Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-30, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Detta var ett svar på varför folk har blivit präster.

Och för många har det antagligen varit en väg för homosexuella. Men jag kan naturligtvis inte peka ut vilka utan bevis.

Den senaste var bevisligen kommunist från sydamerikas barfota-tradition.

Det var framför allt i USA och viss utsträckning Europa som homosexuella lyckades ta sig in på prästseminarier. I Latinamerika och Asien och synnerhet Afrika ytterst ovanligt. Nu används så avancerade tester vid antagning till prästseminarierna att inga personer med avvikande sexualitet antas.
Citera
2025-04-30, 16:46
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Det var framför allt i USA och viss utsträckning Europa som homosexuella lyckades ta sig in på prästseminarier. I Latinamerika och Asien och synnerhet Afrika ytterst ovanligt. Nu används så avancerade tester vid antagning till prästseminarierna att inga personer med avvikande sexualitet antas.
Mmm, antar att det är vanligast i sydeuropa.
Citera
2025-05-03, 03:12
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Fast Johannes Paulus II var egentligen inte så konservativ. Jag skulle beteckna honom som moderat. Han var ju faktiskt en kompromisskandidat vid konklaven i oktober 1978.

Johannes Paulus II, polacken, var 100% konservativ. Annars hade inte kommunismen fallit bakom järnridån. Vad fan har du lärt dig i skolan?
Citera
2025-05-03, 05:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Johannes Paulus II, polacken, var 100% konservativ. Annars hade inte kommunismen fallit bakom järnridån. Vad fan har du lärt dig i skolan?

Du tänker i politiska termer, jag tänker i inomkyrkliga termer. Inomkyrkligt betecknas JPII som moderat med lite lutning åt det konservativa hållet.

Redan i dokumenten från Andra Vatikankonciliet fördömer kyrkan kommunismen (och nazismen).
Senast redigerad av rammakaren 2025-05-03 kl. 06:09.
Citera
2025-05-08, 18:29
Absolut inte. Påven vet om att dess folk samt påven själv absolut är av vidrigaste folkslaget inför den stora herren.
Påven ville helt enkelt bara benåda den eviga plågan som väntade inför att han aldrig slutar tramsa.
Citera
2025-05-08, 22:30
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Jag skulle snarast säga i den Anglosaxiska världen.
Citera
2025-05-23, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Tror ni den idag begravda påven innerst inne trodde på gud och ett liv efter döden eller var det ett spel för galleriet?
Tror du att präster innerst inne tror på gud?

Och om han tror på gud, tror du att den tron är starkare än gemene kristens tro?
Jag anar oråd bland präster i "Svenska" Kyrkan. Det känns ofta som det finns många tvivlare där. Andelen avhopp från prästutbildningen tror jag mig ska vara hög.

Katolska Kyrkan är givetvis inte fri från dem som tvekar, men vi ska inte se ner på dem, för nekade inte Sank Peter Jesus tre gånger?
Citera
2025-05-26, 15:23
Medlem
Mogrens avatar
Det gjorde han inte!
Citera
2025-05-26, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Det gjorde han inte!
Ja, i Heliga Bibeln vittnar det om att den Sankt Petrus tre gånger förnekade att han kände Jesus efter att Jesus blev fängslad. Detta kallas för "Petrus förnekelse" och är en betydelsefull del av den kristna traditionen. Det är en berättelse som belyser Petrus svaghet och fruktan, men även hans efterföljande ångerkänsla och återupprättelse.
Citera
2025-07-23, 20:43
Medlem
Citat:
Testerna eller vad menar du?

Vad angår katolskapräster så finns det många i Irland, Cologne, Polen och Litauern om det får räknas til "norreuropa".

Påva Franciskus var som bekant inte en HBTQ:are även om han bad för deras bästa. Om han trodde på Gud? Jag tror att han inder sin långa och rika spiritualla liv hade många chanser att avslöjas eller väcka misstankar om ateism om han verkligen varit det. Men jag förstår att frågeställningen kan te sig naturligt för den som som ser Gudlösher som det normala eller förnuftiga.
Citera
2025-07-23, 20:51
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Testerna eller vad menar du?

Vad angår katolskapräster så finns det många i Irland, Cologne, Polen och Litauern om det får räknas til "norreuropa".

Påva Franciskus var som bekant inte en HBTQ:are även om han bad för deras bästa. Om han trodde på Gud? Jag tror att han inder sin långa och rika spiritualla liv hade många chanser att avslöjas eller väcka misstankar om ateism om han verkligen varit det. Men jag förstår att frågeställningen kan te sig naturligt för den som som ser Gudlösher som det normala eller förnuftiga.
Jag avsåg att det nog är i sydeuropa som gay ser prästyrket som en utväg från omgivningens krav.

Jag fokuserade inte på homosexuella här utan att franciskus var med och kuppade bort den sittande påven. Hur fan vågar man delta i det om man tror på Gud var frågeställningen?

Många har ju sagt att han framstår som kommunist. Men den sidan är jag inte intresserad av. Mer hans hållning till ämbetet.

Och vi vet att det var en kupp och den tidigare påven inte led av några hälsoproblem av utsmugglade brev.

Hur testar man någons sexualitet som förväntas leva i celibat?

Lol, du kan inte hoppa på mig så här två månader efteråt. Jag har hunnit glömma min tankegång.
Senast redigerad av TheGretaReset 2025-07-23 kl. 20:59.
Citera
2025-07-23, 20:58
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jag anar oråd bland präster i "Svenska" Kyrkan. Det känns ofta som det finns många tvivlare där. Andelen avhopp från prästutbildningen tror jag mig ska vara hög.

Katolska Kyrkan är givetvis inte fri från dem som tvekar, men vi ska inte se ner på dem, för nekade inte Sank Peter Jesus tre gånger?
Det är helt ok att tvivla under ett långt liv (det kanske rent av är Gud som prövar en). Men det är inte lämpligt att tvivla när man går in i yrket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in