2025-05-07, 23:20
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Alexander pustar nog ut och går vidare efter ha dumpat Amanda.
Tror att det blir Amanda som blir frustrerad över utebliven topp-prestation från Alexanders sida och dumpar, varpå Alexander pustar ut i tysthet och går vidare . Gissar att det är en kö av förfrågningar till hans instakonto. 743 följare just nu.
Citera
2025-05-07, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SammyJo
Usch vad jag skäms över min generation. Otroligt mesig inställning att den minst banala oförrätt man upplevt tidigare kan klassificeras som ”trauma” och användas närmast som ett slagträ i relationer (lex Amanda, men Jannika, Dennis, Ebba).

Tyvärr är det här offernarrativet förhärskande i vår tid och förstärks både i sociala medier av s.k. ”mentala coacher” och i den svenska psykiatrin där diagnoser som PTSD m.m. ställs oerhört lättvindigt.

Vi skapar en generation av odrägliga och entitled individer utan förmåga att hantera ens mycket lindriga motgångar i livet.

Både och är det ju, dels lindrar vi riktiga trauman som kanske gjorde folk helt sjuka tidigare när allt skulle sopas under mattan, men dels gräver vi också nuförtiden för djupt och ivrigt i alla slags problem och skapar problem av saker som inte behöver vara problem. Det var inte bra förr i tiden när kvinnor fick finna sig i att killar tex tafsade på dem, och det är bra att det nu inte accepteras. Men det blir samtidigt inte bra att en rumpkläm blir ett trauma som personen har svårt att hämta sig från, det fanns ju något som andades lite power över att bara vifta bort det som 'ja klart som fan han ville ta på min rumpa, men jag smiskade till honom på handen och röt ifrån så nu gör han inte om det'. Så ska ju inte en tjej idag reagera enligt normen utan hon ska göra en jättegrej av det, anmäla, prata med psykologer och lägga massor av sin energi på det, annars "accepterar hon ett övergrepp". Lite mitt emellan skulle vi behöva hamna enligt mig.
Citera
2025-05-08, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag för inte bok över dina inlägg. Konstaterar bara att framförallt Ebba o Amanda har tydlig potential att ärra sina partners. De har gott om tid än att leva upp till den potentialen.

Du menar att Amanda kan dumpa Alexander på ett okänsligt sätt och att det kan ärra honom allvarligt. Jag skrev faktiskt i inlägget (som gjorde dig skogstokig) att "självklart finns det många män som blir brända och förlorar tillit också".

De saker jag framförde som män bör ta ansvar för var av en annan kaliber, jag nämnde saker som våld, sexuella övergrepp och gaslightning. Det var dessa saker som avfärdades som manipulativa "svepskäl", "banala oförrätter", "förhandlingstaktik" och "slagträn i relationer" från kvinnors sida, det skrevs till och med att man "kan fundera på i vilken utsträckning det är sant".

Jag håller med om att Ebba kan orsaka ärr, det är en potentiellt destruktiv situation. Men skulle Pontus bli traumatiserad så skulle jag tro honom, inte hävda att det är nåt han bara använder som "svepskäl" och "förhandlingstaktik" i sin nästa relation. Och jag skulle lägga skulden där den hör hemma (på Ebba). Där har du skillnaden.
Senast redigerad av jandals 2025-05-08 kl. 01:06.
Citera
2025-05-08, 01:20
Medlem
enda chansen amanda har att skaffa en bra och långvarig relation är om hon hittar någon som kan skratta henne rätt upp i ansiktet när hon kommer med sina idiot grejer.
Citera
2025-05-08, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Tänkte också så där förut men efter att sett om senaste avsnittet (ja, patetiskt) tror jag faktiskt att Ebba och Pontus is a match made in heaven. Ebba har inte full blown bpd men det är i dom regionerna helt klart. Tror Pontus är mannen för en sådan kvinna och hon är kvinnan för han. Tror han rent av njuter av att åka med i hennes berg o dalbana. Låter kanske dock inte som ett hälsosamt förhållande att vara i, men säg något förhållande som inte är dysfunktionellt i någon mening. Gillar när de skrattar tillsammans, det ser liksom ut som att Pontus delar hennes tokighet då. Möjligtvis att han är manipulerad i samma stund men vad fan, kör hårt!

