Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-05-04, 16:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, SE lanserar föga originellt CP som GM. Poliserna kom snabbt 1986. Men 1992 dröjde de väldigt.

Sedan blev det helt tyst från Skandiamannens front.

Eller blev det?

Spännande. Vad har du hittat från efter 1992 där SE uttalar sig om mordet?

Anonyma brev?
Citera
2025-05-04, 16:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Spännande. Vad har du hittat från efter 1992 där SE uttalar sig om mordet?

Anonyma brev?

Bäst att hålla ögonen öppna. Den som söker han finner?

Har svårt att tro att den oskyldige grafikern tystnade helt.
Citera
2025-05-04, 16:26
Medlem
Knattarnas avatar
Om nu försvarssidan i mockrättegången läser här vill jag bara tipsa om Gunnar Walls (med flera) utmärkta artikel med 15 punkter som talar till Skandiamannens fördel:

https://www.dn.se/debatt/15-uppgifter-talar-mot-att-skandiamannen-skot-palme/

Sedan vill jag också påpeka osäkerheten kring ”väskan” som Yvonne tyckte sig se. Hon är helt ensam om att ha sett något liknande och kan naturligtvis ha sett lite fel.

Yvonne Nieminen var dessutom berusad och gjorde sin observation från andra sidan gatan under mörka ljusförhållanden med bilar i vägen. Detaljer om väskan kan alltså knappast anses vara huggna i sten.

Dessutom tyckte hon bara att väskan ”påminde” om en handledsväska i förhör. Hon säger inte rakt ut att det måste ha varit en handledsväska.

I hennes första förhör E15-01 förekommer inte ordet handledsväska i förhörsprotokollet över huvud taget. Den första kända förekomsten är istället när Hans Holmér tar ordet i sin mun den 2 mars:

https://youtu.be/NS-O51BLNXw?si=MGN1PfgXhBgVTU6N

Kan det ha varit en egenmäktig tolkning av Holmér som Yvonne sedan omedvetet anpassade sig till? Ur vittnespsykologisk synvinkel är det naturligtvis inte bra om en stor auktoritetsfigur tar sig friheten att artbestämma väskan. Idag vet vi mycket mer om vittnespsykologi än 1986.

Det finns förvisso en viss möjlighet att Yvonne faktiskt sa handledsväska i sitt första förhör utan att det kom med i protokollet, men det blir en ren gissning i så fall.

Den fotovisning som Håkan Ström utförde med Yvonne där hon ombes hitta likheter mellan SE och mannen hon såg har flera brister. Man tryckte upp SE i ansiktet på henne och gav henne inga andra alternativ. En sådan metodik är förstås mycket beklaglig ur vittnespsykologisk synvinkel. Samma metodik ledde till att Mårten Palme inledningsvis fäste sig vid villospåret Walter Kirisits. Och Yvonne Nieminen blev själv obrukbar som vittne i rättegången mot CP efter att en tidning tryckt upp CP i ansiktet på henne på ungefär samma sätt. Då fann hon plötsligt likheter med CP. Inte konstigt när man gör så suggestiva fotovisningar.

Thomas Pettersson påstår falskeligen att ”inget annat vittne såg Lars Jeppsson i gränden”. Sanningen är att Lisbeth Palme sannolikt sett honom när hon talar om en mystisk man som stått och glott från samma håll 1-3 minuter efter skotten. Att både Lisbeth och Stig sannolikt sett Jeppsson styrker Stigs version där han tittar in i gränden i samma stund som Lisbeth pekar ut mördarens flyktväg åt honom. Mycket talar för att samtalet med Lisbeth gått till precis som han sagt. Ingen frågade Lisbeth om saken. Hon har inte dementerat samtalet.

Anna Hage intygar att Lisbeth ställde sig och pekade in i gränden och sa att gärningsmannen försvann in dit. Hon hörde även att Lisbeth beskrev mannen som ruggig. Hon kan här ha snappat upp delar av Lisbeths samtal med SE.

Vittnet Jan Andersson har pekat ut SE på bild. Han kom till och med ihåg att SE hade keps. I tingsrätten talar han om att han pratat med en bastant herre i 50-60-årsåldern i keps.

