2025-05-05, 08:42
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HJALPMIGSNABBT
Så om jag köper två kaniner, en hand och en hona, så kan jag äta deras barn? Jag har hört att kaniner knullar mycket och förökar sig snabbt!

Hur mycket väger 1 kanin?

Vad ska jag komplettera med?

Du behöver först hitta en lämplig kött ras . Sedan behöver du lära dig lite om avel ( på 2 djur kommer man inte särskilt långt ) Sedan behöver du en plan / Dvs hona och hane ska hållas åtskilda utom just när honan är i brunst ( Det är inget större arbete att få ut några hundra kilo slaktvikt om året )

Det smidigaste sättet är att ha större bur på hjul som du flyttar runt på en större gräsyta ( annars kan du utfodra dom med kvistar sly gräs samt lite grenar från tall då och då )

Sedan slaktar du av besättningen inför vintern och behåller enbart avelsdjur i godkända utrymmen/burar och då åtskilda givetvis ( hona och hane åtskilda utom vid parning och aldrig könsmogna hanar tillsammans )

Är du intresserad finns det mängder av information på Alternativ.nu
Citera
2025-05-05, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Du behöver först hitta en lämplig kött ras . Sedan behöver du lära dig lite om avel ( på 2 djur kommer man inte särskilt långt ) Sedan behöver du en plan / Dvs hona och hane ska hållas åtskilda utom just när honan är i brunst ( Det är inget större arbete att få ut några hundra kilo slaktvikt om året )

Det smidigaste sättet är att ha större bur på hjul som du flyttar runt på en större gräsyta ( annars kan du utfodra dom med kvistar sly gräs samt lite grenar från tall då och då )

Sedan slaktar du av besättningen inför vintern och behåller enbart avelsdjur i godkända utrymmen/burar och då åtskilda givetvis ( hona och hane åtskilda utom vid parning och aldrig könsmogna hanar tillsammans )

Ja så gör en jobbarkompis, han föder upp slaktdjur på sin gård enbart för köttets skull... vet inte vad för ras men tror det är vanliga kossor.
Citera
2025-05-05, 08:50
Medlem
Varenda jägare jag känner jag sagt att ekvationen inte går ihop.

Du nämner kostnader för vapen och licens, men missar:

Extra utrustning samt kläder
Betalning till ägare av jaktmarker
Fordonskostnader (eventuell fyrhjuling eller något du kan köra bort en älg med)
Kostnader för rensning (ska du rensa en hel jäkla älg helt själv?)
Eventuell kostnad för medlemskap i jaktklubb
Och framförallt, all TID du får lägga på att planera, samt sitta ute i ett jakttorn, för att få lite kött på tallriken.

Min vän, jobba ett par extra timmar i veckan istället, alternativt löneförhandla eller kolla nåt jobb med högre lön. Denna jaktdröm är just det, en dröm som du drömmer för att undvika tanken att du inte har pengar till kött.
Citera
2025-05-05, 08:56
Bannlyst
Citat:

Det går att fixa i lägenhet eller?

Hur mycket billigare blir det jämfört med att köpa?

Kan jag slakta här hemma?
Citera
2025-05-05, 08:56
Medlem
Allt beror på hur dina egna förutsättningar ser ut. Bor du i Norrland och har marker i familjen t.ex där du kan jaga gratis och kanske köpa en billig studsare och hagelbrak begagnad så lär du absolut tjäna på att ta jägarexamen.

Då kan du köpa jägarutbildningen för ca 10k sen lägg 5k för ett begagnat klass 1 vapen samt ett par tusen för en hagelpang. Då har du utlägg på ca 17k säg lite kläder och övrig utrustning ca 20k totalt.

Det ända du behöver lägga pengar på sen är ammo i princip. Kan du skjuta 2 rådjur per år någon hare och eventuellt en älg vartannat år så klarar du dig ganska fint utan att köpa kött alls nästan. Bor du någonstans där det finns vildsvin kan du sätta upp en åtel och skjuta en gris i veckan eller fler.

Bor du däremot i Sthlm och inte har några marker i familjen och kanske måste arrendera marker, så ser förutsättningarna helt annorlunda ut och det kommer absolut inte att bli en vinstaffär.

Sammanfattningsvis så hänger allting på vilka marker du har möjlighet att jaga på och till vilket pris. Själva jägarexamen och vapenkostnader är försumbara.

