2025-05-06, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Kronofogden har regler och lagar dom måste följa vilket gör att det är svårt att bevilja uppskov, dessutom är det oftast inte ens upp till Kronofogden att bevilja eller inte utan det är upp till borgenären.
MEN, om kraven uppfylls så att Kronofogden har möjlighet att göra det så beviljar dom uppskov och då normalt sett med en avbetalningsplan.
Kort sagt: i dom fall där det överhuvudtaget är möjligt så erbjuds i regel alltid en avbetalning.

Jag fattar inte riktigt vad folk har så svårt att förstå här. Tror folk att det är Kronofogden man är skyldig pengar till? Det är det inte, Kronofogdens uppgift är att driva in skulderna men det är inte dom som äger skulderna.
Det är inte heller Kronofogden som gör att folk blir skuldsatta, Kronofogden har vad jag vet aldrig lånat ut några pengar.

Ingen har ännu lyckats förklara på vilket vis Kronofogden bidrar till att folk blir skuldsatta och sedan fortsätter vara skuldsatta, vilket var det ursprungliga påståendet jag ifrågasatte. Kan nån förklara för mig som om jag vore tre år gammal för uppenbarligen missar jag något här?
Jag ska förklara , en faktura i lagens mening är ingenting , bara ett blad A4 papper där någon påstår någonting , kan lika gärna vara ett sk Nigeriabrev , ett sorts bedrägeri från 80 eller 90- talet.Först efter att Kronofogdemyndigheten alt. en av rättsinsanserna godkänt kravet på betalning blir det officiellt och gällande.
Citera
2025-05-06, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Jag ska förklara , en faktura i lagens mening är ingenting , bara ett blad A4 papper där någon påstår någonting , kan lika gärna vara ett sk Nigeriabrev , ett sorts bedrägeri från 80 eller 90- talet.Först efter att Kronofogdemyndigheten alt. en av rättsinsanserna godkänt kravet på betalning blir det officiellt och gällande.
Så man kunde egentligen klarat sig utan denna myndighet och gått till rätten direkt.
Citera
2025-05-06, 21:11
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik89an
Fitta kan du va själv som klagar på mig som har en hjärnskada epilepsi

Tänkte ge dig tips på hur du kunde agera, men avstår nu när jag ser hur snabbt du kränger på dig offerkoftan. ADHD är för fan ingenting. Och epilepsi har du inte 8 timmar per dag. Epilepsi går dessutom att medicinera och du borde ha lärt känna vilka risksituationer som kan utlösa anfall vid det här laget. Det går utmärkt att jobba med epilepsi. Det är otroligt pinsamt att du gör dig själv till ett offer och mähä.

Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Det är ju inte rationellt att jobba för ingenting. Att de lånade ut pengar är deras risk och problem, därav ränta på pengarna.

Exakt. Det är ett jävla tjat om att folk ska göra rätt för sig. Men aldrig att man hör något om att ställa krav på de som gladeligen lånar ut till höger och vänster.
Citera
2025-05-06, 21:33
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det är ju inte rationellt att jobba för ingenting. Att de lånade ut pengar är deras risk och problem, därav ränta på pengarna.
Vadå ingenting? Man jobbar får att göra rätt för sig (betala sin borgenärer) och sedan bli skuldfri (vilket är positivt för sig själv).
Citera
2025-05-06, 21:33
Medlem
Christopher.s avatar
Du har något som kallas förbehållsbelopp som efter hyra och el är betalt är ca 6200 + ca 7000 ytterligare för dina barn.

https://kronofogden.se/nagon-har-ett...-loneutmatning

Kronofogdens förbehållbelopp är oftast mer generöst är socialtjänstens existensminimum.

