2025-05-07, 12:26
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Helt fel om Ebba och Pontus. Hur kan du inte tycka att han ska dra sig ur fortast möjligt. Samma med Alexander, spring!

Tänkte också så där förut men efter att sett om senaste avsnittet (ja, patetiskt) tror jag faktiskt att Ebba och Pontus is a match made in heaven. Ebba har inte full blown bpd men det är i dom regionerna helt klart. Tror Pontus är mannen för en sådan kvinna och hon är kvinnan för han. Tror han rent av njuter av att åka med i hennes berg o dalbana. Låter kanske dock inte som ett hälsosamt förhållande att vara i, men säg något förhållande som inte är dysfunktionellt i någon mening. Gillar när de skrattar tillsammans, det ser liksom ut som att Pontus delar hennes tokighet då. Möjligtvis att han är manipulerad i samma stund men vad fan, kör hårt!

Inte konstigt Amanda reagerade som hon gjorde. Alexander verkar långt borta, närmast sengångaraktig. Att han bad om att han ville ha en kvinna med fräs i fattar jag inte.
Senast redigerad av DrComfort 2025-05-07 kl. 13:02.
Citera
2025-05-07, 15:07
Medlem
Tycker att Pontus sömnmaskin är ganska sexig faktiskt. Tror många kvinnor upplever samma sak. För det ser så där industriaktigt ut med det där stora röret, gör att det blir manligt med en cpap. Detta kan nog likställas med typ jag blir inte kär i dig fast i uniformen.
Tror nog att snarkmaskinen kan vara en musöppnare i vissa fall.
Citera
2025-05-07, 15:31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Tycker att Pontus sömnmaskin är ganska sexig faktiskt. Tror många kvinnor upplever samma sak. För det ser så där industriaktigt ut med det där stora röret, gör att det blir manligt med en cpap. Detta kan nog likställas med typ jag blir inte kär i dig fast i uniformen.
Tror nog att snarkmaskinen kan vara en musöppnare i vissa fall.

Har Pontus också sömnmaskin? Jag har bara sett att Dennis har det.
Citera
2025-05-07, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Problemet med Denniskillar är primärt inte deras utseende eller personlighet. Det som ger tjejer "ick" av dem är att deras kvinnosyn. För dem spelar tjejens personlighet ingen roll, tjejer är bara objekt för dem, "anything goes" är känslan man får av dem. Och ingen tjej vill vara en del av det.

Tjejer vill ha en kille som har många tjejer att välja på, för då vet tjejen att hon blev utvald med omsorg.

Och även om Dennis kanske inte är sån som skulle ta vad som helst, utan faktiskt genuint gillar sin fru för den hon är, så är det mer eller mindre omöjligt för henne att bedöma hur det ligger till.

Måste också tillägga att Dennis tillgivna "stångande" är helt sjukt cringe. Vad fan håller han på med !?

Så kanske ligger det nåt i den gamla incel-teorin om att de 80% av tjejerna är ute efter top 20% av männen?
Citera
2025-05-07, 16:44
Medlem
Fan menar ju Dennis
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Har Pontus också sömnmaskin? Jag har bara sett att Dennis har det.
Citera
2025-05-07, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SammyJo
Usch vad jag skäms över min generation. Otroligt mesig inställning att den minst banala oförrätt man upplevt tidigare kan klassificeras som ”trauma” och användas närmast som ett slagträ i relationer (lex Amanda, men Jannika, Dennis, Ebba).

Tyvärr är det här offernarrativet förhärskande i vår tid och förstärks både i sociala medier av s.k. ”mentala coacher” och i den svenska psykiatrin där diagnoser som PTSD m.m. ställs oerhört lättvindigt.

Vi skapar en generation av odrägliga och entitled individer utan förmåga att hantera ens mycket lindriga motgångar i livet.

