Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-10, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
När har nån aspirant pillat nån i röven efter misstanke om drogpåverkan?
Sluta ljug!

Jag ljuger inte om våldsmonipol hor gubbe.
Citera
2025-05-10, 03:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Fyra av tio förare som dör i trafiken har alkohol eller narkotika i kroppen. För att förebygga drograttfylla har polisen sedan i mars kunnat undersöka förares ögon för att se om de är påverkade – utan någon brottsmisstanke.

– Det blir subjektivt, det är därför vi efterfrågar en teknisk lösning, säger Björn Thunblad, samordnare för trafik i polisregion öst.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/nu-far-polisen-drogkontrollera-forares-ogon-utan-misstanke-om-brott-blir-subjektivt

Vad anser ni om detta?
har dem redan gjort i 70 år
Citera
2025-05-10, 05:29
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Det finns givetvis fler markörer!
Det räcker med att inte blinka innan man svänger eller andra triviala misstag .
Runt 50% av alla som åker dit på drog och rattfylla är självmarkerande på olika sätt.

Nog för att jag retar mig på folk som inte använder blinkers, men i kombination med att inte brottsmisstanke behövs, så blir det ju oerhört krångligt.

Nu har ju du indikerat att du personligen har all tid i världen för att åka med och lägga din tid på ingenting, och jag förstår ju att du antagligen har som yttersta mål att även kroppsbesiktning utförs, men för andra som har lite annat för sig, så kan vi alltså komma åkande, och glömma blinkers, vilket resulterar i att vi isåfall helt utan misstanke får lägga tiden på att åka till sjukhus för provtagning pga små pupiller??

Skärp dig.
Senast redigerad av scoremax 2025-05-10 kl. 05:39.
Citera
2025-05-10, 05:38
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QFens
Tack för ett bra svar! Läst igenom det två gånger nu och instämmer i dina funderingar fullt ut, "Men" det finns ett "men" på vilket sätt skulle det här få folk att sluta köra påverkade?
Det är ett slag i luften, det kommer knappast få folk att sluta köra påverkade. Det som behövs är hårdare tag mot rattfyllon, 2år fängelse som minimum straff kan väll vara en bra start?

Folk kommer aldrig "sluta" köra påverkade eller för den delen sluta ta droger hur mycket sveriges förmyndarregering än verkar tro det.
Citera
2025-05-10, 05:42
Medlem
I grunden positiv men undrar om det finns risk att polisen feltolkar. Har själv en latent skelning som optiker kan se just med penna och liknande. Skulle poliser misstolka sånt som drogpåverkad?
Citera
2025-05-10, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
I grunden positiv men undrar om det finns risk att polisen feltolkar. Har själv en latent skelning som optiker kan se just med penna och liknande. Skulle poliser misstolka sånt som drogpåverkad?

Allt som ser avvikande ut kan tolkas som påverkan.
Citera
2025-05-10, 06:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningeneko
Positive inställd, har man narkotika eller alcohol i blodet ska man inte köra bil. För föraren och andra i trafikens skull!

Tror såklart att det kan ske missbedömningar, AI har ju inte alltid rätt.
För mig är "undersökning av ögon" lika självklart som att man blåser i en alkoholmätare.

Håller med dig till 100% då människor med droger i kroppen inte ska vara bakom en ratt. Konstigt att många personer som använder droger ändå tycker det är ok att köra då de inte kan bli upptäckta och testade på ett snabbt och säkert sätt. Nu när de tas fram så blir de anti för att testet kanske inte är 100%:igt.
Citera
2025-05-10, 06:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Folk kommer aldrig "sluta" köra påverkade eller för den delen sluta ta droger hur mycket sveriges förmyndarregering än verkar tro det.

Kanske inte men då det är olagligt så ska de då iallafall kunna åka fast för det.
Är det värt att offra jobbet för att få räka på eller dra en lina kokain så får väl de personer som gör det vara beredda att ta det straffet.
Citera
2025-05-10, 07:09
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedshit
Jag ljuger inte om våldsmonipol hor gubbe.
Ok när hände det då att en aspirant pillat nån i röven efter att denna haft avvikande pupiller?
Att polisen har våldsmonopol har inte med nåt sånt att göra
Citera
2025-05-10, 07:14
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nog för att jag retar mig på folk som inte använder blinkers, men i kombination med att inte brottsmisstanke behövs, så blir det ju oerhört krångligt.

Nu har ju du indikerat att du personligen har all tid i världen för att åka med och lägga din tid på ingenting, och jag förstår ju att du antagligen har som yttersta mål att även kroppsbesiktning utförs, men för andra som har lite annat för sig, så kan vi alltså komma åkande, och glömma blinkers, vilket resulterar i att vi isåfall helt utan misstanke får lägga tiden på att åka till sjukhus för provtagning pga små pupiller??

Skärp dig.
Nej mitt yttersta mål är inte kroppsbesiktning då det inte är nåt som krävs för att konstatera att någon kör drogpåverkad. För mig är det däremot viktigt att vi inte har massa drogpåverkade bilförare i trafiken.
Flera i tråden verka tycka att det är OK med påverkade förare och att det ska vara tillåtet.
Citera
2025-05-10, 07:26
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Nej mitt yttersta mål är inte kroppsbesiktning då det inte är nåt som krävs för att konstatera att någon kör drogpåverkad. För mig är det däremot viktigt att vi inte har massa drogpåverkade bilförare i trafiken.
Flera i tråden verka tycka att det är OK med påverkade förare och att det ska vara tillåtet.

Och då bör man rimligen ha en misstanke.
Att öka antalet åtgärder ”utan misstanke” innebär att man koncentrerar sig MER på helt fel målgrupp.
Det är illa nog att polisen numera (sedan 2023) får avlyssna personer utan brottsmisstanke, varför i helvete skall dom göra det, nu kommer nästa steg, provtagning utan misstanke, att det kommer ett steg efter det, och ett steg efter det är självklart.

Du kommer ihåg debatten om FRA och övervakningskamerorna?

Båda har idag gått längre än vad det ursprungligen handlade om.
Senast redigerad av scoremax 2025-05-10 kl. 07:35.
Citera
2025-05-10, 07:55
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Och då bör man rimligen ha en misstanke.
Att öka antalet åtgärder ”utan misstanke” innebär att man koncentrerar sig MER på helt fel målgrupp.
Det är illa nog att polisen numera (sedan 2023) får avlyssna personer utan brottsmisstanke, varför i helvete skall dom göra det, nu kommer nästa steg, provtagning utan misstanke, att det kommer ett steg efter det, och ett steg efter det är självklart.

Du kommer ihåg debatten om FRA och övervakningskamerorna?

Båda har idag gått längre än vad det ursprungligen handlade om.
Du får det att låta som att det är random laglydiga svenskar som drabbas av testning och kroppsbesiktning, I verkligheten är det kända pundare och kriminella som är de som testas. Kroppsbesiktning genomförs bara vid misstanke om narkotikabrott inte vid misstänkt drograttfylla.
Att polisen fått utökade möjligheter till hemliga tvångsmedel beror ju på den ökande kriminaliteten. Nåt måste göras. Men du och vissa andra ACAB stollar verkar nöjda med läget och vill inte underlätta för polisen att komma åt slöddren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in