2025-05-06, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Nä du, i så fall hade inte TS varit inblandat det kanske du förstår?

Kroppen tar tydligt skada en bra bit innan 0,3 hehe.

Vad du ej klarar att greppa är att om någon uppvisar 0,3 så är det högt vatten.
Problemet med ett fixerat värde om 0,3 är att olika individer får olika värde vid samma konsumtion. Det talas om en halveringstid på en vecka, vilket i själva verket kan vara 4-10 dagar beroende på individ. Ett värde på 0,3 kan indikera en genomsnittlig daglig konsumtion av ett glas eller en flaska vin. En hel flaska vin dagligen är nog att betrakta som problematisk konsumtion. Men ett glas dagligen?

Att använda gränsen 0,3 är rättsosäkert, eftersom olika individer får så olika värden vid samma konsumtion. Och jag har svårt att se det som en trafikfara ifall folk dricker ett, eller till och med två glas vin till kvällsmaten. De skall ju inte köra förrän nästa dag, och då kommer de att vara nyktra och utvilade.

Det verkar som att det gått många förbi att svenska folkets alkoholvanor har ändrats. Ett glas vin per dag ger samma mängd per vecka som två flaskor vin på lördag kväll. Att dra i sig två flaskor vin på samma kväll är ett konsumtionsmönster som är ovanligt idag. Att ta ett dagligt glas vin är desto vanligare. Vilket konsumtionsmönster är mest problematiskt? De ger samma PEth-värde.

Slutligen bör man ställa sig frågan: Kommer rattfyllerister sluta köra bil i onyktert tillstånd om de har fått körkortet återkallat?
2025-05-06, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Förvisso, men 0.3 visar inte på missbruk. Endast skadligt bruk. D.v.s. att kroppen tar stryk. Det finns inget som bevisar att TS kan påvisa garanti om att en människa är en trafikfara på dessa nivåer. Utöver det är test inte förlitligt.

Och om man bortser från skalan så anser ju Transportstyrelsen att skadligt bruk är om man dricker mer än två enheter i veckan, typ två öl eller något sådant.
Det dricker ju Dansken eller Fransmannen (i form av vin) till middag varje dag.
2025-05-06, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Vilken fullkomlig fascism och ogenerad tyranni!

Man själv är ensam ägare till sin kropp, och vad man gör med den utanför arbetstid ska hälsofascister, godtemplare, nykterister, Læstadianer och andra självgoda torr-runkare ge blanka tusan i! I ett fritt och demokratiskt samhälle måste man få ha absolut rätt att bruka så mycket droger man bara vill på sin fritid, så länge man är nykter och utvilad när man kommer till jobbet!

Transportstyrelsens självgoda FITTA till generaldirektör borde tvingas att gå skam-marsch genom Stockholm och sedan be den goda och vackra Linn om ursäkt, och pussa hennes skor offentligt!
Lite O.T men Gogglar man på honom så var det han som på rekordtid 2V gjode om A-traktor reglerna som gör att ungdomar kör ihjäl sig på löpande band numera. Han låg bakom IT skandalen med icke säkerhets klassad personal.. känns som han borde entledigas: https://omni.se/generaldirektoren-backar-nya-reglerna-kom-for-fort/a/Xbbxar
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Hur är det möjlig att läkare numera är skyldiga att lämna ut PETh-tester rakt i halsen på transportstyrelsen??
Vart tog patientsekretessen vägen?

Jag undrar detta också. Men misstänker att de fortfarande inte är skyldiga att anmäla illegala invandrare av någon mystisk anledning.
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
Har tänkt på det med patientsekretessen också. De proverna jag tar är väl mellan mig och min läkare? Inte den polska plattskallen på transportstyrelsen. Klart att folk kommer tveka att ta sig till vårdcentralen. Vilket är synd, speciellt för dom som vill få hjälp med sitt alkoholmissbruk.
Be provtagaren om att få titta och läsa på de utskrivna provtagninettiketterna, där står vilka analyser som är beställda. Det är inte tillåtet att gömma undan något. Men om du är orolig be om att få se när rören märks upp och om det blir fyllda provtagninsrör över, be om att få se när det kasseras alternativt själv ta med det.
2025-05-06, 19:31
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Så…. Du anklagar andra för att killgissa men använder själv ChatGPT för att förstå. Ursäkta mig men är du dum i huvudet?

