2025-05-05, 09:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HJALPMIGSNABBT
Jag vet att det är extremt dyrt att skaffa jägarlicens, träna med att skjuta, köpa vapen etc etc och att det i detta fall är mycket billigare att bara gå till affären och köpa kött. (Stämmer detta?)

Men hur ser det ut långsiktigt? Säg gärna årsperioden där det blir gynnsamt?

För jag tänker att det är väl billigare långsiktigt att spendera ganska mycket på licens, vapen etc men att det efter ett tag blir billigare eftersom man inte behöver

1. Köpa vapen hela tiden
2. Träna lika mycket (eller alls)
3. Man behöver inte jaga flera gånger
4. Köttet hållet väldigt länge.

Det är därför jag tror att det blir billigare med jakt efter ett tag eftersom

Man inte köper vapen igen, man knappt tränar men dessutom så kanske man enbart behöver gå på jakt några enstaka gånger per år eftersom köttet håller väldigt länge (eftersom det är mycket, alltså inte utgångsdatum, utan att man äter och äter fast det inte tar slut).

Så det betyder att man inte hela tiden behöver gå till affären (där priserna är skyhöga, och höjs hela tiden) utan du kan gå och jaga några gånger och ha frysen full med kött (dessutom bättre kött än pisset du får i affären) hela året.

Är detta sant?

Hur chill skulle inte det vara? Att ha frysen full hela året om och äta gött kött varje jävla dag, frukost lunch och middag och mellanmål.

Säg att man skjuter en älg och slaktar det etc etc etc.

Hur länge skulle älgen vara om man äter typ 5000 kalorier per dag?
Det är inte dyrt att utbilda sig till jägare..
Citera
2025-05-05, 09:56
Medlem
Ett klassiskt citat är väl att "jakt är det dyraste sättet att få gratis kött". Generellt jagar väl inte folk för att det är det billigaste sättet att få kött (även om detta säkert gäller för en liten skara jägare som äger sin egen mark).

Det är andra faktorer som gör att gemene man jagar, inte just prisnivån på kött.
Citera
2025-05-05, 10:01
Medlem
Proras avatar
Citat:
Vi? Vadå vi?

Vad menas med sista stycket?

Är det ordet 'åtel' du undrar över? Det är utlagd föda för att locka fram djur. Behöver inte röra sig om jakt, ordet används även om stödutfodring av t.ex. örn.

Citat:
Kan man döda sina kaniner och äta dem?
Det är tillåtet för alla att slå ihjäl kaniner utan någon licens/tillstånd. Under bistrare tider, t.ex. under 2:a världskriget, då kött var ransonerat, var det inte ovanligt med kaninuppfödning för att få kött. Min mamma och hennes kusiner bar dessutom vintertid handskar och mössor gjorda av kaninskinn. Eftersom detta i stort sett upphörde när kriget var över så inses lätt att det inte var värt besväret när det återigen var fritt fram att köpa kött.
Citera
2025-05-05, 10:07
Avslutad
Först ska du få tag i ett jaktgevär, sen ska du leta reda på en älg, skjuta rätt så den dör och inte blir skadad.. efter det ska du frakta den på något sätt, du slänger den inte över ryggen precis.. sen lär du veta hur man slaktar den och vilket kött sitter vart sedan paketera och frakta köttet till en frysbox eller fler.. förutom allt detta så finns det inget direkt som hindrar dig, tjuvjakt pågår överallt hela tiden.

En älgtjur kan väga upp emot 700 kilo och du kan få ut ca 150-200kg kött.. 500g älgfärs kostar runt 150kr.
Citera
2025-05-05, 10:23
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är ju den stora grejen. Att ens kunna komma med i ett jaktlag är ju en jackpott. Inte många förunnat. Dvs om man nu inte är så rik att man har egen mark.

Har ett par kompisar som har mark med ett lag men det kostar han rediga slantar om året och ska man dra ut det i kilopris så kan man lika gärna köpa kött direkt från jägare/butik.
Citera
2025-05-05, 10:29
Medlem
J.H.s avatar
Citat:
Kan man döda sina kaniner och äta dem?

Det går utmärkt om man inte är så blödig. Köttraserna är ofta inte så gosiga och inte lika söta som husdjurskaniner. Lite mer som harar, iaf de svenska lantraserna. Extremt fettsnålt kött.
Citera
2025-05-05, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Småsint. På vilket sätt då?

Jag var rätt färsk på storvilt och ville t.ex. lära mig stycka men även om jag meddelade att jag inte hade några intentioner på tilldelning av kött (om jag inte varit närvarande vid jaktdag) så var det mycket hysch hysch om att inte vara med av rädsla för tilldelning eller lärande av nya jägare.
Däremot ville de gärna att jag skulle jaga utan drev "och ring om du skjuter något".

