• 1
  • 2
2025-05-10, 22:43
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ska snart bygga dator så frågade ChatGPT:
Är AMD Ryzen 5 7500f kompatibel med windows 11?

Svar härifrån säger att den är kompatibel trots att den inte är med i officiella listan.
Länk till AMD där säger samma sak.

https://answers.microsoft.com/en-us/...a-98acb3021f28

Problem med ditt moderkort:
https://www.reddit.com/r/gigabyte/co..._11/?rdt=64435

Fråga:
Varför valde du just denna kombination av MB och CPU?

Tja, det var egentligen för att det fanns platser för rätt många expansionskort förutom gpu:n mot de andra korten jag jämförde med, sen ville jag inte välja nåt med am4 då jag inte har nåt till den serien tidigare, då det är ett nybygge, jag valde cpu:n för att det var den billigaste am5 cpu:n, då jag funderar på att uppgradera cpu och gpu i framtiden.

Intels cpu:er blir ju väldigt varma och de har eventuellt fixat felen nu med firmware men inget jag vill ha besvär med.

Men jag kan väl säga att de ram och nvme:s som är testade med moderkortet är väldigt få, så jag skulle nog inte välja det igen. Jag har stoppat in ett par pci kort med 4 usb anslutningar i var, då jag har många externa hårddiskar

Tittade inte ens på vad som stöds av win 11, jag förutsatte att det stöds.

De ram jag köpte och nvme:n finns inte med i de listor som moderkortet är testat med.
Senast redigerad av Enydrion 2025-05-10 kl. 22:46.
Citera
2025-05-11, 00:03
Medlem
kasanetetofan0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Har byggt en ny burk moderkort gigabyte b650 eagle ax och processor Ryzen 5 7500f och grafikkort Sparkle Intel Arc A770 TITAN OC 16GB
Minne 6000 MHz 32 gig Black fury

Har gjort en usb sticka från Microsofts site med Windows 11 på, har försökt enabla Secure Boot (är väl på redan från start) och försökt slå på TPM i bios, finns ett par olika att välja på, men när jag försöker installera win 11 så säger den efter en stund att hårdvaran inte är kompatibel,en inte just vad som inte är kompatibelt har ej anslutet internet och svarar att jag ska lägga in nyckel senare.

Börjar nu luta åt att först installera Windows 10 så jag därifrån kan köra program som kollar kompabiliteten för win 11med lite mer exakta besked

Minnet verkar funka och jag har ändrat till expo 1 och det snurrar kring 6000 MHz och bios syns på skärmen via dp kabel från grafikkortet

Har installerat win 11 på en äldre burk som saknar hårdvaran som krävs och kört på den i ett och halvt år utan problem, men den här datorn ska ju ha hårdvara som behövs, men får lust att köra Rufus igen

Nån som har några tips?

Kolla BIOS o se vart problemet är..
Citera
2025-05-11, 14:33
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Har byggt en ny burk moderkort gigabyte b650 eagle ax och processor Ryzen 5 7500f och grafikkort Sparkle Intel Arc A770 TITAN OC 16GB
Minne 6000 MHz 32 gig Black fury

Har gjort en usb sticka från Microsofts site med Windows 11 på, har försökt enabla Secure Boot (är väl på redan från start) och försökt slå på TPM i bios, finns ett par olika att välja på, men när jag försöker installera win 11 så säger den efter en stund att hårdvaran inte är kompatibel,en inte just vad som inte är kompatibelt har ej anslutet internet och svarar att jag ska lägga in nyckel senare.

Börjar nu luta åt att först installera Windows 10 så jag därifrån kan köra program som kollar kompabiliteten för win 11med lite mer exakta besked

Minnet verkar funka och jag har ändrat till expo 1 och det snurrar kring 6000 MHz och bios syns på skärmen via dp kabel från grafikkortet

Har installerat win 11 på en äldre burk som saknar hårdvaran som krävs och kört på den i ett och halvt år utan problem, men den här datorn ska ju ha hårdvara som behövs, men får lust att köra Rufus igen

Nån som har några tips?
Se till att du har aktiverat alternativet för säker start och att systemet är inställt på UEFI-läge, inte CSM eller Legacy Mode. Aktivera även AMD fTPM under Trusted Computing i BIOS.

Kontrollera att din enhet använder GPT-partitionsschema, inte MBR. Detta kan du verifiera genom att ansluta USB-stickan till en annan dator och kontrollera via Diskhantering eller genom kommandotolken med diskpart.

Uppdatera BIOS till den senaste versionen via Gigabytes officiella webbplats för B650 Eagle AX.

Du bör även ansluta datorn till internet under installationen. Det kan krävas för att installationsprogrammet ska kunna verifiera systemets kompatibilitet och ladda nödvändiga drivrutinsuppdateringar till de senaste versionerna via Windows Update.
Citera
2025-05-11, 14:53
Medlem
Enydrions avatar
Nu verkar det som om det ska gå att installera, men vill inte logga in på Microsoft kontot (har nog inget ens) ska försöka göra en usb sticka så jag via den kan radera nvme stickan i datorn där win 11 installerats, innan jag återigen försöker installera från början igen och då installera utan att logga in på Microsoft kontot enligt guide på toms hardware
https://www.tomshardware.com/how-to/...rosoft-account
Citera
2025-05-11, 15:02
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Nu verkar det som om det ska gå att installera, men vill inte logga in på Microsoft kontot (har nog inget ens) ska försöka göra en usb sticka så jag via den kan radera nvme stickan i datorn där win 11 installerats, innan jag återigen försöker installera från början igen och då installera utan att logga in på Microsoft kontot enligt guide på toms hardware
https://www.tomshardware.com/how-to/...rosoft-account

Det där sättet fungerar utmärkt, gjorde det för bara några dagar sedan. Fördelen med det över "Rufus" är att man slipper Promten som Rufus orsakar och som kommer ibland och säger att lösenordet måste ändras.
Citera
2025-05-11, 20:41
Moderator
memymos avatar
Hårdvara: PC --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2025-05-12, 21:00
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det där sättet fungerar utmärkt, gjorde det för bara några dagar sedan. Fördelen med det över "Rufus" är att man slipper Promten som Rufus orsakar och som kommer ibland och säger att lösenordet måste ändras.

Verkar som jag kom igenom utan att logga in hos Microsoft, nu när jag installerat win 11 igen
Citera
2025-05-12, 21:14
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Verkar som jag kom igenom utan att logga in hos Microsoft, nu när jag installerat win 11 igen

Grattis.

Följande program kan stänga av telemetri, göra Windows snabbare, justera en hel rad av inställningar i Windows men inom ett program: https://winscript.cc/

En förenklande hjälpreda för varje Windows-installatör.
Citera
2025-05-13, 13:24
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Grattis.

Följande program kan stänga av telemetri, göra Windows snabbare, justera en hel rad av inställningar i Windows men inom ett program: https://winscript.cc/

En förenklande hjälpreda för varje Windows-installatör.

Använd inga okända, skumma programvaror som kan ge dig mängder med reklam, eller som kan stjäla dina lösenord etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in