2025-04-07, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vevhuset
Hej!

Jag ska denna vecka skicka in min ansökan för sjukersättning till Försäkringskassan.
Utlåtanden från psykolog, socialen och min nuvarande doktor finns med.
Jag vill bara se till att det blir så bra som möjligt. Det känns som rätt sak för mig att göra, men jag vill inte göra nån enkel tabbe som att prata om saker som kan ge avslag.

Om mig:
Jag har alltid känt mig utanför, ensam, tänkande, grubblande, udda och ful. Allt jag ser omkring mig är teater. Jag behandlas antingen som en gud eller som någon vill spotta på. Av människor jag känner, eller blickar när jag är ute på stan/affärer. Detta har bara blivit värre med åren.
Mitt mål har alltid varit att "lyckas", i meningen att ha en fungerande vardag, kunna vara bland andra människor och få ett jobb. Och varje gång jag försökt så har jag misslyckats. Och med misslyckas menar jag att min självbild, mitt hopp, min syn på samhället gått sönder. Av någon konstig orsak så har jag inte tagit livet av mig (tack vården!), utan istället ställt mig upp, byggt upp mig själv, hoppet, önskan och försökt igen... Och kraschat. Igen och igen. Kanske ett 50-tal gånger i livet.
Jag är nu 43, och väldigt väldigt trött. Jag har numera försökt acceptera den jag är och se mina brister som fördelar. Jag har gått igenom kanske 10-15 inläggningar på psyket. Gjort 22st~ avgiftningar, nästan en gång varje år. Har diagnos ADHD och social fobi. Det kan inte vara meningen att alla ska ut bland folk och passa in? Jag trivs bäst själv och vill fokusera på mitt skapande, göra musik, skriva eller måla. Det ger mig en känsla av värdighet. Pengar har aldrig lockat mig.
Är det möjligt att min ansökan går igenom? Det finns inte i min värld att jag någonsin skulle fungera i ett arbete eller bland andra människor.

Tacksam för all respons.
Beröm undanbedes.

Peace,
//T

Tveksamt.

När du pratar med FK säg inget om kreativitet eller att du mår bra för dig själv. Ditt liv ska vara ett totalt kaos där mental klaustrofobi styr hela din dag. Detta gör att du inte kan åka kollektivt (för bil har du väl inte?). Du kan inte jobba med andra eftersom de får dig att känna dig instängd och rädd och till slut aggressiv. Glöm bort allt snack om värdighet. Ska du ha sjukersättning ska du vara totalt ovärdig, ful, dum, svag och ledsen på gränsen till suicidal. Antagligen räcker inte ens detta skådespeleri. Men möjligheten kan finnas om du gör det trovärdigt. Beror helt på vilken läkare FK plockar ur sitt stall av inhyrda legoknektar. Och vilket humör denne är på. Om du lyckas, grattis då kan du chilla resten av livet och bli en produktiv samhällsmedborgare som slipper känna dig nedtryckt av ett samhälle du om 10 år vill hämnas på via en skolskjutning eller annat dåd.

En annan plan är ju att börja jobba. Då kommer värdigheten gratis och du kommer bli nöjd ned dig själv.
Citera
2025-04-07, 16:51
Medlem
Citat:
Menar du tillfälligt sjukskrivning? Sjukersättning är permanent, förtidspension.

Jaha nej jag trodde du pratade kort sjukersättning. För mig var det pga covid.

Nej då har jag inte aning hur det funkar!
Citera
2025-04-07, 17:06
Medlem
Spar du din ansökan. Hoppas du inte får sjukersättning. Det ska gå till dom som är sjuka på riktigt och kämpat i många år utan att fsk lyssnar.
Citera
2025-04-07, 18:01
Medlem
Citat:
Hej!

Jag ska denna vecka skicka in min ansökan för sjukersättning till Försäkringskassan.
Utlåtanden från psykolog, socialen och min nuvarande doktor finns med.
Jag vill bara se till att det blir så bra som möjligt. Det känns som rätt sak för mig att göra, men jag vill inte göra nån enkel tabbe som att prata om saker som kan ge avslag.

