2025-05-07, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2025/01/forvanande-att-kritik-riktas-mot-en-saker-och-vardefull-alkoholmarkor/

Den här artikeln i Läkartidningen visar mycket väl att nuvarande gränsvärde på PEth är relevant och har god felmarginal. Artikeln har dessutom en mycket relevant slutkläm:

Mycket väl? Meningar som ed här är sjukt tveksamma i vetenskapligt hänseende:

"En biomarkör som inte uppfyller kliniska förväntningar skulle dessutom snart sluta användas" - Alla slutar ju nu - så det där håller inte.

"PEth-mätning och bedömningskriterierna är nationellt harmoniserade sedan 2013" - Och gammal är äldst? Har du inga studier att komma med?!

"Några studier har ändå bidragit med värdefull information, trots få deltagare." - Trots att studien bara hade 11 deltagare ska den tydligen ändå ses som "värdefull". . !
2025-05-07, 22:30
Medlem
Ajogens avatar
Martina Jarminder
Forskaren: de indragna körkorten är en svensk rättsskandal

Forskaren Lena Nerhagen upptäckte för flera år sedan att Transportstyrelsen tog körkortet ifrån folk med ett test som sannolikt kan vara missvisande i cirka 50 procent av fallen. Hon slog larm – men myndigheterna var ointresserade av kritiken, trots att många svenskar får sitt liv förstört av det indragna körkortet.

https://www.skd.se/2025-03-01/forskaren-de-indragna-korkorten-ar-en-svensk-rattsskandal/

Du får använda paywall remover

Citat:
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2025/01/forvanande-att-kritik-riktas-mot-en-saker-och-vardefull-alkoholmarkor/

Den här artikeln i Läkartidningen visar mycket väl att nuvarande gränsvärde på PEth är relevant och har god felmarginal. Artikeln har dessutom en mycket relevant slutkläm:
2025-05-07, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Nu när det blivit ett rejält drev i media samtidigt som det verkar finnas total politisk enighet mellan partierna att detta är stolligt lär det finnas goda möjligheter att myndigheterna får bakläxa och hela förfarandet ändras i grunden. Inga andra än Transportstyrelsen verkar tycka att detta är ens avlägset ok och GD Kajsa Möllers karriär kan få sig en rejäl knäck om hon inte gör avbön och skyller allt på sina "experter".

Horan borde avrättas. Förhoppningsvis ger sig dessa statligt sanktionerade terrorister på någon i närtid som varken har skrupler eller något att förlora och tar detta sänke av daga så skyndsamt som möjligt.
2025-05-07, 23:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Nej, det är en debattartikel som snarast bekräftar stora individuella skillnader. Debattartikeln tillför inget nytt när det gäller den svaga vetenskapliga evidensen. Se mitt följande inlägg för en annan artikel i Läkartidningen:
(FB) Festande leder till körkortdindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)
2025-05-07, 23:25
Medlem
Fyfaans avatar
Hur man än vänder och vrider på det hela så har fortfarande transportstyrelsen fel. Peth hade kunnat vara världens bästa test, men det ändrar inte faktumet att du inte kan straffa någon för något de inte än gjort. Det är en otroligt farlig väg att gå och det är ingen väg vi vill ta med vårt samhälle. Det är mycket bra att det pekar mot att det skall åtgärdas. Alkohol är inte bra för samhället, men friheten är viktigare. Ska vi tänka som transportstyrelsen om allt så kan vi lika gärna låsa in alla individer och leva genom virtuell verklighet.

Förhoppningsvis får ansvariga sparken, dock har jag lågt förtroende för det.
2025-05-07, 23:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyfaan
Hur man än vänder och vrider på det hela så har fortfarande transportstyrelsen fel. Peth hade kunnat vara världens bästa test, men det ändrar inte faktumet att du inte kan straffa någon för något de inte än gjort. Det är en otroligt farlig väg att gå och det är ingen väg vi vill ta med vårt samhälle. Det är mycket bra att det pekar mot att det skall åtgärdas. Alkohol är inte bra för samhället, men friheten är viktigare. Ska vi tänka som transportstyrelsen om allt så kan vi lika gärna låsa in alla individer och leva genom virtuell verklighet.

Jag tycker inte att sparken räcker för detta. Det här handlar om extrema övergrepp i samband med myndighetsutövning. Något mindre än grovt tjänstefel (med 6 års fängelse på straffskalan) kan det rimligen inte vara tal om.
2025-05-08, 00:02
Medlem
Citat:

Jag undrar hur långt vi kan dra detta.

