2025-05-07, 19:34
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
1 år på Ozempic nu… kan konstatera att läkemedlet inte har någon större effekt på mig längre.. skulle behöva höja dosen till 1,5 mg för att se om det händer något men det kommer inte funka ekonomiskt i det långa loppet… jaja det är väl bara att gilla läget fast det suger!

Hur går det för er andra som börja ungefär samtidigt som mig?

Har kört i två år snart och legat på samma vikt i över ett år (168 cm, 74 kg, relativt vältränad). Hade gärna gått ned några kilon till men är samtidigt väldigt nöjd med viktnedgången (-10 kg) och framför allt att ha behållit den. Upplever också att effekten absolut inte är lika kännbar som första halvåret. För mig är matsurret fortfarande borta större delen av tiden men ibland slår det till.
Citera
2025-05-07, 19:37
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joer74
Hej

Nu börjar jag min resa.

Började 31/4-25

51 år

Vikt: 122kg
Längd: 173cm

Väldigt mycket jojo.
Har tränat mycket i alla år. Kört allt som går. Går ner alltid till min Matchvikt ca 85kg. Då är jag i fin form. Och kör Medium kläder. Har dock grov benstomme med riktig hockeyrumpa och lår.
Alltid hög bmi. Om man tittar vikt kontra längd. Men vet var min matchvikt ska vara. Och där jag är bekväm.

Ska bli intressant att prova ozempic och i ett långt syfte nu.

Första sprutan 31/4 0.25mg

Från 1 maj och till nu. Ingen hunger och orkar en bråkdel av vad jag brukar äta. Och gå på affären och handla. Inget sug efter nått extra gott.
Helt sjuk känsla att det känns så här direkt.
Ja intressant och se.

Kör via dr vikt

Låter som du fått bra effekt! När vägde du 85 kg sist? Är det din målvikt nu? Har du gått upp till 120+ kg snabbt eller var det smugit sig på med åren?
Citera
2025-05-07, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Låter som du fått bra effekt! När vägde du 85 kg sist? Är det din målvikt nu? Har du gått upp till 120+ kg snabbt eller var det smugit sig på med åren?
Nu var det nått år sen. Har varit runt 100 som lägst senaste åren. Nu har det gått illa snabbt uppåt. Pga mycket snabbmat efter vägarna. Och vitt bröd på kvällarna.

Men känner 0 sug nu efter det vita brödet. Som är min största bov.
Tog 2a sprutan precis.

Senaste dagarna har jag känt mindre mättnad. Men dock 0 sug efter sötsaker och extra efter mina måltider. Äter små portioner nu.

Invägning imorgon bitti
Citera
2025-05-08, 05:57
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joer74
Nu var det nått år sen. Har varit runt 100 som lägst senaste åren. Nu har det gått illa snabbt uppåt. Pga mycket snabbmat efter vägarna. Och vitt bröd på kvällarna.

Men känner 0 sug nu efter det vita brödet. Som är min största bov.
Tog 2a sprutan precis.

Senaste dagarna har jag känt mindre mättnad. Men dock 0 sug efter sötsaker och extra efter mina måltider. Äter små portioner nu.

Invägning imorgon bitti

Skönt att du fått bra effekt direkt. Låter som det här kommer gå klockrent för dig.
Citera
2025-05-13, 10:22
Medlem
JaJos avatar
En fråga...
När började ni känna av effekten av 1a sprutan? Ett par dagar? ett par veckor?
Citera
2025-05-13, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaJo
En fråga...
När började ni känna av effekten av 1a sprutan? Ett par dagar? ett par veckor?

Nån timme.
Citera
2025-05-14, 07:39
Medlem
JaJos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOboy
Nån timme.

Citat från ditt 2a inlägg i tråden "Tog första dosen för 3 timmar sedan. Känner ingenting speciellt ännu."

Jag började i söndags därav frågan, jag tyckte jag började känna av den igår efter lunch nångång, vart liksom inte sugen på något som jag normalt sett blir till em fikat på jobbet och inte heller värst hungrig till middagen hemma eller ens sugen på något till kvällen.
Citera
2025-05-14, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaJo
Citat från ditt 2a inlägg i tråden "Tog första dosen för 3 timmar sedan. Känner ingenting speciellt ännu."

Jag började i söndags därav frågan, jag tyckte jag började känna av den igår efter lunch nångång, vart liksom inte sugen på något som jag normalt sett blir till em fikat på jobbet och inte heller värst hungrig till middagen hemma eller ens sugen på något till kvällen.

Ja, om jag minns rätt så tog jag min första dos runt lunchtid. Det jag kände sen var på kvällen när jag skulle gå och handla att suget efter att köpa godis eller liknande var helt borta. Annars har det liksom alltid funnits en dragkraft när man varit på affären att man måste köpa något godis.

Dagen efter när jag skulle äta lunch och lagade det som för mig var en normalstor portion så ville jag nästan kräkas efter att ha ätit hälften. Var proppmätt!
Citera
2025-05-17, 13:20
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
1 år på Ozempic nu… kan konstatera att läkemedlet inte har någon större effekt på mig längre.. skulle behöva höja dosen till 1,5 mg för att se om det händer något men det kommer inte funka ekonomiskt i det långa loppet… jaja det är väl bara att gilla läget fast det suger!

Hur går det för er andra som börja ungefär samtidigt som mig?
Samma här. Exakt 1 år, -12kg, -10 cm midja. Kör 1mg var 5e dag.
Har stått på +- 1 kg i ett halvår ca
Ingen effekt längre. 😪
Citera
2025-05-17, 14:18
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Ingen effekt längre. 😪

Men alltså är det verkligen ingen effekt att ha gått ned i vikt och lyckas vara kvar på den vikten? Det är väldigt få som lyckas med det sett till statistiken.
Citera
2025-05-17, 22:30
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Ingen effekt längre. 😪

Jag har pausat.. kommer starta igen tidigast på torsdag.. då har det gått 3 veckor sedan senaste dosen.

Jag har en sjukt svag karaktär… överäter o känner mig svindålig.. tränar åtminstone fortfarande men är så besviken på mig själv.. varför i helvete fick jag ”ätargenen” ☹️☹️☹️
Citera
2025-05-18, 08:28
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Jag har pausat.. kommer starta igen tidigast på torsdag.. då har det gått 3 veckor sedan senaste dosen.

Jag har en sjukt svag karaktär… överäter o känner mig svindålig.. tränar åtminstone fortfarande men är så besviken på mig själv.. varför i helvete fick jag ”ätargenen” ☹️☹️☹️

Tror man behöver använda terapeutiska verktyg samtidigt som Ozempic om man har problem med känsloätning.

Väldigt komprimerat (med ändå förmodligen tillräcklig info): ät endast på dina måltider och det du planerat i förväg att äta och du får inte hoppa över måltider, ät inte något som du inte planerat i förväg och inte mellan de måltider du planerat.

Gör du det ändå måste du analysera vad du kände och vad som hände innan du tog avsteg och lösa det på annat sätt än med mat nästa gång. Stök och trötthet är riskgrejer för mig men alla har sina egna triggers.

Man ska inte kompensera genom att äta mindre utan ät dina bra måltider som planerat. Annars kanske det är vanligt att man överäter, bannar sig själv och får ångest, går snabbt vidare genom att börja om genom att äta extra nyttigt. Men vägen fram är mer tvärtom, inte gå snabbt vidare utan grotta ned sig i vad som hände. Är ett evigt analyserande och mycket jobb men jag tror på riktigt att det krävs om man har problem med överätning.
Senast redigerad av Dishy 2025-05-18 kl. 08:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in