”Middagsrasten kl 21” är motbevisad. Sök på ”middagsrasten motbevisad” för att hitta relevanta inlägg av användaren Lebel.

Det finns mycket som talar för att SE var inne på restaurangen Bohemia strax efter skotten. Sök på Bohemia och inlägg gjorda av användaren ursprungligen.

Stig Engströms barndomsvän Olle Madebrink och hans fru har lyssnat på den bandinspelning från mordplatsen som gjordes direkt efter mordet. Madebrink med fru är helt säkra på att det är Stig Engströms röst som hörs på bandet. Om det är Engström på bandet har han alibi eftersom rösten hörs mycket kort efter skotten.

https://youtu.be/Roba-FEY7j8?si=7jBBUL2EUIycclMz

Stämpelklockan satt innan man kom ut i receptionen på Skandia. Den satt inte vid själva ytterdörren vilket är ett vanligt missförstånd. En utstämplingstid på 23:19 i kombination med ett väktarsamtal på ”ett par minuter” (enligt väktare Henry Olofsson”) efter utstämplingen ger nästan SE alibi bara det. Leif GW Persson menar till och med att det ger alibi.

https://www.svd.se/a/rP1Bda/leif-gw-persson-om-palmemordet-och-christer-a-sparet
Citera
2025-05-04, 16:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Om nu försvarssidan i mockrättegången läser här vill jag bara tipsa om Gunnar Walls (med flera) utmärkta artikel med 15 punkter som talar till Skandiamannens fördel:

https://www.dn.se/debatt/15-uppgifter-talar-mot-att-skandiamannen-skot-palme/

Sedan vill jag också påpeka osäkerheten kring ”väskan” som Yvonne tyckte sig se. Hon är helt ensam om att ha sett något liknande och kan naturligtvis ha sett lite fel.

Yvonne Nieminen var dessutom berusad och gjorde sin observation från andra sidan gatan under mörka ljusförhållanden med bilar i vägen. Detaljer om väskan kan alltså knappast anses vara huggna i sten.

Dessutom tyckte hon bara att väskan ”påminde” om en handledsväska i förhör. Hon säger inte rakt ut att det måste ha varit en handledsväska.

I hennes första förhör E15-01 förekommer inte ordet handledsväska i förhörsprotokollet över huvud taget. Den första kända förekomsten är istället när Hans Holmér tar ordet i sin mun den 2 mars:

https://youtu.be/NS-O51BLNXw?si=MGN1PfgXhBgVTU6N

Kan det ha varit en egenmäktig tolkning av Holmér som Yvonne sedan omedvetet anpassade sig till? Ur vittnespsykologisk synvinkel är det naturligtvis inte bra om en stor auktoritetsfigur tar sig friheten att artbestämma väskan. Idag vet vi mycket mer om vittnespsykologi än 1986.

Det finns förvisso en viss möjlighet att Yvonne faktiskt sa handledsväska i sitt första förhör utan att det kom med i protokollet, men det blir en ren gissning i så fall.

Den fotovisning som Håkan Ström utförde med Yvonne där hon ombes hitta likheter mellan SE och mannen hon såg har flera brister. Man tryckte upp SE i ansiktet på henne och gav henne inga andra alternativ. En sådan metodik är förstås mycket beklaglig ur vittnespsykologisk synvinkel. Samma metodik ledde till att Mårten Palme inledningsvis fäste sig vid villospåret Walter Kirisits. Och Yvonne Nieminen blev själv obrukbar som vittne i rättegången mot CP efter att en tidning tryckt upp CP i ansiktet på henne på ungefär samma sätt. Då fann hon plötsligt likheter med CP. Inte konstigt när man gör så suggestiva fotovisningar.

Thomas Pettersson påstår falskeligen att ”inget annat vittne såg Lars Jeppsson i gränden”. Sanningen är att Lisbeth Palme sannolikt sett honom när hon talar om en mystisk man som stått och glott från samma håll 1-3 minuter efter skotten. Att både Lisbeth och Stig sannolikt sett Jeppsson styrker Stigs version där han tittar in i gränden i samma stund som Lisbeth pekar ut mördarens flyktväg åt honom. Mycket talar för att samtalet med Lisbeth gått till precis som han sagt. Ingen frågade Lisbeth om saken. Hon har inte dementerat samtalet.

