• 1
  • 2
2025-05-10, 16:47
Medlem
Enydrions avatar
Har byggt en ny burk moderkort gigabyte b650 eagle ax och processor Ryzen 5 7500f och grafikkort Sparkle Intel Arc A770 TITAN OC 16GB
Minne 6000 MHz 32 gig Black fury

Har gjort en usb sticka från Microsofts site med Windows 11 på, har försökt enabla Secure Boot (är väl på redan från start) och försökt slå på TPM i bios, finns ett par olika att välja på, men när jag försöker installera win 11 så säger den efter en stund att hårdvaran inte är kompatibel,en inte just vad som inte är kompatibelt har ej anslutet internet och svarar att jag ska lägga in nyckel senare.

Börjar nu luta åt att först installera Windows 10 så jag därifrån kan köra program som kollar kompabiliteten för win 11med lite mer exakta besked

Minnet verkar funka och jag har ändrat till expo 1 och det snurrar kring 6000 MHz och bios syns på skärmen via dp kabel från grafikkortet

Har installerat win 11 på en äldre burk som saknar hårdvaran som krävs och kört på den i ett och halvt år utan problem, men den här datorn ska ju ha hårdvara som behövs, men får lust att köra Rufus igen

Nån som har några tips?
Senast redigerad av Enydrion 2025-05-10 kl. 16:56.
Citera
2025-05-10, 17:04
Medlem
Gör en xmlfil på nedan sida och spara den i rooten på usbstickan, prova installera igen.
https://schneegans.de/windows/unattend-generator/

Där kan du klicka ur och modifiera hur du vill ha det, under Setup så finns det options att frångå TPM, secure boot etc.
När du fått allt lira, kan du ju börja undersöka vad som felar.
Citera
2025-05-10, 17:10
Medlem
schizomenaces avatar
Du kan använda Rufus för att skapa installationsmedia som inte kräver Secure Boot, TPM, etc. för datorer med Windows 11. Det borde komma upp som alternativ innan USB-stickan formateras.

Det går även att använda NTLite för att redigera en Windows 11 ISO så att det kan installeras utan de nya kraven.
Citera
2025-05-10, 17:12
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Gör en xmlfil på nedan sida och spara den i rooten på usbstickan, prova installera igen.
https://schneegans.de/windows/unattend-generator/

Där kan du klicka ur och modifiera hur du vill ha det, under Setup så finns det options att frångå TPM, secure boot etc.
När du fått allt lira, kan du ju börja undersöka vad som felar.

Jag skulle typ kunna välja bort att den ska kolla en sak i taget tills jag hittar vilken det är som hindrar den från att installera? Eller hur skulle det vara bäst att tänka?
Citera
2025-05-10, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag skulle typ kunna välja bort att den ska kolla en sak i taget tills jag hittar vilken det är som hindrar den från att installera? Eller hur skulle det vara bäst att tänka?

Prova gör en xml, du kan ju även ta bort en hel del skitprogram som man inte vill ha, det som avaktiveras och aktiveras i filen går ju sen att rätta till om man vill.

Jag installerar numera alltid med hjälp av en xml, även fast jag inte behöver.

https://download.gigabyte.com/FileLi...0adf38304d004b

Settings/misc/trusted computing 2.0, sid 17-18 i manualen
Senast redigerad av peckapecan 2025-05-10 kl. 17:28.
Citera
2025-05-10, 17:47
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Prova gör en xml, du kan ju även ta bort en hel del skitprogram som man inte vill ha, det som avaktiveras och aktiveras i filen går ju sen att rätta till om man vill.

