2025-05-06, 04:39
Medlem
tuggishs avatar
Skulle gissa en kombination av allt som nämnts i tråden.

Dels är vi människor materialister då vi är djur. Dels är det svårt att hoppa av en karusell när du är mitt i den.

Personligen har jag valt att försöka gå medelvägen. Men då har jag lyxen att ha vuxit upp i ett tryggt hem utan orimliga krav. Har få själsliga ärr att kompensera för.

Har sen länge fattat att pengar inte är lösningen.
Citera
2025-05-06, 05:39
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Att verklig lycka ligger i att vara nöjd med det man har tror jag stenhårt på. Som stoiker och buddister och andra är inne på.

Det är dock oerhört svårt för oss människor att vara nöjda. Vi jämför oss med varandra, vill ha mer och bättre. Ger mig tusan på att det satt Erectus och avundsjukt betraktade varandras flintverktyg. Det är antagligen både vår lycka och vår förbannelse att vi är sådana. Det har tagit oss till den civilisation vi nu har med alla dess värden men också gjort att många av oss helt enkelt aldrig är nöjda, glada och lyckliga.
Citera
2025-05-06, 05:52
Medlem
Mullrets avatar
Alla påverkas om vad grannarna, kompisarna och vad som står i media.

Frun säger ” Såg du köket hos Urban o Maja, kostade 900000:-. Så fiiiint”

Frun säger ” Nu har Olsson köpt ny bil igen”

Frun säger ” Willy och Astrid har åkt till Thailand i tre veckor”

Frun säger ” Alla barnen på dagis har nya iPhones”

Frun säger ” vi är bjudna till laaandet till helgen till familjen krösus”

Frun säger ” såg du artikeln i Aftonbladet, Blondinbella har köpt 7 rok på Strandvägen”

Männen tänker ” Ge mig ett break nu för helvete ”

Ingen tänker ” Fan vad bra man har det i sin lilla värld utan stress och statusjakt”
Citera
2025-05-06, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Att verklig lycka ligger i att vara nöjd med det man har tror jag stenhårt på. Som stoiker och buddister och andra är inne på.

Det är dock oerhört svårt för oss människor att vara nöjda. Vi jämför oss med varandra, vill ha mer och bättre. Ger mig tusan på att det satt Erectus och avundsjukt betraktade varandras flintverktyg. Det är antagligen både vår lycka och vår förbannelse att vi är sådana. Det har tagit oss till den civilisation vi nu har med alla dess värden men också gjort att många av oss helt enkelt aldrig är nöjda, glada och lyckliga.
... "människor .. . som ägs av sina pengar". Jag gillar TS knorr i rubriken! Och håller med dig, verklig lycka är att vara nöjd med det man har - och huvudsaken är då att vara trygg i det liv man skapat för sig själv (och de sina). Ett hem man trivs i, en livsstil man trivs med (förutsätter stadig inkomst, en viss typ av kosthåll, typ av avkoppling o nöjen osv) och en buffert för förnyelse av sånt som måste ersättas. Tryggheten i det och ett stort mått av integritet är det som behövs för att manövrera sig igenom livet avslappnad och kanske till och med tacksam att det är som det är
Citera
2025-05-06, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Jag är sådan.
Jag har min dröm bil (sportbil som du nämner), jag har väldigt gärna en till. På det har jag även 7 bilar och en husvagn.
Jag har elgitarren som är min dröm gitarr och jag letar en till.
Jag har basgitarren jag vill ha och den är absolut tillräcklig (och mer än så) för mig, densamma med basriggen. Men jag vill ha mer.
Osv…
Cirka 5 die-hard hobbies har jag. Plus familj och hus osv.

Jag jobbar hårt för att tjäna pengar för att köp mer.
Enda lån jag har är huslån.

Materiell lycka är riktig lycka för mig.
Jag önskar att det inte hade varit så men samtidigt så njuter jag väldigt mycket av att det är så.
Och jag spenderar pengar som jag har så jag drunknar inte i lån.
Det handlar inte om att jag inte vet vad jag ska göra för pengar för det vet jag - köpa mer leksaker.

Intressant!

Berätta gärna mer om dig och din vardag och hur du hinner med allt.

