Citat:
Ursprungligen postat av
Mynicname
Nu är ju inte alla husen värda 10 miljoner framförallt inte efter att lånen är betalade.
Visst, de som är födda 1955 är bara 70 år och hinner kanske sälja av och ha nytta av sparpengarna. Konstaterar dock att det nästan är fler 60- och 70-talister i min bekantskapskrets som när barnen har blivit utflugna valt att skala ner boendet för att frigöra kapital och spendera pengarna på nöjen.
Nästan ingen av de 30- och 40-talisterna som jag känner har sålt villorna i tid utan många har bott kvar i villan tills det varit dags för stödboende.
Det ska bli intressant att se om 50-talisterna faktiskt gör exit från bostadsmarknaden.
Jag är 70-talist, och det är precis min plan. Lagom när vi går i pension flyttar vi till ett mindre och billigare boende. Kommer att ha 0- 25% belåning kvar då, beroende på hur jag väljer mellan att amortera eller spara) Kan bli lägenhet, men också ett litet hus nånstans, beroende på intresse. När man inte behöver anpassa valet av bostadsort kopplat till jobb kan man köpa i billiga orter som ligger lite off.
Håller med om 40-talisterna, morsan skulle absolut bo i hus, men orkade inte sköta om så det förfallde rätt ordentligt, på det lån till det mesta (bil, husvagn mm). Hade hon sålt det i tid kunde hon levt lite bättre de sista åren.