2025-05-01, 20:21
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vi har ingen "utdöende befolkning"!
Vi har en temporärt lägre nativitet, och Sverige för övrigt har aldrig haft en större befolkning än vad vi har just nu.
Och just gruppen kvinnors välmående har nog heller aldrig varit så bra som det är i nutid genom historien och 70 talet är även det inberäknat som "nutid".

I Sverige har vi en utdöende befolkning. Antalet svenskar blir färre och färre.
Den enda anledningen till att Sveriges befolkning växer är på grund av invandringen.
Men ursprungsbefolkningen blir allt mindre.

Förhoppningsvis är det temporärt och att kvinnor förr eller senare börjar föda fler än 2 barn vilket krävs för att befolkningen ska hålla sig på samma nivå.

Kollar man på ett land som Japan minskar deras befolkning med 800 000 människor om året.
Citera
2025-05-01, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
I Sverige har vi en utdöende befolkning. Antalet svenskar blir färre och färre.
Den enda anledningen till att Sveriges befolkning växer är på grund av invandringen.
Men ursprungsbefolkningen blir allt mindre.

Förhoppningsvis är det temporärt och att kvinnor förr eller senare börjar föda fler än 2 barn vilket krävs för att befolkningen ska hålla sig på samma nivå.

Kollar man på ett land som Japan minskar deras befolkning med 800 000 människor om året.

Antalet svenskar blir fler och fler.
Svensk är man om man är medborgare, född och uppvuxen här, dvs infödd i kulturen.

Och japp Japan är ett grovt patriarkalt land, där män ofta inte lyfter ett finger för att ta hand om sin barn eller hem och dagis m.m. är dåligt utbyggt, vilket alldeles självklart leder till att Japanska kvinnor inte har nåns större lust föda barn. Föda barn som kvinna i ett sånt land är ju en fälla som slår igen för hela livet för kvinnan i fråga.

Det japanska männen får skärpa till sig, det japanska samhället får skärpa sig och prioritera rätt.
Citera
2025-05-01, 20:32
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Svensk är man om man är medborgare, född och uppvuxen här, dvs infödd i kulturen.

Och japp Japan är ett grovt patriarkalt land, där män ofta inte lyfter ett finger för att ta hand om sin barn eller hem och dagis m.m. är dåligt utbyggt, vilket alldeles självklart leder till att Japanska kvinnor inte har nåns större lust föda barn. Föda barn som kvinna i ett sånt land är ju en fälla som slår igen för hela livet för kvinnan i fråga.

Det japanska männen får skärpa till sig, det japanska samhället får skärpa sig och prioritera rätt.

När jag säger svenskar pratar jag inte om svenska medborgare utan om etniska svenskar. Ursprungsbefolkningen i Sverige, de som härstammar härifrån.

Dessa blir färre och färre eftersom födelsetalen är så låga.

Sen blir vi fler personer och medborgare i Sverige eftersom vi har en stor invandring till Sverige och för att vi delar ut över 50 000 medborgarskap per år.

Japans låga födelsetal beror inte på att landet är patriarkalt då Japan förmodligen är mindre patriarkalt än någonsin.
Senast redigerad av mendokse 2025-05-01 kl. 20:45.
Citera
2025-05-01, 20:37
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Det vi har nu är uppenbarligen inte hållbart eftersom vi har en utdöende befolkning.
Kvinnors välmående har bara minskat sedan 70-talet i takt med kvinnliga frigörelsen.
Det kanske är bra att vi är beroende av varandra.

Även i Kina och i Iran är mer än 50% av universitetsstudenterna kvinnor.
Det är "frigörelsen" av kvinnor som har lett till så låga födelsetal.

Att det vi ser nu skulle vara naturligt stämmer inte eftersom vi har en utdöende befolkning. Det är visserligen inte ett jätteproblem nu när vi är så många på jorden men förr eller senare måste det ändras.

Måste och måste. Vad spelar det för roll av människan dör ut om ett antal tusen år?
Citera
2025-05-01, 20:46
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Och vad ska Norge göra? Tycker du det är ett grovt patriarkalt land?

https://www.norden.org/sv/news/botte...tet%20(1%2C5).
Citera
2025-05-01, 20:47
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nieiki
Det komiska är att det enda som föranleder din åsikt kring att svenska män skulle vara feminina består i att du och många andra kvinnor, bara vill kunna luta er tillbaka och låta män göra allt jobb i dejtingstadiet.

Asså jag är väldigt arg för att jag ser att jag aldrig kommer få ett normalt liv med en man och barn. Ju mer alienerad man blir från det här sjuka kommunist-massinvandrings-feminist-samhället, desto mer kan jag relatera till Anders Breivik och Rickard Andersson.

Män gör ingenting i dejtingstadiet. De initierar inga dejter? Tyvärr sitter många män på Tinder och försöker beställa hem engångsligg. Giftermål, familjebildning, självuppoffring, lojalitet och tron på Gud är något från det förflutna. Sex bör inte vara något som är lätt att få. Kvinnor ska inte jaga efter män. Det är helt fel, det är en del av transagendan där könsrollerna suddas ut.

Samtidigt inser jag att jag måste ta kontakt med män. För jag måste ta kontroll över mitt öde helt enkelt. Men som kvinna kan du aldrig ta den manliga rollen att förföra och bjuda ut en man. Då kommer det sluta med total katastrof.
Citera
2025-05-01, 20:48
Medlem
Om män vill att kvinnor ska föda mer barn borde de mer beundra mödrar.

Uttrycka detta har de en fru som har barn så är hon bäst och mest uppskattad. Kvinnor vill vara där beundran finns ,eftersom de trivs bäst då. Även barnen måste lära sig uppskatta sin mamma och göra livet bra för henne.