Till exempel hur många timmar spenderar du på sociala medier / sover och liknande.

Har du god hälsa / intresserad av eller hinner träna?

Hur är relationen till ev. fru och barn?

Värdefullt att få lite perspektiv!
Citera
2025-05-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Bara en viss typ av människor som retar sig på vad andra har, de lär ju betalat det själva eller å hela samhället bygger på att vi köper grejer.

Tror inte frågeställningen nödvändigtvis måste bero på att man retar sig på er / dom.

Det finns ju ingen anledning att vara avundsjuk på människor med mycket prylar om de inte hinner använda dem.

Däremot om de har mycket prylar, hinner använda dem OCH är vältränade och socialt framgångsrika OCH har ett lyckligt familjeliv. DÅ finns det nog anledning att vara avundsjuk på dem!
Citera
2025-05-06, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Tror inte frågeställningen nödvändigtvis måste bero på att man retar sig på er / dom.

Det finns ju ingen anledning att vara avundsjuk på människor med mycket prylar om de inte hinner använda dem.

Däremot om de har mycket prylar, hinner använda dem OCH är vältränade och socialt framgångsrika OCH har ett lyckligt familjeliv. DÅ finns det nog anledning att vara avundsjuk på dem!
Avundsjuka är just en sjuka, min kompis har dubbelt som mig netto å köper roliga grejer när han känner för det,, inte fan bryr jag mig om det, rena vänstertänket ju..
Citera
2025-05-06, 12:57
Medlem
Facades avatar
Citat:
Intressant!

Berätta gärna mer om dig och din vardag och hur du hinner med allt.

Till exempel hur många timmar spenderar du på sociala medier / sover och liknande.

Har du god hälsa / intresserad av eller hinner träna?

Hur är relationen till ev. fru och barn?

Värdefullt att få lite perspektiv!

Kul med intresse för mig rätt dekadenta livsstil!

Blir en del sociala medier faktiskt, mest på jobbet. Allt jag kollar på där är mina intressen. Mycket tid läggs på att planera mina byggen / renoveringar.

Jag har inte god hälsa.
Små fet, dricker mycket alkohol och noll intresse av att motionera.
Borde jobba på det men jag prioriterar tiden på annat.

Relation till barn och fru är bra.
Nattar ungen varannan kväll, går inte ut u garaget förrän frugan börjar natta (på hennes kvällar), ibland får jag dispans och smiter ut tidigare.
Men varje kväll spenderas i garaget, allt som oftast.
Helger brukar jag hitta på saker med dom förmiddag/eftermiddag sedan garaget.
Ibland (rätt ofta) får jag en hel dag eller till och med hel helg i garaget.
Kan lätt bli 40h/veckan i garaget.

Hinner inte ens på långa vägar med att ta hand om allt jag har. Känns som att mycket förfaller för tiden räcker inte till.
Citera
2025-05-06, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Avundsjuka är just en sjuka, min kompis har dubbelt som mig netto å köper roliga grejer när han känner för det,, inte fan bryr jag mig om det, rena vänstertänket ju..

Visst, men det finns även ett högertänk... som går ut på att det är onödigt med prylar som man inte hinner använda.

Handlar mer om att inrätta sitt eget liv så bra som möjligt - snarare än att förhindra DIG att köpa de leksaker du vill ha.
Citera
2025-05-06, 12:59
Medlem
Citat:
Visst, men det finns även ett högertänk... som går ut på att det är onödigt med prylar som man inte hinner använda.

Handlar mer om att inrätta sitt eget liv så bra som möjligt - snarare än att förhindra DIG att köpa de leksaker du vill ha.
Jag har mängder av roliga grejer å använder dem olika tider på året.
Citera
2025-05-06, 13:00
Medlem
Så som du tänker är ju allt onödigt, man köper det man har råd med.
Citera
2025-05-06, 13:12
Medlem
Men straffet för girigheten är att de aldrig blir nöjda, tillfreds och tacksamma för vad de har. Det räcker aldrig utan de får bara massa nya problem som en följd.

De har så mycket grejer som bara står och samlar damm, som de inte hinner använda, underhålla och som de måste försäkra sig om att ändå inte förlora. Det är ett ständigt strävanden efter vind. Meningslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in