2025-05-03, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Precis, du förklarar själv varför argumentet "hyran försvinner i ett svart hål" inte håller. Bostadsrätter har en Brf-avgift, denna får du ju heller inte tillbaka när du säljer bostadsrätten. Om du tar ett bolån (vilket du i 99% av fallen gör) måste du även betala räntekostnader, även dessa pengar ser du aldrig igen eftersom de går rakt ner i din borgenärs fickor. Samma sak med driftskostnader, el- och vattenavgifter m.m.

Däremot stämmer det naturligtvis att den delen du amorterar och den eventuella vinst du gör med bostadsköpet är pengar som kommer återgå till dig den dagen du väljer att sälja bostadsrätten. Dock är även detta argument bristfälligt av framför allt två skäl.

För det första. Värdestegringen på din bostadsrätt är tämligen meningslös om alla andra bostadsrätter på din ort också har samma värdestegring. Visst, du skulle kunna flytta till en helt annan ort där värdestegringen inte varit lika hög och köpa en billigare bostadsrätt och sedan "casha in" vinsten, men det är sällan som man har orken att byta jobb, byta vänskapskrets och flytta till någon helt annanstans. Några kanske skulle göra detta och om så är fallet, kudos to you. Dock är det ytterst få som gör detta i verkligeheten.

För det andra, pengarna är låsta i boendet. Detta är ett problem eftersom alla behöver någonstans att bo, därför spelar det ingen roll om värdestegringen varit 10% eller 1000% på din bostadsrätt, om du ändå inte kan få ut pengarna i cash. Låt mig ge ett exempel på två individer:

Det går att göra motsvarande exempel där Erik är den store vinnaren, det beror helt på hur bostaden har utvecklats i värde, hur mycket medel har Kalle råd att sätta undan, hur lyckas han placera dem osv.

Det är faktiskt inte speciellt ovanligt att människor när de blir äldre och barnen flyttat ut skaffar sig ett mindre och billigare boende, kräver varken byte av vänner eller arbete om man håller sig i samma bygd.

Erik kan ju sälja sitt hus och flytta in i lägenheten bredvid kalle, och har då också 6 miljoner att leva på. (Ja, lite bökigare än att sälja aktier, men i slutändan blir det samma)

Så vad som är bäst går inte att säga, för det beror helt på de två individuella förutsättningarna

Oavsett så boendeform ska man välja efter sina behov och vad man prioriterar i livet (och utefter sin ekonomi naturligtvis)
Citera
2025-05-03, 18:02
Medlem
Citat:
Det låter som en mycket dålig investering att ha 10 mkr låsta som du aldrig kan få ut i cash under hela 30 års (!) tid. Bättre i så fall att ha 10 mkr på börsen och få ut 400 000 kr/år i passiva inkomster och se dessa 10 mkr vuxit ytterligare om 30 år.
Någonstans måste man bo, om då den ägda bostaden kostar mindre per månad än motsvarande hyresbostad så skulle det ändå inte finnas något att lägga på börsen.
Citera
2025-05-03, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiggerNickson
Igen då, fråga en bank vad de tycker om ditt resonemang. Allra helst inför när du vill låna mer pengar. Nu pratar vi i allmänhet och inte edge cases.

När du låser din inkomst till fasta kostnader i ett hus så är det en belastning. När du väl realiserar vinsten (säljer huset) så har du plötsligt en tillgång iom att du fått likvida medel tillgängligt. Då vill banken gärna vara din kompis. Folk i allmänhet förstår inte vilken stor ekonomisk belastning ett hus är utifrån en ekonomisk synvinkel. Tappa jobbet under längre tid = panik.

