2025-05-07, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så Bibeln före evidens?
Och kvarlämningar som är äldre än 6000 år är feldaterade och påhitt?

Dom har inte tagit i beaktande en vattenbaldakin som bibeln nämner har existerat, jag tror du och jag har pratat om det tidigare?

Vad tror du händer med strålningen från rymden om det runt jorden existerat vatten i någon form? Och hur skulle det påverka kol-14 dateringen tror du?
Citera
2025-05-08, 02:36
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har aldrig förnekat evolution, däremot evolutionsteorin. Det är uppenbart att det sker evolution/förändringar om man t.ex. observerar en chihuahua och en grand danoa, man kan observera det vid avel. Men det är bara ett antagande att evolution leder till nya arter, som du själv säger så har man aldrig observerat detta.

Det hjälper inte att du kallar andra människor för imbeciller, det gör inte det mer trovärdigt med evolutionsteorin, tvärtom kan man börja undra om argumenten tryter, och därför behöver förnedra andra för att dölja att man inte har något att komma med.

Nej, jorden och djuren som skapades kan vara så gamla som det sägs, däremot skapades människan för 6000 år sedan. Guds skapelsedagar är inte definierade i bibeln, det är vad Gud kallade för dagar och nätter som inte har något med jordens dagar och nätter att göra.

Och vad tror du händer när dessa små förändringar hela tiden får fortgå, i miljontals år? Det finns liksom inte någon magisk gräns som helt plötsligt sätter stopp. Så länge naturen förändras så kommer arten fortsätta anpassa sig till den, och sker det stora förändringar så måste arten också anpassa sig eller dö ut.

Och nej, det är inte bara ett antagande att det bildas nya arter dvs tillräckliga förändringar i DNA för att de inte längre ska kunna få avkomma med varandra. Lättast att observera detta är det så klart i arter som lever väldigt kort tid av naturliga skäl.

När det gäller människan så finns det hur mycket material som helst. T ex när kreationister försöker studera kranier från vår utveckling så kan inte ens de själva komma överens om vilka som tillhör apor och vilka som är människokranier (nu är iofs vi också apor per definition).

En liten fråga. Vad har du för tankar kring de endogena retrovirus som vi har i vårt DNA? Det är virus från när våra förfäder blev smittade en gång i tiden och där vi delar hundratusentals placeringar med vår närmsta släktning, schimpansen.

Gorillor delar vi något färre placeringar med och ju mer avlägset släkt vi är med en art desto färre sådana här ställen går att matcha. Det är oerhört osannolikt att endast en enstaka sådan placering skulle hamna på samma ställe slumpmässigt, och vi delar som sagt hundratusentals.

En annan fin liten evolutionär detalj som visar på valars släktskap med partåiga hovdjur är att det finns ett specifikt ben, astragalusbenet (möjliggör stabil gång med två tår), som idag endast återfinns hos partåiga hovdjur. Detta ben hade även Rodhocetus (en s k missing link - se länk nedan) vilket tydligt visar att dessa hade landlevande förfäder.

Denna val hade även ett blåshål som börjat sin förflyttning upp mot toppen av huvudet (en vandring man kan följa steg för steg hos de olika valförfäder de hittat). Och valar har ju som bekant det nödvändiga behovet av de måste andas luft, då de en gång var beroende av detta på land.

Man kan som sagt gräva ner sig i hundratals detaljer som dessa som tydligt visar hur djur utvecklats under årmiljonerna till vad vi kan se idag. Och egentligen behövs det ju bara DNA-tester för att kunna dra den slutsatsen, men i och med att det går att studera evolution utifrån flera olika vetenskapsfält som alla samstämmigt leder till samma slutsats är det som gör evolutionsteorin till en av de starkaste vetenskapen har i idag. Är väl i princip bara kvantmekanik/kvantteori som kan matcha styrkegraden.

Här är länken där det går att läsa mer om Rodhocetus:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rodhocetus
Senast redigerad av Mino44 2025-05-08 kl. 02:57.
Citera
2025-05-08, 02:38
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PungKicker
Jag inväntar bevis för att intelligent design inte är den bevisade sanningen.