Ja din situation suger men mat och boende har du på bordet, några 1500 kronor till samtliga levnadsomkostnader exklusive boende bör inte vara någon realitet då du har rätt att behålla mer pengar än så även på socialbidrag, och särskilt om du har lön med tillhörande utmätning.
Citera
2025-05-06, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Du har något som kallas förbehållsbelopp som efter hyra och el är betalt är ca 6200 + ca 7000 ytterligare för dina barn.

https://kronofogden.se/nagon-har-ett...-loneutmatning

Kronofogdens förbehållbelopp är oftast mer generöst är socialtjänstens existensminimum.

Ja din situation suger men mat och boende har du på bordet, några 1500 kronor till samtliga levnadsomkostnader exklusive boende bör inte vara någon realitet då du har rätt att behålla mer pengar än så även på socialbidrag, och särskilt om du har lön med tillhörande utmätning.
Inte bara att hans situation suger , men han tillhör förmodligen gruppen "Sveriges största idioter" utan tvekan.
Sen att du jämför socialbidrag med hans belopp går inte för sig för han jobbar och socialfall jobbar inte.Stor skillnad.
Citera
2025-05-06, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Kronofogden har regler och lagar dom måste följa vilket gör att det är svårt att bevilja uppskov, dessutom är det oftast inte ens upp till Kronofogden att bevilja eller inte utan det är upp till borgenären.
MEN, om kraven uppfylls så att Kronofogden har möjlighet att göra det så beviljar dom uppskov och då normalt sett med en avbetalningsplan.
Kort sagt: i dom fall där det överhuvudtaget är möjligt så erbjuds i regel alltid en avbetalning.

Jag fattar inte riktigt vad folk har så svårt att förstå här. Tror folk att det är Kronofogden man är skyldig pengar till? Det är det inte, Kronofogdens uppgift är att driva in skulderna men det är inte dom som äger skulderna.
Det är inte heller Kronofogden som gör att folk blir skuldsatta, Kronofogden har vad jag vet aldrig lånat ut några pengar.

Ingen har ännu lyckats förklara på vilket vis Kronofogden bidrar till att folk blir skuldsatta och sedan fortsätter vara skuldsatta, vilket var det ursprungliga påståendet jag ifrågasatte. Kan nån förklara för mig som om jag vore tre år gammal för uppenbarligen missar jag något här?

Du kan vara skyldig kronofogden pengar , tex vid en vräkning. Då får du en ren skuld till kronofogden som myndighet.
Citera
2025-05-06, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Gör allt du kan för att få ned räntorna på lånen, jobba sedan även övertid/svart och betala av skulden så snabb det går. Sälj prylar om du har några av värde.. personligen hade jag hellre bott i en ranglig husvagn eller bil i ett par år för att slippa hyran, om det kunde hjälpa bli av med skulden.

De flesta unga gör det fel, dvs istället för att bygga ett sparande med ränta på ränta effekt, bygger de skulder med ränta på ränta effekt, i detta fallet sannolikt med rena ockerräntor.