Hur kan du mena att sexuell förnedring utan samtycke är en "liten banal oförrätt"? Det är övergrepp Jannika har beskrivit, och det är tydligt att hon har problem (annars hade hon och Dennis redan haft sex).

Jannika är den som inte har kunnat fullborda sexet, inte Dennis. Att hon måste stoppa Dennis så abrupt talar för att hon har något hinder (sexologen nämnde smärtproblematik när hon pratade om Dennis och Jannika i eftersnacket, så kanske är båda två "impotenta").

Varken Dennis eller Ebba har skyllt på några relationstrauman (de verkar inte ens haft några tidigare relationer) så föstår inte vad du yrar om? Eller tanken med "slagträ i relationer"? Ser du en partner som en motståndare? Det låter som att du har fått samma känslokalla uppfostran som Amanda, känner med dig.
Citera
2025-05-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Alltså, jag vet inte om jag är partisk (pga man), men det känns som att var och varannan kvinna man ser i de här serierna använder ”dåliga erfarenheter” som ett svepskäl för att bete sig entitled (svensk översättning?) i den nya relationen. Det är så pass vanligt att man åtminstone kan fundera på i vilken utsträckning det är sant kontra en slags relationell förhandlingstaktik. ”Ja, jag beter mig illa mot dig, men det beror på att någon annan har betett sig illa mot mig - det är inte mitt eget fel”. Nog för att det finns gott om manliga rövhål där ute också, men även om man har haft en dålig relation tidigare så bör man inte försöka återskapa den fast med omvända roller. I en sund relation måste båda parter vara beredda att både ge och ta. Och det du har givit i en tidigare relation ger dig tyvärr ingen kredit att ta med dig in i en ny relation.

Människor blir ärrade av destruktiva relationer varken de vill eller inte. Vi är programmerade att lära av dåliga erfarenheter, och kroppen försöker skydda oss från saker som varit obehagligt – det sker per automatik. Precis som du säger så finns det "manliga rövhål", en del av dem slår ihjäl kvinnan, andra "bara" förstör framtida relationer (och för andra män som ska hantera skadan). Alltför många killar tar inte ansvar för sina handlingar. Självklart finns det många män som blivit brända och förlorat tillit också, men just gällande våld, sexuella handlingar (som vi förstått att Jannika blivit utsatt för), gaslightning (Amanda) och liknande grova handlingar så är män ledande – det är anledningen till att många tjejer har bagage (och sen får tjejer skulden för att de har bagage också, hillarious).

Inga empatiska kvinnor (eller män) agerar manipulativt på det sätt du tror. Förutsatt att Amanda är normal (vilket jag utgår ifrån än så länge) så handlade hennes snack om att analysera sin känslomässiga reaktion för att ta sig genom det (just för att inte ta med det in i nästa relation). Att kalla det "förhandlingsteknik" är ett konstigt sätt att tänka, ser du din partner som en motståndare? Hon sa det inte heller till Alexander, hur skulle det kunna vara "förhandlingsteknik" när Alexander inte ens hörde?

Med det sagt har Amandas hårda krav på prestation inget med hennes tidigare relation att göra, det har hon hemifrån (det sa hon redan i första avsnittet). Hennes reaktion när Alexander var sjuk visar att hon har fått klara sig själv. Hon saknar tålamod med svagheter för att hon inte har tillåtits ha några själv. Hennes egna barn kommer förmodligen bli lika hårt drillade. Sen förväntas kvinnor alltid vara omhändertagande så det provocerar mer med en kvinna som inte pysslar om sin man än tvärtom.
Senast redigerad av jandals 2025-05-07 kl. 18:35.
Citera
2025-05-07, 19:03
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jandals
Människor blir ärrade av destruktiva relationer varken de vill eller inte. Vi är programmerade att lära av dåliga erfarenheter, och kroppen försöker skydda oss från saker som varit obehagligt – det sker per automatik. Precis som du säger så finns det "manliga rövhål", en del av dem slår ihjäl kvinnan, andra "bara" förstör framtida relationer (och för andra män som ska hantera skadan). Alltför många killar tar inte ansvar för sina handlingar. Självklart finns det många män som blivit brända och förlorat tillit också, men just gällande våld, sexuella handlingar (som vi förstått att Jannika blivit utsatt för), gaslightning (Amanda) och liknande grova handlingar så är män ledande – det är anledningen till att många tjejer har bagage (och sen får tjejer skulden för att de har bagage också, hillarious).

