• 1
  • 2
2025-05-01, 14:33
Medlem
Jag gillar mina gäster jättemycket, men när klockan närmade sig 03 på natten, så sa jag att jag behöver sova. Jag erbjöd dem att sova över, men de fattade vinken och lämnade artigt. Och det var aldrig några sura miner, och dagen därpå tackade de för en jättetrevlig kväll.

Men jag undrar lite vad ni andra tänker om detta? Är det okej att antyda att ”Nu är det dags att runda av”?

Ja, det är helgdag, men jag var ändå väldigt trött efter en lång arbetsdag. Och jag ville sova.

Och varje gång de kommer till mig, så upprepar sig samma sak.
Citera
2025-05-01, 14:36
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Varför skulle det vara fel menar du. Du erbjöd dom att sova över, dom ville inte å du var trött. Man behöver ju inte göra simpla saker komplicerade.
Citera
2025-05-01, 14:37
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorren-Kukegaard
Jag gillar mina gäster jättemycket, men när klockan närmade sig 03 på natten, så sa jag att jag behöver sova. Jag erbjöd dem att sova över, men de fattade vinken och lämnade artigt. Och det var aldrig några sura miner, och dagen därpå tackade de för en jättetrevlig kväll.

Men jag undrar lite vad ni andra tänker om detta? Är det okej att antyda att ”Nu är det dags att runda av”?

Ja, det är helgdag, men jag var ändå väldigt trött efter en lång arbetsdag. Och jag ville sova.

Självklart är det ok att runda av, vilket också dina gäster tyckte.
Citera
2025-05-01, 14:44
Medlem
Belters avatar
Citat:

När du blir äldre lär du dig att det inte funkar med en hel kväll efter en lång arbetsdag.
Citera
2025-05-01, 14:51
Medlem
Europes avatar
Jag skulle inte ta illa upp. Dessutom erbjöd du folk att sova över.
Citera
2025-05-01, 14:56
Ditt hus klart som fan det är OK
Citera
2025-05-01, 15:16
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Jag gillar mina gäster jättemycket, men när klockan närmade sig 03 på natten, så sa jag att jag behöver sova. Och det var aldrig några sura miner, och dagen därpå tackade de för en jättetrevlig kväll.

Hade det varit ett problem för dom så skulle dom ju inte återvända.
Citera
2025-05-01, 15:32
Medlem
Citat:

Tycker inte det är konstigt alls utan fullt rimligt. Man borde ju förstå själv att man kanske inte kör på till 3 på natten hemma hos någon annan om det inte är avtalat sedan innan att man ska sova över.
Avrunda vid 1 är väl rimligare. Dom som vill kan ju fortsätta ute på krogen.
Citera
2025-05-01, 15:34
Avstängd
67arigGubbes avatar
Självklart ok att avrunda.

Inte nån normal vuxen med jobb skulle stanna hos någon sålänge de e fan absurt och oförskämt av gästerna.

Man avrundar ju fan redan vid 2200 sen vill man lägga sig!
Citera
2025-05-01, 15:40
Medlem
Brukar säga att tiden går fort när man har roligt och fråga om någon behöver taxi. Då kopplar de att det är dags att dra. Erbjuda att sova över, nej för fan.
Citera
2025-05-01, 15:48
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Självklart ok att avrunda.

Inte nån normal vuxen med jobb skulle stanna hos någon sålänge de e fan absurt och oförskämt av gästerna.

Man avrundar ju fan redan vid 2200 sen vill man lägga sig!

Beror helt på ålder på värd och sällskap, vilka gäster det är, orsak till inbjudan samt upplägg. Håller med dig att normala vuxna där man bjuder på middag och gästerna kommer vid tex 18:00 så tackar gästerna för sig vid 22:00 om inte värden erbjuder vickning, sällskapsspel osv.

I ett yngre sällskap så kan man så klart hålla på längre. Kan ju vara en bra idé för folk att säga "innan vi avrundar för ikväll så tar vi lite Jansson Frestelse (eller korv med bröd)".
Citera
2025-05-01, 15:53
Medlem
Knotknets avatar
Vad är problemet? Om du är trött gå och lägg dig. Dina gäster måste klara av att sitta i en soffa p prata utan att du sitter instängd rest på dem med öppen mun.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in