Anna Hage intygar att Lisbeth ställde sig och pekade in i gränden och sa att gärningsmannen försvann in dit. Hon hörde även att Lisbeth beskrev mannen som ruggig. Hon kan här ha snappat upp delar av Lisbeths samtal med SE.

Vittnet Jan Andersson har pekat ut SE på bild. Han kom till och med ihåg att SE hade keps. I tingsrätten talar han om att han pratat med en bastant herre i 50-60-årsåldern i keps.

”Middagsrasten kl 21” är motbevisad. Sök på ”middagsrasten motbevisad” för att hitta relevanta inlägg av användaren Lebel.

Det finns mycket som talar för att SE var inne på restaurangen Bohemia strax efter skotten. Sök på Bohemia och inlägg gjorda av användaren ursprungligen.

Stig Engströms barndomsvän Olle Madebrink och hans fru har lyssnat på den bandinspelning från mordplatsen som gjordes direkt efter mordet. Madebrink med fru är helt säkra på att det är Stig Engströms röst som hörs på bandet. Om det är Engström på bandet har han alibi eftersom rösten hörs mycket kort efter skotten.

https://youtu.be/Roba-FEY7j8?si=7jBBUL2EUIycclMz

Stämpelklockan satt innan man kom ut i receptionen på Skandia. Den satt inte vid själva ytterdörren vilket är ett vanligt missförstånd. En utstämplingstid på 23:19 i kombination med ett väktarsamtal på ”ett par minuter” (enligt väktare Henry Olofsson”) efter utstämplingen ger nästan SE alibi bara det. Leif GW Persson menar till och med att det ger alibi.

https://www.svd.se/a/rP1Bda/leif-gw-persson-om-palmemordet-och-christer-a-sparet

Tack för ett informativt och genomtänkt inlägg om SE med kloka slutsatser och länkar.

Jag tror inte att de Lärda i Lund kommer till ett helt odukat bord när det gäller efterspelsvittnet SE. Vi kommer att kunna bena ut detta genom att analysera deras slutsatser.

Själv är jag lite nyfiken på hur de kommer att värdera den påhittade GM-SEs tillgång till mordvapen.
Citera
2025-05-04, 16:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Bäst att hålla ögonen öppna. Den som söker han finner?

Har svårt att tro att den oskyldige grafikern tystnade helt.

Hur tycker du att vi ska lägga upp sökandet?

SEs "luftballongslögn" kan väl mycket väl tillkommit efter 1992? Lögnen om luftballongen är som bekant en av hörnstenarna i trivselmisstankarna mot SE.
Citera
2025-05-04, 16:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Tack för ett informativt och genomtänkt inlägg om SE med kloka slutsatser och länkar.

Jag tror inte att de Lärda i Lund kommer till ett helt odukat bord när det gäller efterspelsvittnet SE. Vi kommer att kunna bena ut detta genom att analysera deras slutsatser.

Själv är jag lite nyfiken på hur de kommer att värdera den påhittade GM-SEs tillgång till mordvapen.

Ja, förhoppningsvis kommer "de lärda i Lund" fram till ett 100-procentigt resultat.

Om så är fallet, kommer du kunna släppa SE-ärendet, eller är du för evigt fast?

Skandiamannen Underground, lives on!
Citera
2025-05-04, 17:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja, förhoppningsvis kommer "de lärda i Lund" fram till ett 100-procentigt resultat.

Om så är fallet, kommer du kunna släppa SE-ärendet, eller är du för evigt fast?

Skandiamannen Underground, lives on!

Jag är villig att satsa min högra hakkota på att de akademiskt skolade i Lund inte kommer att säga att deras slutsatser är 100%.
Citera
2025-05-04, 17:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag är villig att satsa min högra hakkota på att de akademiskt skolade i Lund inte kommer att säga att deras slutsatser är 100%.

Jag sätter ett helt stolsben på att vi kommer att få fortsätta leva i vaghet.

Undras vad folk i den här tråden, eller en liknande, kommer diskutera om 40 år.
Citera
2025-05-04, 22:45
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
En ärlig fråga, har ni inga andra intressen än Palmemordet? Umgås ni aldrig med familj/vänner?