Inga empatiska kvinnor (eller män) agerar manipulativt på det sätt du tror. Förutsatt att Amanda är normal (vilket jag utgår ifrån än så länge) så handlade hennes snack om att analysera sin känslomässiga reaktion för att ta sig genom det (just för att inte ta med det in i nästa relation). Att kalla det "förhandlingsteknik" är ett konstigt sätt att tänka, ser du din partner som en motståndare? Hon sa det inte heller till Alexander, hur skulle det kunna vara "förhandlingsteknik" när Alexander inte ens hörde?

Med det sagt har Amandas hårda krav på prestation inget med hennes tidigare relation att göra, det har hon hemifrån (det sa hon redan i första avsnittet). Hennes reaktion när Alexander var sjuk visar att hon har fått klara sig själv. Hon saknar tålamod med svagheter för att hon inte har tillåtits ha några själv. Hennes egna barn kommer förmodligen bli lika hårt drillade. Sen förväntas kvinnor alltid vara omhändertagande så det provocerar mer med en kvinna som inte pysslar om sin man än tvärtom.
Hur ser du på Ebbas och Amandas beteenden som potentiellt ärrande för tidigare eller nuvarande partners?

Jag tycker att det är konstigt att du bara verkar liknöjt konstatera att Amandas egna barn förmodligen kommer bli lika hårt drillade av henne som hon blivit av sina föräldrar. Jag ser ingen kritik från din sida i det. Ställer du inga krav på att hon borde ta ansvar för sitt beteende och förändra det? Det är ju som att acceptera att en man slår sin fru och även kommer göra det med nästa fru.
Senast redigerad av Zurfarn08 2025-05-07 kl. 19:08.
Citera
2025-05-07, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Tänkte också så där förut men efter att sett om senaste avsnittet (ja, patetiskt) tror jag faktiskt att Ebba och Pontus is a match made in heaven. Ebba har inte full blown bpd men det är i dom regionerna helt klart. Tror Pontus är mannen för en sådan kvinna och hon är kvinnan för han. Tror han rent av njuter av att åka med i hennes berg o dalbana. Låter kanske dock inte som ett hälsosamt förhållande att vara i, men säg något förhållande som inte är dysfunktionellt i någon mening. Gillar när de skrattar tillsammans, det ser liksom ut som att Pontus delar hennes tokighet då. Möjligtvis att han är manipulerad i samma stund men vad fan, kör hårt!

Inte konstigt Amanda reagerade som hon gjorde. Alexander verkar långt borta, närmast sengångaraktig. Att han bad om att han ville ha en kvinna med fräs i fattar jag inte.

Tryck inte nedan om du inte vill veta hur de går för dom…

Citera
2025-05-07, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hur ser du på Ebbas och Amandas beteenden som potentiellt ärrande för tidigare eller nuvarande partners?
Jag har varit kritisk mot Ebba, och just skrivit att det finns en stor risk att Pontus kommer bli bränd. Så ja, Pontus riskerar att bli ärrad om han stannar.

Jag är inte så orolig för Alexander, jag tror han klarar sig fint Amanda har egentligen inte gjort något mot Alexander vad vi har sett, det är till kameran och psykologen som hon har varit missnöjd och gnällt. Vi får se hur det utvecklar sig helt enkelt.

Citat:
Jag tycker att det är konstigt att du bara verkar liknöjt konstatera att Amandas egna barn förmodligen kommer bli lika hårt drillade av henne som hon blivit av sina föräldrar. Jag ser ingen kritik från din sida i det. Ställer du inga krav på att hon borde ta ansvar för sitt beteende och förändra det? Det är ju som att acceptera att en man slår sin fru och även kommer göra det med nästa fru.

