2025-05-10, 10:00
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Nja? Det står klart och tydligt i det som du själv citerar.

I TS fall om rån och misshandel så måste en ledig polis ingripa
Vad händer om denne inte gör det, begår denne brott att inte ingripa? Vad om man inte ens ser brottet?
Citera
2025-05-10, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
Då är det ju bra hur man definierar "grovt brott" först eller hur? Är det ok om det juridiskt är ett brott av normalgraden ska polisen sitta kvar och dricka sin öl men annars så begår han tjänstefel ? Är det så jag ska tolka dig?
Det handlar inte om huruvida brottet är "grovt" inom sin kategori, utan om det är "svårare brottslighet".

Det finns brott som bara har normalgraden. Människorov och mord exempelvis. De räknas garanterat som svårare brottslighet, men exakt var gränsen går vet jag inte.
Citera
2025-05-10, 10:19
Avstängd
Tommycombat18s avatar
Citat:
Vad händer om denne inte gör det, begår denne brott att inte ingripa? Vad om man inte ens ser brottet?
En ledig polis MÅSTE ingripa när denne är ledig för vilket brott som helst. Det står klart och tydligt i polislagen.
Citera
2025-05-10, 10:20
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommycombat18
En ledig polis MÅSTE ingripa när denne är ledig för vilket brott som helst. Det står klart och tydligt i polislagen.
Även när denna är full? Vad händer om denne inte gör det då? Kanske inte ens ser brottet? Blir man då dömd?
Citera
2025-05-10, 10:23
Avstängd
Tommycombat18s avatar
Citat:
Ja,om det kommer fram att en ledig polis varit på en brottsplats och sett ett brott så måste denne ingripa-det spelar ingen roll om det är ett mord eller ett snatteri. Ja han begår ett tjänstefel annars.
Citera
2025-05-10, 10:28
Avstängd
Tommycombat18s avatar
Citat:
Även när denna är full? Vad händer om denne inte gör det då? Kanske inte ens ser brottet? Blir man då dömd?
Haha,nej,är denne polis full så kan han hamna i fyllecellen som en vanlig Svensson. Ser han inget så kan han ju inte belastas för något som leder till tjänstefel. 👮‍♂️🚔
Citera
2025-05-10, 10:31
Medlem
Neksnors avatar
När det gäller våld mot tjänsteman så får man ju fundera på varför det brukas våld.
Säg att din granne, som är polis, på fritiden har tafsat på din 8-åriga dotter. Strax efter att du fått veta det möter du grannen, i tjänst och uniform, och sänker honom på ett slag utan att först hälsa.

När det gäller att vara i tjänst på fritiden så tror jag inte att det inte är något speciellt med poliser, det ska tydligen gälla samma regler för alla myndigheter. Är man rättshaveristiskt lagd så tror jag att man kan gå fram till sin lokala kronofogde utanför Ikea på söndagseftermiddagen och betala den där skulden de försökt driva in.
Däremot kan det finnas speciella regler om att en polis mer aktivt ska träda i tjänst i vissa fall.
Citera
2025-05-10, 10:31
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Haha,nej,är denne polis full så kan han hamna i fyllecellen som en vanlig Svensson. Ser han inget så kan han ju inte belastas för något som leder till tjänstefel. 👮‍♂️🚔
Men om han såg men inte vill medverka som vittne då?
Citera
2025-05-10, 10:34
Avstängd
Tommycombat18s avatar
Citat:
Men om han såg men inte vill medverka som vittne då?
Det måste denne göra,annars begår han helt klart ett regelbrott som kan ge denne konsekvenser i sitt framtida jobb.
Citera
2025-05-10, 10:37
Avstängd
Tommycombat18s avatar
Citat:
Det måste denne göra,annars begår han helt klart ett regelbrott som kan ge denne konsekvenser i sitt framtida jobb.
En polis är ledig endast då han inte ser ett brott. Han är en tjänsteman vid ledighet,så kännbarare straff om du slår denne på käften än en vanlig Svensson.
Citera
2025-05-10, 10:40
Avstängd
Tommycombat18s avatar
Citat:
Du får nyktra till nu. Du svamlar massa pga alkohol.
Lol-Jag talar från min egen erfarenhet. Jag har slagit en ledig polis och en svensson-vilket tror du drabbade mig värst?
Citera
2025-05-10, 10:44
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Lol-Jag talar från min egen erfarenhet. Jag har slagit en ledig polis och en svensson-vilket tror du drabbade mig värst?
Olm det är du på bilden så gick det inte så bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in