Hon måste dessutom blåsa innan hon ens kan köra ambulansen, blåser hon grönt så är det bara att köra, dessutom med mer säkerhet än peth test.

Trollvarning på dig eller helt enkelt att du använder kardborreband skor för att du antingen är för dum för att kunna knyta dina egna skor eller för att du är för autistisk.

Den jag kommenterade hade sakligt fel och hade inte gjort några egna efterforskningar. Det är inget fel alls med att använda ChatGPT inklusive att man kontrollerar källorna, vilket jag har gjort och jag har läst mängder med liknande forskning även bortsett från det jag fick som sammanfattning via ChatGPT. Sök kunskap istället för att förkasta den kunskap som andra tillskansar sig. Sluta killgissa. Bättre du använder AI än fortsätter att killgissa.
2025-05-06, 19:31
Medlem
Ajogens avatar
Skadligt innebär att kroppen tar stryk. Inte att du är missbrukare.

"– PEth över 0.30 är inte lika med missbruk utan det indikerar riskkonsumtion som kan vara medicinskt skadlig, säger Anders Helander."

Notera kan.

https://archive.is/20250217182946/https://www.skd.se/2025-02-17/tusentals-svenskar-blir-av-med-korkortet-efter-lakarbesoket/#selection-1157.0-1157.132
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Och om man bortser från skalan så anser ju Transportstyrelsen att skadligt bruk är om man dricker mer än två enheter i veckan, typ två öl eller något sådant.
Det dricker ju Dansken eller Fransmannen (i form av vin) till middag varje dag.
2025-05-06, 19:32
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Nej jag sökte vård och blev anmäld av läkaren

Helt korrekt agerat av läkaren.
2025-05-06, 19:32
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
Har tänkt på det med patientsekretessen också. De proverna jag tar är väl mellan mig och min läkare? Inte den polska plattskallen på transportstyrelsen. Klart att folk kommer tveka att ta sig till vårdcentralen. Vilket är synd, speciellt för dom som vill få hjälp med sitt alkoholmissbruk.

I mitt fall så gjorde min läkare en orosanmälan när det var alldeles för högt. Men då hade jag en LVM-UTREDNING.
2025-05-06, 19:33
Medlem
Ajogens avatar
Du kan lika gärna använda Wikipedia som källa om du använder AI...
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Den jag kommenterade hade sakligt fel och hade inte gjort några egna efterforskningar. Det är inget fel alls med att använda ChatGPT inklusive att man kontrollerar källorna, vilket jag har gjort och jag har läst mängder med liknande forskning även bortsett från det jag fick som sammanfattning via ChatGPT. Sök kunskap istället för att förkasta den kunskap som andra tillskansar sig. Sluta killgissa. Bättre du använder AI än fortsätter att killgissa.
2025-05-06, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Lägg ner vadå? Ska vi ta och skippa körtkort också kanske
? Gatans lag, alla får akta sig själva så gott det går?
Lägg ned transportstyrelsen som bara gör fel hela tiden
2025-05-06, 19:35
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Skadligt innebär att kroppen tar stryk. Inte att du är missbrukare.

"– PEth över 0.30 är inte lika med missbruk utan det indikerar riskkonsumtion som kan vara medicinskt skadlig, säger Anders Helander."

Notera kan.

https://archive.is/20250217182946/https://www.skd.se/2025-02-17/tusentals-svenskar-blir-av-med-korkortet-efter-lakarbesoket/#selection-1157.0-1157.132

0.3 innebär regelbunden och hög konsumtion, riskbruk. Men det är ju inte därför man återkallar körkortet utan för att minska risken för att andra skadas eller dör i trafiken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in