Citat:
Med det synsättet kan man aldrig ha en hypotetisk diskussion om något, någonsin. I den här tråden finns gud och medför att objektiv moral existerar. Notera hur jag gett bort denna premiss helt gratis och inte en enda religiös person har ens försökt berätta vad detta ger mänskligheten. Så var är skottet i foten?
Religiösa säger att moral är objektiv om gud finns. I den här tråden hålls det för sant. Passar det inte så finns det andra trådar.
Trams. Diskussionen får en haltande start dels för att folk inte förstår trådstarten men framför allt för att de religiösa inte har en aning om hur de ska besvara frågorna. Tråden ämnar illustrera att jag kan skänka bort en jättegåva till den religiösa sidan, men att de fortfarande står kvar med en tom säck trots detta. Så här långt har den sannerligen levt upp till vad jag förväntade mig.
Religiösa säger att moral är objektiv om gud finns. I den här tråden hålls det för sant. Passar det inte så finns det andra trådar.
Trams. Diskussionen får en haltande start dels för att folk inte förstår trådstarten men framför allt för att de religiösa inte har en aning om hur de ska besvara frågorna. Tråden ämnar illustrera att jag kan skänka bort en jättegåva till den religiösa sidan, men att de fortfarande står kvar med en tom säck trots detta. Så här långt har den sannerligen levt upp till vad jag förväntade mig.
Tror att du missar poängen här lite. Jag fattar vad du försöker göra, och jag gillar idén att vända religiös retorik mot sig själv. Dert är personligen det roligast jag själv vet.
Men jag tror fortfarande att du underskattar hur mycket arbete själva definitionen gör i det här fallet. Och det är där som problemet uppstår.
Att du ”ger bort” en premiss är ju inte problemet i sig utan det är att den premiss du ger bort är logiskt haltande redan från början.
Du säger: Gud finns, och därför finns objektiv moral, men du definierar samtidigt objektiv moral som något som är oberoende av subjektiva viljor, inklusive mänskliga känslor och åsikter. Men Guds vilja är ju fortfarande en vilja. Ett subjekt så det kan aldrig vara objektivitet i egentlig mening.
Så när du sedan kräver svar på hur man får tillgång till denna moral utan mänskliga bedömningar så har du redan byggt in en omöjlig ekvation i frågan. Det är därför som den haltar oavsett vad någon religiös sedan säger.
Det blir lite som att säga: ”Låt oss anta att fyrkanter är runda, och diskutera vad det praktisk innebär att arkitekter bygger cirkelfyrkanter.” Det är ju inte en "jättegåva" utan bara definitionskrock.
Men jag tycker uppriktigt att din grundfråga är intressant. Alltså, vad innebär det praktiskt om objektiv moral verkligen existerar, särskilt i ett religiöst ramverk? För det är en helt legitim och fråga.
Det kanske egentligen är en annan fråga du försöker komma åt som ex:
Hur kan religiösa hävda att moral är objektiv, samtidigt som de medger att texterna i Bibeln kräver tolkning, kontextualisering och individuell förståelse? Eller ..
Givet att många religiösa påstår att moral är objektiv endast om Gud finns. Vad innebär det i praktiken? Vad betyder det konkret för oss människor, och hur skulle vi kunna få tillgång till den moralen utan att själva tolka, känna eller tänka något subjektivt? etc.
Då är frågan både vassare och tydligare eftersom du exponerar paradoxen man just kallar något objektivt, men behandlar det som subjektivt varje gång det ska tillämpas.
Så jag kritiserar alltså inte ditt syfte. Tvärt om! Men tror du har snubblat lite på begreppen och med en skarpare rubrik och klarare premiss tror jag att du faktiskt skulle kunna få igång den typ av diskussion du eftersträvar och dessuton sätta mer press på de religiösa svaren.