Citat:
Ursprungligen postat av
Mino44
Och vad tror du händer när dessa små förändringar hela tiden får fortgå, i miljontals år? Det finns liksom inte någon magisk gräns som helt plötsligt sätter stopp.
Tråkigt att du ska använda ordet "magiskt", jag har aldrig påstått att det finns "magiska" gränser.
Det är inget magiskt med att det är konstruerat på ett visst sätt som fungerar på ett visst sätt.
Jag påstår inte att jag vet hur hela konstruktionen fungerar, men det förstår inte någon annan heller.
Det finns ingen som kan förklara varför en art inte kan få avkomma med en annan art, det verkar ju finnas en gräns, en spärr som hindrar att t.ex. en människa kan få avkomma med en schimpans.
Jag anser att det beror på att Gud skapade varje art för sig, med möjlighet att utvecklas och anpassa sig väldigt mycket så att t.o.m. det ser ut som två olika arter, t.ex. varg och hund, eller två hundar som Chihuahua och Grand danois. Men även om dom ser helt olika ut så är dom av samma art, som bara kan få avkomma med varandra.
Kan du förklara vad i DNA:t gör att en människa inte kan få avkomma med en schimpans?
Citat:
Ursprungligen postat av
Mino44
Så länge naturen förändras så kommer arten fortsätta anpassa sig till den, och sker det stora förändringar så måste arten också anpassa sig eller dö ut.
Ja, Gud har tagit sin hand från jorden, så det har blivit en djungelns lag som påverkar allting.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mino44
Och nej, det är inte bara ett antagande att det bildas nya arter dvs tillräckliga förändringar i DNA för att de inte längre ska kunna få avkomma med varandra. Lättast att observera detta är det så klart i arter som lever väldigt kort tid av naturliga skäl.
Jag har frågat massor med gånger om bevis för att en art har förändrats till en annan art. Ofta ger man exempel på att två grupper har skillnader/förändringar mellan varandra, och då kallar man det för olika arter, men i verkligheten kan dessa olika grupper ändå få avkomma med varandra.
Ja, ett bra sätt att undersöka detta är att observera vad som händer med arter som har korta reproduktionstider, t.ex. bananflugan, men man har aldrig observerat att bananflugor har blivit något annat än bananflugor, trots massor med generationer, och trots att man t.o.m. har manipulerat deras DNA och fått en massa konstiga resultat, men dom har ändock fortsatt vara bananflugor som bara kan få avkomma med andra bananflugor, är inte det lite underligt?
Men du får gärna ge ett exempel på när man observerat att en art blivit en annan art, ge ditt bästa exempel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mino44
När det gäller människan så finns det hur mycket material som helst. T ex när kreationister försöker studera kranier från vår utveckling så kan inte ens de själva komma överens om vilka som tillhör apor och vilka som är människokranier (nu är iofs vi också apor per definition).
En liten fråga. Vad har du för tankar kring de endogena retrovirus som vi har i vårt DNA? Det är virus från när våra förfäder blev smittade en gång i tiden och där vi delar hundratusentals placeringar med vår närmsta släktning, schimpansen.
Gorillor delar vi något färre placeringar med och ju mer avlägset släkt vi är med en art desto färre sådana här ställen går att matcha. Det är oerhört osannolikt att endast en enstaka sådan placering skulle hamna på samma ställe slumpmässigt, och vi delar som sagt hundratusentals.
En annan fin liten evolutionär detalj som visar på valars släktskap med partåiga hovdjur är att det finns ett specifikt ben, astragalusbenet (möjliggör stabil gång med två tår), som idag endast återfinns hos partåiga hovdjur. Detta ben hade även Rodhocetus (en s k missing link - se länk nedan) vilket tydligt visar att dessa hade landlevande förfäder.
Denna val hade även ett blåshål som börjat sin förflyttning upp mot toppen av huvudet (en vandring man kan följa steg för steg hos de olika valförfäder de hittat). Och valar har ju som bekant det nödvändiga behovet av de måste andas luft, då de en gång var beroende av detta på land.
Man kan som sagt gräva ner sig i hundratals detaljer som dessa som tydligt visar hur djur utvecklats under årmiljonerna till vad vi kan se idag. Och egentligen behövs det ju bara DNA-tester för att kunna dra den slutsatsen, men i och med att det går att studera evolution utifrån flera olika vetenskapsfält som alla samstämmigt leder till samma slutsats är det som gör evolutionsteorin till en av de starkaste vetenskapen har i idag. Är väl i princip bara kvantmekanik/kvantteori som kan matcha styrkegraden.
Här är länken där det går att läsa mer om Rodhocetus:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rodhocetus
Jag kan kolla på det när jag får tid. Men du förstår väl att likheter i DNA inte bevisar att två arter har utvecklats från en gemensam anfader? Det kan också betyda att en konstruktör har använt sig av samma organisation för att få fram olika produkter?