2025-05-07, 19:24
  #73
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Nej det är socialistiskt att inte göra sig maximalt anställningsbar nu. Genom att studera, pendla eller flytta.

Det är väldigt enkelt. Du vill bli omhändertagen. Det finner ja förargelseväckande. Själv har jag 2500 km till mitt jobb. Men inte fan kräver jag att samhället skall ta hand om mig.

Har du 2500 kilometer till jobbet? Det är 250 mil. Du pendlar alltså till södra Italien dagligen? Jag finner det lite svårt att tro.

Om det är socialistiskt att ha ett rimligt förhållningssätt, då är jag väl det.
Citera
2025-05-07, 19:29
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Har du 2500 kilometer till jobbet? Det är 250 mil. Du pendlar alltså till södra Italien dagligen? Jag finner det lite svårt att tro.

Om det är socialistiskt att ha ett rimligt förhållningssätt, då är jag väl det.

Varför skulle jag pendla dit dagligen?
Nej det är inte rimligt. Det är tärande.
Citera
2025-05-07, 20:12
  #75
Medlem
Pungpuckels avatar
Va nej.. så har jag aldrig känt, och har haft massor med jobb, och gått på fler intervjuer än jag kan minnas.

Jag som sökande har ju något att erbjuda, en tjänst en arbetsinsats.
Dessutom är jag lika granskande mot arbetsgivaren, som den är mot mig.

Så nej, "förnedrande" tycker jag verkligen inte att det är..
Citera
2025-05-07, 20:14
  #76
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Varför skulle jag pendla dit dagligen? Nej det är inte rimligt. Det är tärande.

Jag ger både pengar och flera timmar i veckan av min tid åt en ideell förening, så jag vill nog påstå att jag gör samhällsnytta.

Sen skulle jag aldrig få för mig att kategorisera människor som "närande" och "tärande. " Det vittnar inte bara om att du är en oskön människa, utan även har en unken människosyn. Jag hoppas inte du har barn som du för vidare såna fördomar till.
Citera
2025-05-07, 20:36
  #77
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drepe
Jeg er lege, og jeg kan ikke snakke for andre, men min vei til å bli lege var ikke at jeg søkte, men at folk søkte til meg.

Men for dere svensker, hvor ydmykende er det å søke jobb?

Hele prosessen er ydmykende, der du kryper som en hund for å få jobben.

Du må sende inn CV og personlig brev. CV forstår jeg, det står om du har de rette kvalifikasjonene. Men " personliga brevet"... Bare navnet antyder at du er en klovn.

"Dette er mitt personlige brev til deg, "Mr. jeg vet ikke hvem du er, jeg hater deg sikkert, men jeg trenger virkelig en jobb", håper du blir fornøyd."

Fy faen!

Så kommer intervjuet. Du dusjer, tar på deg fine klær, øver foran speilet på hvordan du skal snakke. Gå dit, og både han og du vet at du er i en avhengighetsposisjon. Der du gjør ALT for å få ham til å like deg, ler av de kjedelige vitsene hans osv. selv om du ikke vet noe om ham, han er ingenting for deg, han er bare en nobody som står mellom deg og en jobb.

Så venter du på å se om du får jobben eller ikke. En ventetid full av skam.

Jeg kan ikke engang sette meg inn i de skoene.


Er du enig?

Du är medveten om att arbetsmarknaden fungerar på samma sätt i Norge va, eller tror du att man står och delar ut jobb till alla nyutexaminerade från videregående och högre utbildning i Norge?


Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Varför ska du förnedra dig när du söker jobb? Sluta genast med det. Du ska vara tydlig med vilka krav du ställer när det gäller lön, utvecklingsmöjligheter, flextid, semester, friskvård, hemarbete och allt annat som hör det moderna arbetslivet till. Arbetsgivare uppskattar tydlighet och du tjänar inget på att nedvärdera dig själv. Om det inte passar så förtjänar inte arbetsgivaren att nyttja din kompetens.



Du slår fantamej rekord i idioti mer eller mindre varje dag här inne. Det är rätt starkt, faktiskt.
Citera
2025-05-07, 20:38
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag ger både pengar och flera timmar i veckan av min tid åt en ideell förening, så jag vill nog påstå att jag gör samhällsnytta.

Sen skulle jag aldrig få för mig att kategorisera människor som "närande" och "tärande. " Det vittnar inte bara om att du är en oskön människa, utan även har en unken människosyn. Jag hoppas inte du har barn som du för vidare såna fördomar till.

Flera timmar i veckan när du är arbetslös?
Ja det är verkligen generöst.

Jag förstår att det är omtumlande förändringar världsbild. Men jag hoppas du förstår att utan folk som när så finns det inget till de som tär.
Citera
2025-05-07, 20:41
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Du är medveten om att arbetsmarknaden fungerar på samma sätt i Norge va, eller tror du att man står och delar ut jobb till alla nyutexaminerade från videregående och högre utbildning i Norge?






