Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-01, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Detta är ju inte rocket-science, bilar har NAT-ip-adresser.
Bilar fungerar som datorer i hemmanätverk, typ agerar klient i ett NAT-nät, med brandvägg osv....

Men visst kan bilföretagen fixa så access till din bil via port-forwarding och då kan din bil agera server för din bil-leverantör.
I detta fall så använder bilföretagen random portar för olika tjänster mot bilarna.
Detta innebär att om någon vet vilka publika adresser ett bilmärke har, då kan dom så luska ut vilka tjänster är tillgängliga.
Men bilföretagen borde vara något säkerhetsmedvetna och inte tillåta vilka publika adresser som helst får ansluta mot deras bilar. Vilket jag tror/gissar att dom redan har tänkt på, allt annat vore idiotiskt.

Jag tror det är en onödigt komplicerad attackvektor, bilen kommunicerar med biltillverkarens servers, med stor säkerhet både krypterat och via biltillverkarnas egna protokoll så datan där är rätt värdelös.
Citera
2025-05-01, 10:11
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Om poitikerna vill komma till sitt drömsamhälle där ingen ägen en bil och alla bilar är självlörande, så måsta alla bilar ändå ha övervaking för att motverka vandalism. Man bör kämpa emot självkörande bilar så länge man kan.
Citera
2025-05-01, 10:49
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Jag tror det är en onödigt komplicerad attackvektor, bilen kommunicerar med biltillverkarens servers, med stor säkerhet både krypterat och via biltillverkarnas egna protokoll så datan där är rätt värdelös.
Precis som underrättelsetjänster avlyssnar mobiltelefoner, kan de göra samma sak med moderna bilar. Bilar med uppkopplade system fungerar som en mobiltelefon med en fastmonterad skärm. Precis som mobiltelefoner pejlas via mobilnätet, kan bilar med inbyggda sändare övervakas på samma sätt. Polisen kan med enkelhet få tillgång till positionsdata, eftersom mobiloperatörer är skyldiga att lagra denna information enligt datalagringsdirektivet 2006/24.
Senast redigerad av LidaSaghaidachn 2025-05-01 kl. 11:14.
Citera
2025-05-01, 13:17
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666

Tror du inte att t.ex. Volvo har en jättestor avdelning där dom bara sitter och lyssnar på vanligt folk? Har för mig jag såg en annons där dom sökte medarbetare till sitt nya avlyssningscentrum. Runt 100000 personer jobbar där med att lyssna på Agdas diskussion med Britta om knyppling på väg till Ullared.
Citera
2025-05-01, 13:34
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Tror du inte att t.ex. Volvo har en jättestor avdelning där dom bara sitter och lyssnar på vanligt folk? Har för mig jag såg en annons där dom sökte medarbetare till sitt nya avlyssningscentrum. Runt 100000 personer jobbar där med att lyssna på Agdas diskussion med Britta om knyppling på väg till Ullared.
Volvo tillhandahåller tekniken, men det är Polismyndigheten och FRA som använder den för att övervaka oss. Det är värt att fundera över hur mycket pengar polisen och andra underrättelsetjänster betalar Volvo för att få denna möjlighet att inkräkta på vår integritet. En stor del av polisens arbete handlar om 'inre spaning', vilket innebär att de övervakar vår kommunikation och våra sociala medier. Av Sveriges 34.000 poliser jobbar ungefär hälften med 'inre spaning', alltså 17.000 poliser jobbar med avlyssning och kartläggning av medborgare.
Citera
2025-05-02, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Låter ju djävligt rimligt du….

Biltillverkarna KAN lyssna på vad som sägs i bilen, men jag har svårt att se att du och jag snackar om skulle vara intressant, även om du verkar tro det.

Det jag snackar om i det du citerade är hur tredjepart, dvs hackare, skulle kunna lyssna på vad som sägs i mobilen.
Citera
2025-05-02, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LidaSaghaidachn
Volvo tillhandahåller tekniken, men det är Polismyndigheten och FRA som använder den för att övervaka oss. Det är värt att fundera över hur mycket pengar polisen och andra underrättelsetjänster betalar Volvo för att få denna möjlighet att inkräkta på vår integritet. En stor del av polisens arbete handlar om 'inre spaning', vilket innebär att de övervakar vår kommunikation och våra sociala medier. Av Sveriges 34.000 poliser jobbar ungefär hälften med 'inre spaning', alltså 17.000 poliser jobbar med avlyssning och kartläggning av medborgare.
Byt ”Sverige” mot ”Kina” och ”fra” mot ”mss” så har du nog mindre fel.
Citera
2025-05-02, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LidaSaghaidachn
Precis som underrättelsetjänster avlyssnar mobiltelefoner, kan de göra samma sak med moderna bilar. Bilar med uppkopplade system fungerar som en mobiltelefon med en fastmonterad skärm. Precis som mobiltelefoner pejlas via mobilnätet, kan bilar med inbyggda sändare övervakas på samma sätt. Polisen kan med enkelhet få tillgång till positionsdata, eftersom mobiloperatörer är skyldiga att lagra denna information enligt datalagringsdirektivet 2006/24.

Absolut, jag snackade dock om hackare.

Att biltillverkare och de organisationer man lokalt har samarbete kan avlyssna är jag fullt övertygad om.
Citera
2025-05-02, 00:13
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Kom ihåg att det är många aktörer som vill avlyssna oss, apple och NSA kan spionera på dig genom din iPhone, medans kineserna spionerar på dig genom din kinesiska bil(Volvo t.ex.)

Amerikanerna jackade sig helt sonika in på undervattenskablen mellan Sverige och Danmark och spionerade på ALL internettrafik. Helt utan konsekvenser dessutom.
Citera
2025-05-16, 22:18
Medlem
Alla bilar inom EU kan troligen avlyssnas by default.
Citera
2025-05-19, 05:40
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Korrekt.

Just Kineserna skickar information hem gällande allt möjligt, det var inte jättelängesen, det rapporterades vara någon stad som hade avbrutit köpen av elbussar pga att bussens Wi-Fi skickade all trafik vidare.

”ethical hacker” på YT har även rapporterat om att till och med dammsugare har dylika (helt obegripliga anledningar till varför den mjukvaran finns) förmågor att skicka resultat till Kina.

Så var det dags igen då:

https://www.reuters.com/sustainability/climate-energy/ghost-machine-rogue-communication-devices-found-chinese-inverters-2025-05-14/
Citera
2025-05-19, 06:35
Medlem
deadprezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/bilar-kan-sparas-och-avlyssnas-polis-och-forsvar-byter-ut-systemen

Så. Hur gör ”främmande makt eller kriminella” för att övervaka och avlyssna bilar?

Främmande makt inhämtar sådan data från biltillverkaren som sitter på den, eller deras mellanhänder (molnleverantörer).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in