• 1
  • 2
2025-05-09, 08:20
Medlem
När man som jag ofta söker information genom att Googla får man ofta helt obegripligt irrelevanta svar.

Hur mycket kostar flygbränsle?
Svar: Ett stort plan kan tanka jättemycket bränsle och kostar mycket att tanka.
Ett litet plan däremot kostar inte alls lika mycket att tanka...

Frågor om bränsle och dess energiinnehåll, frågor där man specifikt anger vad man vill veta men får annat svar eller en endaste förenklad mening.
Frustrerande att behöva googla 8 gånger och gå in på diverse "seriösa" sidor kan man tro och informationen som skulle vara så enkel att framställa knappt går att finna?
Statisktiska CentralByrån, SCB ett exempel på denna förvirrade "nya" modell med cellformat.
Helt omöjligt att bilda sig en uppfattning om vad som visas.

Har ni märkt att det har blivit svårare att få relevant information?
Citera
2025-05-09, 08:25
Medlem
Mia-Rovys avatar
Jag fick i alla fall korrekt svar

Citat:
En öl som kostar 70–90 kronor inne i staden kan lätt kosta runt 100–120 kronor på flygplatsen

Men de presenterar många olika frågor och svar, och troligen så blandas de en del. De lär använda det för att träna sitt system (och eventuellt forskning). Så det lär bli bättre med tiden och vilka svar man faktiskt läser lär påverka resultaten i framtiden
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-05-09 kl. 08:43.
Citera
2025-05-09, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag fick i alla fall korrekt svar
Hur ställde du frågan?

Vad innehåller en "vanlig" öl?
Citera
2025-05-09, 08:30
Medlem
Hur länge räcker fotogen i en fotogenlampa?

Svar kopierat från Google : Om du har en liten enkel oljelampa med en snörliknande veke så räcker en liter lampolja jättelänge. Om du istället har en supertörstig megabrännare och dessutom drar på lågan på högsta möjliga effekt så räcker den garanterat inte lika länge.
Citera
2025-05-09, 08:32
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Hur ställde du frågan?

Vad innehåller en "vanlig" öl?
Jag kopierade exakt din sökfras, ”Hur mycket kostar flygbränsle?”😂

Men jag måste erkänna att jag inte tog det första svaret. Det första svaret var dock korrekt ur det andra perspektivet med:

Citat:
Flygbränsle kostar olika beroende på vad det rör sig om för flygbränsle. Generellt sett kostar flygbränsle ca 8-12 kr per liter. Ett vanligt flygplan fyller upp i snitt 13 250 liter bränsle. Den totala kostnaden är omkring 132 500 kronor för en tankning
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-05-09 kl. 08:35.
Citera
2025-05-09, 08:34
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
När man som jag ofta söker information genom att Googla får man ofta helt obegripligt irrelevanta svar.

Frågor om bränsle och dess energiinnehåll, frågor där man specifikt anger vad man vill veta men får annat svar eller en endaste förenklad mening.
Frustrerande att behöva googla 8 gånger och gå in på diverse "seriösa" sidor kan man tro och informationen som skulle vara så enkel att framställa knappt går att finna?
Statisktiska CentralByrån, SCB ett exempel på denna förvirrade "nya" modell med cellformat.

Förmodligen är det så.

Kanske är det en konspiration? (Eliten och allt det där).

Men det finns böcker och människor att prata med också om man vill få tag i information
Citera
2025-05-09, 08:34
Medlem
Ajogens avatar
Har du hört talas om 'enshittification'? Google är upp i nacken i det.

Enshittification

The process that a company undergoes once it has either become a Monopoly (i.e Google, Microsoft, etc) but still wants to continuously impress/attract investors, so they go as far as to nickle & dime, scrub for any relevant data for potential buyers, and then create inconvenience within the service itself and sell the solution to said inconvenience. just to get as much money from their consumers to make their actual "customers" (the investors) happy.

https://www.urbandictionary.com/defi...shittification

Här är en breakdown om precis vad som hänt med sökmotorn:
https://youtu.be/uSGVk2KVokQ?si=DCGGmy6GOLa7iI4A
Citat:

Citera
2025-05-09, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag kopierade exakt din sökfras ”Hur mycket kostar flygbränsle?”😂

Men jag måste erkänna att jag inte tog det första svaret. Det första svaret var dock korrekt ur det andra perspektivet med:
Flygbränsle kostar olika beroende på vad det rör sig om för flygbränsle. Generellt sett kostar flygbränsle ca 8-12 kr per liter. Ett vanligt flygplan fyller upp i snitt 13 250 liter bränsle. Den totala kostnaden är omkring 132 500 kronor för en tankning.12 okt. 2020

Från 2020.

Önskvärt skulle vara en lite tabell som är uppdaterad med aktuella priser.
Ett "vanligt" flygplan? Vilket flygplan är vanligast, Jas 39? Boeing, Cessna, B-52,
Citera
2025-05-09, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Förmodligen är det så.

Kanske är det en konspiration? (Eliten och allt det där).

Men det finns böcker och människor att prata med också om man vill få tag i information

Tror du det eller har du följt mina resonemang? Biblioteket vat jag vart det finns men jag tänker ju på miljön. Jag kan ju inte åka dit så fort jag vill veta något.
Människor i min omgivning vet inte så mycket och är inte intresserade av något annat än fotboll, Aktier och rödvin.
Citera
2025-05-09, 08:40
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Tror du det eller har du följt mina resonemang? Biblioteket vat jag vart det finns men jag tänker ju på miljön. Jag kan ju inte åka dit så fort jag vill veta något.
Människor i min omgivning vet inte så mycket och är inte intresserade av något annat än fotboll, Aktier och rödvin.

Då kanske Google är bättre då.

Men det finns nog människor att prata med om man vill få tag i information.

Man kanske får försöka lära känna människor då som har sådan information man vill veta mer om
Citera
2025-05-09, 08:42
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:

Svårt att få bra träffar med Google, mycket sponsorträffar och gammal info.
Sådan frågor ställer man nu till grok och får till svar: "
För en Boeing 737 som tankar Jet A-1 på Arlanda idag, 9 maj 2025, är de uppskattade priserna:
Per liter: Cirka 7,60 SEK/liter (inklusive avgifter och 2 % SAF-inblandning).

Per kilogram: Cirka 9,50 SEK/kg (baserat på 0,8 kg/liter)."
Citera
2025-05-09, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Har du hört talas om 'enshittification'? Google är upp i nacken i det.

Enshittification

The process that a company undergoes once it has either become a Monopoly (i.e Google, Microsoft, etc) but still wants to continuously impress/attract investors, so they go as far as to nickle & dime, scrub for any relevant data for potential buyers, and then create inconvenience within the service itself and sell the solution to said inconvenience. just to get as much money from their consumers to make their actual "customers" (the investors) happy.

https://www.urbandictionary.com/defi...shittification

Här är en breakdown om precis vad som hänt med sökmotorn:
https://youtu.be/uSGVk2KVokQ?si=DCGGmy6GOLa7iI4A
Jag tackar dig för det helt korrekta svaret. Började kolla på videon du skickade länk på. Skall kolla hela men pausade för att bara säga tack för denna länk. Jag fattar. Tummen upp för dig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in