Ju roligare kvinnor uppfattar det är att ha barn desto troligare vill de ha barn.

Antagligen är det också så att de kvinnor som har barn upplever mer kärlek. Bara att de har barn gör att de inte koncentrerar sig på så mycket negativt ,de har inte lika mycket tid till det. Sedan behöver vi människor något att göra och att ta hand om barn är en utmärkt syssla. För män att ta hand om en familj är också bra ,eftersom man gör något positivt.

Grundorsaken är att kvinnor inte upplever det som tillräckligt roligt ,viktigt och att det har bra konsekvenser. Sedan måste män också tycka det är lika viktigt då blir kvinnor mer övertygagade om att det är rätt ha barn och att följderna blir bra.
Citera
2025-05-01, 20:54
Medlem
stilichos avatar
Grundorsaken till det kollapsande barnafödandet är helt riktigt mycket enkel. Dock är den alldeles för svår för TS.

Det hela handlar om enkel ekonomi. Alternativkostnaden för att skaffa barn har helt enkelt ökat så mycket att det blivit oattraktivt. Det beror delvis (till mindre del) på att det blivit dyrare att skaffa barn, kraven på föräldrar har helt enkelt ökat. Och delvis (till större del) på att möjligheterna att göra andra saker har ökat, det finns fler roliga saker att göra istället för att skaffa barn.

Citat:
Ursprungligen postat av HenrydVIII
Ser man istället till riktigt traditionella samhällen som inte har genomsyrats av västvärldens kultur, i huvudsak muslimska länder, så är födelsetalen betydligt högre.

Du har fel så att det skriker om det. De enda muslimska länder som har höga födelsetal är de lusfattiga, typ Afghanistan och några afrikanska länder som kan räknas som muslimska (framförallt Somalia). Traditionella muslimska samhällen har låga och sjunkande födelsetal. Saudiarabien, paradexemplet på ett traditionellt muslimskt samhälle har en summerad fruktsamhet på 2,14. Inte imponerande någonstans.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Mycket riktigt beror inte det minskade barnafödandet på klimatkris, inflation eller krig i Ryssland utan på feminism.

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Eh, ja? Kvinnor ska skaffa barn, män kan inte skaffa barn ditt ufo. Feminismen håller på att utrota det västerländska samhället. Påhejat av idioter som dig.

Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
När kvinnor får välja själva hur många barn de vill ha så blir det under två barn i snitt. Detta har historiskt sett inte varit något problem för återväxten eftersom kvinnor inte fick bestämma själva.

Blir ni inte trötta på att ha fel? Förutom det uppenbara, att även icke-feministiska samhällens födelsetal kollapsar, så visar även alla studier på att kvinnor vill ha fler barn än män. Det är alltså inte hos kvinnorna begränsningen ligger utan hos männen.
Citera
2025-05-01, 20:58
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:

Om detta stämmer så är jag lättad. Jag älskar vårt folk. Jag älskar dig Merapi för att du är en del av vårt svenska folk, och jag vill att vi ska leva vidare som folk.
Citera
2025-05-01, 21:00
Medlem
Amitriptylins avatar
Sjuknade födelsetal är bara dåligt ur vårt nuvarande ekonomiska råtthjul.
Ett råtthjul som bara funkar om det hela tiden göds av ökad konsumtion som ger ökad tillväxt.
Den dagen vi får ett nytt och bättre ekonomiskt system försvinner även det konstanta behovet av att öka antalet konsumenter.
Citera
2025-05-01, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Kvinnor har fött barn sedan Adam och Evas tid. Men förr fanns det ju inga preventivmedel. Idag finns alternativ för både kvinnor och män ( ex vasektomi) utöver celibat. I många länder har kvinnor fortfarande inte dom alternativen att välja på. Inga preventivmedel alltså.

Så, det är mer viljestyrt idag jämfört med förr.

Ja, jag hävdar att viljan inte längre finns så där är vi överens..

Men att just denna tid vi lever skulle vara så mkt sämre än tidigare och att det är just därför vi inte skaffar barn köper jag inte !

Jag tror vi är mkt mer ego styrda idag och barn tar både tid och energi..

Kanske svaret är att både män och kvinnor inte tycker barn är viktigt längre i samma utsträckning
Citera
2025-05-01, 21:07
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det är inte feminismen som är grundproblemet. Det är individualismen.
Individualismen är dock inte en ideologi som du kan välja att du kan ansluta dig till - eller ens vara motståndare till. Den är bara en naturlig konsekvens av en extremt utbyggd välfärdsstat, i ett samhälle som inte varit i krig på längre.
I ett extremt välfärdssamhälle har du alltid din försörjning tryggad. Det innebär att du inte behöver samarbeta med andra. Du gör inte saker för att du förväntas göra dem, utan för att du själv verkligen vill, innerst inne. Att bilda familj blir ett val i mängden. Ett av alla val du gör, om hur du ska spendera ditt liv.
Det är tufft att träffa en partnerm och skaffa barn. Det är SÅ värt det, men för dagens unga så finns alternativet att simma hemma och kolla på internet i stället, och ni vet ju hur det är med minsta motsåndets lag.

Feminismen var en historisk parentes. I den begynnande individualismens era, så fanns de här marxistiskt färgade idéerna, som ställer grupper mot varandra. Det bygger givetvis på en ultra-individualistisk idé, nämligen att grupper inte kompletterar varandra, utan att de lever i ständig strid och konkurrens. Därför blev feminismen en sort "tjej-ism", vars grundtes är att kvinnliga normer och värden bör gälla, och att även män om möjligt ska anamma dessa. Idag är feminismen praktistk taget död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in