Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
"Som vanligt"? Kan du ge exempel på när jag gjort detta tidigare?
Inte du personligen och vet inte ens om du själv är religiös. Men min poäng vara bara att det är en vanlig sätt att argumentera från religiösa. dvs att ord inte betyder det som orden egentligen betyder, förutom när det passar en själv, för då betyder de faktiskt det som de egentligen betyder.
Citat:
Och det är precis DEN objektiva moralen jag vill diskutera. Jag vill diskutera den objektiva moral som religiösa påstår finns. Jag förstår inte vad det är som är så komplicerat med det?
Jag förstår vad du vill här men problemet är att en gud, oavsett om du tror på en eller inte, är ett subjekt hur du än vänder på det. Ett medvetet väsen med vilja, intentioner och preferenser kan omöjligt vara "objektiv" per defintition. Så att då kalla den moralen "objektiv" blir en språklig kullerbytta.
Det blir som att skapa en tråd om att baka äppelpaj och säga att - "ett äpple definieras i tråden som något som har fyra ben och säger "muu" och eventuellt annan definition måste särskilt motiveras."
Det är inte så en rationell diskussion börjar och enligt skit-in-skit-ut-pricipen så kan det inte heller blir något annat än det.
Ämnet är dock intressant, men om vi ska prata om objektiv moral på allvar, måste vi börja med att hålla oss till begreppets filosofiska och språkliga innebörd dvs
något som existerar oberoende av varje subjekt – mänskligt eller gudomligt. Annars diskuterar vi bara nonsens. Är du med?
Citat:
Du menar att man kan mäta ett moraliskt faktum på samma sätt som man kan mäta gravitation??? Har du verkligen tänkt igenom det här?
Bra fråga! Och ja det har jag. Jag har faktiskt tänkt igenom det och studerat det väldigt ingående.
Jag menar inte att vi idag kan mäta moral på samma sätt som vi mäter gravitation i fysiken, men att det teoretiskt sett skulle kunna finnas moraliska fakta som är upptäckbara, konvergerande eller nödvändiga och inte godtyckliga.
Tänk på det så här! Moral kan vara ett emergent fenomen, ungefär som språk eller medvetande. Vi kan inte väga eller mäta medvetande direkt, men vi förstår att det finns och att vissa mönster i hjärnan ger upphov till det. På samma sätt kan moraliska mönster uppstå ur hur intelligenta sociala varelser interagerar. Det faktum att djur i olika utsrräckning uppvisar moralikt beteende stödjer faktiskt det.
Det kan handla om att minimera lidande, öka samarbetsförmåga eller undvika påtvingad ofrivillighet. Mönster som vi ser gång på gång genom historien. Det i sig pekar mot att vissa moraliska principer är funktionellt nödvändiga för en fungerande civilisation. Precis som gravitation sätter gränser för hur materia kan organiseras, kanske moral, som ett evolutionärt eller kognitivt fenomen, sätter gränser för hur sociala arter kan överleva tillsammans.
Det betyder inte att moral
är som gravitation, men att det inte är orimligt att moralen följer naturalistiska lagar som vi skulle kunna förstå, förutsäga eller till och med förbättra. Så ja det finns en logik i att fråga sig om moral i någon mening kan observeras snarare än bara
"åsiktas".