ID har inte någon publicerad vetenskaplig evidens. Du får säga till dem att jobba hårdare. Det går inte att motbevisa något när de inte ens försökt att arbeta fram en egen förklaringsmodell som matchar verkligheten.
Senast redigerad av Mino44 2025-05-08 kl. 02:43.
Citera
2025-05-08, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
ID har inte någon publicerad vetenskaplig evidens. Du får säga till dem att jobba hårdare. Det går inte att motbevisa något när de inte ens försökt att arbeta fram en egen förklaringsmodell som matchar verkligheten.

ID är ett vetenskapligt bevis för gudar.
Det är mer verklighetsbaserat att hävda att design kommer från intelligens, än vad det är att fantisera om att design kan uppstå av en slump.
Citera
2025-05-08, 06:27
Medlem
Jag är snickare och jag använder i stort sett samma byggmaterial och samma metoder till alla byggen:
Vissa liknar varandra mycket, men vissa kan skilja sig mycket ifrån varandra.

Jag antar att en skapare skulle jobba på samma sätt.

Ingen vid sunda vätskor skulle påstå att det jag byggt poppat upp av sig själv, men några kan ju hävda att det är någon annan än jag som byggt, pga någon ide dom fått.

Titta ut i naturen och använd logik och sunt förnuft.

https://www.jw.org/sv/vad-bibeln-l%C3%A4r/vetenskap/finns-det-en-konstrukt%C3%B6r/
Citera
2025-05-08, 07:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det är mer verklighetsbaserat att hävda att design kommer från intelligens, än vad det är att fantisera om att design kan uppstå av en slump.
Vissa forskare menar att atomerna är som skapta för en kemisk evolution som i viss planetär miljö utvecklar biomolekyler som i sin tur är som skapta för att bilda bioligiskt liv. Forskare menar också att universum skapades precis så att vissa elementarpartiklar uppkom som bildade sådana atomer.

Skeptiker menar att detta var en slump och att vi finns just av den anledningen. Om den matematiska teorin om parallella universum motsvarar en verklighet blir den avgörande frågan vilka förhållanden som råder i de parallella världarna. Finns det världar utan tecken på design?

Dock ...

Det är anden som gör levande; köttet är till intet gagneligt. De ord som jag har talat till eder äro ande och äro liv. — Johannes 6:63
Citera
2025-05-08, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vissa forskare menar att atomerna är som skapta för en kemisk evolution som i viss planetär miljö utvecklar biomolekyler som i sin tur är som skapta för att bilda bioligiskt liv. Forskare menar också att universum skapades precis så att vissa elementarpartiklar uppkom som bildade sådana atomer.

Skeptiker menar att detta var en slump och att vi finns just av den anledningen. Om den matematiska teorin om parallella universum motsvarar en verklighet blir den avgörande frågan vilka förhållanden som råder i de parallella världarna. Finns det världar utan tecken på design?

Dock ...

Det är anden som gör levande; köttet är till intet gagneligt. De ord som jag har talat till eder äro ande och äro liv. — Johannes 6:63

Vi har alla besökt en annan dimension, när vi drömde.

En forskare uppfann en kamera som kan fånga varelser på bild, varelser som vi inte kan se med ögonen.

Allt är design.
Citera
2025-05-08, 09:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det var inte så jag sade, och det var inte så du sade. Du sade:

"den nya avarten inte längre kan ha avkomma med sina nära släktingar."
Aha. Ja, kromosomerna blir mindre och mindre kompatibla om befolkningarna av olika grupperingar av samma art ex skiljs geografiskt över längre tid. Det är för övrigt vad Darwin observerade med sina finkar.

Hybridisering händer om befolkningarna återfår geografisk kontakt men avkomman är oftast steril. Typ som liger eller mula.