Inte konstigt Amanda reagerade som hon gjorde. Alexander verkar långt borta, närmast sengångaraktig. Att han bad om att han ville ha en kvinna med fräs i fattar jag inte.
Håller med angående Pontus och Ebba. Det kan funka! Tror mer på npf än bpd dock. Så udda är hon inte även om de klippt det för att framhäva hennes känsligheter.
Citera
2025-05-08, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag tycker att Sam verkar vara självupptagen till max. Lyssnar inte på vad andra säger och kan ljuga för sin partner. Omoget.

Dessutom tror han att han är rolig när han i själva verket är fnösktorr.

Man ser hur hon dör inombords och ansträngt skrockar med när han försöker vara lustig. Till exempel när han gör till rösten och berättar att hon kommer gå runt och tänka på hur fantastisk hennes man ser ut.

Han är verkligen helt borta och hon sekundärskäms. Det är ingen bra humor. Nu kommer det spricka av flera anledningar, men den kassa humorn räcker för att det inte kommer bli något.

Att han ljuger ihop en helt omotiverad historia avslöjar också så mycket mer än vad han fattar. Hon däremot hanterade samtalet om lögnen både attraktivt och mycket vettigt. Hon är mer mogen och smartare än honom.

Annars blir jag kvävd genom rutan när jag ser hur Dennis klänger och försöker kyssa/pussa Jannika precis hela tiden. Tycker det lyser igenom att han hade varit precis lika mycket plåster på vilken kvinna han än hade matchat med. Det är inte hon, det är att det är en hon.
Senast redigerad av LarsaDelRey 2025-05-08 kl. 03:25.
Citera
2025-05-08, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurafilura
Exakt min analys av Ebba och Pontus, hon har knappast någon diagnos utan är van att pysa lite väl okontrollerat. Folk här är så himla hårda så fort någon deltagare inte beter sig perfekt mot den andra. Tänk om någon filmade dem själva efter en lång dag på jobbet i en stressig situation och sedan klippte ihop alla små suckar och stön. Det är svårt att föreställa sig hur utmattande det är att bli filmad nästan jämt samtidigt som man försöker lära känna en helt ny person som flyttat hem till en hux flux... inte konstigt att folk blir trötta/sura någon gång.

Det är onekligen så att folk är snabba på att döma och det svårt som internetkrigare att bedöma någons psykiska status efter 4 avsnitt. Men. Utefter det man sett vore det inte otippat om brandingenjören var bipolär. Pendlar mellan överexalterad, ledsen, beter sig som ett barn (se när hon ligger i soffan) blir lätt frustrerad. Av egen erfarenhet tydliga tecken på att hon kan vara bipolär.
Citera
2025-05-08, 05:41
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Det är onekligen så att folk är snabba på att döma och det svårt som internetkrigare att bedöma någons psykiska status efter 4 avsnitt. Men. Utefter det man sett vore det inte otippat om brandingenjören var bipolär. Pendlar mellan överexalterad, ledsen, beter sig som ett barn (se när hon ligger i soffan) blir lätt frustrerad. Av egen erfarenhet tydliga tecken på att hon kan vara bipolär.
Men pendlar bipolära verkligen mellan sinnestillstånden varannan minut som hon verkar göra? Först är hon jätteglad på hans jobb, två minuter senare deppad och ”övertrött” och kan inte äta. Känns mer som en dramaqueen. Hon skapar medvetet drama genom att vara svår och oförutsägbar. Nån skrev tidigare att hon skulle behöva en kille som bara skrattar åt hennes tramserier när hon drar igång. Det håller jag fullständigt med om.
Citera
2025-05-08, 06:42
Medlem
Jag köper inte att det är normalt eller försvarsbart att få utbrott, bete sig illa osv. Många av er internetkrigare är apologeter som förpestar olika tv-forum för dokusåpor, som alltid skyller på produktionens klippning, hunger, stress osv. Men faktum är att flertalet klarar av att hålla sig samlade.
De som castar till dokuspor letar efter personer som kan sticka ut och göra "bra" tv och då är det snarare personers egenskaper/brister som orsakar hur de uppträder, inte klippningen etc.

Det som man skall akta sig för är att ställa diagnos på deltagare. Fullt möjligt att vara otrevlig, obstinat, dum i huvudet utan att ha ADHD eller vara bipolär.

Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Citera
2025-05-08, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tror att det blir Amanda som blir frustrerad över utebliven topp-prestation från Alexanders sida och dumpar, varpå Alexander pustar ut i tysthet och går vidare . Gissar att det är en kö av förfrågningar till hans instakonto. 743 följare just nu.

