Flashback bygger pepparkakshus!
2025-02-11, 22:08
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Jo, det är drygt att man måste sitta redo och manuellt investera hos Kameo och Fundingpartner. Autoinvest som Savelend har skulle vara klockrent.

Savelend har inte bara konsumentkrediter, hälften av deras krediter är fakturaköp, företagslån och fastighetsprojekt.
Autoinvest känns inte lika klockrent när du upptäcker att du lånat ut till projekt, verksamheter och låntagare som du inte ens vill ta i med tång.
Citera
2025-02-12, 00:20
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Autoinvest känns inte lika klockrent när du upptäcker att du lånat ut till projekt, verksamheter och låntagare som du inte ens vill ta i med tång.

Frågan är hur autoinvest skulle fungera hos Fundingpartner/Kameo. Jag vill ju inte investera i 10 olika trancher av samma lån eller i 10 olika projekt av företag i samma koncern. Kanske är bäst att köra manuellt ändå så man har koll på det.

Jag kör bara autoinvest på konsumentkrediter med 100% återköp av förfallna krediter hos Savelend, där slipper man allt strul. Inga förseningar eller lån som hamnar på inkasso i evigheter.
Citera
2025-02-12, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Frågan är hur autoinvest skulle fungera hos Fundingpartner/Kameo. Jag vill ju inte investera i 10 olika trancher av samma lån eller i 10 olika projekt av företag i samma koncern. Kanske är bäst att köra manuellt ändå så man har koll på det.

Jag kör bara autoinvest på konsumentkrediter med 100% återköp av förfallna krediter hos Savelend, där slipper man allt strul. Inga förseningar eller lån som hamnar på inkasso i evigheter.

Det kan man nog fixa med inställningar, jag tror mer problemet skulle vara att det är mer pengar som vill in än det finns lån, så resultatet skulle förmodligen bli att mycket pengar skulle bara ligga på kontot. Däremot så kan sidan bli mer stabil och snabbare då de släpper lånen, vilket det också har blivit, men kan bli bättre.

Andrahandsmarknad kan också hjälpa till. Kameo har det inte öht, foundingpartner har det i teorin av vad jag kan se, men i praktiken verka det vara ganska så svårt.
Citera
2025-02-12, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antiw
Det kan man nog fixa med inställningar, jag tror mer problemet skulle vara att det är mer pengar som vill in än det finns lån, så resultatet skulle förmodligen bli att mycket pengar skulle bara ligga på kontot. Däremot så kan sidan bli mer stabil och snabbare då de släpper lånen, vilket det också har blivit, men kan bli bättre.

Andrahandsmarknad kan också hjälpa till. Kameo har det inte öht, foundingpartner har det i teorin av vad jag kan se, men i praktiken verka det vara ganska så svårt.

Jag ser framför mig en autoinvest med bra inställningsmöjligheter. Max % eller kr per projekt, företag och huvudman. Max % eller kr per autoinvestering. Viktning mot riskklass och ränta.

Edit: OCH en andrahandsmarknad! Hade varit riktigt intressant se det in action på FP. Prova och om det går att köpa lån billigt av investerar som behöver ha loss pengar för att renovera huset. =)
Citera
2025-03-28, 11:59
Medlem
Dåligt flöde på nya lån senaste veckorna. Knäpptyst i veckor sen 5 lån på en gång. Tycker man kunde portionera ut dom. Vissa dagar sitter man i möte eller på annat sätt är förhindrad att trycka på avtryckaren kl 11. Verkar dock som marknaden blev mättad med alla lån som kom igår för dagens lån är inte finansierat mer än till hälften på en timme.
Citera
2025-03-28, 18:49
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Dåligt flöde på nya lån senaste veckorna. Knäpptyst i veckor sen 5 lån på en gång. Tycker man kunde portionera ut dom. Vissa dagar sitter man i möte eller på annat sätt är förhindrad att trycka på avtryckaren kl 11. Verkar dock som marknaden blev mättad med alla lån som kom igår för dagens lån är inte finansierat mer än till hälften på en timme.

Tror många, likt jag, redan är tungt investerade i de flesta låntagare. Det är ju väldigt ont om helt nya lån, utan mest fler trancher i lån man redan investerat i. Verkar vara väldigt dåligt med nya fastighetsprojekt som startas.
Citera
2025-03-31, 11:35
Medlem
Hej, en uppdatering har trillat in kring projekten via Sveåsen AS.