Om mig:
Jag har alltid känt mig utanför, ensam, tänkande, grubblande, udda och ful. Allt jag ser omkring mig är teater. Jag behandlas antingen som en gud eller som någon vill spotta på. Av människor jag känner, eller blickar när jag är ute på stan/affärer. Detta har bara blivit värre med åren.
Mitt mål har alltid varit att "lyckas", i meningen att ha en fungerande vardag, kunna vara bland andra människor och få ett jobb. Och varje gång jag försökt så har jag misslyckats. Och med misslyckas menar jag att min självbild, mitt hopp, min syn på samhället gått sönder. Av någon konstig orsak så har jag inte tagit livet av mig (tack vården!), utan istället ställt mig upp, byggt upp mig själv, hoppet, önskan och försökt igen... Och kraschat. Igen och igen. Kanske ett 50-tal gånger i livet.
Jag är nu 43, och väldigt väldigt trött. Jag har numera försökt acceptera den jag är och se mina brister som fördelar. Jag har gått igenom kanske 10-15 inläggningar på psyket. Gjort 22st~ avgiftningar, nästan en gång varje år. Har diagnos ADHD och social fobi. Det kan inte vara meningen att alla ska ut bland folk och passa in? Jag trivs bäst själv och vill fokusera på mitt skapande, göra musik, skriva eller måla. Det ger mig en känsla av värdighet. Pengar har aldrig lockat mig.
Är det möjligt att min ansökan går igenom? Det finns inte i min värld att jag någonsin skulle fungera i ett arbete eller bland andra människor.

Tacksam för all respons.
Beröm undanbedes.

Peace,
//T
Du låter som en parasit, som hellre vill chilla och leva på oss andra än ens försöka försörja dig själv. Om du orkar vara kreativ borde du åtminstone orka med nåt jobb på halvtid. Hoppas och tror verkligen att du får avslag, med all rätt är det svårt att bli beviljad bidrag permanent idag.
Citera
2025-04-08, 07:54
Medlem
Varför vill du ha sjukbidrag om du inte är sjuk? En vän till mig hade jobbat i 20 år, och fick sedan KOL. Och då är man riktigt sjuk. Med sjukbidrag och hyresbidrag hade hon 10.500 att leva på. Hennes hyra var 7 000. Innan hon avled fick hon vända på vartenda krona.

Jag var med om en trafikolycka, och hade sedan stora problem med kronisk smärta och fick i perioder ta opiater för att klara att arbeta heltid. Men jag fick inget sjukbidrag. Det är genom våra skattepengar som vi betalar för dem som inte arbetar.

Så vad lever du på just nu om du i princip aldrig har jobbat trots att du är 43 år?

✔ Du har fyllt 19 år men inte 21 - 8641 kr före skatt/mån

✔ Du har fyllt 25 år men inte 27 - 9223 kr före skatt/mån

✔ Du har fyllt 39 år - 9804 kr före skatt/mån
Citera
2025-04-08, 20:53
Medlem
Jag söker för jag inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande. Jag har försökt i 20+ år och har psykiska problem och diagnoser. Tror ni själva på riktigt att sjukersättning bara är för fysiska skador är ni verkligen ute och cyklar. Mina patetiska noise-verk där jag kastat in noter och maxat effekterna kallas inte för musik av många ärligt talat. Och det är den enda orsaken till att jag kan jobba, enligt er.

Ni är många som kan formulera om allt till eran vision om en lat parasit som bara vill utnyttja systemet. Läs ordentlit snälla. Det är inte min idé att söka sjukersättning, det är min socialsekreterare!
För mig handlar det inte om ersättningen utan om erkännandet. Om jag i en sjuk värld förklaras sjuk, så betyder det att jag är frisk. Och ingen eller något kan få mig att tro jag är sjuk, någonsin. Och här sitter jag och svarar folk som på ett otrevligt sätt säger att jag är frisk. Upside-down enough.
Ge era vänner och arbetskamrater länken till denna tråd så jag drunknar i kommentarer om vilket löjligt offer jag är.
Hejja!
Senast redigerad av Vevhuset 2025-04-08 kl. 21:10.
Citera
2025-04-08, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Du låter som en parasit, som hellre vill chilla och leva på oss andra än ens försöka försörja dig själv. Om du orkar vara kreativ borde du åtminstone orka med nåt jobb på halvtid. Hoppas och tror verkligen att du får avslag, med all rätt är det svårt att bli beviljad bidrag permanent idag.

Kan du inte läsa? Det står "Mitt mål har alltid varit att "lyckas", i meningen att ha en fungerande vardag, kunna vara bland andra människor och få ett jobb. ".

Läs gärna hela tråden också.
Citera
2025-04-08, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Tveksamt.

