding ska vara glad om hon får 10 000 röster. Även 5000 röster är en framgång.

Widdings parti bör ha chansen att gå bättre än AfS om man inte göra alla de tavlor AfS gjort. Tror dock att Widding gör ett misstag genom att inte satsa kommunalt och regionalt. Får man bara tag på bra folk till listorna så bör man göra detta. Får man en del kommunala och regionala mandat och "riskerar" att få fler mandat eller komma in i riksdagen i nästa val så skapar man ett incitament för SD att skärpa sig. Som det nu är kan de hålla på som de gör utan att uppleva att det finns en risk att straffas av väljarna.

Jag noterar dock att Widdings parti sannolikt skulle ha haft en bättre chans att komma in i EU-parlamentet än i riksdagen. Folk är mindre rädda för att "kasta bort" sin röst i EU-valet. Piratpartiet, Feministiskt Initiativ och Junilistan är bra exempel på hur pass lätt det kan vara att ta sig in i EU-parlamentet.

När det gäller Junilistan vill jag göra ett speciellt påpekande. I deras fall var det väl den extrema trovärdigheten hos en del av de ledande företrädarna som var en delförklaring till framgången (jag tror inte att Nej-sidan i den tidigare folkomröstningen om euron hade vunnit utan dem). Hade man haft någon professor eller VD som ledande kandidat i stället för mellanstadieläraren Helene Goudin hade det nog kunnat gå ännu bättre, det är min gissning.
Citera
2025-05-10, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny

Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Kommer aldrig bli nåt av det partiet.
Det råder en total konsensus om att världen brinner, och Elsa och andra som relativisera eller förnekar att världen brinner, kan spendera eoner att presentera data och argument.
Inget kommer hjälpa.
En påläst intelligent person blir golvad av en korkad politiker, som bara kan peka på rådande konsensus.
Samtidigt är Elsa korkad. Hon har inte insett att klimatet är en politisk fråga, inte en vetenskaplig.

Bra sammanfattat, hon har väldigt bra debatter mot de andra politikerna, men det är som du säger, det handlar inte om vetenskapen, utan politik...

Visst torde det väl finnas en viss uppförsbacke eftersom en majoritet av väljarna är mer eller mindre fångar i klimatpsykosen.

Det är väl svårt att med ett enigt medienarrativ och nästan eniga politiker i riksdagen ifrågasätta klimatpsykosen/klimatreligionen. Det blir väl som att på 1600-talet ifrågasätta om det ligger någonting i narrativet att det finns häxor som flyger på en kvast till Blåkulla med små barn. Å andra sidan finns det väl en liten grupp "kättare" som inte tror på klimatreligionen eller retar sig på elbilar och dyrare elräkningar och vill ha låga elpriser och kunna fortsätta köra en härlig dieselturbo-bil som bara behöver tankas var hundrade mil i stället för var trettionde mil ÄVEN om de tror att detta bidrar till klimatproblem. Så visst finns det väl i viss mån en färdig nisch i form av klimat-kättare. Frågan är hur stor den är.

Sedan är väl frågan hur man skall göra för att nå fler. En del är kanske rätt indifferenta och prioriterar annat. Dessa människor är kanske näst lättast att nå bland övriga. Svårast att nå är väl de som är helt inne i klimatreligionen/klimatpsykosen av en eller annan anledning. Men det kan kanske gå att rycka ut en del ur klimatpsykosen.

Sedan bör man också beakta människans inneboende psykologiska offer-/belöningsmekanism. Jag tror väl i och för sig att denna psykologiska mekanism främst gynnar de som eldar på klimatpsykosen. Men denna mekanism kan kanske också för en mindre del av allmänheten slå åt motsatt håll.

