2025-05-02, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Är inte problemet med hela den här diskussionen att man hakar upp sig på semantik och ordet "investering"? Det är väl ganska troligt att gemene man idag inte kan göra karriär på bostadsmarknaden och bli rik genom att köpa och sälja bostäder.

Däremot måste det i det långa loppet vara bättre ekonomiskt att köpa än att hyra. När du hyr försvinner ju hela boendekostnaden och det är inget du kommer få tillbaka. Äger du din egen bostad går åtminstone en del tillbaka till din bostad. Det som "försvinner" är avgift till en förening eller driftkostnader för hus.

Att äga sin bostad är väl bara sämre om bostadsmarknaden rasar så katastrofalt att värdet på din bostad i princip försvinner. Då försvinner ju alla pengar som du trodde att du betalade "till dig själv".

I slutändan måste vi alla bo någonstans och det kostar oavsett boendeform. Personligen föredrar jag att äga min bostad men jag har inga illusioner om att jag sak bli rik på det.

Det är precis samma kostnader man har när man äger sin bostad kontra när man hyr, förutom en grej, och det är att du betalar hyresvärdens avkastning på kapitalet, vilket är runt 4-5%.

När du äger så har du dessutom tagit på dig all finansiell risk. Imorgon så kan det sista bruket lämna din ort och din bostad kan bli värdelös. Hade du hyrt så hade du kunnat lämna på dagen. Lite krasst exempel för att framföra en poäng.
Citera
2025-05-03, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Nu är ju inte alla husen värda 10 miljoner framförallt inte efter att lånen är betalade.

Visst, de som är födda 1955 är bara 70 år och hinner kanske sälja av och ha nytta av sparpengarna. Konstaterar dock att det nästan är fler 60- och 70-talister i min bekantskapskrets som när barnen har blivit utflugna valt att skala ner boendet för att frigöra kapital och spendera pengarna på nöjen.

Nästan ingen av de 30- och 40-talisterna som jag känner har sålt villorna i tid utan många har bott kvar i villan tills det varit dags för stödboende.

Det ska bli intressant att se om 50-talisterna faktiskt gör exit från bostadsmarknaden.

Jag är 70-talist, och det är precis min plan. Lagom när vi går i pension flyttar vi till ett mindre och billigare boende. Kommer att ha 0- 25% belåning kvar då, beroende på hur jag väljer mellan att amortera eller spara) Kan bli lägenhet, men också ett litet hus nånstans, beroende på intresse. När man inte behöver anpassa valet av bostadsort kopplat till jobb kan man köpa i billiga orter som ligger lite off.

Håller med om 40-talisterna, morsan skulle absolut bo i hus, men orkade inte sköta om så det förfallde rätt ordentligt, på det lån till det mesta (bil, husvagn mm). Hade hon sålt det i tid kunde hon levt lite bättre de sista åren.
Citera
2025-05-03, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Personer som är födda på 1950-talet och tidigare har sällan gjort exit från bostadsmarknaden. De har varit med om en kraftig prisutdelning på bostäderna som gjort att de i många fall på pappret blivit rika. Men eftersom de inte har sålt bostaden i tid så har de inte haft någon större nytta av pengarna. Man kan därför inte riktigt se bostaden som en investering.

60-talister och 70-talister förefaller dock vara villiga att tidigt sälja sina hus och flytta till lägenheter, både bostadsrätter men även hyresrätter. De ser ut som att de vill använda pengar på egen konsumtion istället för att barnen ska ärva. I denna grupp så skulle jag möjligen säga att bostaden har varit en investering.
Jag är 60-tallist och har haft BR sedan jag var 23år sedan radhus villa mm. Det finns inte på kartan att jag skulle flytta till en HR! Kommer från en BR som nyss har sålts söker ett mindre hus, beräknar att kostnaden kommer bli lite drygt 3000kr/mån. Så varför skaffa en HR för 8-10 000kr?
Citera
2025-05-03, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag är 60-tallist och har haft BR sedan jag var 23år sedan radhus villa mm. Det finns inte på kartan att jag skulle flytta till en HR! Kommer från en BR som nyss har sålts söker ett mindre hus, beräknar att kostnaden kommer bli lite drygt 3000kr/mån. Så varför skaffa en HR för 8-10 000kr?
För att få loss pengar som du kan parta upp under dina sista år.

Din boendekostnad påverkas för övrigt inte av vad du kan stoppa in i köpet. Du måste räkna in alternativkostnad.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-05-03 kl. 00:57.
Citera
2025-05-03, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är precis samma kostnader man har när man äger sin bostad kontra när man hyr, förutom en grej, och det är att du betalar hyresvärdens avkastning på kapitalet, vilket är runt 4-5%.

