2025-05-09, 08:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvampyr
Läser om en stad som tydligen heter Uleåborg (Oulu City 216,352 inv.) långt upp i norra Finland större än Uppsala och nästan som Malmö.
Det måste finnas folk som föds, lever sina liv och dör där, allt medan jag inte förrän nu visste/tänkte på det.
Vad händer i en stad som Uleåborg? Vad gör folk där varje dag och natt året runt?

Är du ännu ett offer för friskolereformen?
Citera
2025-05-09, 09:00
Medlem
Citat:
Läser om en stad som tydligen heter Uleåborg (Oulu City 216,352 inv.) långt upp i norra Finland större än Uppsala och nästan som Malmö.
Det måste finnas folk som föds, lever sina liv och dör där, allt medan jag inte förrän nu visste/tänkte på det.
Vad händer i en stad som Uleåborg? Vad gör folk där varje dag och natt året runt?
Det är strategiskt. Staden ligger där den gör för att Ryssland inte ska kunna gå rätt över gränsen och genom hela landet till Bottenviken.

Nu ligger en stor - i generationer- fortifierad storstad i vägen för den som vill skära av Finland.
Citera
2025-05-09, 09:42
Medlem
Oulu är en fantastisk stad, jag och familjen åker dit minst en gång varje sommar. Det finns allt möjligt man kan tänka sig där. Förutom allt som redan är nämnt så det är det ett mycket bra turistmål också med shopping, sevärdheter, aktiviter för barnen osv osv.

Sen det kanske bästa av allt, att är det det är nästan helt niggerfritt.
Citera
2025-05-09, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Typisk gammal industristad, belägen vid utloppet av Ule älv.

Finland har (i motsats till Sverige) haft en aktiv och långvarig decentraliseringspolitik, vilket sett till att allt inte koncentrerats till Helsingfors och att "regionhuvudstäderna" bibehållits mer livskraftiga än i Sverige. De flesta är därför nationella placeringsorter för statliga institutioner, har stora sjukhus, har egna universitet och/eller högskolor, har egen flygplats (där flygtrafiken går på minus men får statsstöd), egna idrottsarenor och hockeylag etc. etc.

Men det har också visat sig vara dyrt och kräver i praktiken en kontinuerligt pågående penningfördelning från Helsingforsregionen ut till "vischan". Och också om regionstäderna har bibehållit sin livskraft så har det ändå "utarmat" lands- och glesbygden runt omkring och inte stoppat människor från att flytta till huvudstadsregionen. Så åsikterna är rätt kraftigt delade.
Är ett väldigt grunt sätt att se på det. "Vischan" tillför snarare huvudstaden med el, skogsprodukter, folk med kunskap, huvudkontor för företag som egentligen har ursprung någon annanstans. Huvudstäderna hade inte varit något eller ens HAFT pengar att fördela utan denna osmos. Tyvärr har denna rörelse ju mer och mer blivit enkelriktad.
Citera
2025-05-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Men hett tips från kompisar med litet brunare hudfärg: dra till Finland och ragga, gärna i mindre städer, du får halva jävla stan hem lätt.

Antar att det är nåt genetiskt att man gärna vill ha sex med folk som är nya och ser annorlunda ut för att inte bajsa ner genpoolen?
Handlar nog snarare om att dessa män (av outgrundlig anledning) har en jäkla självsäkerhet. Har hört det av flertalet tjejkompisar som av ngn konstig anledning dras till detta, skönt slippa ragga själv om de är blyga, gillar självsäkerheten osv. Eller nej kanske inte konstigt, tjejer är mer undergivna generellt och anpassningsbara (gå över till främmande stammar, soldater osv, gör de inte det frivilligt kommer de bli tvingade ändå).
Sen är rasblandning väldigt ovanligt om man ser över hela populationen, dvs. vilka man väljer att parbilda med i slutändan (vanligare att män gör det/vill göra det faktiskt).

skulle det handla om att "bajsa ner genpoolen" är det inte särskilt smart att blanda sig med folk som kommer från kusingiften (se svenska vargstammen). Behövs även betydligt färre individer för att hålla en stam livaktig och frisk än man kan tro (återigen, genetik).
Citera
2025-05-09, 12:18
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Fan mycket större stad än jag trodde! TS har rätt i att det känns udda med en så stor stad DÄR. Trodde Uleåborg var en lite håla med några tiotal tusen innevånare...

