Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Ännu en som inte förstått trådstarten.
Du kan ju börja med att ge några exempel på vad objektiv moral är!
Nu har jag kollat runt lite, och konstaterar att det är värderealism som det heter inom filosofin, kända förespråkare är Emanuel Kant, John Rawls, Platon, alltså en moral som är ointaglig för motargument, den har samma starka ställning som 1+1=2, fyrkantiga cirklar finns inte, en allsmäktig varelse finns inte, i den bemärkelse att Gud kan inte skapa en sten som är så tung så att han inte kan lyfta den, för om han lyckas med att lyfta stenen, då har han misslyckats med att skapas en så stor sten som han själv inte kan lyfta, och kan han inte lyfta stenen då är han inte allsmäktig i sitt lyftande, och inte kan han springa ikapp sig själv, och inte skapa två solida objekt som upptar samma rymd, så tydligen finns det självklara sanningar som även gud är underordnad, vem stiftade dessa logiska lagar?
Exempel på objektiv moral är att det är fel; att döda eller tortera oskyldiga, att anse att ett oreserverat ljugande är en dygd, att leva på andra fast man är fullt arbetsför, etcetera, alltså självklara sanningar, men Emanuel Kants (den kändaste förespråkaren) för den gyllene regeln är inte det, det vill säga att man ska behandla andra på det sett man själv vill bli behandlad, och inte göra det mot andra som man inte vill att andra ska gör mot en själv, funkar i det stora hela bra, men diffar på individnivå, exempel när räven bjuder storken på mat, då blir köttet serverad på fat, för det är så räven vill bli serverad, och när storken hämnas på räven då blir det rönnbär i flaska. Eller ett annat exempel ur verkliga livet en Scottcurl bräda med hantel som man tränar biceps på gymmet, det är standard att brädan ska vara vinklad cirka 45 grader, men jag vill ha den lodrätt, det är en del besvär att ändra fram och tillbaka, ska jag då lämna brädan lodrätt för att jag vill ha det så när jag ska träna? Nej majoritetens, vilket är nästan allas önskemål att den ska lämnas i 45 graders vinkel är nog rättesnöret där, eller gym ägarens veto!