Jag skapade också skjutgator, byggde jakttorn helt själv med broms och skit som bet mig i 2 veckors tid på semestern utan någon som hjälpte till. Det var verkligen ingen samhörighet. Jag har dock haft väldigt god samhörighet och glädje av småviltsjakt samt sportskytte.
Citera
2025-05-05, 10:58
Medlem
StefanHeterJags avatar
En kompis som bor i Stockholm säger att det kostar honom runt 80-90' om året. Om man räknar med allt, betala markägare, resor, semester, service runtomkring, rensning och styckning, medlemskap i div lag/förening.

Sen är han prylbög och har så klart tre olika vapen som kostar 80-120' styck och alla tillbehör. Och jaktkläder till förbannelse.

Han är även flugfiskare och har ett helt rum dedikerat för att skapa nya flugor. Han kan gå in i en flugfiskeaffär och vara där i timmar och välja mellan olika linor, pryttlar osv. Spendera dagar i sitt rum och göra nya flugor med olika egenskaper. Spenderar flera hundra tusen på resor, t.ex. helikopter resa där han blir avsläppt på nån öde älv/å djupt in i Ryssland med en låda med mat och sen är han där och fiskar i en vecka (ihop med andra).

Så för vissa är det lika mycket en prylsport. Men också ett sätt att bara komma undan vardagen om man är hårt arbetande. Och träffa kompisar, ha skitkul i jaktboden, laga mat och dricka gott. Att få skjuta ett djur lite då och då är typ bonusen.
Citera
2025-05-05, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Mor min köpte ofta en halv gris å skar upp, säkert under halva priset.

Det är ju även det sättet man ska jämföra pris mot, inte mot vad en köttbit kostar på ICA.

Att köpa t.ex. ett färdigslaktat halvt djur av valfritt slag så man får färdiga bitar är även det bra mycket billigare(och enormt mycket enklare) än att köpa färdigbitar på ICA.

Är nog inte många procent av jägarna som har billigare kött när de jagar själva än att köpa från andra jägare/bönder. En stor del av jakten är ju gemenskapen/spänningen/ledigheten/osv. för de flesta.
Citera
2025-05-05, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken
Det är ju även det sättet man ska jämföra pris mot, inte mot vad en köttbit kostar på ICA.

Att köpa t.ex. ett färdigslaktat halvt djur av valfritt slag så man får färdiga bitar är även det bra mycket billigare(och enormt mycket enklare) än att köpa färdigbitar på ICA.

Är nog inte många procent av jägarna som har billigare kött när de jagar själva än att köpa från andra jägare/bönder. En stor del av jakten är ju gemenskapen/spänningen/ledigheten/osv. för de flesta.
Jo klart, men alla gillar inte älg eller rådjur ju... De flesta föredrar nog gris.
Citera
2025-05-05, 12:12
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Jag vet att det är extremt dyrt att skaffa jägarlicens, träna med att skjuta, köpa vapen etc etc och att det i detta fall är mycket billigare att bara gå till affären och köpa kött. (Stämmer detta?)

Men hur ser det ut långsiktigt? Säg gärna årsperioden där det blir gynnsamt?

För jag tänker att det är väl billigare långsiktigt att spendera ganska mycket på licens, vapen etc men att det efter ett tag blir billigare eftersom man inte behöver

1. Köpa vapen hela tiden
2. Träna lika mycket (eller alls)
3. Man behöver inte jaga flera gånger
4. Köttet hållet väldigt länge.

Det är därför jag tror att det blir billigare med jakt efter ett tag eftersom

Man inte köper vapen igen, man knappt tränar men dessutom så kanske man enbart behöver gå på jakt några enstaka gånger per år eftersom köttet håller väldigt länge (eftersom det är mycket, alltså inte utgångsdatum, utan att man äter och äter fast det inte tar slut).

Så det betyder att man inte hela tiden behöver gå till affären (där priserna är skyhöga, och höjs hela tiden) utan du kan gå och jaga några gånger och ha frysen full med kött (dessutom bättre kött än pisset du får i affären) hela året.

Är detta sant?

Hur chill skulle inte det vara? Att ha frysen full hela året om och äta gött kött varje jävla dag, frukost lunch och middag och mellanmål.

Säg att man skjuter en älg och slaktar det etc etc etc.

Hur länge skulle älgen vara om man äter typ 5000 kalorier per dag?
En faktor du får lägga till är hur många som ska vara med och dela på bytet.
Har du en stor familj så går det åt fort
Men många ensamstående ungkarlar som jagar har flertalet frysar fulla med vilt som det inte kan göra sig utav med även om de försöker.
Jag har ett par som jag hämtar det äldsta köttet i frysen årligen så det blir lite rotation. Det får jag gratis, så för mig blir det billigare.
Citera
2025-05-05, 12:13
Medlem
Köpa en bössa, åk upp norr och fälla en älg och sedan stycka det och köra ner i kulpåsar direkt. Kanske försöka skjuta något mer göra likadant. Då har väl man kött för ett helt år nästan.

Ponera att man kan göra allt detta ja kanske
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in