2025-04-28, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Någon gång per år så försvinnande strömme i flera länder samtidigt. Har hänt i Kanada och Sydamerika vid något tillfälle. Att återställa elsystemet brukar ta en dag. Har väl aldrig tagit längre tid när ett eller flera länder samtidigt blivit utslaget.

Problem är snarare en storm som kan lägga träd på ledningarna. Tänker på stormen Gudrun där en del blev utan ström i 3 veckor.

Att bo i en stad vid strömavbrott är en katastrof. Man har inte vatten eller värme. Kan inte ens gå på toaletten. Många skulle få problem inom två timmar framförallt om det är vinter.

Man ska ju även klara av arbetet så att ha ett stormkök och en vattendunk i bostaden räcker ju föga utan man behöver ju räkna med att arbeta minst 8 timmar per dag och ta sig till arbetsplatsen. Kanske inte det enklaste för de som åker tunnelbana eller pendeltåg.

Förutom kärnfamiljen så har de flesta även andra anhöriga som är sämre förberedda som man behöver hjälpa.

Har testat att vara utan elektricitet i drygt en vecka, inte kul alls, lättare isåfall att tillbringa tiden i skog, göra upp eld o sånt, Sverige utan elektricitet i en längre period blir kaos, folk får panik.
Citera
2025-04-28, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffepriset
Har testat att vara utan elektricitet i drygt en vecka, inte kul alls, lättare isåfall att tillbringa tiden i skog, göra upp eld o sånt, Sverige utan elektricitet i en längre period blir kaos, folk får panik.
Jaja, en vecka i husvagn eller fritidshus utan elektricitet är sällan något problem. Men ett dygn i en lägenhet där man inte har värme, vatten och möjligt att laga mat är definitivt en utmaning.

Hur många kilometer har du till närmaste vattendrag?

Hur många stationer för hämtning av dricksvattnet tror du att en kommun med 100 000 invånare kan ordna. Kan det vara 10 st som var och en ska kunna förse 10 000 invånare med 5 liter per person och dygn?

Hur länge klarar man att bo i en lägenhet utan värme. 36 timmar?
Citera
2025-04-28, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffepriset
Du måste stanna kvar i stan och fortsätta att arbeta. Förskolan måste hålla öppet så att föräldrar som jobbar i samhällsviktig verksamhet kan fortsätta att lämna barnen. Byggvaruhus måste hålla öppet så att byggmaterial för återuppbyggnad finns. Soptippar måste fundera, bensinmack, med mera. Hela samhället måste fungera för alla är beroende av varandra på ett eller annat sätt. Som IT-tekniker så behövs du en sekund efter att strömmen är tillbaka och kan därför inte sitta i en sommarstuga och elda.
Citera
2025-04-28, 23:43
Medlem
Mysquos avatar
Själv så klarar jag mig några veckor minst. Däremot så blir det ganska mycket mer knepigt om pumpar för vatten och avlopp lägger av. Det går snabbt utför i samhället när det inte längre går att spola på toaletterna och det börjar skitas överallt och lukten av avföring sprids i sommarvärmen samtigt som folk drabbas av matförgiftning av dålig mat och förorenat dricksvatten. Man får väl hoppas att vi lyckas få igång kritiska samhällssystem på något sätt innnan det går så långt.
Citera
2025-04-29, 00:26
Medlem
Varit med om två gånger med 6,5 timme. Då plockade jag fram gasköket och lagade kaffe. Var även nära att laga middag på det den ena gången. Brukade ha det lätttillgängligt i en lägenhet på 80-talet där strömmen ofta gick några timmar då och då. Det var en gammal transformatorstation som ofta fick överslag. Ofta var det bara runt 2 timmar men det är irriterande när det sker precis när man kommit hem från jobbet eller när bästa tv-program för kvällen börjar. Men kaffe kunde man lätt fixa och idag kan man ju titta på tv i datorn på batteri några timmar.
Citera
2025-04-29, 16:48
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Någon gång per år så försvinnande strömme i flera länder samtidigt. Har hänt i Kanada och Sydamerika vid något tillfälle. Att återställa elsystemet brukar ta en dag. Har väl aldrig tagit längre tid när ett eller flera länder samtidigt blivit utslaget.

Problem är snarare en storm som kan lägga träd på ledningarna. Tänker på stormen Gudrun där en del blev utan ström i 3 veckor.

Att bo i en stad vid strömavbrott är en katastrof. Man har inte vatten eller värme. Kan inte ens gå på toaletten. Många skulle få problem inom två timmar framförallt om det är vinter.

Man ska ju även klara av arbetet så att ha ett stormkök och en vattendunk i bostaden räcker ju föga utan man behöver ju räkna med att arbeta minst 8 timmar per dag och ta sig till arbetsplatsen. Kanske inte det enklaste för de som åker tunnelbana eller pendeltåg.

Förutom kärnfamiljen så har de flesta även andra anhöriga som är sämre förberedda som man behöver hjälpa.

Bahhh nu blev det ju inte speciellt dramatiskt, vatten och gas funkade, trafiken flöt på bra utan trafikljus, bussar körde fortfarande, grannar hjälpte varandra, det sattes upp spontana ställen med batteri radio, folk samlades på barer och man hjälptes åt med mat, samhället ställde upp och öppnade lokaler för folk att sova över i.