Speciation is an evolutionary process by which a new species comes into being. A species is a group of organisms that can reproduce with one another to produce fertile offspring and is reproductively isolated from other organisms. Speciation can be driven by evolution, which is a process that results in the accumulation of many small genetic changes called mutations in a population over a long period of time. There are a number of different mechanisms that may drive speciation. One of these is natural selection, which is a process that increases the frequency of advantageous gene variants, called alleles, in a population. Natural selection can result in organisms that are more likely to survive and reproduce and may eventually lead to speciation. A second process called genetic drift describes random fluctuations in allele frequencies in populations, which can eventually cause a population of organisms to be genetically distinct from its original population and result in the formation of a new species.
Citera
2025-05-08, 09:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Dom har inte tagit i beaktande en vattenbaldakin som bibeln nämner har existerat, jag tror du och jag har pratat om det tidigare?
Och varför borde man beakta det? Någon som helst anledning utöver att det står i bibeln och du vill jättegärna tro att allt i bibeln är korrekt? Gäller det även sånt som talande åsnor och att solen stannar i himlen? Var det då Jorden som slutade snurra eller solen som kompenserade genom att ändra riktning för att stanna på himlen?
Här bör du producera evidens för någon sorts vattenbaldakin istället för att bara producera bibliska påståenden.

Citat:
Vad tror du händer med strålningen från rymden om det runt jorden existerat vatten i någon form? Och hur skulle det påverka kol-14 dateringen tror du?
Nej. Det skulle inte märkbart påverka det plus att vi kan kolla och jämföra c14 med trädringar och annat för att verifiera att den inte ändrats. Dessutom finns det betydligt fler metoder att åldersbestämma saker än c14. Det är lätt att säga att gränsen på 6000år som du sätter för dig själv överträds av många metoder.
Sedan har du ett enormt problem att överkomma. Hur bevisar DU att människan bara är 6000 år gammal och plötsligt uppstod? Jag menar, du har bibeln som du kan lusläsa, men utöver PÅSTÅENDET bibeln står för, vad har du för belägg för att påstå det utöver det? Har du något alls att stödja dig på?
Citera
2025-05-08, 10:09
Medlem
Mino44s avatar
Citat:

I princip ingen som sysslar med vetenskap håller med dig. ID har inget som ens är i närheten att kunna betraktas som vetenskaplig evidens.

Citat:

Det är ingen som hävdar slump, det är din halmgubbe. Läs på om olika sorters selektion och vad det innebär och återkom.
Senast redigerad av Mino44 2025-05-08 kl. 10:12.
Citera
2025-05-08, 10:33
Medlem
Citat:
Och vad tror du händer när dessa små förändringar hela tiden får fortgå, i miljontals år? Det finns liksom inte någon magisk gräns som helt plötsligt sätter stopp.

Tråkigt att du ska använda ordet "magiskt", jag har aldrig påstått att det finns "magiska" gränser.
Det är inget magiskt med att det är konstruerat på ett visst sätt som fungerar på ett visst sätt.

Jag påstår inte att jag vet hur hela konstruktionen fungerar, men det förstår inte någon annan heller.
Det finns ingen som kan förklara varför en art inte kan få avkomma med en annan art, det verkar ju finnas en gräns, en spärr som hindrar att t.ex. en människa kan få avkomma med en schimpans.
Jag anser att det beror på att Gud skapade varje art för sig, med möjlighet att utvecklas och anpassa sig väldigt mycket så att t.o.m. det ser ut som två olika arter, t.ex. varg och hund, eller två hundar som Chihuahua och Grand danois. Men även om dom ser helt olika ut så är dom av samma art, som bara kan få avkomma med varandra.

Kan du förklara vad i DNA:t gör att en människa inte kan få avkomma med en schimpans?

Citat:
Så länge naturen förändras så kommer arten fortsätta anpassa sig till den, och sker det stora förändringar så måste arten också anpassa sig eller dö ut.

Ja, Gud har tagit sin hand från jorden, så det har blivit en djungelns lag som påverkar allting.

Citat:
Och nej, det är inte bara ett antagande att det bildas nya arter dvs tillräckliga förändringar i DNA för att de inte längre ska kunna få avkomma med varandra. Lättast att observera detta är det så klart i arter som lever väldigt kort tid av naturliga skäl.