Tromsö är egentligen ännu konstigare. En mycket livlig småstad med nästan storstadskänsla som ligger norr om Sveriges nordligaste punkt. Men "bara" 70 000 innevånare.
Citera
2025-05-09, 12:21
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Oulu är en fantastisk stad, jag och familjen åker dit minst en gång varje sommar. Det finns allt möjligt man kan tänka sig där. Förutom allt som redan är nämnt så det är det ett mycket bra turistmål också med shopping, sevärdheter, aktiviteter för barnen osv osv.
Oulu verkar intetsägande när man vandrar runt på gatorna med maps men om man bara vill existera och inget mer så kan den nog vara bra.
Jag såg en Sushi Buffett i centrum vilket förde mig till tanken vem som "liksom" är där, men men...
Jag har lärt mig att inte lyssna till subjektiva tips om platser.

Nått spån sa för länge sen åh! du måste åka till Edinburgh men personens upplevelse om den staden grundade sig på en subjektiv känsla hen hade fått på nån pub som den sen försökte föra över till mig.

Oulu kan dok vara bra att ha till att måhända bli gammal och ruttna bort i vid världens ände, dvs bortom/bakom civilisationen men ändå med tillräcklig viss/lagom service för att ta det lugnt och bara vara.
Kan väl lägga in en länk till livekameror också, sen upp till var och en att hitta Oulu om det finns intresse. https://worldcam.eu/
Senast redigerad av fotsvampyr 2025-05-09 kl. 12:54.
Citera
2025-05-09, 12:31
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Oulu verkar intetsägande när man vandrar runt på gatorna med maps men om man bara vill existera och inget mer så kan den nog vara bra.
Jag såg en Sushi Buffett i centrum vilket förde mig till tanken vem som "liksom" är där, men men...
Jag har lärt mig att inte lyssna till subjektiva tips om platser.

Nått spån sa för länge sen åh! du måste åka till Edinburgh men personens upplevelse om den staden grundade sig på en subjektiv känsla hen hade fått på nån pub som den sen försökte föra över till mig.

Oulu kan dok vara bra att ha till att måhända bli gammal och ruttna bort i vid världens ände, dvs bortom/bakom civilisationen men ändå med tillräcklig viss/lagom service för att ta det lugnt och bara vara.

Fast detta gäller väl förvisso alla städer i Norden, eller Europa.
Citera
2025-05-09, 12:31
Medlem
blobben!!!s avatar
Uleåborg är en ovanligt bra cykelstad, speciellt för att vara så otroligt nordlig. Rätt mycket unga människor och mycket trevligare än Helsingfors med sitt metropolkomplex.
Citera
2025-05-09, 12:37
Medlem
Från början var tanken att bygga en borg, en fästning som säkrar att moskoviterna inte kommer den vägen och tar kontroll över området. Det hörs väl redan i namnet UleåBORG.

Den rollen är aktuell även idag, trots att staden byggdes på 1600-talet, vilket säger ganska mycket om det flera hundra år långa hotet from moskoviterna.

Tanken var även att det skulle bli en central handelsplats, men åtminstone den första tiden så föll den tanken och det blev inget av det. Jag vet inte hur Uleåborg är idag med sin hamn?

Men givetvis fiske, jakt och annat på den tiden var viktig. Kanske man även hade tanken att bygga en väg över till närliggande haven Vita havet, Barents hav, men som ni ser så har inte Finland en egen kust där utan det är Norge och Ryssland som har det. De vägar som finns där nu blev inte verklighet förrän i modern tid?

Iallafall om en sådan väg kom till användning så är det en betydligt kortare transportsträcka än att färdas med båt runt hela skandinaviska halvön.

Idag tror jag folk uppskattar Uleåborg för att det är en relativt orörd stad. Finns mycket historia kvar. Lugn plats också även om befolkningsmängden har fördubblats på 50 år.

Invandrare i Uleåborg är från flera olika länder, varav de nästan allihopa utgör 0,2% av befolkningen och totalt ungefär 5%. Det är folk från ryssland, mellanöstern, somalia, kina, vietnam, thailand, spanien, tyskland m.m. Tack vare det så ser man inte att invandrare dominerar utom möjligen i något litet område. 0,2% är ungefär 400-500 personer.
Citera
2025-05-09, 12:38
Medlem
Citat:
Gruva, jaga, supa,?
Citera
2025-05-09, 13:17
Medlem
Citat:

Finländska storstäder är extremt glesbefolkade och har stora ytor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in