Uppdatering från företaget · 2025-03-28 11:14

Till investorerna i detta lån

En av entreprenörerna i projektet, OMC Bygg AB, begärdes konkurs den 25.03.2025. Företaget har haft ansvar för byggledning och koordinering i projektet.
Sveåsen var medveten om företagets ekonomiska utmaningar och vidtog åtgärder för att minska risken vid en eventuell konkurs. Bland annat betalades vissa leverantörer direkt. Sveåsen kommer nu att försöka behålla nyckelpersoner i projektet för att säkerställa fortsatt framdrift.

Företaget uppger att de inte förväntar sig förseningar till följd av konkursen, och håller fast vid tidigare uppskattningar för färdigställande och överlämnande av förhands sålda enheter.

Tveka inte att kontakta investor@fundingpartner.no om du har frågor.

Tankar på det?
Citera
2025-03-31, 13:40
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FroxerBBQ
Hej, en uppdatering har trillat in kring projekten via Sveåsen AS.

Uppdatering från företaget · 2025-03-28 11:14

Till investorerna i detta lån

En av entreprenörerna i projektet, OMC Bygg AB, begärdes konkurs den 25.03.2025. Företaget har haft ansvar för byggledning och koordinering i projektet.
Sveåsen var medveten om företagets ekonomiska utmaningar och vidtog åtgärder för att minska risken vid en eventuell konkurs. Bland annat betalades vissa leverantörer direkt. Sveåsen kommer nu att försöka behålla nyckelpersoner i projektet för att säkerställa fortsatt framdrift.

Företaget uppger att de inte förväntar sig förseningar till följd av konkursen, och håller fast vid tidigare uppskattningar för färdigställande och överlämnande av förhands sålda enheter.

Tveka inte att kontakta investor@fundingpartner.no om du har frågor.

Tankar på det?

Det är ju bara en entreprenör som bolaget anlitat som gått i konkurs. Det är bara för dem att anlita en annan. Kanske blir en del förseningar men inte mer än så skulle jag tro.
Citera
2025-03-31, 21:41
Medlem
Fattar inte detta lån som nyss kom ut heller, risken verkar vara större än normalt då inget tidigare lån via fundingpartner verkar vara registrerat samt en vinst merginal på 1.9?

https://fundingpartner.se/lan/minlokal-taberg-ab
Citera
2025-04-01, 01:04
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FroxerBBQ
Fattar inte detta lån som nyss kom ut heller, risken verkar vara större än normalt då inget tidigare lån via fundingpartner verkar vara registrerat samt en vinst merginal på 1.9?

https://fundingpartner.se/lan/minlokal-taberg-ab

Belåningsgraden är bara 56%. De lånar 4.7 miljoner av oss och säkerheten som vi har första pant i är värd 8.4 miljoner. Att marginalen på hela projektet är lågt beror på att de lagt mycket egna pengar, men det påverkar inte oss.

Det är riktigt låg risk faktiskt. Om något skulle hända behöver vi bara få tillbaka 4.7 miljoner + ränta från ett hus som är värt 8.4 miljoner.
Citera
2025-04-07, 14:06
Medlem
För första gången i min FP-historia har ett lån jag investerat i gått till någon form av tvångsinlösen:

"Husdröms lån har överförts till Advokatbyrå Kontrakt för tvångsinkasso. 2025-04-07 13:43"

FundingPartner har under de senaste månaderna varit i dialog med Husdrøm om den fortsatta vägen för att slutföra projektet i Lier. Framstegen i projektet har varit goda de senaste månaderna, och totalt återstår det ungefär 1,3 miljoner kronor i kostnader för att fullborda projektet i sin helhet. Detta har varit möjligt att finansiera inom den extra ram som Husdrøm beviljades i juli 2024. Planen har varit att det sista lånet skulle tas upp under mars 2025, samt att Husdrøm skulle ansöka om uppskov av förfall och räntebetalningar från investerarna i tidigare lån, i utbyte mot att upplupna räntor betalades av.

[...]

Advokatbyrån Kontrakt har därför påbörjat tvångsinkassoprocesser för alla säkerheter och garantier som ställts för projektet. Detta inkluderar projektfastigheterna, samt de privata bostäderna till ägarna av Husdröm AB. Det tillkommer dröjsmålsräntor på 14 % på hela lånebeloppet, utöver de ordinarie räntorna. [...]

Ska bli spännande och se var detta landar. Kan bli intressant om de löser in ägarnas bostäder. Jag är ~30K SEK involverad i detta projekt.
Senast redigerad av Odaxu 2025-04-07 kl. 14:09.
Citera
2025-04-15, 12:55
Medlem
Missar jag något här? Annars ser det inte bra ut. Kan se att de gjorde någon nyemission 2022, som inte står med där.

2023:
Förlust: 7,5m
Eget kapital: 3,7m

https://www.purehelp.no/m/company/de...eras/916980248
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här