• 9
  • 10
2025-05-01, 10:53
Medlem
Bor och jobbar i en stad så är inte så beroende av el. Skulle nog klara mig typ två veckor, men det skulle bli dyrt att beställa hem Foodoramat i längden.
Citera
2025-05-01, 17:13
Medlem
Mysquos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mon81
Vid ett längre elavbrott, speciellt om det sker på vintern, hade nog de flesta börjat leta efter något de kan använda som potta, för att slippa gå ut till en iskall bajamaja i mörkret. Först blir det väl skurhinken de flesta tänker på, men det luktar ju då hinkar oftast inte har lock och använda plastpåse i som man kan knyta ihop funkar ju bara så länge man har plastpåsar. I slutändan kommer de nog på att en kastrull med lock är ju i ganska lagom pottformat. Sen liksom sina förfäder för hundra år sedan får de kila ut varje morgon för att tömma pottan.
Det är just det där med att tömma potten som blir problemet i ett strömlöst modernt samhälle med folk som blivit för bekväma. När alla börjar tömma pottor lite här och var, och vissa inte ens kommer orka gå ner några trappor (eftersom hissarna inte fungerar) utan tömmer pottorna direkt från balkongen eller fönstret. Andra vänjer sig hellre vid stanken än släpar sig iväg och samlar hellre på sig några veckors latrin inne i sin lägenhet eller på balkongerna.
Jag har lågt förtroenede för människor i större grupp.
Citera
2025-05-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Det är just det där med att tömma potten som blir problemet i ett strömlöst modernt samhälle med folk som blivit för bekväma. När alla börjar tömma pottor lite här och var, och vissa inte ens kommer orka gå ner några trappor (eftersom hissarna inte fungerar) utan tömmer pottorna direkt från balkongen eller fönstret. Andra vänjer sig hellre vid stanken än släpar sig iväg och samlar hellre på sig några veckors latrin inne i sin lägenhet eller på balkongerna.
Jag har lågt förtroenede för människor i större grupp.

Så långt tänkte jag inte🤔 Men jag hade nog varit mer orolig faktisk för de som får för sig att det nog ska gå att fixa en provisorisk vedkamin i lägenheten, att få hemmet nerbränt för att grannen tror att ett plåtrör genom fönstret är det samma som en skorsten tex, eller nått verkligt geni som bara tänder en grill eller nått i vardagsrummet.
Senast redigerad av Mon81 2025-05-07 kl. 14:49.
Citera
2025-05-08, 01:34
Medlem
Matmässigt skulle jag klara mig bra, kyl och frys är i regel väldigt fulla, givetvis skulle maten inte hålla länge när elen har gått men låter man bli att öppna frysen så funkar den som kyl ett par dagar. Mycket mat skulle hålla åtminstone en vecka utan el, vissa up mot två veckor.
Utöver det har jag i regel också rätt mycket torrmat; pasta, ris och nudlar har jag så jag kan äta mig mätt på det enbart i säkert en månad, brukar också ha potatis och knäckebröd hemma.
Jag har också rätt gott om burkar i diverse form, säkert tillräckligt mycket för att leva enbart på det i tio dagar, och så en del ölkorv, chips och liknande som i regel finns tillgängligt. Så en månad går nog bra även utan ransonering. Är det kallt ute så man kan använda balkongen som kyl eller frys kommer jag klara mig två månader utan problem.

Mattillagning är svårare, har inget sätt att fixa egen el till grejer men har båda en gasolgrill med tillhörande gasol och stormkök med en flaska sprit till så matlagning på balkongen funkar ett tag iaf. Skulle också kunna dra ut i skogen och grilla, inte så svårt då jag bor i en mindre stad och känner till många sådana bra ställen för det.

Vatten har jag i viss mängd, har en tiolitersdunk som står samt flaskor både i förråd och lägenhet jag byter ut ibland, en 20 liter iaf, har även alltid en del läsk, öl och hembryggda grejer, att hålla törsten borta jag utan problem göra i några veckor, matlagning kräver ju dock en del det, men som sagt; småstad med gott om sjöar runtomkring, kan dra ut, koka upp och ta med hem, har även en filterrengöringsgrej men vet inte hur bra den funkar.

