Matmässigt skulle jag klara mig bra, kyl och frys är i regel väldigt fulla, givetvis skulle maten inte hålla länge när elen har gått men låter man bli att öppna frysen så funkar den som kyl ett par dagar. Mycket mat skulle hålla åtminstone en vecka utan el, vissa up mot två veckor.
Utöver det har jag i regel också rätt mycket torrmat; pasta, ris och nudlar har jag så jag kan äta mig mätt på det enbart i säkert en månad, brukar också ha potatis och knäckebröd hemma.
Jag har också rätt gott om burkar i diverse form, säkert tillräckligt mycket för att leva enbart på det i tio dagar, och så en del ölkorv, chips och liknande som i regel finns tillgängligt. Så en månad går nog bra även utan ransonering. Är det kallt ute så man kan använda balkongen som kyl eller frys kommer jag klara mig två månader utan problem.
Mattillagning är svårare, har inget sätt att fixa egen el till grejer men har båda en gasolgrill med tillhörande gasol och stormkök med en flaska sprit till så matlagning på balkongen funkar ett tag iaf. Skulle också kunna dra ut i skogen och grilla, inte så svårt då jag bor i en mindre stad och känner till många sådana bra ställen för det.
Vatten har jag i viss mängd, har en tiolitersdunk som står samt flaskor både i förråd och lägenhet jag byter ut ibland, en 20 liter iaf, har även alltid en del läsk, öl och hembryggda grejer, att hålla törsten borta jag utan problem göra i några veckor, matlagning kräver ju dock en del det, men som sagt; småstad med gott om sjöar runtomkring, kan dra ut, koka upp och ta med hem, har även en filterrengöringsgrej men vet inte hur bra den funkar.
Värme kan vara ett problem på vintern, är inte så kall av mig och har gott om kläder men blir fan inte muntert om det är mer än 10 minus utomhus, har en hög stearinljus, tillräckligt för att ha säg 3 stycken brinnande konstant i två veckor men mycket värme kommer de inte ge, men överlever nog, i värsta fall får jag slå upp ett tält i lägenheten och sova i sovsäck.
Bensin till bilen har jag en 10-liters dunk redo och fylld, är väl bara det. Hygienartiklar har jag hemma som räcker månader framöver, tvätt är ett problem, men kläderna jag har rena räcker nog två veckor. Tvätta sig och kläder kan man göra i sjöar, lär suga på vintern dock.
Toalettbehov är ett problem. Om inte samhället hjälper till får jag gå ut och göra mina behov, bor inte direkt i skogskanten så lär ju bli i stan vilket kommer suga, kommer förmodligen pissa i dunk och bajsa i hink och sen gå ut och tömma/göra rent i närmsta sjö, äckligt, kanske passar på att ta en veckas vattenfasta om elen går för att slippa bajsa en massa.
Så jag klarar mig nog rätt bra om inte mångkulturen kommer och rånbögmördar mig vill säga, har dock pepparspray och yxa hemma, så kan ta nån neger med mig om jag faller.
Senast redigerad av Grunkmunk45 2025-05-08 kl. 01:43.