Låt mig förklara:

Människan har sedan tidernas begynnelse tenderat att ha ett inbyggt offertänk. Eftersom människan vet att olika positiva belöningar i regel kräver någon slags uppoffring eller arbete (exempel: jaga vilda djur eller plöja jorden så att man får käk eller - för den moderna människan - inte äta godis så att man inte blir tjock) så tenderar människan att tro att man automatiskt får en belöning om man offrar något. Under merparten av den moderna människans tid på jorden så har man trott att offer i form av t ex djur, människor, spannmål, metallföremål o s v ger någon slags belöning. I kristendomen har offret i stället varit t ex avstående ifrån överdådig konsumtion (enligt Luthers teologi fick en figur typ Jacob Fugger vara rik men han fick inte konsumera för mycket) eller restriktioner för sexualiteten (vilket väl iofs gett en del världsliga fördelar och kristendomen dess glans). Men, men i alla fall verkar det vara rätt lätt att exploatera människans inneboende tendens att anta att man nästan automatiskt får någon slags belöning genom att offra något. Även om det varit något riktigt dumt som att offra människor eller metaller i form av svärd man kunnat försvara sig med eller guld man kunnat köpa sig mat med vid hungersnöd. Människan har utan tvekan en inneboende tendens att vilja låta sig duperas av något upplevt samband mellan offer och belöning. Så högre elpriser, osäkrare eltillgång, kortare räckvidd för bilar (hittills) och dyrare bilar (hittills) är offer man kunnat inbilla sig vara nödvändiga för att rädda planeten. Den här underliggande känslan hos människan är relativt lätt att exploatera om man kontrollerar den moderna motsvarigheten till schamaner och predikstolar, d v s medierna och opinionsledare av olika slag.

Å andra sidan kan det väl finnas individer som kan uppleva saken så att om man offrar klimatet så får man automatiskt mer konsumtionsutrymme o dyl. Så i kategorin driftstyrda och/eller icke-altruistiska människor skulle det kanske på denna grund finnas en viss psykologisk mottaglighet för Widdings parti. De här människorna saknar dock ofta ädlare drag och kan antagligen fås att tro att det finns andra sätt att tillfredsställa drifter och materiella behov. I den här kategorin människor finns ofta moderater och kanske också anhängare till Medborgerlig Samling. Skånepartisterna upplevde jag ofta tillhörde den här kategorin människor. En del moderna SD:are kan kanske också inrangeras i den här kategorin. För dem är alkoholrus, utlevd sexualitet och konsumtion ofta viktigt, det är mitt intryck, speciellt efter att ha hört Gamov och Dulnys (iofs obevisade) berättelser om hur man betett sig internt i partiet.

När det gäller de delar av den bredare allmänheten som kanske är påverkbar så gissar jag att det kan vara en fördel att vara pedagogisk och hitta argument/påståenden som klistrar fast sig i minnet och sätter grus i maskineriet för etablerade narrativ i en del människors hjärnor. Och det är väl möjligt att Elsa Widdings debattstil inte i alla lägen är optimal även om den ger ett intryck av trovärdighet hos en viss publik, typ de som tittar på SwebbTV. Om någon etablerad, trovärdig politiker eller "expert" säger att havsnivåerna höjs, öknarna breder ut sig, korallreven dör och mänskligheten hotas" så svarar Elsa Widding antagligen något typ "I IPCC:s rapport 2024:352, Volym XIX, bilaga 5, tabell 57 b) så framgår det tydligt att havsnivån i bascenariot bara kommer att höjas 8 millimeter fram till år 2060, och inför vi total koldioxidneutralitet i Sverige så ger det en havsnivåhöjning enligt IPCC:s eget sätt att räkna på bara 0,0005 mm, och detta till en kostnad om 500 miljarder per år vilket är orimligt". Mot detta anför kanske politikern/"experten" något typ "här försöker Elsa Widding på ett cyniskt sätt med irrelevanta räkneexempel, som ingen expert skulle godkänna, blanda bort korten, vi vet alla att det blir varmare och att vi får mer och mer extremväder och att människor faktiskt DÖR p g a detta, och detta ber Elsa Widding oss att strunta i, bla, bla".

Bästa argumentet visavi en bredare allmänhet är kanske att det var varmare på bronsåldern och att det då växte icke växtförädlade vindruvor vilt i Sverige (trots att man inte selekterat fram en sort för litet kallare klimat). Det här vill jag minnas stod i min lärobok i historia när jag gick i mellanstadiet. Att det fanns mer koldioxid i luften när de första människoliknande varelserna såg dagens ljus är väl ett nästan lika bra argument. Man behöver en bra ingång i folks skallar för att ge folk magkänslan att litet högre koldioxidnivåer inte är en dramatisk förändring som naturen själv inte tidigare skapat. Då blir folk kanske mer mottagliga för typisk Elsa Widding-argumentation av typen "[..] Volym XIX, bilaga 5, tabell 57 b)" som antagligen också behövs för att ge ett vederhäftigt intryck.