Det finns orter i Sverige där värdeutvecklingen på fastigheter går baklänges. Är det en investering menar du?
I dag kanske det inte är en investering. När jag köpte hamnade min månadskostnad på hälften av vad motsvarande hyresbostad skulle kostat. I dag kanske det skulle hamna på motsvarande kostnad med tanke på hur mycket bostäder ökat i pris.
Citera
2025-05-03, 18:40
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det går att göra motsvarande exempel där Erik är den store vinnaren, det beror helt på hur bostaden har utvecklats i värde, hur mycket medel har Kalle råd att sätta undan, hur lyckas han placera dem osv.
Fast poängen med mitt exempel är att det inte spelar någon roll hur bostaden utvecklas i värde. Det spelar ingen roll om det går upp 100% eller 1000% eftersom pengarna är låsta i boendet.
Citat:
Det är faktiskt inte speciellt ovanligt att människor när de blir äldre och barnen flyttat ut skaffar sig ett mindre och billigare boende, kräver varken byte av vänner eller arbete om man håller sig i samma bygd.
Må så vara, men nu vill jag inte vänta tills jag fyller 70 år innan jag kan börja leva på avkastningen.
Citat:
Erik kan ju sälja sitt hus och flytta in i lägenheten bredvid kalle, och har då också 6 miljoner att leva på. (Ja, lite bökigare än att sälja aktier, men i slutändan blir det samma).
Ja, om han flyttar in till en hyresrätt. Det är ju det som är min poäng, att det är bättre att bo en hyresrätt avkastningsmässigt.
Citat:
Så vad som är bäst går inte att säga, för det beror helt på de två individuella förutsättningarna

Oavsett så boendeform ska man välja efter sina behov och vad man prioriterar i livet (och utefter sin ekonomi naturligtvis)
Ja, men det är en annan fråga. Huruvida man hellre äger sitt boende beroende på andra grunder än investering och värdeökning har jag inget emot. Men då är just ägandet av sitt boende inte en investering, vilket är min poäng.
Citera
2025-05-03, 19:25
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
https://sv.wikipedia.org/wiki/Investering

Som jag ser det så kan en bostad mycket väl vara en investering som ger både ökade intäkter (om värdet går upp och man säljer) och minskade kostnader (är man lite händig och betalar av lånen så kan man komma ner i en riktigt låg månadskostnad).
Haha, fast här erkänner du att enda sättet att se en bostad som investering är om man säljer den. Det vill säga inte bor i den.

Att betala av lånet innebär inte mindre kostnader av att äga bostaden, utan mindre kostnader över att slippa amortera och betala ränta.
Citera
2025-05-03, 19:30
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
I dag kanske det inte är en investering. När jag köpte hamnade min månadskostnad på hälften av vad motsvarande hyresbostad skulle kostat. I dag kanske det skulle hamna på motsvarande kostnad med tanke på hur mycket bostäder ökat i pris.
Vad för avkastning fick du för bostaden som du köpte?
Citera
2025-05-03, 19:47
Medlem
Citat:
Vad för avkastning fick du för bostaden som du köpte?
Har ännu inte sålt den jag bor i nu. Men under stora delar av tiden jag bott här har min månadskostnad inklusive räntor varit ungefär hälften av vad motsvarande hyresrätt skulle ha kostat.

Eftersom min boendekostnad varit som den varit har jag kunnat investera mer än annars på bland annat börsen.
Citera
2025-05-03, 19:50
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Har ännu inte sålt den jag bor i nu. Men under stora delar av tiden jag bott här har min månadskostnad inklusive räntor varit ungefär hälften av vad motsvarande hyresrätt skulle ha kostat.
Jaså. Så ingen avkastning alls? Ajdå.
Citat:
Eftersom min boendekostnad varit som den varit har jag kunnat investera mer än annars på bland annat börsen.
Det är toppen! Fortsätt med det.
Citera
2025-05-03, 19:51
Medlem
Citat:
Jaså. Så ingen avkastning alls? Ajdå.
Om jag hade haft en hyresrätt så hade jag inte kunnat investera lika mycket i aktier.
Citera
2025-05-03, 19:55
Medlem
Aktier utan utdelning men som ökat x1000 är så klart ingen investering enligt byfånarna på flashback. "Du har ju ingen avkastning"

Svårt att förstå orealiserad avkastning?
Citera
2025-05-03, 20:03
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Om jag hade haft en hyresrätt så hade jag inte kunnat investera lika mycket i aktier.
Självklart hade du det. Det är betydligt dyrare att äga sitt boende än att hyra det. Du måste ta med alla kostnaderna när du äger ditt boende: Brf-avgift, räntekostnader, amortering, driftskostnader, renoveringskostnader, underhållskostnader, stämpelskatt, fastighetsskatt och alternativkostnader.
Citera
2025-05-03, 20:04
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Aktier utan utdelning men som ökat x1000 är så klart ingen investering enligt byfånarna på flashback. "Du har ju ingen avkastning"
Det är bara att sälja aktierna för att få sin avkastning realiserad. Detta kan du inte göra med pengar som är låsta i ditt boende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in