2025-05-08, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aldous
Inte helt korrekt.
När det gäller återkallelse på grund av höga Peth så är det inte på grund av att man bedömer att personen inte har en nykter livstil.
Återkallelse sker utifrån medicinsk orsak, 5 kap. 3 §, p.7 körkortslagen. Flera höga PEth bedöms som missbruk (=sjukdom).
Missbruket i sin tur kommer från 12 kap. 3§ och 7§ i Transportstyrelsen föreskrifter om medicinska krav för körkort (TSFS 2010:125)

Okej, tack för rättelse, du verkar ha djupinsyn. Principen och resultatet är dock densamma, pETH-testerna räcker ej för att fastställa missbruk heller.
2025-05-08, 10:02
Medlem
Horverkets avatar
Det hände en bekant till mig för ett tag sedan och nu är denne stämplad som beroende på falska grunder. Å andra sidan är risken så liten att åka dit för olovlig körning, vilket resulterat i att hen kör bil ändå och kommer troligen aldrig ta ett nytt kort.
2025-05-08, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Okej, tack för rättelse, du verkar ha djupinsyn. Principen och resultatet är dock densamma, pETH-testerna räcker ej för att fastställa missbruk heller.

Till viss del är resultatet samma men ändå en betydande skillnad!

Återkallelse på grund av missbruk utifrån höga PEth så kan du få tillbaka körkortet efter 6 månader. Du behöver inte göra om teoriprov och uppkörning.

Återkallas körkortet då du inte anses vara pålitlig nykterhetsmässigt så får du en bestämd återkallelse tid. Är denna tid över 12 månader så måste man ta om körkortet.
2025-05-08, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Ja du får ditt kort draget om du LOBas ofta etc.

Och det är skäligt. Men precis som du säger; det är helt befängda grunder som korten dras in på under TS peth-test policy.

Nja, jag vet inte om det är skäligt att dra in kort ens för LOB. Varför menar du? Har en kollega på jobbet som när han var mellan 20-30 år blev gripen för LOB när han varit ute på krogen, mer gånger än jag kan hålla koll på. Jag vet om ca 15 gånger, men det är säkert flera gånger till som jag inte känner till.

Han har dock aldrig varit våldsam och slagits med någon. Utan det har mest varit att han gått hem och haft en bit att gå efter krogen och han är en sån person som har svårt att gå rakt eller ens stå på benen om han druckit mycket. Andra kan gå utan större problem även fast de är dyngraka.

Så han har gått längst en väg på trottoaren och vinglat hit och dit, ibland även ut i vägen och ramlat osv och polisen har sett eller hört om det och då plockat in honom till fyllecellen många gånger. Han har dock inte körkort så det finns inget att dra in, men hade han haft det så hade det säkert blivit indraget. Men varför?

Han är en person som inte dricker på vardagar om det inte är något speciellt utan annars bara på en helgdag, men då kan dricka rejält. Han kommer alltså alltid nykter och städad och i tid till jobbet varje dag. Så hade han haft körkort, vad skulle anledningen vara att ta körkortet? För att man är full och vinglar på en lördag när man inte ens kör bil? Vad har dom två sakerna med varandra att göra. Jag förstår inte alls.
Senast redigerad av JohnBlund 2025-05-08 kl. 10:48.
2025-05-08, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
Det hände en bekant till mig för ett tag sedan och nu är denne stämplad som beroende på falska grunder. Å andra sidan är risken så liten att åka dit för olovlig körning, vilket resulterat i att hen kör bil ändå och kommer troligen aldrig ta ett nytt kort.

Det är tyvärr inte så enkelt längre. Förr kunde folk köra utan körkort hela sitt liv och blev de stoppade så betalade dom sina böter och fortsatte att köra i 5 år till innan det är dags att betala böter igen osv.

Nu för tiden med polisens automatiska reg-skyltsavläsning så kommer polisen stanna en om de möter en bil vars registreringsnummer antingen har stoppats tidigare för olovlig körning eller att bilen står registrerad på en person som stoppats tidigare för det.

Kör man varje dag och även om man inte stöter på polisbilar varje dag så kommer böterna på ett år bli så höga att man inte har råd att betala dom. Dessutom kommer de vid upprepade händelser bli så att bilen blir beslagtagen.
Senast redigerad av JohnBlund 2025-05-08 kl. 10:48.
2025-05-08, 10:57
Medlem
En standardflaska vin innehåller vanligtvis 750 milliliter (ml) vin. Antalet glas som du kan få ut ur en flaska beror på hur stora glas du använder och vilken mängd vin som hälls i varje glas. En generell tumregel är att en flaska vin kan räcka till: 6 glas om varje glas rymmer 125 ml vin.

Så nio glas vin i veckan innebär att man stämplas som alkoholist och får körkortet indraget. Det man bör se till är att inte dricka en droppe alkohol en månad innan man ska till vården dock svårt om man måste in akut.

