• 4
  • 5
2025-05-09, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
EN googling ger direkt svar att i liter Avgas LL kostar 30 kr.

Det är en konst att söka med Google, minsta lilla fel och man får nonsenssvar som du fick.

Jag sökte på "avgas pris"

Observera att svaret jag fick är helt felaktigt! Verkar vara priset hos en lokal flygklubb.

LL
https://youtu.be/uSGVk2KVokQ?si=DCGGmy6GOLa7iI4A

Ovan finns svaret varför google har blivit så dåligt.
Det fanns alltså en förklaring.
Citera
2025-05-09, 19:17
Medlem
99 procent av de som söker kan inte använda en sökmotor. Oftast får de miljoner svar.
De har aldrig lärt sig att explicit formulera sökbegreppet så att man hittar det man söker och slipper tusentals andra svar från sökmotorn.

Jag får hjälpa folk varje dag.

Ännu färre kan hitta grundbulten. Att strippa bort allt som är irrelevant för sökningen och endast hitta den lilla detaljen man söker efter.

Se till att ni lär er det här nu.
Citera
2025-05-09, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Hur länge räcker fotogen i en fotogenlampa?

Svar kopierat från Google : Om du har en liten enkel oljelampa med en snörliknande veke så räcker en liter lampolja jättelänge. Om du istället har en supertörstig megabrännare och dessutom drar på lågan på högsta möjliga effekt så räcker den garanterat inte lika länge.
Som man frågar får man svar.

Svaret är ju rätt med hänseende till att du just frågar hur " LÄNGE" räcker...
Svaret blir ju då jättelänge eller inte lika länge...

Google förstår inte underförstådda meningar eller att läsa mellan raderna.

Om du frågar hur många " TIMMAR" räcker....då får du svar i timmar eller minuter.
Prova själv så får du se...
Senast redigerad av Cuttherope 2025-05-09 kl. 23:13.
Citera
2025-05-10, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope

Om du frågar hur många " TIMMAR" räcker....då får du svar i timmar eller minuter.
Jag fick svaret genom denna bifogade länk.

Det är så att Google medvetet försämrat söksvaren för att hålla mer trafik på deras sidor.
Mitt exempel var bara ett löst ryckt ur minnet.
Det är så att när man googlat senaste 20 åren så har jag i alla fall märkt en väsentlig förändring i de svar man får. Svaren verkar emellanåt vara skrivna av en sjätteklassare.
Kolla på bifogad länk så ser du vad det handlar om.

Jag är nu inte längre frustrerad när jag Googlar, jag har fått veta VARFÖR det är på detta sätt i dag.
Citera
2025-05-10, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope

Jag gav tidigare exemplet att Googla på "Smalt Kylskåp"
De kommersiella annonserna och de som är sponsrade som kommer först är relevanta.
MEN när de "övriga" kommer upp så är de första precis tvärt om. Korta kubiska kylskåp.
Detta för att man direkt skall gå till de kommersiella radannonserna i starten av sidan... vilket betyder mer klirr i kassan hos Google.
Citera
2025-05-10, 10:27
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Jag fick svaret genom denna bifogade länk.
Bra länk. Dumhetskonceptet gäller också en del andra branscher, där folk söker och skall fortsätta söka (eller trassla in sig totalt) för att just sökning är affärsidén (Tinder och sånt). Borde behövas en minister för företeelser där folk har som födkrok att saker är dåliga (hela jurist-branschen).
Citera
2025-05-10, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Bra länk. Dumhetskonceptet gäller också en del andra branscher, där folk söker och skall fortsätta söka (eller trassla in sig totalt) för att just sökning är affärsidén (Tinder och sånt). Borde behövas en minister för företeelser där folk har som födkrok att saker är dåliga (hela jurist-branschen).
Helt korrekt. Länken fick jag av en annan flashbackare. Fram tills jag såg denna video har jag nästan dagligen förbryllats över de märkliga svar man fått och hur irrelevant svaren är emellanåt.
Nu vet jag och jag är glad för det.
Citera
2025-05-10, 11:49
Medlem
Neksnors avatar
Varför skriva onödigt långa och komplexa sökfraser?

Jag sökte på "pris flygbränsle" och fick ett tydligt svar, som kanske är korrekt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in