2025-05-01, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katperlom
Intressant att du verkar vägra svara på min fråga som jag ställt två gånger i tråden om du tycker Måns har något ansvar i att inte slita barnen från deras storebror i UK, men såklart kan svara på andra saker

Var du med på turnén i somras?
Jag vägrar inte, utan försöker bara läsa ikapp mellan andra åtaganden. Högst ointressant faktiskt. Ställ den gärna igen!
Edit: såg inte ens frågan här ovan. Nej något riktigt ansvar tycker jag inte han har. Kanske moraliskt dock. Men det måste sättas i perspektivet att vi inte vet vad han har att förlora. Menar hon allvar med att barnen ej ska leva i den miljön Måns bidrar med så finns inget ansvar alls. Då räknas bara att kämpa för sina egna barn.
Senast redigerad av Lazydell 2025-05-01 kl. 12:21.
Citera
2025-05-01, 12:19
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Varje person som brukar droger i Sverige har bidragit till att upprätthålla situationen som den är. Det kan man inte komma ifrån

Med det sagt är jag inte på något vis för svensk narkotikapolitik utan är helt enig med dig om att den nuvarande politiken är för drakonisk men det är inte en diskussion som hör hemma i den här tråden

Enig med dig. Tyvärr vill inte de som handlar illegala droger medge att deras agerande har konsekvenser. Det är någon annans fel. Samhällets eller politikernas.

Men sanningen är att vi lever i ett land där vi tagit vissa beslut., men kan tycka vad man vill om dom men det är det beslut som gäller. Om man då istället för att följa besluten väljer att bryta mot dom så är det ett aktivt val.

Dom som väljer att köpa illegala droger väljer att aktivt understödja gängvåld, skjutningar och sprängningar som ofta ( men inte enbart) är ett resultat av konflikter om drogmarknader.
Citera
2025-05-01, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Det var dock du som drog in detta i diskussionen, men det är bra att du håller med dig om lagstiftningen.

Sanningen är helt enkelt den att människor inte följer värdelösa lagar som urholkar samhället. Att skylla på individerna som bryter mot lagen när lagen är så skev och förlegad är på samma nivå för mig som att säga att folk inte borde vara bögar i länder där det är olagligt med bögeri.

Fast jag skiter ju i att han bryter mot lagen, det är inte det jag tycker är problematiskt utan att han väljer att bruka droger i Sverige när han vet att han göder gängkriminalitet

Tycker inte det är omoraliskt att dra en lina, men jag tycker det är omoraliskt att göra det i Sverige när man vet hur det ser ut i kulisserna och barn blir skjutna
Citera
2025-05-01, 12:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
Hennes mor har precis debatterat i tv att man inte ska utnyttja sina mor- och farföräldrar till barnpassning. Att det är nya tider nu och att de då kanske borde få betalt.

Säkert.

Det är både omänskligt och onaturligt att förväntas klara av all barnpassning och barnuppfostran utan hjälp. Tvärtom, det naturliga är att man hjälps åt. Så har det alltid varit. Mor/far föräldrar och äldre syskon, mostrar osv är de mest naturliga barnvakterna som finns. I Sverige kan nära anhöriga numera t o m ta ut föräldraledighet.
Citera
2025-05-01, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
https://imgur.com/a/yY3LsAY

Såg att den ploppade upp på exonthebeach (sett och hört) innan den försvann lika snabbt. Är det verkligen Måns?

Någon som kunde bekräfta om så var fallet?
Citera
2025-05-01, 12:24
Medlem
Citat:
Fast jag skiter ju i att han bryter mot lagen, det är inte det jag tycker är problematiskt utan att han väljer att bruka droger i Sverige när han vet att han göder gängkriminalitet

Tycker inte det är omoraliskt att dra en lina, men jag tycker det är omoraliskt att göra det i Sverige när man vet hur det ser ut i kulisserna och barn blir skjutna

Det ena följer dock av det andra. Det ser ut som det gör bakom kulisserna på grund av lagstiftningen, och inte på grund av att Kalle, Måns och Ibrahim drar linor. Jämför det med andra länder som inte har liknande gängkriminalitet trots att människor där också drar linor och vad annat, även om det är olagligt i de länderna också.

Det är rent specifikt den svenska narkotikapolitiken i kombination med invandringsproblematiken som leder till gängkriminaliteten, som också oproportionerligt drabbar invandrare idag, vilka är de som skjuter ihjäl varandra för den enorma marknaden.

När marknaden är så stor som den är så går det inte att skylla på individer. Det är ett problem på samhällsnivå som inte kommer försvinna med skambeläggning. Det är helt enkelt för sent för den sortens "lösning", och nu gäller det att lyssna på forskare och vetenskapen och göra om politiken till evidensbaserad och skademinimerande, samt reglera marknaden och ta den ifrån gängen, istället för att försöka hålla kvar i ideologisk hjärntvätt som bara kommer fortsätta landet tills landet tvingas kasta dessa dåliga idéer i sopkorgen där de hör hemma.

"Om alla bara slutade knarka" är ett argument som visar hur lite hjärnverksamhet det finns bakom personens uttal.