Hur lång tid tar det för alkohol att försvinna från systemet?
Alkohol kan synas i ett blodprov i upp till 12 timmar. Urin: Alkohol kan detekteras i urin i upp till 3 till 5 dagar via etylglukuronid (EtG)-testet eller 10 till 12 timmar via den traditionella metoden. Hår: I likhet med andra droger kan alkohol detekteras i ett hårsäckstest i upp till 90 dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Nej du, det här har dom frireligiösa borgarna klarat själva utan Bryssel. Finns ingen som helst eu lag som säger att ett peth-prov skall rendera i ett indraget körkort.
Man borde kanske testa riksdagsledamöter och avskeda alla utan avgångsvederlag om dom visar positivt för något.
En utmärkt idé.
Senast redigerad av TJUVSVERIGE 2025-05-08 kl. 10:59.
2025-05-08, 10:57
Medlem
Ajogens avatar
När finns det grund för att dra in körkortet?

Exakt var gränsen går för att körkortet ska bli indraget eller hur många gånger man behöver bli omhändertaget enligt LOB är svårt att säga generellt då en helhetsbedömning i varje enskilt fall ska göras (prop. 175/76:155 s.77). Enligt förarbetena till körkortslagen så bör dock ett körkort dras in för en person som blivit omhändertagen enligt LOB flera gånger inom loppet av ett par år, vilket alltså talar för att ditt körkort kan bli indraget då du blivit omhändertagen två gånger inom loppet av ett halvår

https://lawline.se/answers/kan-korkortet-bli-indraget-efter-att-man-blivit-omhandertagen-enligt-lob-tva-ganger

Sen betyder det inte att körkortet dras in, men det skulle styrka misstanke för missbruk. Hur det där avgörs vet jag ej.
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Nja, jag vet inte om det är skäligt att dra in kort ens för LOB. Varför menar du? Har en kollega på jobbet som när han var mellan 20-30 år blev gripen för LOB när han varit ute på krogen, mer gånger än jag kan hålla koll på. Jag vet om ca 15 gånger, men det är säkert flera gånger till som jag inte känner till.

Han har dock aldrig varit våldsam och slagits med någon. Utan det har mest varit att han gått hem och haft en bit att gå efter krogen och han är en sån person som har svårt att gå rakt eller ens stå på benen om han druckit mycket. Andra kan gå utan större problem även fast de är dyngraka.

Så han har gått längst en väg på trottoaren och vinglat hit och dit, ibland även ut i vägen och ramlat osv och polisen har sett eller hört om det och då plockat in honom till fyllecellen många gånger. Han har dock inte körkort så det finns inget att dra in, men hade han haft det så hade det säkert blivit indraget. Men varför?

Han är en person som inte dricker på vardagar om det inte är något speciellt utan annars bara på en helgdag, men då kan dricka rejält. Han kommer alltså alltid nykter och städad och i tid till jobbet varje dag. Så hade han haft körkort, vad skulle anledningen vara att ta körkortet? För att man är full och vinglar på en lördag när man inte ens kör bil? Vad har dom två sakerna med varandra att göra. Jag förstår inte alls.
2025-05-08, 11:58
Medlem
så Linn hade flera värden som var nästan dubbelt för övre gräns vilket troligen motsvarar 1-2 vodkaflaskor eller 5-8 flaskor vin i veckan och folk tycker att hon ska få köra ambulans

Åter igen, bra jobbat transportstyrelsen som drog hennes körkort!! Dessutom att hon har hela fem!! värden över gränsen över en 6-månaders period talar bara om vilket missbruk hon har. Hon borde defintivt inte få köra bil.

Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det där är en skröna som vissa oseriösa media har upprepat så det fått spridning. Så här säger Transportstyrelsen om hur det är på riktigt:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/fortydligande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/

Dvs det krävs ett rejält stort drickande, motsvarande c:a 3 ggr mer än Socialstyrelsens 10 standardglas. Inte 10 starköl utan 21-28 stycken, mer än ett helrör 40% sprit i veckan. Eller 3-5 flaskor starkvin i veckan.
2025-05-08, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
En standardflaska vin innehåller vanligtvis 750 milliliter (ml) vin. Antalet glas som du kan få ut ur en flaska beror på hur stora glas du använder och vilken mängd vin som hälls i varje glas. En generell tumregel är att en flaska vin kan räcka till: 6 glas om varje glas rymmer 125 ml vin.

Så nio glas vin i veckan innebär att man stämplas som alkoholist och får körkortet indraget. Det man bör se till är att inte dricka en droppe alkohol en månad innan man ska till vården dock svårt om man m

Vet inte var du fick detta ifrån, men en standardflaska vin på 75cl är 4 glas. Det brukar man kunna se på vissa vinflaskor också att det är 4 glas. Att vissa myndigheter har en annan uppfattning är inte så konstigt. De vill få det att låta som att man får i sig mycket fler glas per flaska än vad som är sanningen.

Tar man ett normalstort vinglas, t.ex. de man får när man går på restaurang och sen fyller det till mindre än halva glaset så får man ut ca 4 glas på en flaska. Man kan så klart ta mindre glas och också fylla till mindre än halva glaset och få ut mer, men då räknas det inte som normala vinglas.
2025-05-08, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
så Linn hade flera värden som var nästan dubbelt för övre gräns vilket troligen motsvarar 1-2 vodkaflaskor eller 5-8 flaskor vin i veckan och folk tycker att hon ska få köra ambulans

Åter igen, bra jobbat transportstyrelsen som drog hennes körkort!! Dessutom att hon har hela fem!! värden över gränsen över en 6-månaders period talar bara om vilket missbruk hon har. Hon borde defintivt inte få köra bil.

