Citat:
Ursprungligen postat av
EnergizerBunny
Och så glömde jag frågan så klart.
Men hur då kopplar upp sig? För att "koppla upp" sig, så måste det ju finnas någon typ av abonnemang, alltså någon operatör som tillåter uppkoppling från bilen och till den tjänst som bilen skall koppla upp sig till.
Menar du att moderna bilar har konstant uppkoppling mot mobilnätet och att någon betalar det "abonnemanget" utan att ägarna ens vet?
Varför skulle något företag vilja betala för en sådan tjänst i hemlighet? Vad är nyttan? Att erbjuda gratis uppdateringar till bilen? Måste ju vara världens sämsta affärsidé, då biltillverkaren rimligen vill ha betalt även för det, genom uppdateringar i samband med bilservice osv.
Biltillverkare vill i regel inte betala för något som de inte absolut måste. T.o.m. kända produktionsfel kan de ha väldigt svårt för att erkänna och ha viljan till att stå för ekonomiskt.
En sådan där uppkoppling, skulle de i så fall tillhandahålla "gratis" ENBART för att spionera på sina kunder, men då måste de göra pengar av det också, vilket i sin tur skulle innebära att de SÄLJER den information som de spionerar ihop.
Vem fan skulle vilja köpa exabytes och petabytes av data, långa inspelningar osv. som måste analyseras från start till slut, från helt vanliga Svenssons?... gamla par som sitter och bråkar i bilen, unga kompisar som snackar smink och vad de skall köpa för snacks till kvällens film, osv.
Nja, jag vet inte jag

Jag vet inte jag heller men funderar om de har användning för data när de utvecklar nya modeller tex.
Biltillverkarna kan ju tanka ned information om motordata, alla möjliga parametrar,temp,varvtal,mil,belastning , utetemp, bränsleförbrukning mm.
Sen kan de kanske vara intresserade av hastighet,inbromsningsr,acceleration, vilka radiokanaler du lyssnar på mm.
Blir statistik som de kan använda för vidareutveckling,förbättring av detta, har väl ett värde i sig.
Resten av infon kanske går att sälja eller utnyttja för egen reklam, det finns GPS som talar om vilka områden du rör dig,de kan läsa ut var du tankar,handlar osv.
Sedan avtalar de väl ett abonnemang som rör hundratusentals eller miljoner bilar med minimalt med data, kostar nog inte mer än de kan tjäna på infon.
Ett fast privat abonnemang till larm som räcker 1 år kostar mig ca 100kr/ år.
Om jag inte minns fel finns väl tom kylskåp och annan hemelektronik som är uppkopplad, om detta är gratis vet jag däremot inte.