2025-05-06, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andthereshewas
Det är väl EXAKT vad diskussionen handlar om?
Eftersom det inte finns tillräcklig evidens för testet så vet vi inte hur mycket Linn har druckit. Rent hypotetiskt kan hon ha druckit kombucha varje morgon och kväll för att det ska ge utslag. Så länge tillförlitligheten i testet inte finns är det helt absurt att hennes kort blir återkallat.

Om du blir insugen idag och får ett för högt värde, är du fortfarande säker på ditt svar?

Nej det är inte EXAKT det diskussionen handlar om.

Hade hon "druckit kombucha" så hade hon väll sagt det eller hur? Notera att hon medvetet väljer att ignorera dom tre (!) andra testen, utan medvetet framhöll Dom där två testen där hon "bara" låg lite över, och att det berodde på att hon precis blivit testad I dagarna efter två blöta kvällar.

Hon fick fem jävla chanser. Fem. På en 6 månaders period. Och hon kunde inte få rätsida på sina problem. Istället går hon ut och gråter och säger "men vadå, jag låg ju bara liiiitee över, o de var minsann pga att ni testade mig vid fel tillfällen!". Snacka om att inte äga problemet.

Ditt argument är totalt ologiskt. Hade det varit som du beskriver så hade löpsedeln varit "Druckit kombucha - blev av med körkortet"
2025-05-06, 18:39
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
Jag är inte insatt i PEth-test. Handlar inte om vad ag anser rimligt eller inte. Bara att om jag hade haft ett förhöjt test hade jag inte vågat dricka något alkohol till jag hade gjort enn nytt test som var u.a .

Precis, så skulle de flesta reagera. Men alkoholmissbrukare reagerar inte rationellt. Just därför behöver deras körkort dras in.
2025-05-06, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdkommissarie
Intressant, och vad är din slutsats av det här? Kommer alkoholtester att få folk att söka vård eller inte?

Alkotester kommer att få färre personer att söka jobb som kräver nykterhet bakom ratten. Och att färre personer söker vård överhuvudtaget. Belastar vården mindre.
2025-05-06, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det värsta med det här är att hon blir bestraffad utan ha begått ett brott.

Blir väl även folk som blir av med körkortet på grund av diverse sjukdomar.
Körkort är ingen rättighet.
2025-05-06, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det hela är lite märkligt.
En ganska stor del av samhället har alkoholkonsumtion som hobby.
Så länge man inte kör påverkad eller är berusad på jobbet så bör staten hålla sig borta.

Om läkaren finner att en patients alkoholvanor är skadliga så bör det vara en sak mellan läkare och patient.

Och det är också det som är problemet. Vi är för många som super i Sverige överlag. Titta bara på reaktionerna härinne. Samma reaktioner hade inte uppstått om det handlat om heroin.. Eller khat. Nu är båda dessa olagliga, men tongångarna hade varit annorlunda.

Jävligt tråkigt att behöva vara relativt nykter på jobbet, men vafan, då kanske man behöver byta jobb där en bag & box varje kväll inte påverkar reaktionsförmågan dagen efter när man sitter bakom ratten. Ofta kör man väll relativt fort som ambulansförare tänker jag.
2025-05-06, 18:48
Medlem
Ajogens avatar
Förvisso, men 0.3 visar inte på missbruk. Endast skadligt bruk. D.v.s. att kroppen tar stryk. Det finns inget som bevisar att TS kan påvisa garanti om att en människa är en trafikfara på dessa nivåer. Utöver det är test inte förlitligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives2
Blir väl även folk som blir av med körkortet på grund av diverse sjukdomar.
Körkort är ingen rättighet.
2025-05-06, 18:49
Avstängd
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Tycker inte 0.3 är så högt faktiskt, men då jämför jag med mig själv som är alkoholist och vad jag haft för värden när jag har varit aktiv.
Har haft 6.5 som högst.

6.5? Vad ligger den dagliga konsumtionen på då?
2025-05-06, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Du har rätt att neka vård och därmed också neka provtagning. Förmodligen har du en hög alkoholkonsumtion och kanske bör ta en funderare runt det.

Men har läkaren bara skickat in utan att erbjuda utredning och vård så är det inte bra.
Nej jag sökte vård och blev anmäld av läkaren
2025-05-06, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Nej, läkare är skyldiga att anmäla alla diagnoser som gör att en patient med körkort är olämplig som förare. Dålig syn, epilepsi, alkoholism. Det är så det fungerar och det är helt rimligt. Sen får Transportstyrelsen avgöra om körkortet ska dras in eller inte.
Är det därför man får lämna tillbaka körkort som har dragits in på grund av synfel som inte har med trafiksäkerhet att göra
Lägg ned skiten
2025-05-06, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Läs på själv, du verkar killgissa här. ChatGPT är bara några knapptryckningar bort. Källor som anges för dessa svar är Läkartidningen oh PubMed. Så du har helt enkelt fel här.

Så…. Du anklagar andra för att killgissa men använder själv ChatGPT för att förstå. Ursäkta mig men är du dum i huvudet?

Hon måste dessutom blåsa innan hon ens kan köra ambulansen, blåser hon grönt så är det bara att köra, dessutom med mer säkerhet än peth test.

Trollvarning på dig eller helt enkelt att du använder kardborreband skor för att du antingen är för dum för att kunna knyta dina egna skor eller för att du är för autistisk.
2025-05-06, 18:58
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Ja. Och det är ju inte bara bestraffning med indraget körkort, utan också utebliven lön om hon tappar jobb och priset för provtagning för att få tillbaka kortet.

Jag lämnar för droger och alkohol nu och får betala 3300kr varje gång
Hon mister drömjobbet, men arbetslös behöver hon inte vara. Sjuksköterskejobb finns det massor att välja och vraka på. Men därmed har jag inte sagt att det är rätt det som skett. Men utan inkomst kommer hon inte att stå.
Senast redigerad av Vitsippan_79 2025-05-06 kl. 19:08.
2025-05-06, 19:00
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
6.5? Vad ligger den dagliga konsumtionen på då?

Vet inte ja men haft 1.2 efter två veckor med en vin box dagligen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in