Eller så tillhör hon de individer som har längre halveringstid för PEth och därför alltid kommer att få 2 till 3 gånger högre värden än en person som bryter ner ämnet snabbare. . .

Hon har trots allt blåst nykter precis varje morgon under samma tid och det tyder väl snarare på att det är som hon säger.

Sedan tycker jag inte att körkortet ska dras vid fem flaskor vin i veckan heller, det är ungefär 2 glas / dag och det är inte så himla farligt.
2025-05-08, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
När finns det grund för att dra in körkortet?

Exakt var gränsen går för att körkortet ska bli indraget eller hur många gånger man behöver bli omhändertaget enligt LOB är svårt att säga generellt då en helhetsbedömning i varje enskilt fall ska göras (prop. 175/76:155 s.77). Enligt förarbetena till körkortslagen så bör dock ett körkort dras in för en person som blivit omhändertagen enligt LOB flera gånger inom loppet av ett par år, vilket alltså talar för att ditt körkort kan bli indraget då du blivit omhändertagen två gånger inom loppet av ett halvår

https://lawline.se/answers/kan-korkortet-bli-indraget-efter-att-man-blivit-omhandertagen-enligt-lob-tva-ganger

Sen betyder det inte att körkortet dras in, men det skulle styrka misstanke för missbruk. Hur det där avgörs vet jag ej.

Ja så mycket förstår jag också att det är så i lagen, men varför skulle jag vilja veta? Vad har att bli full och omhändertagen en lördag kväll att göra med körkortet om man inte kör bil? Varför ska dessa länkas ihop? Det är det jag skulle vilja veta. Finns ingen koppling alls.

Det är som att länka samman någon som blivit intagen till sjukhus p.g.a. säg sjukdomar som orsakats utav dåliga matvanor med att körkortet dras in. Finns ingen anledning att göra det. OK, man skulle kunna dra det till sin spets och säga att eftersom du åkt in på sjukhus ett par gånger här under ett år för att du äter ohälsosamt så finns risken att det kan hända något medans du kör och därför drar vi in körkortet. Det är nästan så att det är mer lämpligt än att ta någons körkort för att de blev tagen till fyllecell två gånger på ett år.

I det senare fallet finns det ju inget som säger att personen någonsin skulle köra full bara för det, men i det fallet med ohälsosam mat så kan man ju inte direkt välja när får dåligt hälsotillstånd så exakt att man väljer att avstå att köra bil. Ena stunden mår du fine, nästan stund får du hjärtattack.

Så med det argumentet så borde det vara rimligare att ta körkortet för alla som äter onyttigt och ibland fått dålig hälsa av det än att ta det för dom som blivit lite för full, men inte kör onykter.
2025-05-08, 12:32
Medlem
Ajogens avatar
Det är nog inte helt ovettigt att ifall du blir så pass berusad att länsman måste ta hand om dig flera gånger om året att det föreligger ett sådant pass grovt missbruk att man utgör en trafikfara.

Jag tycker inte ditt argument riktigt visar sig relevant då man vet hur människor i djup alkoholism fråntas sin kapacitet till klara av sina skyldigheter.

Det peth 0.3 endast visar på är hälsoskadligt bruk av alkohol, så det är inget som TS skall använda för att dra in lappen.

Sen tror jag också det beror på omständligheterna om LOBen. Har du somnat när du väntar på tåget hem eller gjort något extremt kan nog väga in.
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja så mycket förstår jag också att det är så i lagen, men varför skulle jag vilja veta? Vad har att bli full och omhändertagen en lördag kväll att göra med körkortet om man inte kör bil? Varför ska dessa länkas ihop? Det är det jag skulle vilja veta. Finns ingen koppling alls.

Det är som att länka samman någon som blivit intagen till sjukhus p.g.a. säg sjukdomar som orsakats utav dåliga matvanor med att körkortet dras in. Finns ingen anledning att göra det. OK, man skulle kunna dra det till sin spets och säga att eftersom du åkt in på sjukhus ett par gånger här under ett år för att du äter ohälsosamt så finns risken att det kan hända något medans du kör och därför drar vi in körkortet. Det är nästan så att det är mer lämpligt än att ta någons körkort för att de blev tagen till fyllecell två gånger på ett år.

I det senare fallet finns det ju inget som säger att personen någonsin skulle köra full bara för det, men i det fallet med ohälsosam mat så kan man ju inte direkt välja när får dåligt hälsotillstånd så exakt att man väljer att avstå att köra bil. Ena stunden mår du fine, nästan stund får du hjärtattack.

Så med det argumentet så borde det vara rimligare att ta körkortet för alla som äter onyttigt och ibland fått dålig hälsa av det än att ta det för dom som blivit lite för full, men inte kör onykter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in