Ja där har du nog rätt. Kanske är det hans taktik, att inte göra så mycket så att hon tröttnar.
Citera
2025-05-08, 08:22
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jandals
Du menar att Amanda kan dumpa Alexander på ett okänsligt sätt och att det kan ärra honom allvarligt. Jag skrev faktiskt i inlägget (som gjorde dig skogstokig) att "självklart finns det många män som blir brända och förlorar tillit också".

De saker jag framförde som män bör ta ansvar för var av en annan kaliber, jag nämnde saker som våld, sexuella övergrepp och gaslightning. Det var dessa saker som avfärdades som manipulativa "svepskäl", "banala oförrätter", "förhandlingstaktik" och "slagträn i relationer" från kvinnors sida, det skrevs till och med att man "kan fundera på i vilken utsträckning det är sant".

Det är du själv som läser in våld och sexuella övergrepp i det jag benämnde som ”dåliga erfarenheter”. Om vi släpper den vinkeln (för där är vi överens) blir det enklare att gå vidare i diskussionen.

Poängen som jag försökte göra är att tidigare dåliga erfarenheter (som inte behöver bestå av fysiskt eller sexuellt våld) ofta används som en rationalisering för att slippa rannsaka sitt eget beteende i den nya relationen. Man beter sig själv illa mot den nya partnern och motiverar det för sig själv med att man är tvungen att göra det för att undvika hamna i samma sits som man var i det förra förhållandet. Den nya partnern får klä skott för felen som den gamla partnern gjorde. Det må vara mänskligt, men det är också fel väg att gå om målsättningen är att få en bra relation med den nya partnern.
Citera
2025-05-08, 10:45
Medlem
Slints avatar
Okej, nu har jag kollat igenom tillgängliga avsnitt och ska ge min analys av människorna. Sifferbetygen är på deras utseende.

Dennis: Typisk incel simp. En white knight. Om han inte hade ett jobb skulle han sitta i morsans källare och gamea dagarna till ända.
Klart och tydligt att han överkonsumerar porr till den grad att han blir impotent och får prestationsångest så fort han tänker på sex. Kvinnor avvisar honom då han stinker desperation, eller låter honom hamna i friendzone. (Beviset är att han har en kvinnlig ”vän”). Han säger att han är beredd att ge upp allt för Jannike efter ett par dagar.
Det enda han har gjort de här avsnitten är att desperat försöka få knulla Jannike. Jag känner den sura desperata stanken ända hem till mig. Sen att han är miljöpartist. Noll självförtroende. 4/10

Jannike: Stämmer säkert det hon säger med att hon på något sätt känt sig utnyttjad i tidigare relationer. Vet ej om fetman kommit som ett resultat av trauma. Verkar snäll men har noll självförtroende, fattar inte att hon pallar med Dennis desperata spel. 4/10

Pontus: Snäll kille utan några vidare ambitioner. Det är bärs, fotboll och kebab och han vill ha en soffpotatis som är lika snäll som honom. Han borde kanske dra ner på bärsen då han har ett spritpluffsigt ansikte. Noll självförtroende. Alldeles för inställsam.
Också en incel simp, dock inte till samma grad som Dennis. 4/10

Ebba: Naiv, barnslig och bipolär. Jobbig jävla kärring med sin stackars hund. Stackars barn om hon lyckas skaffa några. Pontus är för snäll och mesig och blir totalt överkörd av henne. 4/10

Alexander: Verkar vara rätt ok, dock utan några balls. För mesig. Och alla mesiga ord som sjukis och tja när han ska kyssas etc..
Han blir överkörd. 5-6/10

Amanda: Alldeles för höga krav på andra utan att själv ta något ansvar. Hon tycker att hon är högpresterande för att hon rullar runt på en matta 15 timmar i veckan och är jurist, men lägger noll energi på förhållandet, vilket hon sedan projicerar på Alexander. Väldigt manhaftig. 4/10

Sam: Tycker att han själv är ett kap då kärringarna på jobbet vill att han ska röra dom. Tror att han inte behöver anstränga sig för att få det att funka. Självupptagen och tar lätt till lögner då han inte bryr sig så mycket om andra. 6/10

Denise: Inte särskilt mycket energi eller go på henne. Väldigt laidback och avvaktande. O’boyen börjar ansamlas under hakan och hon börjar bli till åren. Hon måste anstränga sig lite om hon ska kunna ha några barn innan hennes livmoder skrumpnar. 5/10

Generellt så känns det ganska avslaget och att det saknas driv hos dem att få igång relationerna. Killarna är generellt mesiga och cucks, tjejerna generellt med personliga issues.
Nä, jag är glad att jag slipper det där.
Senast redigerad av Slint 2025-05-08 kl. 10:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in