Du slår fantamej rekord i idioti mer eller mindre varje dag här inne. Det är rätt starkt, faktiskt.

Det är uppenbart att Norge inte är kapabelt att hantera den gåvan de har fått.
Norrmannen är helt inte kapabel att ta hand om sig självt. Se bara på det lågutbildade folket. Den obefintliga innovationskraften. Rikendomen kommer bara från sånt havet ger. Nej vi kanske skulle riva upp separationen.
Citera
2025-05-07, 20:45
  #80
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Flera timmar i veckan när du är arbetslös?
Ja det är verkligen generöst.

Jag förstår att det är omtumlande förändringar världsbild. Men jag hoppas du förstår att utan folk som när så finns det inget till de som tär.

Ja, det är generöst - och det är frivilligt. Med tanke på din inställning måste det kännas helt främmande att göra något för andra utan att vara tvungen. Det är skillnaden mellan dig och mig.

Enligt ditt resonemang så har du varit tärande sen du föddes och kostat det här samhället 3,5 miljoner från förlossningen till att du gick ut gymnasiet. Att du jobbar och betalar skatt borde du se som en förmån och återbetalning för de möjligheter som samhället har gett dig och fortfarande ger dig. Särskilt för infrastrukturen till de där 250 milen du har till jobbet.
Citera
2025-05-07, 20:51
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Ja, det är generöst - och det är frivilligt. Med tanke på din inställning måste det kännas helt främmande att göra något för andra utan att vara tvungen. Det är skillnaden mellan dig och mig.

Enligt ditt resonemang så har du varit tärande sen du föddes och kostat det här samhället 3,5 miljoner från förlossningen till att du gick ut gymnasiet. Att du jobbar och betalar skatt borde du se som en förmån och återbetalning för de möjligheter som samhället har gett dig och fortfarande ger dig. Särskilt för infrastrukturen till de där 250 milen du har till jobbet.

Sånär det. Man tär tills dess man när.
Förutom för socialister som vill att andra skall bekosta deras uppehälle enligt deras ”behov”.

Självklart är skatt en återbetalning. Det begriper alla. Precis som att vissa av oss begriper att de som tär inte får vara för många för då kollapsar systemet.

Jag ger nog åtskilligt mer till ideella föreningar än vad du mågonsin gör. Men jag gör det utan att dygdsignalera.

Men det är fint av dig Marco. Att du har bevisat för omvärlden vad du är. Ninjan alla här läsa dina inlägg med den insikten.
Citera
2025-05-07, 20:57
  #82
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Sånär det. Man tär tills dess man när.
Förutom för socialister som vill att andra skall bekosta deras uppehälle enligt deras ”behov”.

Precis. Skatt efter bärkraft, välfärd efter behov. Det är den svenska modellen.

Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Självklart är skatt en återbetalning. Det begriper alla. Precis som att vissa av oss begriper att de som tär inte får vara för många för då kollapsar systemet.

Jag ger nog åtskilligt mer till ideella föreningar än vad du mågonsin gör. Men jag gör det utan att dygdsignalera.

Men det är fint av dig Marco. Att du har bevisat för omvärlden vad du är. Ninjan alla här läsa dina inlägg med den insikten.

Ha! I varenda inlägg har du självutnämnt dig som "närande", bara för att du har nåt skitjobb du egentligen är less på och önskar att du slapp, men du dygdsignalerar inte? Det var motsägelsefullt, milt sagt.
Citera
2025-05-07, 21:03
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Precis. Skatt efter bärkraft, välfärd efter behov. Det är den svenska modellen.



Ha! I varenda inlägg har du självutnämnt dig som "närande", bara för att du har nåt skitjobb du egentligen är less på och önskar att du slapp, men du dygdsignalerar inte? Det var motsägelsefullt, milt sagt.

Hade jag bosatt mig där jobbar så hade du märkt hur den svenska modellen hade behandlat dig.

Skotjobb? Varför skulle jag lägga så mycket tid på ett jobb jag inte vill ha? Du skall nog undvika att analysera för mycket. Dina förmågor medger det inte.

Nej jag dygdhetssignallerar inte om mina ideella insatser. Men du gör det. Och som en tärande människa hade jag förväntat mig att du ägnade minst 30h i veckan åt det. Utan drama.
Citera
2025-05-07, 21:09
  #84
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
- - -
Du definierar dig själv som närande, men med tanke på den människosyn och de fördomar du uppvisar här vill jag nog påstå att du har lite jobb kvar att göra med din karaktär och självinsikt.

Ta med dig den frasen och repetera framför en spegel.

Vimlar av arbetsskygga tärande folk på Fb, men du är ta mig aldrig läsvärd... aldrig, ganska unikt! Ditt bidrag till Fb är lika med noll och intet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in