2025-04-27, 08:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Påven var den mest Jesuslika religiösa ledare som jag känner till. Men många religiösa älskar inte Jesus.
Citera
2025-04-27, 11:25
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Klart som korvspad att påven trodde på sin gud. Långvarig hjärntvätt ger alltid stark effekt, dock inte särskilt positiv effekt eftersom människor begränsas intellektuellt av religioner eller extremradikal politik. Ingen påve tror på forskning i första hand utan främst på gamla skrifter som likställs med "bevis". Märkligt nog är det få katolska präster som förnekar homosex eftersom flertalet utnyttjat pojkar systematiskt, sannolikt även år 2025.
Inte alls säkert. Han deltog bevisligen i en kupp mot den tidigare påven som avsattes. Skulle han gjort det om han trodde att den påven var tillsatt av Gud?

Vi vet inte vad dessa tror på.
Citera
2025-04-27, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag tror inte att påve Franciskus trodde på den kristne Guden som jag definierar honom. Den siste påven som trodde på den kristne Guden var Johannes Paulus II. Eftersom han var polack. Påve Franciskus trodde på någon liberal variant där "alla ska med, oavsett religion". När det enda en påve egentligen behöver vara är att var konservativ.

Fast Johannes Paulus II var egentligen inte så konservativ. Jag skulle beteckna honom som moderat. Han var ju faktiskt en kompromisskandidat vid konklaven i oktober 1978.
Citera
2025-04-27, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Vad finns det exempelvis?
The Chronovisor
Citera
2025-04-27, 15:13
Medlem
proconsuls avatar
Varför skulle man viga sitt liv åt kyrkan om man inte tror på gud? Han prästvigdes 1969 och har avancerat inom kyrkan sedan dess. Självklart var han religiös.
Citera
2025-04-30, 00:02
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Tror ni den idag begravda påven innerst inne trodde på gud och ett liv efter döden eller var det ett spel för galleriet?
Tror du att präster innerst inne tror på gud?

Och om han tror på gud, tror du att den tron är starkare än gemene kristens tro?
Han trodde nog mest på sig själv, det brukar alla med behov av att stärka det egna egot tro på.
Citera
2025-04-30, 12:06
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Varför skulle man viga sitt liv åt kyrkan om man inte tror på gud? Han prästvigdes 1969 och har avancerat inom kyrkan sedan dess. Självklart var han religiös.
Det har antagligen varit ett sätt för homosexuella att slippa undan omgivningens krav på giftemål. Och därav alla pedofilskandaler.
Citera
2025-04-30, 15:24
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Det har antagligen varit ett sätt för homosexuella att slippa undan omgivningens krav på giftemål. Och därav alla pedofilskandaler.
Så påven var inte religiös utan bög, är det så du menar?
Citera
2025-04-30, 15:27
Medlem
Citat:

Vad pratar deras "entiteter" om hela dagarna ?
Alla ska sitta ihop med alla i en enda stor hög med massa gångar mellan varandra?
Tror inte homosexuell är ett problem..

Sattelitnerver kan de dra åt helvete med.
Usch.

Jag skulle aldrig kunnat backa upp de om jag så fick en miljon.
Vidrigt hela systemet.

Många blir grundlurade men endå inte.
Han visste nog om att det som börjat om varje dag kanske var jobbigt nog, men det räcker aldrig till direkt.
Men är ingen nöjd vad spelar ens kristendom för roll?

Vet inte hur någon religion ens överlevt med de där.
Citera
2025-04-30, 15:42
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Så påven var inte religiös utan bög, är det så du menar?
Detta var ett svar på varför folk har blivit präster.

Och för många har det antagligen varit en väg för homosexuella. Men jag kan naturligtvis inte peka ut vilka utan bevis.

Den senaste var bevisligen kommunist från sydamerikas barfota-tradition.
Citera
2025-04-30, 16:34
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Detta var ett svar på varför folk har blivit präster.

Och för många har det antagligen varit en väg för homosexuella. Men jag kan naturligtvis inte peka ut vilka utan bevis.

Den senaste var bevisligen kommunist från sydamerikas barfota-tradition.
Men frågan är ju om påven var religiös, inte homo.
Citera
2025-04-30, 16:40
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Men frågan är ju om påven var religiös, inte homo.
Det var ju också det första jag svarade på.

Om jag trodde på Gud i traditionell bemärkelse, och att Påven var tillsatt av Gud, hade jag då vågat deltaga i en kupp och avsätta påven?

Jag är skeptisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in