Värme kan vara ett problem på vintern, är inte så kall av mig och har gott om kläder men blir fan inte muntert om det är mer än 10 minus utomhus, har en hög stearinljus, tillräckligt för att ha säg 3 stycken brinnande konstant i två veckor men mycket värme kommer de inte ge, men överlever nog, i värsta fall får jag slå upp ett tält i lägenheten och sova i sovsäck.

Bensin till bilen har jag en 10-liters dunk redo och fylld, är väl bara det. Hygienartiklar har jag hemma som räcker månader framöver, tvätt är ett problem, men kläderna jag har rena räcker nog två veckor. Tvätta sig och kläder kan man göra i sjöar, lär suga på vintern dock.

Toalettbehov är ett problem. Om inte samhället hjälper till får jag gå ut och göra mina behov, bor inte direkt i skogskanten så lär ju bli i stan vilket kommer suga, kommer förmodligen pissa i dunk och bajsa i hink och sen gå ut och tömma/göra rent i närmsta sjö, äckligt, kanske passar på att ta en veckas vattenfasta om elen går för att slippa bajsa en massa.

Så jag klarar mig nog rätt bra om inte mångkulturen kommer och rånbögmördar mig vill säga, har dock pepparspray och yxa hemma, så kan ta nån neger med mig om jag faller.
Senast redigerad av Grunkmunk45 2025-05-08 kl. 01:43.
Citera
2025-05-08, 02:50
Medlem
floraflaps avatar
De flesta klarar sig inte många dagar utan el. Värme, vatten, kommunikation, matförvaring – allt faller snabbt. Många har inget lager alls hemma. Efter 72 timmar blir det kritiskt i städerna. Samhället bygger på konstant elförsörjning, och vi är inte förberedda på större avbrott. MSB rekommenderar att man ska klara sig i minst en vecka, men få följer det.
Citera
2025-05-08, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av floraflap
De flesta klarar sig inte många dagar utan el. Värme, vatten, kommunikation, matförvaring – allt faller snabbt. Många har inget lager alls hemma. Efter 72 timmar blir det kritiskt i städerna. Samhället bygger på konstant elförsörjning, och vi är inte förberedda på större avbrott. MSB rekommenderar att man ska klara sig i minst en vecka, men få följer det.

Har konserver för kanske två veckor i ett skåp. Inget särskilt stort förråd. Typ en massa makrilkonserver, ärtsoppa, etc. Vatten går att få tag på utomhus. Dessutom rödsprit för kankse 2 veckor till ett gammalt Trangia kök. Har även ett Primus bensin kök och bränske till det för kanske ytterligare 2 veckor.

betyder inte att man skulle klara sig i 2 veckor dock. Bor man inne i staden och folk märker att det finns mat någonstans gäller det att ha ett hagelgevär hemma också. Det saknas tyvärr....
Citera
2025-05-08, 09:33
Medlem
Sladdarens avatar
Flera månader typ 4 kanske. Har massor med konserver kosta typ en 10 st på rabatt liksom och ficklampor. Tjocka kläder håller värmen
Citera
2025-05-08, 11:14
Medlem
Jag skulle nog klara mig i 3 månader. Har gasolkök med rätt många tuber, en kakelugn i lägenheten som är rätt bra och massvis med konserver/pasta/ris och rejält med vatten redo, samt andra drycker.

Jag har även ett rejält lager av brännvin som är bland det viktigaste vid en kris. Likaså 20 stockar grov lös. Det enda jag är orolig för vid en kris är att brännvinet och snusen tar slut. Jag har inte ett lager som räcker i 3 månader av dessa två varor.
Citera
Idag, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Bor och jobbar i en stad så är inte så beroende av el. Skulle nog klara mig typ två veckor, men det skulle bli dyrt att beställa hem Foodoramat i längden.

Vet inte om du trollar? Men bor man i en stad är du mer beroende av el än om du bor i en egen villa på landet.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in