2025-05-09, 21:39
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvampyr
Läser om en stad som tydligen heter Uleåborg (Oulu City 216,352 inv.) långt upp i norra Finland större än Uppsala och nästan som Malmö.
Det måste finnas folk som föds, lever sina liv och dör där, allt medan jag inte förrän nu visste/tänkte på det.
Vad händer i en stad som Uleåborg? Vad gör folk där varje dag och natt året runt?
Den är som Uppsala skulle jag säga. Inte i närheten av Malmö.
Citera
2025-05-09, 21:57
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det stämmer ju också i Sverige. Rätt iakttagelse!

(Undantag en del turistinriktade ställen som Abisko och Riksgränsen)

Ja, men just det som känns så konstigt, för Norge är ju inte andra sidan jordklotet direkt, att det finns sådana relativt stora orter på bilkörnings avstånd. Det känns märkligt för Kiruna känns verkligen som världens ände. Men det är väl kanske stadens position mitt inne i norrlands inland, i ödemarken, som gör att det känns så. Den där norska nordliga kuststaden verkar ju t.om. ha riktiga träd. Från Kiruna minns jag bara små krokiga björkar...
Senast redigerad av MrMario 2025-05-09 kl. 22:01.
Citera
2025-05-09, 21:58
Medlem
Är en studentstad. Typ som Umeå men aningen större.

Stort universitet så mycket unga människor. Förvånansvärt röjig stad för att vara belägen där den är. Värt ett besök…nja.
Citera
2025-05-09, 22:15
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Förut brukade finska flickor gilla manliga män, men nu för tiden är det väl estrogen som gäller öven där?
Citera
2025-05-09, 22:36
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Ja, men just det som känns så konstigt, för Norge är ju inte andra sidan jordklotet direkt, att det finns sådana relativt stora orter på bilkörnings avstånd. Det känns märkligt för Kiruna känns verkligen som världens ände. Men det är väl kanske stadens position mitt inne i norrlands inland, i ödemarken, som gör att det känns så. Den där norska nordliga kuststaden verkar ju t.om. ha riktiga träd. Från Kiruna minns jag bara små krokiga björkar...

Klimatet är MYCKET mildare på norska kusten än i Kiruna.
Citera
2025-05-09, 23:13
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Klimatet är MYCKET mildare på norska kusten än i Kiruna.
Vintertid ja men inte sommartid. Dessutom regnar det i Norge.
Citera
2025-05-09, 23:52
Ser ut som Luleå. De har tydligen ett samarbete.

https://www.vartlulea.se/arkiv/tillv...93daad3fb.html
Citera
2025-05-10, 00:03
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Handlar nog snarare om att dessa män (av outgrundlig anledning) har en jäkla självsäkerhet. Har hört det av flertalet tjejkompisar som av ngn konstig anledning dras till detta, skönt slippa ragga själv om de är blyga, gillar självsäkerheten osv. Eller nej kanske inte konstigt, tjejer är mer undergivna generellt och anpassningsbara (gå över till främmande stammar, soldater osv, gör de inte det frivilligt kommer de bli tvingade ändå).
Sen är rasblandning väldigt ovanligt om man ser över hela populationen, dvs. vilka man väljer att parbilda med i slutändan (vanligare att män gör det/vill göra det faktiskt).

skulle det handla om att "bajsa ner genpoolen" är det inte särskilt smart att blanda sig med folk som kommer från kusingiften (se svenska vargstammen). Behövs även betydligt färre individer för att hålla en stam livaktig och frisk än man kan tro (återigen, genetik).

Nej knepet som jag hört är att man helt enkelt dansar och pratar med kvinnor. Finska män tenderar att hårdsupa, och dom kommer kalla en bög - men om man är en vuxen karl och trygg i sin sexualitet så skiter man i det och drar hem med nån av kvinnorna istället.

Säkert som du säger är det väl en lugn, trevlig, avslappnad självsäkerhet som också spelar in. Man är på bortaplan så självsäkerheten är väl litet större?

Sen tror jag dock att det ligger nåt i att sprida ut genpoolen och att det är attraktivt med nån man inte sett förr speciellt om man bor isolerat.
Tänker att din tes litet motbevisas av just alla kvinnor som inte alls har nåt emot att träffa och skaffa barn med folk från andra världsändar, liksom män som gör samma och tur är väl det?
Citera
2025-05-10, 00:06
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Förut brukade finska flickor gilla manliga män, men nu för tiden är det väl estrogen som gäller öven där?

Hajjar att du hänger sjukt mycket på Amerikanska foliehattställen men för helvete: "Östrogen"

Sen tror jag att orsaken varför mysiga män får knulla är att det går att se manlig ut, vara manlig, men samtidigt inte vara en kuk till personligheten. Är ju inte magi att förstå varför alla incels är högerextrema? "Åh det är feminismens fel att jag inte får knulla!" Nej det är för att du har en personlighet som en analvårta och det finns inte testo-kurer nog i världen som fixar det.
Citera
2025-05-10, 05:59
Medlem
Är väl inget konstigt. Verkar ligga nedströms en av Finlands största älvar. Timmer är liksom i sverige guldet och stor exportvara, lär ha transporterats nedströms och transporterats vidare ut till Europa. Kan säkert finnas vattenkraftverk, brukar även kunna generera industrier osv. Har de stål kanske der finns stålverk? Jämför sundsvall, Umeå, Luleå osv.
Citera
2025-05-10, 07:52
Medlem
sound69s avatar
Har funderat länge på att besöka Oulu. Någon som kan tipsa om trevligaste sättet att ta sig dit? Förmodar att det går direktflyg från Arlanda, men jag föredrar att åka tåg.

Vad sägs om färja till Helsingfors och sen tåg till Uleåborg? Eller går det någon färja dit över Botteviken från Sverige? Ett annat alternativ är tåg eller buss från Luleå/Haparanda.

Kom gärna med tips!
Citera
2025-05-10, 09:52
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Vintertid ja men inte sommartid. Dessutom regnar det i Norge.

Vet du vad ordet "milt" betyder?

Tromsö har en mer jämn temperatur året runt. Inte så kallt på vintern, inte så varmt på sommaren. Men jag antar att det är det du menar också...

Dygnsmedeltemperatur i januari:
Tromsö -3
Kiruna -8

Dygnsmedeltemperatur i juli:
Tromsö +16
Kiruna +18,5

Och extremerna är större i Kiruna. Är ofta -30 där medans det i Tromsö aldrig uppmätts under -18 nånsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in