2025-05-03, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag kan ärligt talat inte göra det mer tydligt än vad jag redan gjort. Det finns inget hus som kostar 3000kr eller 4500kr i Sverige i driftkostnader. Och då pratar jag vanliga svenne hus och inte tält i skogen.
Då har du inte bott i hus, jag har bl.a min mamma, hus i Kiruna, inte stort ca 90kvm, hon har bara 4300kr månaden i boendekostnad, trots att Kiruna är ett riktigt kall hål.
Vi alla klaga varför hon jobbade så mycket innan pensionär, hon ville betala av huset, men vad vi ser är att spardjävulen har tagit över, fira påsk där, hon sparar ännu från pension, just för hon bor så billigt, fråga vad sparar du till? det blir ert arv, kan bara se det som spardjävulen tagit kontroll, det blir tydligen en drog att spara pengar. något jag inte vill hamna i.

Däremot vill jag bo billigare, min 3:a brf kostar med garage o drift 5500kr)månad som jag förstår kommer den fortsätta öka i avgift, har själv varit ordförande o försökt hålla ner avgiften, men förstår dom nya kommer höja bara för att man ha en stor buffert.

Vet om många som bor runt 4200 till 5000kr i hus månaden, är man två har man en boendekostnad på enbart 2500kr, varav jag ska bygga ett sista hus, boende kvalitén är bättre, man har altan, grill, en tomt, saknar bastu o en badtunna, gillar o tycker det är mysigt o elda i kamin, ha ett eget garage som har större plats än den man har i lägenheten, vantrivs verkligen i lägenhet, men första gången jag bor i brf.
Citera
2025-05-03, 10:49
Medlem
Så hyresgeniernas enda argument är att det kostar pengar att leva och bo? Jamen grattis till den upptäckten!
Citera
2025-05-03, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Ser ibland i ekonomiforumet att man rekommenderas att investera i en bostad som hus eller lägenhet.

Anser att detta är lite av ett feltänkt då en bostad inte kan vara en investering. Förvisso kommer man förhoppningsvis att se en värdeökning på den men den medför också fasta kostnader för drift och underhåll. Framförallt ett hus behöver ett konstant underhåll för att inte tappa i värde.

En värdeökning är även svår att realisera även om huset går att belåna. En investering är enligt mig något som genererar en avkastning över tid och som även är relativt lätt att omvandla till likvida medel om det skulle behövas.

Tror att detta även har varit en delorsak till fastighetsbubblan då de som köper förväntar dig en värdeökning och de är beredda att betala mer än vad huset borde vara värt.

Era tankar om detta?

Under förutsättning att priset för bostaden är såpass att du kan betala av lånen under de år du arbetar så är en bostad en alldeles utmärkt investaring. Du har någonstans att bo, du betalar givetvis för boendet, men det hade du fått göra oavsett hur du bor. Du har kontroll över ekonomin över hela din livstid.

Köp ett hus när du är 20 år gammal. Du har lån som är avbetalt på 30 år. När du är 50 år och barnen flyttat ut, så har du bara boendekostnad för huset. Inga lånekostnader. Huset är ditt. Det är värt en viss summa, som du sparat ihop under åren per automatik.

Du kan nu välja att flytta till något mindre, som är billigare och sälja ditt hus. Eller bo kvar i ditt hus även om det är för stort, men ändå såpass billigt boende att du har råd att bo kvar när du är pensionär vid 69 års ålder. Du har fortfarande vid 50 år hela 19 år kvar att arbeta och tjäna bra pengar. Du kan göra precis vad du vill nu. Resa, spara, hjälpa barnen köpa en ferrari.

När du dör, får barnen ditt hus. Har du bara ett barn så flyttar barnet in i ditt hus. Det är inga lån på huset. Superbilligt boende! Sköter man nu om huset så håller den länge.

