2025-05-07, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Jag har i två inlägg på ett argumenterat sätt förklarat för dig varför Kronofogden De Facto och De Jure bidrar till folks skuldsättning.
Eftersom du låtsas inte förstår detta och envisas med att fråga samma sak om och om igen.
Citera
2025-05-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Samtidigt så kan de ju inte öka summan hur de vill, eftersom att du kanske inte alls får någon övertid månaden efter. Eller hur?

Jag gjorde exakt så under 2års tid.
Hade utmätning på 7000kr/mån och fick ändå ut mellan 35-45K efter utmätningen. Det gick alldeles utmärkt iallafall.
Summan omräknas väl först när man lägger in om omprövinng.
Det jag är säker på är att iaf vid sanering så bör man lämna in en omprövning om beloppet uppnår runt 5k netto konstant/mån, gör man inte det och borgenärerna synar deklarationen tex, så finns risk för att de kan yrka på att avsluta skusan eller förlänga betalplanen på ett par år.
Senast redigerad av peckapecan 2025-05-07 kl. 17:15.
Citera
2025-05-07, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik89an
Funderar på om det är värt att arbeta som
inhyrd svetsare inom industrin när man är skuldsatt med över 400.000kr hoss kronofogden?

Tänker man sliter ut sig i onödan dels med en osäker anställning samt dels då man ändå inte vad jag antar får behålla mer än existensminimum av lönen man får ändå?

Känns som man likaväl kan prioritera viktigare saker i sitt liv

Hur har du tänkt göra annars? Leva på bidrag?
Citera
2025-05-07, 18:48
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Hur har du tänkt göra annars? Leva på bidrag?

Eller så kan man passa på att studera under preskriptionstiden och lagom till examen förfaller skulderna och man kan börja jobba med bibehållen lön.

Säg till om du vill ha fler tips från coachen!
Citera
2025-05-07, 19:12
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Eller så kan man passa på att studera under preskriptionstiden och lagom till examen förfaller skulderna och man kan börja jobba med bibehållen lön.

Säg till om du vill ha fler tips från coachen!
Roligt hur menar du man ska kunna preskribera bankskulder och lån?
Vet du hur man får skulder preskriberade och hur lång tid det tar för såna typ av skulder?
Visst gissar du bara och dribblar,
Citera
2025-05-07, 19:17
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Roligt hur menar du man ska kunna preskribera bankskulder och lån?
Vet du hur man får skulder preskriberade och hur lång tid det tar för såna typ av skulder?
Visst gissar du bara och dribblar,

Nej, jag googlar.

Enligt konsumentverket har banklån 10 års preskriptionstid:

Preskriptionstid för skulder – vad gäller?

Om killen i det här fallet är obildad och inte ens har gymnasieexamen, kan han ju börja på komvux på halvfart så det tar några år, och sen plugga vidare några år på högskolan. De 10 åren susar förbi snabbt.
Citera
2025-05-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Vad jag har förstått så är det också ett sätt att sätta sig i en ännu tråkigare sits! Om man inte kan betala den ena skulden, hur ska du kunna betala den andra då? Folk får göra som de vill, det som inte är bra för den ene är kanske bra för den andre!

För att om du tar X antal skulder + avgifter + räntor och slår ihop dem till ett lån, där du oftast betalar lägre total månadskostnad, så får du alltså mer pengar över till att betala av lånet.
Det är ingen avancerad matematik som behövs här.