Har "tyvärr" ett flertal intressen, så jag får fördjupa mig i mopperiet längre fram.

Det finns ju hur mycket kul som helst att titta närmare på. Dessvärre finns det alltför många roliga saker att läsa och göra, så MOP får framför allt ske på kafferaster och under bussfärder.

Ursprungligen och Knattarna, med flera, får be rockbandet Kent skriva en ny låt:

"Vad vore vi utan SE ..."
Citera
2025-05-05, 00:36
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Har "tyvärr" ett flertal intressen, så jag får fördjupa mig i mopperiet längre fram.

Det finns ju hur mycket kul som helst att titta närmare på. Dessvärre finns det alltför många roliga saker att läsa och göra, så MOP får framför allt ske på kafferaster och under bussfärder.

Ursprungligen och Knattarna, med flera, får be rockbandet Kent skriva en ny låt:

"Vad vore vi utan SE ..."

En skribent med 7 500 inlägg i tråden gör sig lustig över att andra är besatta. Din självinsikt har som vanligt alibi. Inte närvarande.

Citat:

Rättegångar handlar ju i och för sig inte om att bevisa oskuld. Vi har ju inte omvänd bevisbörda i Sverige, även om KP verkar ha fått för sig det.

KP har ju dock poängterat att CP är den ende som friats för mordet, så han verkar fästa viss vikt vid friande domar ändå. Jag förutspår att han som vanligt gör sig okontaktbar efter den friande domen. Han verkar ju ha flytt fältet med svansen mellan benen.

Citat:
Om de lära i Lund är mindre imponerade av fantasifullt önsketänkande kanske de kommer att slå in några öppna dörrar i "Cluedolösningen" SE som GM imorgon?

För de intresserade av bisarra påhitt runt SE borde man kanske dubbelkolla hans stämpeltider i december 1970? Går SE att placera på Sveavägen kan inget rädda honom från trivselmisstankar även för bajonettmordet.

SE ändrar mordvapen från bajonett till skjutvapen mellan de två morden och fortsätter sin seriemördarkarriär med att knuffa Algernon framför tunnelbanetåget för att dra misstankarna till vapenaffärer och Indien.

Att SE brukade åka tunnelbana är något han själv nämner i förhören.

SE var så klart livrädd för att domen mot CP skulle rivas upp 1986 och att han sedan skulle dömas för dråpet. Kanske var mordet på OP bara ett sätt att hålla polisen sysselsatt med annat? Lasermannen ägnade sig åt en liknande "taktik".

Som alternativ teori är seriemördaren SE förvånansvärt dåligt genomlyst med "modern forskning". SE har vid MOP speglat sig själv som bajonettmördaren för att kollra bort polisen?

Vi får se nästa vecka om dessa spekulationer tas upp i Lund eller om de inriktar sig på något annat?

Det blir nästan lite uppfriskande att höra hur oberoende proffs värderar bevis, vittnesmål och påhittade gula linjer.

SE kanske var djurgårdare.

SE som SEriemördare låter som något man skulle kunna hitta i en serietidning. Ungefär som GM-SE.
Senast redigerad av Knattarna 2025-05-05 kl. 00:46.
Citera
2025-05-05, 01:20
Medlem
ursprungligens avatar
https://marcusoscarsson.se/uppgifter-palmeutredare-desperat-sista-chansen-for-sanningen/
Nya uppgifter

Nu framkommer nya uppgifter om händelseförloppet strax före presskonferens för fem år sedan.

Enligt Ulrika Glaser Rydberg, vän till Stig Engströms exfru, blev exfrun uppsökt i sitt hem av en “desperat agerande” Palmeutredare kvällen före pressträffen.

Situationen vid tillfället var “obehaglig”, säger Ulrika Glaser Rydberg till SvD.

– Han säger till henne att det är sista chansen att berätta sanningen. Och hon blir verkligen förtvivlad, hon tycker ju att hon har sagt allt och lite till.

"Var så absurt"

Ulrika Glaser Rydbergs föräldrar var goda vänner med Stig Engström och hans dåvarande fru.