Jämför det med att bo i hyreslägenhet. Kostnaderna för boendet är lite lägre, men den bara ökar och ökar hela tiden och när du väl blir pensionär så är du med stor sannolikhet beroende av bostadsbidrag för att kunna bo kvar.

Numera lever man till man är 85 år, många lever längre än så. Det är väldigt många år som pensionär och en enorm trygghet i att ha ett hus som är värt pengar, är billigt att bo i och gör att man är flexibel med hitta en fungerande lösning om något problem uppstår.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-05-03 kl. 10:54.
Citera
2025-05-03, 11:18
Medlem
Mina föräldrar äger en villa för runt 20 miljoner, ett sommarställe runt 6 miljoner och två lägenheter, en värd 8 den andra 5 de hyr ut en av dem den andra stor tom pga olika anledningar.

De sover rätt gott om natten.
Citera
2025-05-03, 11:40
Medlem
glajarns avatar
Citat:
4500kr i månaden, är det inklusive kapitalkostnaderna? Skulle du kunna bryta ner dessa kostnader? Jag bor i hus och betalar mycket mer. Känns som att jag gör något fel när ni kommer med driftkostnader på 3000 och 4500kr.

Vad räknar du som driftkostnader för huset? För mig är driftkostnader el, sophämtning, sotaren, vatten, villa och hemförsäkring samt fastighets skatten. Själv ligger jag lågt på driftkostnader per månad. Då räknar jag inte med fastighets skatten per månad då den kommer på deklarationen.
Citera
2025-05-03, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Vad räknar du som driftkostnader för huset? För mig är driftkostnader el, sophämtning, sotaren, vatten, villa och hemförsäkring samt fastighets skatten. Själv ligger jag lågt på driftkostnader per månad. Då räknar jag inte med fastighets skatten per månad då den kommer på deklarationen.

Skatt är drift. Sen är underhåll en del av driften tycker jag, men låt gå att man inte anser det. Men likväl så skall underhållskostnaderna räknas med när man jämför kostnaderna med motsvarande hyrt boende, för i hyran ingår allt det där.

Jag räknar själv på underhåll på minst 50000kr per år över tid. Det är det mina föräldrar betalat för sitt hus i runda slängar de 40 år de bott där.

Det plus cirka 5000kr i drift ger total kostnad på 10000kr per månad att bo i ett vettigt hus. Det är de pengarna man jämför när man jämför med kostnaden för att hyra motsvarande boende.

Sen är det upp till var och en att sköta om sitt hus. Vissa bor i skjul som förfaller för att ha ”låga” driftkostnader. Och det är upp till de själva om de vill leva så .
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2025-05-03 kl. 11:53.
Citera
2025-05-03, 12:24
Medlem
DiggerNicksons avatar
Igen då, fråga en bank vad de tycker om ditt resonemang. Allra helst inför när du vill låna mer pengar. Nu pratar vi i allmänhet och inte edge cases.

När du låser din inkomst till fasta kostnader i ett hus så är det en belastning. När du väl realiserar vinsten (säljer huset) så har du plötsligt en tillgång iom att du fått likvida medel tillgängligt. Då vill banken gärna vara din kompis. Folk i allmänhet förstår inte vilken stor ekonomisk belastning ett hus är utifrån en ekonomisk synvinkel. Tappa jobbet under längre tid = panik.

Det finns orter i Sverige där värdeutvecklingen på fastigheter går baklänges. Är det en investering menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det beror på hur länge du har tänkt att leva och om du vill lämna något efter dig.

Om jag hade sålt min bostad för fem år sedan, så hade jag dittills bott gratis. Vilken bank menar du inte skulle ha kallat det för en investering?

Ditt tänk om vad investering handlar om är hur företag ska tänka. Inte privatpersoner som faktiskt måste ha någonstans att bo.