Ett perfekt exempel på vad jag menar är att det är mindre risk för en människa att köpa gräs från gängen än att odla själv. Om personen odlade sin egen planta skulle han inte göda gängkriminaliteten, men få ett mycket högre straff, både i utvägd mängd narkotika, men också potentiellt som försäljning istället för eget bruk. Narkotikapolitiken tvingar människor till gängens händer.
Senast redigerad av dalavita 2025-05-01 kl. 12:30.
Citera
2025-05-01, 12:27
Medlem
Sagotradapplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Det fanns säkert stora problem i relationen redan då men de kan ju ha eskalerat med tiden.
Att han umgicks med sina egna barn ett par veckor är väl inte så märkvärdigt. Fanns säkert någon anhörig till honom som tog om hand dem för de kunde väl inte springa omkring själva när han stod på scenen
Ja, du har redan fått svaret någon annanstans, som jag har sett. Barnen var naturligtvis i sällskap. Nannyn var där, och farföräldrarna och mostern var också med flera gånger. Nu ser man dem ofta tillsammans med dem i vingården. De njuter nog också av att kunna träffa sina barnbarn oftare nu.
Citera
2025-05-01, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Det ena följer dock av det andra. Det ser ut som det gör bakom kulisserna på grund av lagstiftningen, och inte på grund av att Kalle, Måns och Ibrahim drar linor. Jämför det med andra länder som inte har liknande gängkriminalitet trots att människor där också drar linor och vad annat, även om det är olagligt i de länderna också.

Det är rent specifikt den svenska narkotikapolitiken i kombination med invandringsproblematiken som leder till gängkriminaliteten, som också oproportionerligt drabbar invandrare idag, vilka är de som skjuter ihjäl varandra för den enorma marknaden.

När marknaden är så stor som den är så går det inte att skylla på individer. Det är ett problem på samhällsnivå som inte kommer försvinna med skambeläggning. Det är helt enkelt för sent för den sortens "lösning", och nu gäller det att lyssna på forskare och vetenskapen och göra om politiken till evidensbaserad och skademinimerande, samt reglera marknaden och ta den ifrån gängen, istället för att försöka hålla kvar i ideologisk hjärntvätt som bara kommer fortsätta landet tills landet tvingas kasta dessa dåliga idéer i sopkorgen där de hör hemma.

Lider du av någon slags intellektuell funktionsnedsättning ? Jag tycker att politiken behöver ändras. Jag har aldrig påstått att argumentet ”folk måste sluta partyknarka” är ett bra argument. Jag tycker inte att dom som drar en lina en fredag I NUVARANDE SYSTEM är juridiskt ansvariga, däremot är det omoraliskt och helt förkastligt att veta hur det ser ut och ignorera det.

Jag skambelägger ingen för att bruka droger.

Kommer sluta svara dig nu och får tipsa dig om att det finns massor av trådar om legalisering om det är något du vill prata mer om
Citera
2025-05-01, 12:31
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Någon som kunde bekräfta om så var fallet?
AI Genererad bild det ser man direkt!
Citera
2025-05-01, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag skiter i vad alla andra tycker. Mina åsikter bilder jag efter vad jag tycker efter hans agerande. Jag visste inte att han var kola torsk då. Som jag skrev i inlägget du svara på så har jag inte sett att han har slagit sönder sin loge.
Du har inte sett det eftersom det aldrig skett.
Citera
2025-05-01, 12:36
Medlem
Sagotradapplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Jag förstår inte hur det kan ha varit planen att permanent flytta till Sverige hela familjen med två av Ciaras tre barn. Och så ska hon ha ett boende i London också då och åka dit varannan vecka och vara med äldsta sonen? Det upplägget kan hon aldrig ha velat ha.

Det är Måns som har valt att flytta sitt privatliv till England. Han kan inte bara göra så att hennes barn plötsligt och permanent ska bo i olika länder, i princip kräva att hon flyttar ifrån sin äldsta son, alternativt då att han ska flytta ifrån sin pappa. Obegripligt själviskt, hur kan man göra så. Han får väl jobba i England.
Under flera år har det upprepade gånger sagts att målet är att på sikt flytta till Sverige. Kanske ville hon bara ge det en chans nu? Annars kan jag inte förklara sådana uttalanden:

– Måns och jag är på en bra plats, och vi är exalterade att se vad som väntar framåt.
– Vi flyttar till en vingård i Sverige och det är väldigt roligt. Det är massa byggande, renoveringar och såna där saker.
– Jag älskar verkligen Sverige och jag älskar hur saker fungerar här, det är annorlunda. Speciellt skolsystemet, det kommer bli en intressant förändring.
– Jag har en äldre son som bor i Storbritannien, så jag kommer vara på båda ställena. Det kommer bli en del resande. Det kommer vara mycket, men det kommer att bli kul.
https://www.expressen.se/noje/ciara-...den-i-sverige/
Citera
2025-05-01, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
Jag vägrar inte, utan försöker bara läsa ikapp mellan andra åtaganden. Högst ointressant faktiskt. Ställ den gärna igen!
Edit: såg inte ens frågan här ovan. Nej något riktigt ansvar tycker jag inte han har. Kanske moraliskt dock. Men det måste sättas i perspektivet att vi inte vet vad han har att förlora. Menar hon allvar med att barnen ej ska leva i den miljön Måns bidrar med så finns inget ansvar alls. Då räknas bara att kämpa för sina egna barn.

Så trots att han visste förutsättningarna för deras familjebildning (att C redan har en son som är bosatt i England), trots att han varit bonuspappa till den här killen i flera år, trots att det är hans egna barns storebror så har han inget ansvar? Det är empatistört både av dig och av M

Hon vill ju inte ta ifrån honom vårdnaden utan vill gå tillbaka till den situationen som dom hade förut som trots allt funkade för alla. Det är inbillning att han behöver ”kämpa för sina barn”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in