Väninnan beskriver “Skandiamannen” som snäll och vänlig med barnen. Utpekandet av Engström tog hårt på exfrun, som avled förra året.

Hon var som ett jagat djur, satt längst in i lägenheten och var rädd när pressen stod utanför. Hon tyckte att det var så absurt.

Glaser Rydberg säger att det var “sjukt” när hon fick höra att utredningen kommit fram till vem de ansåg vara den misstänkta mördaren.
Jag verkar ha missat vad SvD skrev 3 april i är. Var det någon som läste det?

Edit: https://www.svd.se/a/8qK77r/stig-engstroms-van-palmeutredare-pressade-exfrun-saknade-bevis
Stig Engströms exfru pressades av Palmeutredarna – kvällen före pressträffen 2020. Det säger vännen Ulrika Glaser Rydberg. Nu har hon hört SvD:s poddserie om Christer A. ”Jag skäms å poliskårens vägnar, det är så genant.”
Står det något matnyttigt i den låsta artikeln?
Senast redigerad av ursprungligen 2025-05-05 kl. 01:37.
Citera
2025-05-05, 01:43
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
https://marcusoscarsson.se/uppgifter-palmeutredare-desperat-sista-chansen-for-sanningen/
Nya uppgifter

Nu framkommer nya uppgifter om händelseförloppet strax före presskonferens för fem år sedan.

Enligt Ulrika Glaser Rydberg, vän till Stig Engströms exfru, blev exfrun uppsökt i sitt hem av en “desperat agerande” Palmeutredare kvällen före pressträffen.

Situationen vid tillfället var “obehaglig”, säger Ulrika Glaser Rydberg till SvD.

– Han säger till henne att det är sista chansen att berätta sanningen. Och hon blir verkligen förtvivlad, hon tycker ju att hon har sagt allt och lite till.

"Var så absurt"

Ulrika Glaser Rydbergs föräldrar var goda vänner med Stig Engström och hans dåvarande fru.

Väninnan beskriver “Skandiamannen” som snäll och vänlig med barnen. Utpekandet av Engström tog hårt på exfrun, som avled förra året.

– Hon var som ett jagat djur, satt längst in i lägenheten och var rädd när pressen stod utanför. Hon tyckte att det var så absurt.

Glaser Rydberg säger att det var “sjukt” när hon fick höra att utredningen kommit fram till vem de ansåg vara den misstänkta mördaren.
Jag verkar ha missat vad SvD skrev 3 april i är. Var det någon som läste det?

Edit: https://www.svd.se/a/8qK77r/stig-engstroms-van-palmeutredare-pressade-exfrun-saknade-bevis
Stig Engströms exfru pressades av Palmeutredarna – kvällen före pressträffen 2020. Det säger vännen Ulrika Glaser Rydberg. Nu har hon hört SvD:s poddserie om Christer A. ”Jag skäms å poliskårens vägnar, det är så genant.”
Står det något matnyttigt i den låsta artikeln?

Du menar detta?

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Mot bakgrund av den nya informationen om den obehagliga situation som PU utsatte ME för dagen före pressträffen framstår Thomas Petterssons ME-hån från 2019 som ännu smaklösare:

Under åren hade jag haft återkommande kontakter med Engströms exfru. Dagen för publiceringen såg jag hennes telefonnummer på min mobil. Vad ville hon? Var hon ledsen? Arg?

Ingetdera, skulle det visa sig. Istället kunde hon servera mig ett lite oväntat motiv till mordet på statsministern. Visserligen var hon nu belagd med yppandeförbud från Palmeutredarna, men det här var privata reflektioner:

– Olof Palme hade väl en affär med den där berömda amerikanska skådespelerskan, det var ju ute i pressen. Hur mådde Lisbet med det?

Det var onekligen lite förbryllande: försökte ex-frun presentera en motivbild där maken garanterat inte hade något med saken att göra?
https://magasinetfilter.se/filterbubblan/annu-en-arsdag/

Han hänger ut privat korrespondens från en 80-åring som varit oerhört tjänstvillig gentemot honom och antyder att hon ägnar sig åt dubbelspel och skyddande av brottsling. Charmigt.
Senast redigerad av Knattarna 2025-05-05 kl. 01:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in