• 4
  • 5
2025-04-16, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagjag2
Missar jag något här? Annars ser det inte bra ut. Kan se att de gjorde någon nyemission 2022, som inte står med där.

2023:
Förlust: 7,5m
Eget kapital: 3,7m

https://www.purehelp.no/m/company/de...eras/916980248

Intressant. ~ -25% senaste tre åren. Dock så ska vi som investerare vare "safe", i alla fall i teorin, iom att investerade pengar finns hos låntagaren och fritt kapital skall stå på klientmedelskonto. Men skit har ju hänt förr...
Citera
2025-04-16, 18:26
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagjag2
Missar jag något här? Annars ser det inte bra ut. Kan se att de gjorde någon nyemission 2022, som inte står med där.

2023:
Förlust: 7,5m
Eget kapital: 3,7m

https://www.purehelp.no/m/company/de...eras/916980248

Från juli 2024.

– Vi har fremdeles godt med cash på bok, og gode utsikter til å ha positiv kontantstrøm for gruppen som helhet i 2024. Samtidig ser vi mange spennende muligheter for videre vekst i Norden, og vurderer å hente kapital i løpet av de neste seks til 12 månedene for å finansiere det, sier Bore.

https://www.bankshift.no/nyheter/fun...er-takt/340739
Citera
2025-04-22, 18:42
Medlem
Tankar på detta:

Statusuppdatering – Berget 7 Fastighet AB · 2025-04-22 15:52

Vi vill informera om att Boger Bygg AB, som har varit ansvarig entreprenör för uppförandet av byggtrinnarna i projektet, har gått i konkurs. Det är för närvarande osäkert om konkursboet kommer att fortsätta arbetet på byggarbetsplatsen, eller om företaget blir tvunget att anlita en ny entreprenör som tar över ansvaret efter Boger Bygg AB.

Berget 7 Fastighet AB är i dialog med en ny snickare som potentiellt kan träda in i projektet om det skulle bli nödvändigt. Företaget förväntar sig avklaring om konkursboets fortsatta involvering inom två veckor och kommer att återkomma med mer information så snart detta är avklarat.
Citera
2025-05-07, 18:11
Medlem
Uppdatering idag. Dessa lånen är de bästa, så länge de betalar i slutändan och inte går i konken. Notera total årsränta längst ner.

_________
Stort utvecklingsområde utanför Oslo ska säljas: Tranche 2 · Eikeli Eiendom AS · LAI-1836
90+ dagar försenade
Återstående belopp: 50 000 NOK
Uppdatering från företaget · 2025-05-06 16:05

FundingPartner har varit i kontakt med företaget, som uppger att slutgiltigt köpekontrakt signerades den 2 maj 2025, med förväntad betalning den 13 maj 2025. Av hänsyn till konfidentialitet kan köparens identitet inte uppges.

Det förväntas att betalningen kommer att täcka utestående kapital, upplupna räntor samt dröjsmålsräntor för lånet förmedlat via FundingPartner.

I enlighet med låneavtalet påförs dröjsmålsränta på 14 % per år på förfallna belopp, utöver den ordinarie räntan på 18,5 % per år, totalt 32,5 % per år.
________
Citera
2025-05-07, 20:58
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Uppdatering idag. Dessa lånen är de bästa, så länge de betalar i slutändan och inte går i konken. Notera total årsränta längst ner.

_________
Stort utvecklingsområde utanför Oslo ska säljas: Tranche 2 · Eikeli Eiendom AS · LAI-1836
90+ dagar försenade
Återstående belopp: 50 000 NOK
Uppdatering från företaget · 2025-05-06 16:05

FundingPartner har varit i kontakt med företaget, som uppger att slutgiltigt köpekontrakt signerades den 2 maj 2025, med förväntad betalning den 13 maj 2025. Av hänsyn till konfidentialitet kan köparens identitet inte uppges.

Det förväntas att betalningen kommer att täcka utestående kapital, upplupna räntor samt dröjsmålsräntor för lånet förmedlat via FundingPartner.

I enlighet med låneavtalet påförs dröjsmålsränta på 14 % per år på förfallna belopp, utöver den ordinarie räntan på 18,5 % per år, totalt 32,5 % per år.
________

Jag har fått 17 - 18% årsränta på flera lån som varit försenade och sedan betalat tillbaka. Inte mig emot
https://postimg.cc/K3bJgV4B
Senast redigerad av rallykalle 2025-05-07 kl. 21:19.
Citera
2025-05-08, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Jag har fått 17 - 18% årsränta på flera lån som varit försenade och sedan betalat tillbaka. Inte mig emot
https://postimg.cc/K3bJgV4B

Ja det är roliga siffror att se. =) Man kan ju se sin Annualiserad nettoavkastning (IRR) för hela portföljen direkt på första sidan när man loggar in. Jag ligger på ~14,5% såhär långt i år.
Citera
2025-05-09, 08:22
Medlem
Var det bara jag som upplevde att siten crashade och/eller blev oresponsiv ett par minuter i elva igår? Lyckades knipa min investering ändå, men lite oroande. Får se hur det fungerar idag. Två lån på gång.
Citera
2025-05-09, 21:45
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Var det bara jag som upplevde att siten crashade och/eller blev oresponsiv ett par minuter i elva igår? Lyckades knipa min investering ändå, men lite oroande. Får se hur det fungerar idag. Två lån på gång.
De verkar just nu ha vissa tekniska problem. Idag flyttades de nya lånen till klockan 13.
Citera
2025-05-10, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Frågan är hur autoinvest skulle fungera hos Fundingpartner/Kameo. Jag vill ju inte investera i 10 olika trancher av samma lån eller i 10 olika projekt av företag i samma koncern. Kanske är bäst att köra manuellt ändå så man har koll på det.

Jag kör bara autoinvest på konsumentkrediter med 100% återköp av förfallna krediter hos Savelend, där slipper man allt strul. Inga förseningar eller lån som hamnar på inkasso i evigheter.
Hur fungerar det med kreditförluster på Fundingpartner/Kameo när det är flera trancher. Tas förlusterna först på den senaste eller sprids de likvärdigt på alla transcher? Eller ?
Citera
2025-05-10, 16:39
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Hur fungerar det med kreditförluster på Fundingpartner/Kameo när det är flera trancher. Tas förlusterna först på den senaste eller sprids de likvärdigt på alla transcher? Eller ?

Alla trancher på samma lån har samma säkerhet så det sprids ut lika på alla. Det är dock extremt lite kreditförluster, speciellt hos Kameo. De har lånat ut 6 miljarder kronor sedan starten 2016 och haft 3.6 miljoner i förluster. Det är 0.06%.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in