Jag har frågat massor med gånger om bevis för att en art har förändrats till en annan art. Ofta ger man exempel på att två grupper har skillnader/förändringar mellan varandra, och då kallar man det för olika arter, men i verkligheten kan dessa olika grupper ändå få avkomma med varandra.

Ja, ett bra sätt att undersöka detta är att observera vad som händer med arter som har korta reproduktionstider, t.ex. bananflugan, men man har aldrig observerat att bananflugor har blivit något annat än bananflugor, trots massor med generationer, och trots att man t.o.m. har manipulerat deras DNA och fått en massa konstiga resultat, men dom har ändock fortsatt vara bananflugor som bara kan få avkomma med andra bananflugor, är inte det lite underligt?

Men du får gärna ge ett exempel på när man observerat att en art blivit en annan art, ge ditt bästa exempel.

Citat:
När det gäller människan så finns det hur mycket material som helst. T ex när kreationister försöker studera kranier från vår utveckling så kan inte ens de själva komma överens om vilka som tillhör apor och vilka som är människokranier (nu är iofs vi också apor per definition).
En liten fråga. Vad har du för tankar kring de endogena retrovirus som vi har i vårt DNA? Det är virus från när våra förfäder blev smittade en gång i tiden och där vi delar hundratusentals placeringar med vår närmsta släktning, schimpansen.
Gorillor delar vi något färre placeringar med och ju mer avlägset släkt vi är med en art desto färre sådana här ställen går att matcha. Det är oerhört osannolikt att endast en enstaka sådan placering skulle hamna på samma ställe slumpmässigt, och vi delar som sagt hundratusentals.
En annan fin liten evolutionär detalj som visar på valars släktskap med partåiga hovdjur är att det finns ett specifikt ben, astragalusbenet (möjliggör stabil gång med två tår), som idag endast återfinns hos partåiga hovdjur. Detta ben hade även Rodhocetus (en s k missing link - se länk nedan) vilket tydligt visar att dessa hade landlevande förfäder.
Denna val hade även ett blåshål som börjat sin förflyttning upp mot toppen av huvudet (en vandring man kan följa steg för steg hos de olika valförfäder de hittat). Och valar har ju som bekant det nödvändiga behovet av de måste andas luft, då de en gång var beroende av detta på land.
Man kan som sagt gräva ner sig i hundratals detaljer som dessa som tydligt visar hur djur utvecklats under årmiljonerna till vad vi kan se idag. Och egentligen behövs det ju bara DNA-tester för att kunna dra den slutsatsen, men i och med att det går att studera evolution utifrån flera olika vetenskapsfält som alla samstämmigt leder till samma slutsats är det som gör evolutionsteorin till en av de starkaste vetenskapen har i idag. Är väl i princip bara kvantmekanik/kvantteori som kan matcha styrkegraden.
Här är länken där det går att läsa mer om Rodhocetus:https://en.wikipedia.org/wiki/Rodhocetus

Jag kan kolla på det när jag får tid. Men du förstår väl att likheter i DNA inte bevisar att två arter har utvecklats från en gemensam anfader? Det kan också betyda att en konstruktör har använt sig av samma organisation för att få fram olika produkter?
Citera
2025-05-08, 10:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Jag är snickare och jag använder i stort sett samma byggmaterial och samma metoder till alla byggen:
Vissa liknar varandra mycket, men vissa kan skilja sig mycket ifrån varandra.

Jag antar att en skapare skulle jobba på samma sätt.

Ingen vid sunda vätskor skulle påstå att det jag byggt poppat upp av sig själv, men några kan ju hävda att det är någon annan än jag som byggt, pga någon ide dom fått.

Titta ut i naturen och använd logik och sunt förnuft.

https://www.jw.org/sv/vad-bibeln-l%C3%A4r/vetenskap/finns-det-en-konstrukt%C3%B6r/
Ja, titta på alla träd som någon måste ha byggt ihop, gren för gren, barr för barr. Vilket jobb det måste ha varit att limma fast alla delar.
Man använder inte logik och sunt förnuft, man använder vidskepelse och oförståelse.
Informell fallasi, argument from ignorance.
Grottmännisktänkande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in