Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Förklaringen(3 onödigt långa inlägg) var off topic.
Ström hade inget med de inledande förhören att göra och ej heller rekonstruktionen. (En mening)
"Att löst peka ut ett gäng uppslagsnummer utan vidare specificering" var du missnöjd med.
Jag pekade ut E15, E15-1, E15-1-A, E15-2-A, E15-2-B, E63-8-A och A14205-1-A.
Du ville ha
"vidare specificering".
Jag gav dig
"vidare specificering" i
detta och
detta inlägg. Även om E15-2 (sist i
detta inlägg).
Att jag
"hänvisar en hel del till Håkan Ström som inte har ett dugg med de inledande förhören eller rekonstruktionen att göra" var du också missnöjd med.
Jag förklarade att Ström var en central person i de inledande förhören (inte bara de inledande förhören med Yvonne, Ahmed och Stig) och ansvarade för rekonstruktionerna. Det framgår av E63-8-A och även av FUP:en 1989 (där Ström undertecknade listan med vittnena som deltog i rekonstruktionerna).
Jag förstår inte hur något av detta kan vara off-topic.
Du är intresserad av två av fotona från rekonstruktionen med Yvonne Nieminen och Ahmed Zahir den 23 april (där figuranten springer på David Bagares gata). Fotona är en illustration av E15-1 och E15-2. Yvonne och Ahmed medverkar inte i fotona.
E15-2-B visar att Ahmed feltolkades i E15-2 och E15-2-A. Holmérs spaningsledning konstaterade själva sitt misstag i mötet den 11 juni. Att Ahmed feltolkades är skäl att förmoda att Yvonne feltolkades. Krimjourens missvisande referat av mordnattens telefonförhör med Lars var skälet att Yvonne och Ahmed efterlystes den 2 mars. Ström läste referatet innan han förhörde Yvonne och Ahmed. Vad Yvonne och Ahmed hade sett på David Bagares gata trodde sig Ström veta innan han förhörde Yvonne den 2 mars och Ahmed den 3 mars. Yvonne var osäker och Ahmed saknade tolk. Att Ahmed behövde tolk framgår av E15-2-B.
Ahmed hade bättre minne av mordkvällen än Yvonne. Han trodde inte att de mötte poliserna i trappan, att poliserna sprang förbi vid Luntmakargatan utan att ställa frågor och att den mörkhårige Lars var blond.
Den förste som de mötte var Lars (E15-2-A och A14205-1-A). Poliserna som de mötte vid Luntmakargatan beordrade dem att lämna namn och nummer till en polis vid mordplatsen (A14205-1-A). Oavsett vad de såg. Ahmed såg
"en tjock kille med en rock" väster om manskapsbodarna på Tunnelgatan. Ingen på David Bagares gata (E15-2-B).
"Det sprang män lite överallt" när Ström förhörde Yvonne den 2 mars (E63-8-A). Yvonne och Ahmed var onyktra och inledde kvällen med spritförtäring i Ahmeds lägenhet på Ringvägen 155 på Södermalm (berättade Yvonne för journalister). Yvonne var inte
"fullständigt nykter" (som Holmér påstod i sin bok 1988). Ingen frågade i förhören hur nyktra de var. Stig var nykter och samtalade med väktarna innan han lämnade jobbet.
De mötte Lars vid trappkrönet, poliserna vid Luntmakargatan och Stig väster om manskapsbodarna. Som alla kan se hade Yvonne och Ahmed utmärkta förutsättningar att möta Stig där.
Som alla kan se var Stig mannen som Yvonne beskrev.
Yvonne och Ahmed kom två minuter försent för att möta gärningsmannen på David Bagares gata. Vilket inte hindrar att GM flydde den vägen. Yvonne och Ahmed mötte Lars vid trappkrönet när områdesanropet sändes (det första larmet i polisradion). Enligt polisens egna mätningar och förhör (A1969 och A14205). Polisernas färd från Brunkebergstorg (där larmet hördes) till Luntmakargatan tog lika lång tid (30 + 15 + 12 sekunder) som Yvonnes och Ahmeds färd från trappkrönet till Luntmakargatan (57 sekunder). Områdesanropet sändes 23.25.10 och 23.25.35.
Holmér kunde lätt utreda detta i mars 1986. Särskilt den 10 mars (när Stig berättade för Ström att Stig hade en sådan handledsväska som Yvonne såg). Holmér ville inte flytta Stig till Tunnelgatan. Då hade fantombilden den 6 mars framstått som ett ännu större misstag.