Citat:
Ursprungligen postat av
liquidterminator
Man lever vad jag vet bara varsitt liv på Jorden. Någon egentid av mitt liv skulle jag inte vilja lägga på att förändra kollektiv även om jag hade haft en stor kommunikationsplattform.
Jag inser att världen är som den är men vill ändå veta varför och vad folk har med mitt liv och utseende att göra, och vafan de tittar på. Skulle det hjälpt om samhället hade förblindat, förstummat och gjort folk döva för allas frid?
Hur lär man sig att fullständigt nonchalera alla under all tid och alla omständlighet utan att bli påverkad av andras närvaro?
Hur går man genom NK i morgonrock och tofflor som om köpcentrumet vore en öde skog?
Eller njuter man av att promenera i centrala Stockholm utan att bry sig om nånting mer än anledningen man är där för, tex handla en ny morgonrock.
Det du efterfrågar med ”psykologiskt manifesterande” handlar inte om att förändra omvärlden eller andra människors värderingar och beteenden. Det handlar om din egen relation till, värdering av och inställning till de praktiska eller sociala omständigheter du befinner dig i.
För att uppnå det du vill behöver du först förstå dina egna tankar – hur du förhåller dig, vilka värderingar du har och hur du dömer den omgivning du rör dig i. Den insikten ger dig makt över din inre reaktion, oavsett vad som händer runt omkring.
Om du till exempel kan undvika att genast tycka illa om att gå genom NK i morgonrock och tofflor, eller att promenera i centrala Stockholm i pyjamas, blir dessa handlingar inte känslomässigt besvärliga för dig. Det betyder dock i särklass
inte att säkerhetsvakterna på NK inte eskorterar dig därifrån eller att polisen kommer att granska din mentala hälsa eller skjutsa dig till stationen på grund av ditt klädval – men för dig personligen förlorar situationen sin känslomässiga laddning utifrån vad för värdering och bedömande du tillägger den.