Visst är det aldrig bra att hamna i en skuldfälla, men om man har hamnat där så måste mN ju använda huvudet.
Citera
2025-05-07, 19:18
Medlem
Citat:
Idag Klockan 11.33 var det en kille som skrev ett banklån när man har en skull på 400.000 års fordon?
Ditt svar är detta!!!!!!!!!!!!!!!!!Det finns banker som tittar på det individuellt och kan erbjuda det.
Men enkelt att få är det ju såklart inte.
Lägg ner ditt jävla skitsnack istället och håll dig till fakta.
12.36 Så frågar jag dig nämn en enda bank som lånar ut pengar till någon som har skulder på 400.000.
Ditt svar kommer klockan 12.40 det är ditt eget svar som du skriver.
!!!!!!!!!!!!!!!Svea Bank och Zensum är två exempel.
Sen tror jag att du missade att läsa vad jag skrev i första inlägget gällande banklån och skulder…
Kan det vara möjligt att du inte har koll på vad du skriver. Om du läser detta som jag har kopierat som du har påpekat så verkar det som att man kan ta banklån med skulder eller hur.
Om du inte fattar så kanske du kan fråga morsan eller farsan eller dina kompisar.
Du får nog ha lite koll på vad du skriver innan du öppnar foderluckan.

Läs gärna ALLA inlägg.
Citera
2025-05-07, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Summan omräknas väl först när man lägger in om omprövinng.
Det jag är säker på är att iaf vid sanering så bör man lämna in en omprövning om beloppet uppnår runt 5k netto konstant/mån, gör man inte det och borgenärerna synar deklarationen tex, så finns risk för att de kan yrka på att avsluta skusan eller förlänga betalplanen på ett par år.

Vill du ha skuldsanering så siktar du ju på att få skulden avskriven, vilket betyder att det skulle va otroligt korkat att inte göra som de säger…
Citera
2025-05-07, 19:21
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Nej, jag googlar.

Enligt konsumentverket har banklån 10 års preskriptionstid:

Preskriptionstid för skulder – vad gäller?

Om killen i det här fallet är obildad och inte ens har gymnasieexamen, kan han ju börja på komvux på halvfart så det tar några år, och sen plugga vidare några år på högskolan. De 10 åren susar förbi snabbt.
För att ens tänka på att få en bankskuld preskriberad bör man hålla sig undan i 10 år.
Banken kan förlänga skulden med i vissa fall.
Hur ska man då hålla sig undan i 10 år om man ska studera tänkte du?
Man ska inte ta emot brev eller skriva på något heller under denna tid.
Dvs din googling och teori faller pladask.
Citera
2025-05-07, 19:30
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
För att ens tänka på att få en bankskuld preskriberad bör man hålla sig undan i 10 år.
Banken kan förlänga skulden med i vissa fall.
Hur ska man då hålla sig undan i 10 år om man ska studera tänkte du?
Man ska inte ta emot brev eller skriva på något heller under denna tid.
Dvs din googling och teori faller pladask.

Jag har inte sagt att nån ska hålla sig undan. Det är inte kriminellt att vara skuldsatt. Kan man inte betala så kan man inte betala och då hamnar skulden hos kronofogden. Finns det inga utmätbara tillgångar så finns det inget att utmäta och då preskriberas skulden till slut. I fallet med bankskulder tar det dock hela 10 år tydligen.

Jag är ganska säker på att de inte kan utmäta studiemedel. Han ska ju ha kvar sitt förbehållsbelopp och studiemedlet är nog mindre än det.
Citera
2025-05-07, 19:33
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Jag har inte sagt att nån ska hålla sig undan. Det är inte kriminellt att vara skuldsatt. Kan man inte betala så kan man inte betala och då hamnar skulden hos kronofogden. Finns det inga utmätbara tillgångar så finns det inget att utmäta och då preskriberas skulden till slut. I fallet med bankskulder tar det dock hela 10 år tydligen.

Jag är ganska säker på att de inte kan utmäta studiemedel. Han ska ju ha kvar sitt förbehållsbelopp och studiemedlet är nog mindre än det.
Läs gärna på vad som gäller med bankskulder och lån kan vara en bra ide.
Om du INTE har något att utmäta så kommer man prova efter ett tag igen. Dvs situatuinen kan ändras som att man får nytt arbete.
Man kan få felr barn typ.
Men det innebär INTE att en bankskuld eller lån kommer att preskriberas automatiskt efter 10 år för att man INTE kan utmäta något.
Googla igen innan du gissar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in