Jag vet inte om det skulle hjälpa med skrämselpropaganda av motsatt typ och säga att mer CO2 eventuellt skulle kunna fördröja inträdandet av en ny istid. Kanske kan man också påpeka att klimatexperterna fram till ungefär år 1976 varnade för en ny istid.

De mer vetenskapliga argumenten med diagram och tabeller med data från IPCC kan säkert vara bra för ett ge ett vederhäftigt intryck och för att locka en mindre grupp universitetsutbildade personer inom främst det naturvetenskapliga området. Men om man för en bredare publik enbart förlitar sig på vetenskapliga diagram och tabeller så är det antagligen svårare att lugna en bredare publik. Det behövs något mer för att plocka ner dem på jorden och rycka ut dem ur masspsykosen. Upplysningen att det var varmare på bronsåldern är kanske ett exempel på upplysningar som kan dra loss en del ur masspsykosen. Jag undrar också om de misslyckanden det förtroendeingivande etablissemanget gjort sig skyldigt till när det gäller NUON, de skenande elpriserna några år efter EU-inträdet och Northvolt eventuellt skulle kunna hjälpa till att få folk att ifrågasätta etablerade narrativ och etablissemangets upplevda kompetens och proffsighet. Det är berättigat att ställa frågan att om de nu kan göra tavlor av ovanstående typ, kan de då inte göra detta även inom andra områden? Biverkningarna av en ny sorts läkemedel mot Covid-19 som inte genomgått de typiska testprocedurerna om ca 7 år utan bara testats några månader, och dessutom i tydligen bristfälliga studier, skulle kanske också kunna bidra till att plocka ner folk på jorden, ur masspsykosen uppe i det blå (mRNA-vaccinen var en helt nya typ av "vacciner"; vektor-vacciner som AstraZenecas hade funnits sedan 70-talet, kineserna använde dock för säkerhets skull den äldsta typen av vacciner baserade på avdödat virus mot Covid-19). I alla fall skulle denna komponent kunna vara användbar visavi de väljare som själva eller i familje-, släkt- eller bekantskapskretsen kunnat observera sannolika biverkningar av Covid-19-vaccinerna.
Citera
2025-05-10, 18:40
Medlem
NakedApples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Exakt. Lär bli noll röster med denna wall of text.

Annars är Widding jävligt vettig, och skulle bli en mycket bra Klimatminister efter den där tonåringen från Iran. Elsas första åtgärd på posten skulle förmodligen vara att avsätta sig själv.
Du har inte en endaste aning om Elsa!

Hon har gift sig till det det svenska namnet Widding för att verka finare.

Hon har ett dubbelt efternamn där Widding är före detta stackars mannens efternamn.

Elsa heter egentligen något helt annat och är från norsk släkt.
En tidigare arbetsgivare beskriver henne som en "loose cannon on deck"

Att du anser denna mångdiagnos-kvinna vara vettig säger faktiskt en del om din låga IQ.
Citera
2025-05-10, 18:41
Avstängd
För att vara så smart och erfaren så verkar hon inte direkt klipsk. Skulle säga att starta ett parti dagens samhälle är nästan omöjligt. Först måste dom gamla partierna försvinna innan nytt blod kan komma in. Spelar ingen roll om man gillar henne inte så skulle jag inte rösta på henne för det är att kasta rösten i sjön. Jag har inget emot henne.
Bättre hon går med i MED. Men hos MED så ligger dom stadigt där dom ligger, händer inte så mycket där heller. Jag gillar MED men jag kommer inte rösta på dom än.

Sen förstår jag inte hur man kan med och rösta på dom gamla partierna oavsett sida. Dessa har ju totalt förstört Sverige och i synerlighet Reinfeldt och Löfven.
Citera
2025-05-10, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarningen
Visst torde det väl finnas en viss uppförsbacke eftersom en majoritet av väljarna är mer eller mindre fångar i klimatpsykosen.
jag klarade av att läsa några meningar.
sen gick det inte mer.
försök att kanalisera dina tankar, din text upplevs väldigt spretig.
gör det så kommer du reducera din text också.
Citera
2025-05-10, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tyvärr gav det henne hybris och helt plötsligt trodde hon sig vara expert på sådant som klimatfrågan där hon gjort bort sig rejält.

