Citat:
Ursprungligen postat av
katperlom
Fast jag skiter ju i att han bryter mot lagen, det är inte det jag tycker är problematiskt utan att han väljer att bruka droger i Sverige när han vet att han göder gängkriminalitet
Tycker inte det är omoraliskt att dra en lina, men jag tycker det är omoraliskt att göra det i Sverige när man vet hur det ser ut i kulisserna och barn blir skjutna
Det ena följer dock av det andra. Det ser ut som det gör bakom kulisserna på grund av lagstiftningen, och inte på grund av att Kalle, Måns och Ibrahim drar linor. Jämför det med andra länder som inte har liknande gängkriminalitet trots att människor där också drar linor och vad annat, även om det är olagligt i de länderna också.
Det är rent specifikt den svenska narkotikapolitiken i kombination med invandringsproblematiken som leder till gängkriminaliteten, som också oproportionerligt drabbar invandrare idag, vilka är de som skjuter ihjäl varandra för den enorma marknaden.
När marknaden är så stor som den är så går det inte att skylla på individer. Det är ett problem på samhällsnivå som inte kommer försvinna med skambeläggning. Det är helt enkelt för sent för den sortens "lösning", och nu gäller det att lyssna på forskare och vetenskapen och göra om politiken till evidensbaserad och skademinimerande, samt reglera marknaden och ta den ifrån gängen, istället för att försöka hålla kvar i ideologisk hjärntvätt som bara kommer fortsätta landet tills landet tvingas kasta dessa dåliga idéer i sopkorgen där de hör hemma.
"Om alla bara slutade knarka" är ett argument som visar hur lite hjärnverksamhet det finns bakom personens uttal.
Ett perfekt exempel på vad jag menar är att det är mindre risk för en människa att köpa gräs från gängen än att odla själv. Om personen odlade sin egen planta skulle han inte göda gängkriminaliteten, men få ett mycket högre straff, både i utvägd mängd narkotika, men också potentiellt som försäljning istället för eget bruk. Narkotikapolitiken tvingar människor till gängens händer.