När du pratar med FK säg inget om kreativitet eller att du mår bra för dig själv. Ditt liv ska vara ett totalt kaos där mental klaustrofobi styr hela din dag. Detta gör att du inte kan åka kollektivt (för bil har du väl inte?). Du kan inte jobba med andra eftersom de får dig att känna dig instängd och rädd och till slut aggressiv. Glöm bort allt snack om värdighet. Ska du ha sjukersättning ska du vara totalt ovärdig, ful, dum, svag och ledsen på gränsen till suicidal. Antagligen räcker inte ens detta skådespeleri. Men möjligheten kan finnas om du gör det trovärdigt. Beror helt på vilken läkare FK plockar ur sitt stall av inhyrda legoknektar. Och vilket humör denne är på. Om du lyckas, grattis då kan du chilla resten av livet och bli en produktiv samhällsmedborgare som slipper känna dig nedtryckt av ett samhälle du om 10 år vill hämnas på via en skolskjutning eller annat dåd.

En annan plan är ju att börja jobba. Då kommer värdigheten gratis och du kommer bli nöjd ned dig själv.

Tack! Mycket bra att tänka på. Tur jag inte behöver skådespela något.
Jag finner mig helt oanvändbar för samhället.
Citera
2025-04-30, 16:45
Avslutad
Någon som har koll på om man blir av med ersättning om man är i Ukraina under kontrakt med en brigad i ett halvår? Förhoppningsvis kommer man ju inte tillbaka men det märker man. Skulle givetvis pausa min ersättning under tiden!
Senast redigerad av Phobiazi 2025-04-30 kl. 16:47.
Citera
2025-05-01, 00:24
Bannlyst
Det finns en poäng varför du inte ska få sjukersättning. Bara för du känner dig "utanför, ensam, tänkande, grubblande, udda och ful" betyder det inte att det är sant.

Dina psykiska problem kommer inte att försvinna om du ytterligare isolerar dig.

Du vidrör inte ens vad du har för planer för att övervinna dina problem.
Citera
2025-05-01, 01:15
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Det är människor som du som skapar det verkliga problemet!
Du låter som den perfekta slaven, jobba på! Jag dör hellre än att spela ett spel. Det autentiska är absolut för mig, tyvärr.

Läs om alla inlägg jag postat. Jag har slutat knarka för 2+ år sedan.
Människor som inte förstår är huvudproblemet, den negativa konsekvensen.

Tack för du delar! Bra info.
Jag har arbetat några månader som mest. Misslyckad arbetsträning, praktik, kurser mm som alltid slutat i samma typ av kollaps.

Och för övrigt, jag är långt ifrån den nivån att några av mina kreativa kanaler skulle generera pengar.
Problemet är att du inte beskriver din situation som att du faktiskt är totalt i botten utan som ADHD problematik samt slutkörd hjärna pga drogerna. Du har knarkat bort ditt liv och givetvis kan man vara missbrukare på grund av att man är totalt bortom all arbetsförmåga i svårare psykisk ohälsa men du låter mer som en person som saknar strukturer och kanske inte har full arbetsförmåga. Det är inte samma sak som att man då ska ha 100% sjukskrivning.

Jag har sjukersättning och var definitivt i stort behov av det med svårare psykisk ohälsa efter mängder av trauman. Enda gången jag verkligen blivit lyssnad på eller förstådd var väl av läkaren som bredde på för att ge mig några år mer sjukersättning (för att jag inte skulle dö istället). För så var det för mig. En fråga som låg väldigt nära liv och död och med totalt ofungerande psyke.

Sjukersättning innebar den första verkliga stabilitet jag fått och i kombination med skuldsanering. Idag är jag sedan många år återhämtad psykiskt men utan arbetsförmåga pga att jag inte får mediciner jag behöver och inte har strukturer. Det löser jag genom att plugga med ersättningen vilande i förhoppning av att bitarna ska falla på plats. Att jag åtminstone ska få 50- 75 % arbetsförmåga om jag bränt bort väsentliga delar av livet under kronisk stress förr.

Sjukersättning ska vara till de som annars går under helt och då talar vi liv och död, extrem psykisk sjukdom, hemlöshet och total utslagenhet annars. Så fort man kan göra något, måste man dra sitt strå till stacken. Samhället bygger på lojalitet till varandra. Min sjukersättning ska nästa som är svårt sjuk ha. Om alla som inte behöver istället tar, dödar vi dem som istället inte får något alls. För resurserna är inte outsinliga.
Citera
2025-05-02, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitarrvalpen
Det finns en poäng varför du inte ska få sjukersättning. Bara för du känner dig "utanför, ensam, tänkande, grubblande, udda och ful" betyder det inte att det är sant.

Dina psykiska problem kommer inte att försvinna om du ytterligare isolerar dig.

Du vidrör inte ens vad du har för planer för att övervinna dina problem.

Vid 43 och långtidsarbetslös är han antagligen "oönskad" av arbetsgivare, är inte det skäl nog att få sjukersättning beviljad eller ska han leva på socialbidrag hela livet och söka arbeten han aldrig kommer få?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in