De höga räntorna borde vara olagligt för det är rent ocker och extremt omoraliska.
Om det bara var räntornas fel från början så borde antalet skuldsatta vara endast 5 -10-20 % av det vi ser idag , alltså genomsnittet av vad det nu är för ränta de skuldsatta tillsammans tagit.Majoriteten har alltså grövre problem än så!Någon har alltså sålt på dem saker de inte har råd med egentligen!
Det som behövs är en lag som ger köparen rätt att lämna tillbaka saker o ting med motiveringen "här får du din skitbil , ditt skithus , skit-tv tillbaka" annullera lånet tack!
Citera
2025-05-06, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Vadå ingenting? Man jobbar får att göra rätt för sig (betala sin borgenärer) och sedan bli skuldfri (vilket är positivt för sig själv).
Om man har 2 barn som ensamstående, tjänar svetsarlön och har 400k i skulder med hög ränta så är det kanske inte realistiskt. Då är det mer rationellt att skita i det. Det är medveten risk från bankerna som låner ut pengar att de kommer få en del kreditförluster. Det vägs upp av andra som kan betala för sig. Absolut inte synd om dem och man ska absolut inte "göra rätt för sig", bara göra det som passar en själv. I detta fallet kanske det passar bättre att försöka få en skuldsanering längre fram. Det kan bara TS svara på.
Citera
2025-05-06, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Du kan vara skyldig kronofogden pengar , tex vid en vräkning. Då får du en ren skuld till kronofogden som myndighet.
Fastighetsägaren får betala det till kronofogden som sen får kräva det av den som blir vräkt. Det är samma sak med avgifterna som borgenären betalar för handräckning överlag, de betalar och lägger sen på det hos gäldenären.
Citera
2025-05-06, 22:57
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Om man har 2 barn som ensamstående, tjänar svetsarlön och har 400k i skulder med hög ränta så är det kanske inte realistiskt.
Självklart är det realistiskt. Du får köra löneutmätning och sälja din bil m.m. och sedan har du betalat av lånet på sikt. Socialen tar förhoppningsvis barnen. Det handlar om att göra rätt för dig och inte bete sig efterblivet.
Citat:
Då är det mer rationellt att skita i det. Det är medveten risk från bankerna som låner ut pengar att de kommer få en del kreditförluster. Det vägs upp av andra som kan betala för sig. Absolut inte synd om dem och man ska absolut inte "göra rätt för sig", bara göra det som passar en själv. I detta fallet kanske det passar bättre att försöka få en skuldsanering längre fram. Det kan bara TS svara på.
Självklart ska man göra rätt för sig, detta gäller av allmänna avtalsrättsliga regler och lagar. Är man skyldig någon pengar, då måste man betala tillbaka det. Läs på.
Citera
2025-05-06, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det bästa tipset är att hitta ett välbetalt jobb, eller om du kan, starta ett företag och sen betala in så mkt du bara kan, tills skulden är borta…

Ett mer humant tips, är att du pratar med kronis, ni sätter en existensminimum efter din nuvarande situation så att du har råd med hyra och mat. Nu vet du hur mkt kronis drar varje månad och vad du får över.
Okej, allt solklart så långt.

NU, ber du chefen om att få jobba över. All övertid du tjänar, är ”utöver din grundlön” och räknas inte in under din existensminimum.
Du kan nu (om du har en sjysst chef såklart) få jobba över och dra in 1-10K extra i månaden.
Pengar som gör att du kan leva lite, alternativt betala av skulden snabbare. Du kan välja själv.

Utöver det så skulle jag försöka skaffa ett bankkonto+ kort nånstans där kronis inte ser det, eventuellt om du har en sjysst polare som vill ställa upp. Sen kan du köpa/sälja saker på marketplace, blocket, liknande sidor.
Den enkla grejen är ju att hämta bortskänkes som de sen säljer av direkt, och låter det gå in på det osynliga kontot.
Tänk på att det är skatt om du kommer över 50K, speciellt om du använder din polares konto.
När du har lite pengar på kontot hör, så är det enkelt att köpa tex ett PlayStation 5 billigt, (pruta som fan) för att sätta ut det för en tusenlapp dyrare. Går att göra med det mesta men tänk elektronik, Ikea-prylar, samt saker som folk samlar på.

400K löser du ju på 3-4år.
Du kan även prata med olika banker och se om det finns möjlighet att lägga om det i ett lån. Du kommer få ett nej, men du har oxå möjlighet att bygga relationer här, och nån av bankerna kanske ger dig ett lån med hög ränta om du har betalat av halva skulden. Det är inte alls omöjligt. Sen så får du leva med det ett år, och omförhandla till bättre vilkor. Sen fortsätter du bara så tills skulden är borta.

Man kan inte jobba över så mycket man vill utan att lämna in en omprövning, om inkomsten avviker för mycket av normalbeloppet.
En sanering tex, så är det 5000kr netto/mån extra man får tjäna, innan man måste göra omprövning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in