Hotet att skicka SÄPO på wikipedia för att hon inte gillade dess artikel om henne ger knappast heller pluspoäng.

Hade aldrig läst ett ord till av denna rappakalja om det inte varit för namnet Elsa Widding.
Jobbade ihop med henne för några år sedan och värre sociopat får man leta efter.

Ni som säger att hon är påläst och kunnig får gärna referera.
Citera
2025-05-10, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Verka bra med ett parti för antivaxxers och plattjordare, då slipper vi se dessa i de vanliga partierna.

Amen
Citera
2025-05-10, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icepack
Strålande nyheter att Elsa Widding startar ett eget parti. Det finns ett stort stöd för henne bland väljarna. Elsa är påläst, kunnig och har modet att stå upp för sin åsikt.
Det finns hopp om Sverige.
Heja Elsa!!!
Skulle väljarna i Sverige plötsligt börja rösta på en kunnig,
välutbildad, modig person? Det skall du absolut inte räkna med! Kom med en korkad, lögnaktig skitstövel, gärna smygbög så skall du få se på intresse, både från media och
packet.
Citera
2025-05-10, 20:25
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tyvärr gav det henne hybris och helt plötsligt trodde hon sig vara expert på sådant som klimatfrågan där hon gjort bort sig rejält.

Hotet att skicka SÄPO på wikipedia för att hon inte gillade dess artikel om henne ger knappast heller pluspoäng.

Gjorde bort sig rejält? Ja, kanske om du menar som läget var då. Idag tror jag att många (alla) håller med henne.
Citera
2025-05-10, 20:51
Medlem
Friindivids avatar
Jag har lyssnat till samtalet mellan Bern och Willgert på Swebbtv, som faktiskt var rättframt. De nämnde att AfS bara uppnått 0,8% i opinionsmätningarna (och detta efter 7 år) och båda två insinuerade att AfS är ett hopplöst projekt. AfS skapades av SD:are och skrapar man på AfS yta finner man SD, det parti som Widdng har lämnat bakom sig, enligt henne själv. Därför håller jag med TS, som f.ö. skrivit en vettig trådstart, att Widdings parti, om det ska tas på allvar, ska hålla sig borta ifrån AfS(SD)-profiler och sikta på att vara lika suveränt och oberoende som Widding förhoppningsvis vill att Sverige ska vara (TS motivering var en annan). Det inbegriper f.ö. även all annan utomparlamentarisk kontrollerad opp. såsom MED m.fl. Det här hänger i sin tur samman med nödvändigheten att Widdings partiprojekt därtill måste vara helt oavhängigt den internationella israeliska lobbyn.

Någon kommenterade på Swebbtv:s sida att Elsa först var SD:are, därefter AfS:are och därefter Mod:are. Nu är hon alltså inne på sitt fjärde parti. Tyvärr, måste man vända det här partihoppandet emot henne. Det undergräver förtroendet.
Senast redigerad av Friindivid 2025-05-10 kl. 21:06.
Citera
2025-05-10, 21:14
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friindivid
Jag har lyssnat till samtalet mellan Bern och Willgert på Swebbtv, som faktiskt var rättframt. De nämnde att AfS bara uppnått 0,8% i opinionsmätningarna (och detta efter 7 år) och båda två insinuerade att AfS är ett hopplöst projekt.

Länk?

Citat:
AfS skapades av SD:are och skrapar man på AfS yta finner man SD, det parti som Widdng har lämnat bakom sig, enligt henne själv. Därför håller jag med TS, som f.ö. skrivit en vettig trådstart, att Widdings parti, om det ska tas på allvar, ska hålla sig borta ifrån AfS(SD)-profiler och sikta på att vara lika suveränt och oberoende som Widding förhoppningsvis vill att Sverige ska vara (TS motivering var en annan). Det inbegriper f.ö. även all annan utomparlamentarisk kontrollerad opp. såsom MED m.fl. Det här hänger i sin tur samman med nödvändigheten att Widdings partiprojekt därtill måste vara helt oavhängigt den internationella israeliska lobbyn.

Någon kommenterade på Swebbtv:s sida att Elsa först var SD:are, därefter AfS:are och därefter Mod:are. Nu är hon alltså inne på sitt fjärde parti. Tyvärr, måste man vända det här partihoppandet emot henne. Det undergräver förtroendet.

Elsa har mig veterligen aldrig varit med i Afs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in