Jag installerar numera alltid med hjälp av en xml, även fast jag inte behöver.

https://download.gigabyte.com/FileLi...0adf38304d004b

Settings/misc/trusted computing 2.0, sid 17-18 i manualen

Det verkar tyvärr vara krångligare på det kort jag har. Citat "A button called trusted platform module (TPM) and the options on there were: Auto, Disabled, Enable dTPM, Enable ASP fTPM and Enable Pluton fTPM."
Citera
2025-05-10, 17:52
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Har byggt en ny burk moderkort gigabyte b650 eagle ax och processor Ryzen 5 7500f och grafikkort Sparkle Intel Arc A770 TITAN OC 16GB

Har gjort en usb sticka från Microsofts site med Windows 11 på, har försökt enabla Secure Boot (är väl på redan från start) och försökt slå på TPM i bios, finns ett par olika att välja på, men när jag försöker installera win 11 så säger den efter en stund att hårdvaran inte är kompatibel,en inte just vad som inte är kompatibelt har ej anslutet internet och svarar att jag ska lägga in nyckel senare.

Börjar nu luta åt att först installera Windows 10 så jag därifrån kan köra program som kollar kompabiliteten för win 11med lite mer exakta besked

Minnet verkar funka och jag har ändrat till expo 1 och det snurrar kring 6000 MHz och bios syns på skärmen via dp kabel från grafikkortet

Har installerat win 11 på en äldre burk som saknar hårdvaran som krävs och kört på den i ett och halvt år utan problem, men den här datorn ska ju ha hårdvara som behövs, men får lust att köra Rufus igen

Nån som har några tips?

Gör om stickan.

Vilka TPM-alternativ har du?

Själv skulle jag installera W11 genom att kringgå, och sedan ladda ner programmet som kollar just kompatibiliteten för att se vad det är frågan om. Samt även kolla med "Pc Internals" vad datorn faktiskt innehåller.
Citera
2025-05-10, 17:55
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Nån som har några tips?

Denna lösning fungerade för en person: https://www.reddit.com/r/buildapc/co...tpm/?rdt=57920
Citera
2025-05-10, 18:03
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Denna lösning fungerade för en person: https://www.reddit.com/r/buildapc/co...tpm/?rdt=57920

Okej, jag har svarat No på den frågan varje gång datorn startat, var nån som svarat Yes och sen bara hade svart bild, så vågade aldrig prova med Y och nämnde det inte heller min beskrivning, ska samla lite mod innan jag testat denna och se om jag vågar testa
Citera
2025-05-10, 18:19
Medlem
Rickard.Anderssons avatar
Är nog ditt USB-minne som är slut, har haft samma problem. Köpte nytt och det funkade klockrent.

Använd inte Rufus för övrigt utan använd balenaEtcher.
Citera
2025-05-10, 18:30
Medlem
Enydrions avatar
Svarade nu ja på frågan om jag bytt processor och hade ställt tillbaka TPM till Auto och det har nu börjat installera sig, så det verkar fungera äntligen, tack alla!
Citera
2025-05-10, 21:07
Medlem
PeterNosters avatar
Ska snart bygga dator så frågade ChatGPT:
Är AMD Ryzen 5 7500f kompatibel med windows 11?

Citat:
Hej! Ja, AMD Ryzen 5 7500F är kompatibel med Windows 11. AMD:s processorer i Ryzen-serien, inklusive 7500F, stöds av Windows 11, förutsatt att din dator uppfyller andra krav som RAM, lagring och TPM 2.0 (Trusted Platform Module). Eftersom 7500F är en modern processor bör den fungera smidigt med Windows 11, särskilt om du har de senaste drivrutinerna och BIOS-uppdateringarna från AMD och din moderkortstillverkare. Om du vill vara helt säker kan du kontrollera kompatibilitetsverktyg från Microsoft eller din datortillverkare.

Har du fler frågor om din dator eller annat, är det bara att säga till!

Svar härifrån säger att den är kompatibel trots att den inte är med i officiella listan.
Länk till AMD där säger samma sak.

https://answers.microsoft.com/en-us/...a-98acb3021f28

Problem med ditt moderkort:
https://www.reddit.com/r/gigabyte/co..._11/?rdt=64435

Fråga:
Varför valde du just denna kombination av MB och CPU?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in