Det var ett tragiskt konstanterande, att jag tror att risken är stor. Att konstatera något är inte samma sak som att acceptera eller gilla (även i stituationen du nämner är risken stor att även nästa fru blir slagen, jag kan konstatera även det). Givetvis är det inte bra, det tog jag för givet att man förstod. Jag kan tycka synd om Amanda när man förstår var hennes agerande kommer från, samtidigt som det är svårt att tycka synd om någon som är så stenhård. Jag hoppas verkligen att hon får perspektiv och blir mer förlåtande (både mot sig själv och andra).
Senast redigerad av jandals 2025-05-07 kl. 19:43.
Citera
2025-05-07, 19:42
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jandals
Jag har varit kritisk mot Ebba, och just skrivit att det finns en stor risk att Pontus kommer bli bränd. Så ja, Pontus riskerar att bli ärrad om han stannar.

Jag är inte så orolig för Alexander, jag tror han klarar sig fint Amanda har egentligen inte gjort något mot Alexander vad vi har sett, det är till kameran och psykologen som hon har varit missnöjd och gnällt. Vi får se hur det utvecklar sig helt enkelt.

Det var ett tragiskt konstanterande, att jag tror att risken är stor – givetvis är det inte bra (det tog jag för givet att man förstod). Jag kan tycka synd om Amanda när man förstår var hennes agerande kommer från, samtidigt som det är svårt att tycka synd om någon som är så stenhård. Jag hoppas verkligen att hon får perspektiv och blir mer förlåtande (både mot sig själv och andra). Precis som jag hoppas att Dennis ska få ordning på snorren, Ebba på humöret osv – flera av dem har saker att jobba på.
En kille som slår knytnäven i väggen när han pratar om sin frånvarande tjej men inte ännu har klippt till henne, gör mig orolig för tjejen. Det kanske inte händer men det är oroande. Likaså för Amandas snack till kameran o terapeuterna om Alexander mig högst orolig för hans del. Hon är toxisk och han riskerar att hamna i vägen för det.

Har svårt för en jämförelse mellan Amandas och Ebbas beteenden mot sina partners och Dennis impotensproblem. Snyggt att klumpa ihop toxiskt beteende och impotensproblem under rubriken ”Jaja, alla har saker de behöver jobba på”.
Citera
2025-05-07, 19:57
Medlem
Citat:
En kille som slår knytnäven i väggen när han pratar om sin frånvarande tjej men inte ännu har klippt till henne, gör mig orolig för tjejen. Det kanske inte händer men det är oroande. Likaså för Amandas snack till kameran o terapeuterna om Alexander mig högst orolig för hans del. Hon är toxisk och han riskerar att hamna i vägen för det.

Nu frågade du om jag trodde att det riskerade att bli ärrande, och jag tror inte det gällande Alexander – jag tror att den relationen kommer ta slut långt innan den blir toxisk eftersom Amanda har noll tålamod. Och Alexander kommer hitta någon annan, som passar honom bättre. Han har mycket som talar för honom, och får bra reklam av programmet.

Citat:
Har svårt för en jämförelse mellan Amandas och Ebbas beteenden mot sina partners och Dennis impotensproblem. Snyggt att klumpa ihop toxiskt beteende och impotensproblem under rubriken ”Jaja, alla har saker de behöver jobba på”.

Min poäng med det var att det inte är min roll att ställa krav på deltagarna. Du verkade se det som mitt ansvar att ställa krav på just bara Amanda, och jag svarade så för att visa att jag inte har ställt krav på någon deltagare (flera har problem, av olika sort och dignitet). Jag är endast här för att analysera, inte för att kräva saker av deltagarna.
Senast redigerad av jandals 2025-05-07 kl. 20:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in