Jag bor kvar för att det är billigare än om jag hade flyttat till en hyresrätt, även om jag räknar med alternativkostnaden.
Citera
2025-05-03, 12:33
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Skatt är drift. Sen är underhåll en del av driften tycker jag, men låt gå att man inte anser det. Men likväl så skall underhållskostnaderna räknas med när man jämför kostnaderna med motsvarande hyrt boende, för i hyran ingår allt det där.

Jag räknar själv på underhåll på minst 50000kr per år över tid. Det är det mina föräldrar betalat för sitt hus i runda slängar de 40 år de bott där.

Det plus cirka 5000kr i drift ger total kostnad på 10000kr per månad att bo i ett vettigt hus. Det är de pengarna man jämför när man jämför med kostnaden för att hyra motsvarande boende.

Sen är det upp till var och en att sköta om sitt hus. Vissa bor i skjul som förfaller för att ha ”låga” driftkostnader. Och det är upp till de själva om de vill leva så .

Självklart anser jag att underhåll av huset ska räknas in men inte om man kollar på nätet vad som räknas som "driftkostnader" och då är det dom som jag räknade upp. Kan väl även tycka att räntan på lånet borde räknas in även där för det är en utgift på huset.
Nu har jag själv inga lån på huset så jag bor billigt.
Citera
2025-05-03, 12:38
Medlem
Citat:
Självklart anser jag att underhåll av huset ska räknas in men inte om man kollar på nätet vad som räknas som "driftkostnader" och då är det dom som jag räknade upp. Kan väl även tycka att räntan på lånet borde räknas in även där för det är en utgift på huset.
Nu har jag själv inga lån på huset så jag bor billigt.

Nu handlar tråden i stora drag om jämförelsen hyra vs äga och vilka kostnader det motsvarar. Då skall underhåll räknas med.

Sen har du pengar låsta i bostaden vilket också måste räknas med som en kostnad. För varje miljon så kan du få en riskfri avkastning på runt 30000kr per år. Det är en kostnad det med.
Citera
2025-05-03, 12:45
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Nu handlar tråden i stora drag om jämförelsen hyra vs äga och vilka kostnader det motsvarar. Då skall underhåll räknas med.

Sen har du pengar låsta i bostaden vilket också måste räknas med som en kostnad. För varje miljon så kan du få en riskfri avkastning på runt 30000kr per år. Det är en kostnad det med.

Riskfri avkastning håller jag inte med om. Man lika gärna förlora också på börsen. Finns ingen garanti.
Har så jag klarar mig behöver inte jaga mer pengar. Vill man havmer pengar är upp till var och en. Jag är nöjd som det är.
Citera
2025-05-03, 12:47
Medlem
Citat:
Riskfri avkastning håller jag inte med om. Man lika gärna förlora också på börsen. Finns ingen garanti.
Har så jag klarar mig behöver inte jaga mer pengar. Vill man havmer pengar är upp till var och en. Jag är nöjd som det är.

Riskfri avkastning är precis vad det är. Det finns sparkonton idag som erbjuder 3% sparränta. Det är helt riskfritt.

Vad bra att du är nöjd. Men nu handlar tråden inte om det, utan kostnaderna för ägt boende vs hyra motsvarande bostad. Man kan liksom inte jämföra elräkningen och sophämtning och kalla det för drift, samtidigt som man ställer de få kostnadsposterna mot hela hyran.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2025-05-03 kl. 12:54.
Citera
2025-05-03, 13:14
Medlem
https://sv.wikipedia.org/wiki/Investering

Citat:
En investering är en kapitalinsats som förväntas leda till framtida avkastning. Kapitalinsatsen sker ofta som en utgift i pengar, men kan även vara en insats av andra former av resurser. Avkastningen kan antingen komma i form av ökade intäkter eller i form av minskade kostnader.

Som jag ser det så kan en bostad mycket väl vara en investering som ger både ökade intäkter (om värdet går upp och man säljer) och minskade kostnader (är man lite händig och betalar av lånen så kan man komma ner i en riktigt låg månadskostnad).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in