Ska svenskar få tillåtelse att;

Köpa knivar, jaktgevär - eller varför inte skruvmejslar? Någon av oss kan ju få för sig att skada någon.

Ska vi förbjudas äta kött och Creme Fraiche? Det ger trots allt högt kolesterol.

Vad gäller godis och socker i allmänhet? Hallå, diabetes!

Drog det till sin spets naturligtvis.

Men jag känner att det är precis lika sjuka exempel. Vräker jag i mig socker KAN jag få diabetes - eller inte. Det vet ingen i förväg.

Dricker jag alkohol KAN jag få för mig att köra bil - eller inte. Det vet ingen i förväg.

Att skrämma människor för vad de gör på sin FRITID med konsekvensen att bli av med körkortet är helt rubbat. De flesta av oss kör inte på fyllan för att vi dricker alkohol, inte ens riktiga alkoholister. De flesta tyngre alkoholister har dessutom redan blivit av med kortet och kör ändå om de känner för det. De är inte rädda för konsekvenser, de flesta av dem har redan förlorat allt.

Helt sinnessjukt att människor ska behöva oroa sig om de tagit en semester med dagligt alkoholintag.

Nu säger de att tolkningarna ska ändras - men faktum är att tusentals människor redan utsatts för detta. Är de nykter när de sätter sig bakom ratten är det vad som gäller för fan.
2025-05-08, 00:22
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davent
Jag undrar hur långt vi kan dra detta.

Ska svenskar få tillåtelse att;

Köpa knivar, jaktgevär - eller varför inte skruvmejslar? Någon av oss kan ju få för sig att skada någon.

Ska vi förbjudas äta kött och Creme Fraiche? Det ger trots allt högt kolesterol.

Vad gäller godis och socker i allmänhet? Hallå, diabetes!

Drog det till sin spets naturligtvis.

Men jag känner att det är precis lika sjuka exempel. Vräker jag i mig socker KAN jag få diabetes - eller inte. Det vet ingen i förväg.

Dricker jag alkohol KAN jag få för mig att köra bil - eller inte. Det vet ingen i förväg.

Att skrämma människor för vad de gör på sin FRITID med konsekvensen att bli av med körkortet är helt rubbat. De flesta av oss kör inte på fyllan för att vi dricker alkohol, inte ens riktiga alkoholister. De flesta tyngre alkoholister har dessutom redan blivit av med kortet och kör ändå om de känner för det. De är inte rädda för konsekvenser, de flesta av dem har redan förlorat allt.

Helt sinnessjukt att människor ska behöva oroa sig om de tagit en semester med dagligt alkoholintag.

Nu säger de att tolkningarna ska ändras - men faktum är att tusentals människor redan utsatts för detta. Är de nykter när de sätter sig bakom ratten är det vad som gäller för fan.
Precis. Det här är (ännu ett) exempel på hur aktivistiska personer inom en myndighet kan sätta sig över lagen. Det är ett fullständigt oacceptabelt maktmissbruk. Om Sverige fungerar normalt så måste de ansvariga utredas för tjänstefel (vilket förmodligen inte kommer att ske).
2025-05-08, 08:00
Medlem
Citat:

Nja, det finns ju lagstöd för att dra in korten, förutsatt att ett eller en serie pETH-tester bortom rimlligt tvivel påvisar att en person är opålitlig i nykterhetshänseende, vilket det inte gör, detta är klarlagt. Ska man jämföra situationen med något brottsligt och dess konsekvenser är det ungefär som att fälla någon för snatteri, för att denne syns på övervakningskameror med en av butikens varor i handen, men aldrig när denne går ut genom dörren hållandes varan. Däri ligger rättsövergreppet.

Ska man hårddra det så är inte indragning av körkort något straff, även om det i praktiken är det för många vilkas liv blir kraftigt opraktiskt och degraderat och kan leda till att de förlorar jobbet m m.

Det är en indragning av privilegiet körkort som Transportstyrelsen gör som myndighet eftersom de p.g.a. testet finner det sannolikt att personen inte har en pålitligt nykter livsstil. Körkortslagen 5 kap. 3§. Men denna slutsats baserat på enbart pETH-tester är alltså felaktig.
2025-05-08, 08:56
Medlem
Ajogens avatar
Ja du får ditt kort draget om du LOBas ofta etc.

Och det är skäligt. Men precis som du säger; det är helt befängda grunder som korten dras in på under TS peth-test policy.
En bra artikel om det: https://www.skd.se/2025-03-01/forskaren-de-indragna-korkorten-ar-en-svensk-rattsskandal/

Använd paywall remover.

