Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-29, 15:37
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Är det inte också enklare att bara avlyssna en mobil i så fall? Den har ju folk på sig nästan alltid, till skillnad från en bil som man inte sitter i alltid.
Citera
2025-04-29, 16:29
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Får man fråga hur en bil kan vara uppkopplad till Internet?

WiFi = kräver att någon delar ut WiFi
Mobilnätet = kräver någon sorts abonnemang - vem betalar detta abonnemang? Är det biltillverkaren som i hemlighet tillhandahåller gratis abonnemang som går 24/7 för all framtid?
Annat = ?

Många nya bilar har en "mobiltelefon" värt av kommunikationshårdvara från fabriken. För allt från OTA-uppdateringar, remotestart eller fjärrstyrning av klimatanläggningen, nödsamtal etc.
Exempel i den här videon: LÄnk

Vet faktiskt inte hur det fungerar med betalning till teleoperatörerna, kanske specialkontrakt mellan tillverkaren och teleoperatören som ger begränsad uppkoppling under några år till ett fast pris...
Citera
2025-04-29, 16:31
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Är det inte också enklare att bara avlyssna en mobil i så fall? Den har ju folk på sig nästan alltid, till skillnad från en bil som man inte sitter i alltid.

Beror väl lite på...
Det förutsätter att man kan komma åt att lägga in en "back door" i mobilerna. Är man bilttillverkare är det lättare att avlyssna sina kunders bilar än telefoner, eftersom billtilverkaren har kontroll över bilen hårdvara och mjukvara.

Kom ihåg att det är många aktörer som vill avlyssna oss, apple och NSA kan spionera på dig genom din iPhone, medans kineserna spionerar på dig genom din kinesiska bil(Volvo t.ex.)
Citera
2025-04-29, 17:14
Medlem
Citat:
Får man fråga hur en bil kan vara uppkopplad till Internet?

WiFi = kräver att någon delar ut WiFi
Mobilnätet = kräver någon sorts abonnemang - vem betalar detta abonnemang? Är det biltillverkaren som i hemlighet tillhandahåller gratis abonnemang som går 24/7 för all framtid?
Annat = ?
Såvida du inte åker tex Amazon eller nåt liknande i ålder är det nog en hel del som kopplar upp sig per automatik.
Citera
2025-04-29, 21:36
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Såvida du inte åker tex Amazon eller nåt liknande i ålder är det nog en hel del som kopplar upp sig per automatik.

Nja, jag tror inte riktigt vi behöver gå så långt tillbaka i tiden som en Amazon Helt vanliga bilar i början av 2000-talet, exempelvis hade ju ingen Internetuppkoppling. Det där kom väl typ 2010 och framåt, eller däromkring? Kanske ännu senare.
Och nu menar jag inte den modernaste Rolls Royce på den tiden, utan helt vanliga bilar i allmänhet.
Citera
2025-04-29, 21:44
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr

Och så glömde jag frågan så klart.

Men hur då kopplar upp sig? För att "koppla upp" sig, så måste det ju finnas någon typ av abonnemang, alltså någon operatör som tillåter uppkoppling från bilen och till den tjänst som bilen skall koppla upp sig till.

Menar du att moderna bilar har konstant uppkoppling mot mobilnätet och att någon betalar det "abonnemanget" utan att ägarna ens vet?

Varför skulle något företag vilja betala för en sådan tjänst i hemlighet? Vad är nyttan? Att erbjuda gratis uppdateringar till bilen? Måste ju vara världens sämsta affärsidé, då biltillverkaren rimligen vill ha betalt även för det, genom uppdateringar i samband med bilservice osv.

Biltillverkare vill i regel inte betala för något som de inte absolut måste. T.o.m. kända produktionsfel kan de ha väldigt svårt för att erkänna och ha viljan till att stå för ekonomiskt.

En sådan där uppkoppling, skulle de i så fall tillhandahålla "gratis" ENBART för att spionera på sina kunder, men då måste de göra pengar av det också, vilket i sin tur skulle innebära att de SÄLJER den information som de spionerar ihop.

Vem fan skulle vilja köpa exabytes och petabytes av data, långa inspelningar osv. som måste analyseras från start till slut, från helt vanliga Svenssons?... gamla par som sitter och bråkar i bilen, unga kompisar som snackar smink och vad de skall köpa för snacks till kvällens film, osv.

Nja, jag vet inte jag
Citera
2025-04-30, 18:48
Medlem
Citat:
Och så glömde jag frågan så klart.

Men hur då kopplar upp sig? För att "koppla upp" sig, så måste det ju finnas någon typ av abonnemang, alltså någon operatör som tillåter uppkoppling från bilen och till den tjänst som bilen skall koppla upp sig till.

Menar du att moderna bilar har konstant uppkoppling mot mobilnätet och att någon betalar det "abonnemanget" utan att ägarna ens vet?

Varför skulle något företag vilja betala för en sådan tjänst i hemlighet? Vad är nyttan? Att erbjuda gratis uppdateringar till bilen? Måste ju vara världens sämsta affärsidé, då biltillverkaren rimligen vill ha betalt även för det, genom uppdateringar i samband med bilservice osv.

