2025-04-23, 20:13
Medlem
Som svar på mitt eget inlägg ovan...
Överföring till IBAN nummer funkade fint från Swedbank. Tog ca 1 dygn. Testade med 10€.
Citera
2025-04-27, 11:11
Medlem
Kommer snart - ett virtuellt kreditkort ifrån Lea Bank.
Citera
2025-04-27, 12:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Hur står sig Amex Black?
Citera
2025-05-06, 16:49
Medlem
Gemensamt kreditkort?

Finns det några kreditkort som två personer kan stå på samtidigt?

T.ex. om man vill skaffa kreditkort åt (myndiga) barn som ännu inte har någon egen inkomst, t.ex. för att fortfarande går i skolan.

Man beviljas ju aldrig ett kreditkort om man är 18 och inte har någon inkomst, men om en annan person (som har god kreditvärdighet) går i borgen, går det? Finns det någon kortutgivare som går med på det?
Citera
2025-05-06, 16:54
Medlem
Många erbjuder möjligheten till ett extrakort.

Obs att det då inte är någon gemensam kredit utan huvudkortsinnehavaren är ensam ansvarig för alla köp oavsett vilket av korten som använts.

Vilka som tillåter icke myndiga ha ett extrakort vet jag inte. (Huvudregeln är ju att personer under 18 inte får ingå avtal och göra köp annat än med pengar de själva tjänat)
Citera
2025-05-06, 17:30
Medlem
Nej - inte där två personer står ansvariga samtidigt. De flesta kort företag erbjuder dock extrakort till den man önskar - över 18 år
Citera
2025-05-06, 17:34
Medlem
mikaelss avatar
Är det just ett kreditkort du vill ha, eller ett kort att betala med, ett betalkort kopplat till ett bankkonto?
Flr det senare han du få även som omyndig.
Men har du ett kreditkort kan du låta andra få ett extrakort på det, men du är fortfarande ansvarig, det kommer vara en faktura, till dig.
Citera
2025-05-06, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Finns det några kreditkort som två personer kan stå på samtidigt?

T.ex. om man vill skaffa kreditkort åt (myndiga) barn som ännu inte har någon egen inkomst, t.ex. för att fortfarande går i skolan.

Man beviljas ju aldrig ett kreditkort om man är 18 och inte har någon inkomst, men om en annan person (som har god kreditvärdighet) går i borgen, går det? Finns det någon kortutgivare som går med på det?

Är det verkligen kreditkort du far efter? Det låter som en dålig ide om den som skall handla på det saknar inkomst.

Förutsättningen för att kreditkort skall vara en vettig ide är att man kan betala hela räkningen när den kommer vilket man ju kan fråga sig om man har förmåga till om man saknar inkomst. Det finns ju en anledning till att kreditkort inte beviljas till den som saknar inkomst.

Om det bara är frågan om att kunna betala så kan man ju skaffa sig ett vanligt betalkort. Då behöver du inte gå in och garantera att du kan betala notan ifall dina kids får feeling och shoppar loss långt mer än vad de har råd med...
Citera
2025-05-06, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Många erbjuder möjligheten till ett extrakort.

Obs att det då inte är någon gemensam kredit utan huvudkortsinnehavaren är ensam ansvarig för alla köp oavsett vilket av korten som använts.

Vilka som tillåter icke myndiga ha ett extrakort vet jag inte. (Huvudregeln är ju att personer under 18 inte får ingå avtal och göra köp annat än med pengar de själva tjänat)

Frågan gällde en myndig person utan inkomst.
Citera
2025-05-06, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Är det just ett kreditkort du vill ha, eller ett kort att betala med, ett betalkort kopplat till ett bankkonto?
Flr det senare han du få även som omyndig.
Men har du ett kreditkort kan du låta andra få ett extrakort på det, men du är fortfarande ansvarig, det kommer vara en faktura, till dig.

Enbart kreditkort. Men tack ändå.
Citera
2025-05-06, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Frågan gällde en myndig person utan inkomst.

Ja, du kan du som huvudkortsinnehavare beställa ett extrakort till den myndige utan inkomst.
Citera
2025-05-06, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Är det verkligen kreditkort du far efter? Det låter som en dålig ide om den som skall handla på det saknar inkomst.

Förutsättningen för att kreditkort skall vara en vettig ide är att man kan betala hela räkningen när den kommer vilket man ju kan fråga sig om man har förmåga till om man saknar inkomst. Det finns ju en anledning till att kreditkort inte beviljas till den som saknar inkomst.

Om det bara är frågan om att kunna betala så kan man ju skaffa sig ett vanligt betalkort. Då behöver du inte gå in och garantera att du kan betala notan ifall dina kids får feeling och shoppar loss långt mer än vad de har råd med...

Jag förstår alla dessa invädningar. Ja, det är exakt just kreditkort jag frågar efter. Tro mig, jag vet vad jag gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in