Även denna: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-om-omdebatterade-reglerna-lakare-kan-kanna-sig-tvingade

"– Det finns ju ingenting som visar att två PEth-prover påverkar körförmågan, säger forskaren Andrea Johansson Capusan."
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Nja, det finns ju lagstöd för att dra in korten, förutsatt att ett eller en serie pETH-tester bortom rimlligt tvivel påvisar att en person är opålitlig i nykterhetshänseende, vilket det inte gör, detta är klarlagt. Ska man jämföra situationen med något brottsligt och dess konsekvenser är det ungefär som att fälla någon för snatteri, för att denne syns på övervakningskameror med en av butikens varor i handen, men aldrig när denne går ut genom dörren hållandes varan. Däri ligger rättsövergreppet.

Ska man hårddra det så är inte indragning av körkort något straff, även om det i praktiken är det för många vilkas liv blir kraftigt opraktiskt och degraderat och kan leda till att de förlorar jobbet m m.

Det är en indragning av privilegiet körkort som Transportstyrelsen gör som myndighet eftersom de p.g.a. testet finner det sannolikt att personen inte har en pålitligt nykter livsstil. Körkortslagen 5 kap. 3§. Men denna slutsats baserat på enbart pETH-tester är alltså felaktig.
2025-05-08, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn

Inte helt korrekt.
När det gäller återkallelse på grund av höga Peth så är det inte på grund av att man bedömer att personen inte har en nykter livstil.
Återkallelse sker utifrån medicinsk orsak, 5 kap. 3 §, p.7 körkortslagen. Flera höga PEth bedöms som missbruk (=sjukdom).
Missbruket i sin tur kommer från 12 kap. 3§ och 7§ i Transportstyrelsen föreskrifter om medicinska krav för körkort (TSFS 2010:125)
2025-05-08, 09:08
Medlem
Galantos avatar
Bluffen med alkotester. Jag har tidigare redogjort för hur jag blev nekad en anställning pga påstådda alkoholproblem, och tog nya egna privata tester som visade att arbetsgivarens test var felaktigt. Jag anmälde fallet till IVO och försökte kontakta media, men dom var ointresserade av att gräva djupare i fallet.

Glädjande nu att sökarljuset riktas mot den här varbölden av rättsosäkerhet!

Nu har jag grävt fram mina värden från detta rättsövergrepp som jag kan ange nedan. Det är en blandning av S-CDT och B-Peth som testades. Kolumnerna är följande:

1. Datum
2. S-CDT (gränsvärde 2,0%)
3. B-Peth (gränsvärde 0,3)
4. ALAT (gränsvärde 1,1)
5. ASAT (gränsvärde 0,76)
6. GT (gränsvärde 1,9)
6. Alkoholintag g/dag 4 veckorsperiod (uppskattat)

210603 - 2,1 - x - x - x - x - 28
210615 - x - <0,05 - x - x - x - 25
210616 - 1,5 - <0,05 - 0,5 - 0,47 - 0,31 - 25
210728 - 1,6 - <0,05 - 0,5 - 0,54 - 0,34 - 36
210811 - 1,6 - <0,05 - 0,48 - 0,5 - 0,31 - 36

Det första datumet är det värde som gjorde att jag nekades jobbet. De två nästföljande är det jag tog privat, direkt efter beskedet om uteblivet jobb. I stort sett hade jag druckit ca 2 standardglas per dag vilket i princip är två burkar folköl eller en burk starköl.

De två testerna är under sommaren när jag hade skickat anmälan till IVO och jag ville testa vad resultaten blev om jag drack ännu mer, ca 3 standardglas per dag. Det var fan mig jobbigt att dricka 3 burkar starköl per dag under 4 veckor, nåt jag inte gjort sedan man var på charterresor i ungdomen.

Men inte ens det gav något utslag på B-Peth eller S-CDT eller levervärden!!

Efter det här har jag totalt tappat förtroendet för dessa s.k. "alkoholtester". Ni kan ju tänka er vad det innebär att söka jobb i en nischad bransch där alla känner alla och skvallret går efter ett felaktigt test. Det kan bli riktiga tragedier av det hela. "Det ryktas att Bosse har fått problem med spriten, han är körd i den här branschen, svara inte på hans ansökan".

Jag skulle verkligen rekommendera alla att kräva av arbetsgivare att två oberoende blodprov ska tas, något som även facken bör kräva, och myndigheterna kräva av Transportstyrelsen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in