När du äger så har du dessutom tagit på dig all finansiell risk. Imorgon så kan det sista bruket lämna din ort och din bostad kan bli värdelös. Hade du hyrt så hade du kunnat lämna på dagen. Lite krasst exempel för att framföra en poäng.
Vad skulle det vara för risk???
Förövrigt skall en hyresvärd gå i vinst vilket du som HR-ägare snällt får betala för. Medan en BR-ägare bara behöver betala den faktiska kostnaden. Går du dessutom vidare och köper ett hus så blir kostnaden extrem mycket lägre! Letar själv efter ett litet hus just ju efter ha sålt mitt BR-radhus. Räknar med att boendekostnaden kommer bli ca 3000kr/månad. Svårt att slå jämfört med en HR.
Citera
2025-05-03, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
För att få loss pengar som du kan parta upp under dina sista år.

Din boendekostnad påverkas för övrigt inte av vad du kan stoppa in i köpet. Du måste räkna in alternativkostnad.
Då är det väl betydligt mer ekonomiskt att köpa en mindre BR i en äldre BR-förening med låg avgift och ändå få en rejäl summa på kontot samt en låg avgift i stället för en dyrare HR.
Citera
2025-05-03, 01:17
Medlem
DiggerNicksons avatar
Många förvirringar här som gör diskussionen onödigt svår.

Tillgångar ger dig pengar i fickan löpande.

Utgift/belastningar tar pengar från din ficka löpande.

Bostäder som du bor i (och inte hyr ut delar av) är en ekonomisk belastning. Den äter av din inkomst varje månad.

Samma sak som att äga ett fordon som du använder. En bil är inte en tillgång.

Fråga gärna bankerna ifall du anser att jag är del ute och återkom.
Citera
2025-05-03, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Då är det väl betydligt mer ekonomiskt att köpa en mindre BR i en äldre BR-förening med låg avgift och ändå få en rejäl summa på kontot samt en låg avgift i stället för en dyrare HR.
Det beror på hur länge du har tänkt att leva och om du vill lämna något efter dig.

Citat:
Ursprungligen postat av DiggerNickson
Många förvirringar här som gör diskussionen onödigt svår.

Tillgångar ger dig pengar i fickan löpande.

Utgift/belastningar tar pengar från din ficka löpande.

Bostäder som du bor i (och inte hyr ut delar av) är en ekonomisk belastning. Den äter av din inkomst varje månad.

Samma sak som att äga ett fordon som du använder. En bil är inte en tillgång.

Fråga gärna bankerna ifall du anser att jag är del ute och återkom.
Om jag hade sålt min bostad för fem år sedan, så hade jag dittills bott gratis. Vilken bank menar du inte skulle ha kallat det för en investering?

Ditt tänk om vad investering handlar om är hur företag ska tänka. Inte privatpersoner som faktiskt måste ha någonstans att bo.

Jag bor kvar för att det är billigare än om jag hade flyttat till en hyresrätt, även om jag räknar med alternativkostnaden.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-05-03 kl. 04:12.
Citera
2025-05-03, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
En bostad är alltid en kostnad.

Om du hyr så är det en mellanhand som vill tjäna en del.

Jag köpte min bostad för tjugo år sedan, skulle jag sälja den i dag så är jag minst en miljon plus även med skatt. Och då enbart på försäljningen. Under tiden har jag betalat ungefär hälften i månadskostnad som vad motsvarande hyresrätt hade kostat.

Att du inte kan se det som en investering är bara jättekonstigt.

du har betalat 2 miljoner i ränta till banken under samma tid och missat 3 miljoner avkastning på börsen
Citera
2025-05-03, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch

du betalar bankens avkastning på kapital när du köper. din BR med nominellt pris på 3m kostar över 30 år ca 6m med räntan inräknad
Citera
2025-05-03, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
du betalar bankens avkastning på kapital när du köper. din BR med nominellt pris på 3m kostar över 30 år ca 6m med räntan inräknad
Och om jag säljer den om trettio år för tio miljoner, så har det varit en god investering.
Citera
2025-05-03, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Det är inte bostaden man tjänar på, det är lånet man tjänar på. När man lånar så blankar man kronan och kronan faller konstant. Om man kunde ta lån till samma ränta som bolån och köpa guld, aktier, skog, så hade man tjänat mycket mer på det än på bostäder.

Banken ger alltid ut bolån som är under den riktiga inflationen. Anledningen till att banken tjänar på det hela är för att banken inte skapar något, den har inga utgifter (förutom sina egna bonusar), de sitter bara och ger ut kronor ur tom luft och sedan får de tillbaka en liten del av de kronor de skapar ur tom luft. Det finns ingen anledning att ha privata banker i Sverige då alla lån bara är bostadslån, kan ta lån direkt från riksbanken med en simpel spreadsheet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in