Biltillverkare vill i regel inte betala för något som de inte absolut måste. T.o.m. kända produktionsfel kan de ha väldigt svårt för att erkänna och ha viljan till att stå för ekonomiskt.

En sådan där uppkoppling, skulle de i så fall tillhandahålla "gratis" ENBART för att spionera på sina kunder, men då måste de göra pengar av det också, vilket i sin tur skulle innebära att de SÄLJER den information som de spionerar ihop.

Vem fan skulle vilja köpa exabytes och petabytes av data, långa inspelningar osv. som måste analyseras från start till slut, från helt vanliga Svenssons?... gamla par som sitter och bråkar i bilen, unga kompisar som snackar smink och vad de skall köpa för snacks till kvällens film, osv.

Nja, jag vet inte jag

Jag vet inte jag heller men funderar om de har användning för data när de utvecklar nya modeller tex.
Biltillverkarna kan ju tanka ned information om motordata, alla möjliga parametrar,temp,varvtal,mil,belastning , utetemp, bränsleförbrukning mm.
Sen kan de kanske vara intresserade av hastighet,inbromsningsr,acceleration, vilka radiokanaler du lyssnar på mm.
Blir statistik som de kan använda för vidareutveckling,förbättring av detta, har väl ett värde i sig.

Resten av infon kanske går att sälja eller utnyttja för egen reklam, det finns GPS som talar om vilka områden du rör dig,de kan läsa ut var du tankar,handlar osv.
Sedan avtalar de väl ett abonnemang som rör hundratusentals eller miljoner bilar med minimalt med data, kostar nog inte mer än de kan tjäna på infon.
Ett fast privat abonnemang till larm som räcker 1 år kostar mig ca 100kr/ år.

Om jag inte minns fel finns väl tom kylskåp och annan hemelektronik som är uppkopplad, om detta är gratis vet jag däremot inte.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-04-30 kl. 18:57.
Citera
2025-04-30, 18:52
Medlem
Citat:
Mobiler är väl folk lite mer medvetna om att det går att avlyssna, i allafall de som har något hemligt att dölja, säkerhetsklassad personal,kriminella osv.
Bilen är inte alla medvetna om kan avlyssnas.
Bilens kameror kan ju också filma om du kör in på tex ett säkerhetsklassat område, man möter andra bilar och ser regnummer som sedan kan avlyssnas i sin tur.
Detta går ju inte med en mobil som ligger i fickan tex.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-04-30 kl. 19:29.
Citera
2025-04-30, 21:00
Medlem
hashs avatar
Detta är ju inte rocket-science, bilar har NAT-ip-adresser.
Bilar fungerar som datorer i hemmanätverk, typ agerar klient i ett NAT-nät, med brandvägg osv....

Men visst kan bilföretagen fixa så access till din bil via port-forwarding och då kan din bil agera server för din bil-leverantör.
I detta fall så använder bilföretagen random portar för olika tjänster mot bilarna.
Detta innebär att om någon vet vilka publika adresser ett bilmärke har, då kan dom så luska ut vilka tjänster är tillgängliga.
Men bilföretagen borde vara något säkerhetsmedvetna och inte tillåta vilka publika adresser som helst får ansluta mot deras bilar. Vilket jag tror/gissar att dom redan har tänkt på, allt annat vore idiotiskt.
Citera
2025-04-30, 21:09
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
På tal om off topic och avlyssning.
Hittade ett alternativ på min samsung under utvecklar alternativ.
Stänga sensorer, dvs mikrofon och kameror går ej använda av spioner fast.. det kan ju vara att Samsung bara nullar mig i röfven och alla andra lyssnar ändå?
Ni får väl ta och gå igenom era bilmenyer och se vad som finns att göra åt saken, om något.

Citat:
Ursprungligen postat av Skrikrunkaren
Jag kunde komma igenom censuren efter ominstallation av min samsung. Tror dom tog sig in via min dators lösenord.
Va?
Citera
2025-05-01, 07:17
Medlem
Vissa volkswagen kunde ju myndigheter övervaka kom det fram förra året-i alla fall var bilen är parkerad,rörelsemönster etc
Citera
2025-05-01, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dentistlakare
Måste vara riktigt sofistikerade kriminella för att lyckas hacka sig in och avlyssna fordonen ifråga. Tror absolut det är möjligt, tvivlar det inte en sekund, om Polisen vill hacka sig in i en bil för något. Av uppenbara skäl hur dom gör det är det inget dom diskuterar öppet isåfall.

Varför skulle man angripa en särskild bil? Informationen(om den finns) laddas ned och sparas i databaser. Dessa går att ta sig in i. Eller så hittar du stora dumps som skapas hela tiden och säljs för pengar. Ser inte varför det skulle vara svårare att bryta sig in i en bil jämfört med en vanlig dator om man nu ville det. Vad händer om man stänger av uppkopplingen i en ny bil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in