Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-01, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
På sätt och vis håller jag med men det bevisar även att 1+1 inte ALLTID behöver bli 2.
Nej, det bevisar det inte alls. Det bevisar bara att det inte är en korrekt representation av 1+1.
Citera
2025-05-01, 18:09
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Nej, det bevisar det inte alls. Det bevisar bara att det inte är en korrekt representation av 1+1.
Det är just det jag försökt förklara. Ser ut som att vi tänker ganska lika. Faschinerande med matematikens "sanningar"
Citera
2025-05-01, 18:11
Medlem
Citat:
Det är just det jag försökt förklara. Ser ut som att vi tänker ganska lika. Faschinerande med matematikens "sanningar"
Skulle inte säga att vi tänker lika. Jag anser att ditt exempel enbart är trams som fullständigt saknar reell matematisk koppling, medan du verkar anse att det är ett seriöst exempel som ger värdefulla insikter.
Citera
2025-05-01, 18:12
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Inom just matematik är det en jäkla skillnad. I mer tillämpade vetenskaper kommer man långt med flit och noggrannhet och någon enstaka smart iakttagelse, men matematik är tufft.
Jag kan tänka mig att för dessa människor är att de "läser" matte på en nivå som är omöjlig att förstå.
Citera
2025-05-01, 18:20
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Skulle inte säga att vi tänker lika. Jag anser att ditt exempel enbart är trams som fullständigt saknar reell matematisk koppling, medan du verkar anse att det är ett seriöst exempel som ger värdefulla insikter.
Ja eftersom 1+1 kan bli både 2 och 3 så är det i allra högsta grad relevant och verkligen ger värdefulla insikter i matematikens begränsningar. Att inte inse att matematiken kan vara både abstrakt och inte alltid konsekvent är däremot inte bara tramsigt utan även trångsynt.
Citera
2025-05-01, 18:24
Medlem
Citat:
Ja eftersom 1+1 kan bli både 2 och 3 så är det i allra högsta grad relevant och verkligen ger värdefulla insikter i matematikens begränsningar. Att inte inse att matematiken kan vara både abstrakt och inte alltid konsekvent är däremot inte bara tramsigt utan även trångsynt.
1+1 blir inte 3 någonsin bara för att du har missuppfattat något.

Det enda "värdefulla" är att det illustrerar att om man gör fel så blir det fel.
Citera
2025-05-01, 18:29
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
1+1 blir inte 3 någonsin bara för att du har missuppfattat något.

Det enda "värdefulla" är att det illustrerar att om man gör fel så blir det fel.
Jösses.... ok, ingen idé att ens försöka förklara och argumentera med dig då du ändå inte har ett uns av att kunna förstå...
Citera
2025-05-01, 18:37
Medlem
Citat:
Jösses.... ok, ingen idé att ens försöka förklara och argumentera med dig då du ändå inte har ett uns av att kunna förstå...
Nej, det är nog omöjligt innan jag har läst kursen som handlar om obskyr flummatematik där plusoperatorn betyder "knulla och befrukta"

Tills vidare så håller jag mig till den matematiken som faktiskt är användbar.
Citera
2025-05-01, 18:38
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Nej, det är nog omöjligt innan jag har läst kursen som handlar om obskyr flummatematik där plusoperatorn betyder "knulla och befrukta"

Tills vidare så håller jag mig till den matematiken som faktiskt är användbar.
Gör du så. Vi skiljs oeniga.
Citera
2025-05-01, 18:41
Medlem
Citat:
Gör du så. Vi skiljs oeniga.
Lyckligtvis är matematik inte ett fält där man är "oeniga". Du har helt enkelt objektivt fel.

Du får gärna leta upp något seriöst matematiskt fält som bygger på att 1+1 inte är lika med två. Om du inte hittar det kan du fundera på varför. Men exakt all matematik som lärs ut i skolan skulle fallera om 1+1 skulle bli något annat än två.
Citera
2025-05-01, 18:44
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Lyckligtvis är matematik inte ett fält där man är "oeniga". Du har helt enkelt objektivt fel.

Du får gärna leta upp något seriöst matematiskt fält som bygger på att 1+1 inte är lika med två. Om du inte hittar det kan du fundera på varför. Men exakt all matematik som lärs ut i skolan skulle fallera om 1+1 skulle bli något annat än två.
Har redan gjort det även visat dig det och därmed visat att det inte är jag som har 'fel". Släpp det nu.
Citera
2025-05-01, 18:46
Medlem
Citat:
Har redan gjort det även visat dig det och därmed visat att det inte är jag som har 'fel". Släpp det nu.
Ett hemsnickrat exempel eller något du läst på något forum är inte ett exempel på ett seriöst matematiskt fält.

(Däremot, även om det inte finns någon seriös matematik där 1+1=3 så finns det faktiskt fält där 1+1=0, men då snackar vi inte fåniga hemsnickrade tankeexperiment som bara visar på okunskap)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in