Sen att du tror att du bara kan knalla ut o skogen och skjuta ett vilt direkt visar att du är väldigt naiv. Räkna med att om du jagar själv utan hund också är du begränsad till smygjakt i princip och kommer spendera många timmar varje år för att fälla ett enstaka vilt😂
Citera
2025-05-05, 08:57
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Från ax till limpa kostar det mig cirkus 60 kr/kg när jag fäller en älg idag.

Är det värt mödan med att ligga på pass, frysa, skjuta, bogsera, lasta, flå, hänga, grovstycka, stycka, förpacka och frysa? Knappast, men jag värderar eget kött otroligt högt.
Citera
2025-05-05, 08:57
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja så gör en jobbarkompis, han föder upp slaktdjur på sin gård enbart för köttets skull... vet inte vad för ras men tror det är vanliga kossor.

Kaniner kräver lite mindre resurser /är mer energieffektivt ( dock slår de inte höns ) Får är också energieffektiva men förstör betet . Getter är också bra särskilt om man vill ha bort sly .

Men du har rätt kor är både trevligare och mer välsmakande

Jag hoppas dock att TS faktiskt köper sitt kött .
Citera
2025-05-05, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Varenda jägare jag känner jag sagt att ekvationen inte går ihop.

Du nämner kostnader för vapen och licens, men missar:

Extra utrustning samt kläder
Betalning till ägare av jaktmarker
Fordonskostnader (eventuell fyrhjuling eller något du kan köra bort en älg med)
Kostnader för rensning (ska du rensa en hel jäkla älg helt själv?)
Eventuell kostnad för medlemskap i jaktklubb
Och framförallt, all TID du får lägga på att planera, samt sitta ute i ett jakttorn, för att få lite kött på tallriken.

Min vän, jobba ett par extra timmar i veckan istället, alternativt löneförhandla eller kolla nåt jobb med högre lön. Denna jaktdröm är just det, en dröm som du drömmer för att undvika tanken att du inte har pengar till kött.
Ja stämmer, nu hade de egna marker men tog semester vid jakten, slaktade å tog ur gjorde de själva., sen kom gubben hem med sin del å allt skars upp i lämpliga bitar å in i frysen... Det var ju oftast älg å rådjur, hände ibland att hare eller fasan kom på bordet med.
Citera
2025-05-05, 09:03
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HJALPMIGSNABBT
Det går att fixa i lägenhet eller?

Hur mycket billigare blir det jämfört med att köpa?

Kan jag slakta här hemma?

Nej det fixar du inte i en lägenhet . Inte i en vanlig villaträdgård heller .

Då kommer såväl din hyresvärd och miljökontoret eller dina grannar att göra det väldigt väldigt olönsamt och en ryggbiff på Ica blir ett budgetalternativ i jämförelse.
Citera
2025-05-05, 09:04
Medlem
Citat:
Kaniner kräver lite mindre resurser /är mer energieffektivt ( dock slår de inte höns ) Får är också energieffektiva men förstör betet . Getter är också bra särskilt om man vill ha bort sly .

Men du har rätt kor är både trevligare och mer välsmakande

Jag hoppas dock att TS faktiskt köper sitt kött .
Ja kaniner var det många som hade förr.
Citera
2025-05-05, 09:06
Medlem
scoremaxs avatar
Alltså.
Det du söker är en form av ”survival Pocahing”
till och med en Amerikansk ”prepper”-författare vid namn Ragnar benson skrev en:

https://www.ebay.com/itm/285828859215?norover=1&mkevt=1&mkrid=711-167022-221168-8&mkcid=2&itemid=285828859215&targetid=29663347751 3&device=m&mktype=pla&googleloc=1012443&poi=&campa ignid=20797276703&mkgroupid=155163396879&rlsatarge t=pla-296633477513&abcId=&merchantid=119648210&gad_sourc e=1&gbraid=0AAAAAD_QDh8RdvFzZPwHQ1X1ayeKb1q77&gcli d=Cj0KCQjww-HABhCGARIsALLO6XwhlhHlqM6OVxJE2SdGfLm5esi1Kn73mNWf 3NGWjbJudk5Ydr9JlV0aAoCCEALw_wcB

Nå, den skall du inte köpa, men metoderna för den typen av ”jakt” är universella från Afrika till Alaska.
Om du verkligen vill ha lönsamhet på det, så kommer det till 99% att handla om en illegal jakt ur flera aspekter.

Om du vill hålla dig legal i alla led är det meningslöst med alla Svenska regler och förhållanden.
Senast redigerad av scoremax 2025-05-05 kl. 09:12.
Citera
2025-05-05, 09:07
Medlem
Mor min köpte ofta en halv gris å skar upp, säkert under halva priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in