Citat:
Ursprungligen postat av
n.lite
Så länge borgenären äger skulden är det givetvis upp till den skuldsatta och borgenären att förhandla om avbetalning.
På dom skulder som Kronofogden äger så erbjuder dom i regel alltid avbetalningar.
"Lagen om indrivning av statliga fordringar reglerar om vi kan bevilja uppskov med betalning av allmänna skulder. Det är svårt att nå upp till kraven, vilket gör att vi sällan kan bevilja uppskov. Men om vi beviljar uppskov kombinerar vi det normalt sett med en avbetalningsplan."
https://kronofogden.se/nagon-har-ett...ch-avbetalning
Citat:
Ursprungligen postat av
n.lite
Kronofogden har regler och lagar dom måste följa vilket gör att det är svårt att bevilja uppskov, dessutom är det oftast inte ens upp till Kronofogden att bevilja eller inte utan det är upp till borgenären.
MEN, om kraven uppfylls så att Kronofogden har möjlighet att göra det så beviljar dom uppskov och då normalt sett med en avbetalningsplan.
Kort sagt: i dom fall där det överhuvudtaget är möjligt så erbjuds i regel alltid en avbetalning.
Jag fattar inte riktigt vad folk har så svårt att förstå här. Tror folk att det är Kronofogden man är skyldig pengar till? Det är det inte, Kronofogdens uppgift är att driva in skulderna men det är inte dom som äger skulderna.
Det är inte heller Kronofogden som gör att folk blir skuldsatta, Kronofogden har vad jag vet aldrig lånat ut några pengar.
Ingen har ännu lyckats förklara på vilket vis Kronofogden bidrar till att folk blir skuldsatta och sedan fortsätter vara skuldsatta, vilket var det ursprungliga påståendet jag ifrågasatte. Kan nån förklara för mig som om jag vore tre år gammal för uppenbarligen missar jag något här?
Du kan inte ämnet, du håller inte ens reda på vad du själv har skrivit.
"
i dom fall där det överhuvudtaget är möjligt så erbjuds i regel alltid en avbetalning."
Det var inte så du skrev från början och det är inte heller så det står i kronofogdens egen text, där står "Men om vi beviljar uppskov kombinerar vi det normalt sett med en avbetalningsplan."
"Alltid" och "erbjuder" är något som du själv har hittat på och det är inte en avbetalningsplan i vanlig bemärkelse, den kombineras med ett uppskov som är mycket svårt att få, den avbetalningsplanen är ingenting som kronofogden erbjuder, det är något som kronofogden kräver, det är en avsevärd skillnad mot det som du skrev.
Detta skrev du från början:
'
ofta genom att erbjuda avbetalningsplaner och liknande"
Så är det absolut inte!
I det översta inlägget som jag citerar skriver du "
På dom skulder som Kronofogden äger"
I det nedre inlägget skriver du "
det är inte dom som äger skulderna"
Gemene man får ingen avbetalningsplan av kronofogden, så enkelt är det.