Folk från byar hjälpte folk som satte fast på tågen, både med direkt hjälp som mat och dryck, men även att man öppnade idrottshallar eller sina hem.
Citera
2025-04-30, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Själv så klarar jag mig några veckor minst. Däremot så blir det ganska mycket mer knepigt om pumpar för vatten och avlopp lägger av. Det går snabbt utför i samhället när det inte längre går att spola på toaletterna och det börjar skitas överallt och lukten av avföring sprids i sommarvärmen samtigt som folk drabbas av matförgiftning av dålig mat och förorenat dricksvatten. Man får väl hoppas att vi lyckas få igång kritiska samhällssystem på något sätt innnan det går så långt.

Ja, hur fungerar det? Om jag har mycket vatten tillgängligt kan jag "spola toaletten" själv, men sen krävs det ström för att avloppssystemet ska göra sin del av jobbet?
Citera
2025-04-30, 11:56
Medlem
Många dör, men väldigt många klarar sig och lever vidare med sina liv. Utan el blir det givetvis ett helt annat samhälle.
Citera
2025-04-30, 16:05
Medlem
upplaenningens avatar
Vi ute på landet kommer att klara oss betydligt längre än alla fjollor i Stockholm/GBG.

Plus att man har brunn, dass och jordkällare. Även vevradio på solcell så att man kan få dagens nyheter serverade.
Citera
2025-04-30, 22:17
Medlem
Mysquos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg
Ja, hur fungerar det? Om jag har mycket vatten tillgängligt kan jag "spola toaletten" själv, men sen krävs det ström för att avloppssystemet ska göra sin del av jobbet?
Här och var utmed avloppsnätet finns det pumpstationer. Om det inte gör sitt jobb så blir det stopp, och du får inte ner mer i rören utan det svämmar över. För vissa kommer der rent av att tryckas upp avlopp ur nätet och upp i ditt avlopp.
Den snabba lösningen är bajamajor och utedass. Om inte pumpstationerna kommer igång vill säga.
Man kan ju fundera på hur det kommer fungera i ett miljonprogram i förorten när hundratals familjer skall dela på utedass och bajamajor. Min gissning är att det snabbt blir totalt kaos.
Citera
2025-05-01, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Här och var utmed avloppsnätet finns det pumpstationer. Om det inte gör sitt jobb så blir det stopp, och du får inte ner mer i rören utan det svämmar över. För vissa kommer der rent av att tryckas upp avlopp ur nätet och upp i ditt avlopp.
Den snabba lösningen är bajamajor och utedass. Om inte pumpstationerna kommer igång vill säga.
Man kan ju fundera på hur det kommer fungera i ett miljonprogram i förorten när hundratals familjer skall dela på utedass och bajamajor. Min gissning är att det snabbt blir totalt kaos.

Vid ett längre elavbrott, speciellt om det sker på vintern, hade nog de flesta börjat leta efter något de kan använda som potta, för att slippa gå ut till en iskall bajamaja i mörkret. Först blir det väl skurhinken de flesta tänker på, men det luktar ju då hinkar oftast inte har lock och använda plastpåse i som man kan knyta ihop funkar ju bara så länge man har plastpåsar. I slutändan kommer de nog på att en kastrull med lock är ju i ganska lagom pottformat. Sen liksom sina förfäder för hundra år sedan får de kila ut varje morgon för att tömma pottan.
Senast redigerad av Mon81 2025-05-01 kl. 00:08.
Citera
2025-05-01, 04:07
Medlem
Muppetys avatar
Jag klarar mig nog igenom natten till den 7:e maj. Då bryter de strömmen kl 02:00 till 05:00 för underhållsarbete, men mig underhåller de då inte ett dugg, för jag kan bara sova med radion påslagen med lite bakgrundsljud. Nyligen har jag även bytt till en internetradio som förutom elanslutningen också kräver internet, något som också kommer slås ut (om man nu inte kan koppla den via telefonen på nått sätt).

Men jag har varit så chic att plocka fram min nödradio, som bara behöver laddas upp innan o så går det via FM-bandet. Behöver inte ens använda vevfunktionen eller solcellerna på den.

Nä, men allvarligt, jag tror jag hade klarat mig en tid, trivs att campa ute i skogen med inte mycket mer elektronik än just nödradion, för att inte känna mig helt själv. Har nudlar o tomatsås för ca 2-3 månader, samt spritkök. Problemet borde väl vara att få tag i just mat? Även om man har kontanter kan butikerna ändå inte ha öppet, de är beroende av kassasystemen, kvitton, kylar, frysar, ja t.o.m. automatiska dörrar o allt sånt ändå.

Har även inhandlat några lite större solceller så jag kan ladda powerbanks o i sin tur lite annan elektronik, så som komradios, GPS, m.m.

Vad gäller vatten har jag både vattenfilter och vattenreningstabletter, så jag skulle kunna ta vatten från ån som rinner här utanför. Har inte heller särskilt långt ut till skogen, så nog skulle man kunna gräva sig en latrin där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in