Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Alltså, jag vet inte om jag är partisk (pga man), men det känns som att var och varannan kvinna man ser i de här serierna använder ”dåliga erfarenheter” som ett svepskäl för att bete sig entitled (svensk översättning?) i den nya relationen. Det är så pass vanligt att man åtminstone kan fundera på i vilken utsträckning det är sant kontra en slags relationell förhandlingstaktik. ”Ja, jag beter mig illa mot dig, men det beror på att någon annan har betett sig illa mot mig - det är inte mitt eget fel”. Nog för att det finns gott om manliga rövhål där ute också, men även om man har haft en dålig relation tidigare så bör man inte försöka återskapa den fast med omvända roller. I en sund relation måste båda parter vara beredda att både ge och ta. Och det du har givit i en tidigare relation ger dig tyvärr ingen kredit att ta med dig in i en ny relation.
Människor blir ärrade av destruktiva relationer varken de vill eller inte. Vi är programmerade att lära av dåliga erfarenheter, och kroppen försöker skydda oss från saker som varit obehagligt – det sker per automatik. Precis som du säger så finns det "manliga rövhål", en del av dem slår ihjäl kvinnan, andra "bara" förstör framtida relationer (och för andra män som ska hantera skadan). Alltför många killar tar inte ansvar för sina handlingar. Självklart finns det många män som blivit brända och förlorat tillit också, men just gällande våld, sexuella handlingar (som vi förstått att Jannika blivit utsatt för), gaslightning (Amanda) och liknande grova handlingar så är män ledande – det är anledningen till att många tjejer har bagage (och sen får tjejer skulden för att de har bagage också, hillarious).
Inga empatiska kvinnor (eller män) agerar manipulativt på det sätt du tror. Förutsatt att Amanda är normal (vilket jag utgår ifrån än så länge) så handlade hennes snack om att analysera sin känslomässiga reaktion för att ta sig genom det (just för att
inte ta med det in i nästa relation). Att kalla det "förhandlingsteknik" är ett konstigt sätt att tänka, ser du din partner som en motståndare? Hon sa det inte heller till Alexander, hur skulle det kunna vara "förhandlingsteknik" när Alexander inte ens hörde?
Med det sagt har Amandas hårda krav på prestation inget med hennes tidigare relation att göra, det har hon hemifrån (det sa hon redan i första avsnittet). Hennes reaktion när Alexander var sjuk visar att hon har fått klara sig själv. Hon saknar tålamod med svagheter för att hon inte har tillåtits ha några själv. Hennes egna barn kommer förmodligen bli lika hårt drillade. Sen förväntas kvinnor alltid vara omhändertagande så det provocerar mer med en kvinna som inte pysslar om sin man än tvärtom.