2025-04-30, 23:38
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det är ett bullshit-argument. Om det skulle behövas så skulle det förstås behövas redan idag, annars skulle Sveriges elförsörjning braka ihop kontinuerligt. Det gör det inte, och de enda två riktiga dumheterna i svensk elproduktion är att man trots en massa snack i över 20 år ännu inte förbättrat överföringskapaciteten från norr till söder, och att man sålde ut svenska elkonsumenter i samband med bildandet av den europeiska elbörsen och de regler som hör till. Det senare uttryckligen beroende på att Sverige överproducerar el hela tiden och de svenska elproducenterna dräglade vid tanken på att få sälja el till resten av Europa enligt (väldigt gynnsamma) regler.

Den ENDA orsaken till de beräkningar Tidö har använt för framtidens elbehov ÄR en 100%-ig tillämpning av MP:s klimatpolitik. Dvs. att alla bilar, industrin och allt annat ska gå på el. Dvs. exakt samma förutsättning som Tidö samtidigt totalt dissat när man nu skruvat ner klimatpolitiken till ett minimum.

Reglerkraftargumentet är en direkt lögn, eftersom vattenkraft ÄR reglerkraft. Vattnet i vattenkraftsdammarna är i praktiken lagrad elenergi som kan utnyttjas direkt genom att släppa igenom mer vatten till turbinerna. Och Sverige har mest vattenkraft i hela Europa.

Och som många experter (och näringar) påpekat upprepade gånger så behövs inte "kärnkraft", det som behövs är mer elproduktion och det snabbaste och billigaste sättet är att snabbt bygga ut vindkraften (som många andra länder gör).

Tidös hela kärnkraftsbluff är ett megatrick att finansiera ytterligare elproduktion med statliga medel, dvs. med alla skattebetalares och elanvändares pengar, för att svenska elproducenter ska kunna sälja ÄNNU MER överloppsel till utländska konsumenter. Energiexportdelen i den formeln är hur smart som helst, förstås, men det är otroligt svinaktigt att politiska partier i en svensk regering tänker lägga kostnaderna på vanliga svenskar, i flera decennier. På lögnaktiga grunder.

Som sagt, att M gör det kan man förstå, M-regeringar har alltid sysslat med sånt. Att KD gör det beror på att Busch sålt ut halva KD och hela Sverige. Att L bara hänger med beror på att partiet är i så djup kris att de egentligen inte har nån verksam politik alls. Men hur fan har SD gått med på det här? Är de så korkade att de har blivit "lurade" eller är det faktiskt ett pris man varit villig att betala för aden gloriösa rollen som "stödparti" till en M-ledd regering?

Och for the record, jag har personligen inget emot kärnkraft, men den ska tammefan betala sig själv om den ska producera el i företagsformat, precis som alla annan näringsverksamhet.
Är det inte så att tunga generatorer reglerar elnätet och dessa finns i Norrland där vattenkraften produceras men behövs i södra Sverige? Kärnkraften är eller var södra Sveriges tunga generatorer... Men de avvecklades av S+MP. Fullt fungerande kärnkraft avvecklades helt i onödan och ställde till enorma problem och kostnader därför att man glömt bort att svenskt välstånd till mycket stor del bygger på billig stabil och ren el dvs vattenkraft + kärnkraft.
Citera
2025-04-30, 23:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Gamla sossar borde faktiskt förstå att en röst på S i nuvarande form också är en röst mot Sverige som välfärds och industrination. Det är faktiskt obegripligt att såpass många röstar S av slentrian, som om Tage Erlander fortfarande var partiledare. De är blinda för att S till stora delar blivit ett woke parti för bortskämda snorvalpar i våra storstäder.

Jo, S har helt ändrat sin inriktning men ändå sitter de gamla uvarna och röstar på samma sak år ut och år in bara för att de alltid gjort det.
De tycks klara sig genom alla olika typer av kriser, fusk, felaktigheter och allt men väljarna fortsätter att lita på dem.

Jag är jävligt förvånad kan jag lugnt säga.
Citera
2025-05-01, 00:48
Medlem
klimatfrågan är en gaslykta i kampen om att utrota europeer. spelar absolut ingen roll vad vi gör så länge usa, kina, saudiarabien och indien existerar.
Citera
2025-05-01, 00:54
Medlem
wwrs avatar
Avsikten med H2 Green Steel/Stegra var helt enkelt att sätta fokus på grönt stål och dra med SSAB i en grön omställning som förstör företaget.

Sverige ligger i EU:s periferi och tillåts inte ha framgångsrik industri. Norrland ligger dessutom långt från Stockholm och tillåts inte positiv utveckling.

Samma gäller hur Northvolt använts för att förstöra Volvo Cars (som ligger på västkusten).

EU innebär centralstyrning från Bryssel och Sverige kommer att avvecklas. Norrland exploateras endast för naturtillgångar, precis som Sibirien i Sovjetunionen.

Förstörelsen av SSAB och Volvo Cars orsakas av EU-medlemskapet. Politiker på alla nivåer och företagsledare jobbar inte för svensk industri utan för globala mål som inkluderar en avveckling av Sverige.

Jag har ofta påpekat detta i diskussioner om Northvolt och H2GS.

Citat:
På punkt efter punkt bekräftar Riksrevisionen kritiken som framfördes mot det gigantiska omställningsprojektet – och som företagsledningen förlöjligade.
https://www.svd.se/a/gwemlL/olycksko...ybrit-och-lkab
Senast redigerad av wwr 2025-05-01 kl. 01:30.
Citera
2025-05-01, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
*snipp!*
Och jag utgår från att du har samma principiella syn på priskonkurrens när det gäller energiproduktion.

Eller?

Tjavars, du bevisade just att jag hade rätt.

Jag har inget emot priskonkurrens inom kraftproduktion men det förutsätter att det sker på lika vilkor.
Sist jag räknade på det kostade en kWh vindkraft 82öre/kWh men det var strax innan pandemin, kostnaden nu är betydligt högre och kraftigt stigande. SVKs kostnader för att hålla stamnätet stabilt ökar exponentiellt för varje MWe vindkraft som installeras.

När du förstår skillnaden mellan effekt och energi, samt innebörden av reaktiv effekt och svängmassa på kraftsystemet som helehet kan du höra av dig...men jag håller inte andan.
Citera
2025-05-01, 01:18
Medlem
daligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Satsningen på "grönt stål" i Sverige är en kostsam bluff. LKAB och SSAB investerar hundratals miljarder på visioner utan affärsmässig grund. Deras kalkyler bygger på orealistiskt låga elpriser och framtida skatter på CO₂ – rena spekulationer. Norrbotten har varken konkurrensfördelar eller infrastruktur för att bära detta. Elförbrukningen som krävs skulle sluka halva Sveriges elproduktion och göra elen dyrare för alla andra.

Samtidigt riskerar kärnindustrin att slås ut, svenskar blir fattigare, och välstånd byts mot symbolpolitik. Vi har gått på en "woke" illusion där klimatretorik trumfar sunt förnuft.

Ska vi rädda svensk industri krävs ett uppvaknande: stoppa megasatsningar utan lönsamhet, återstarta kärnkraften och låt marknaden styra – inte ideologi.

Fråga: är det fortfarande möjligt att vända LKAB och SSAB eller har det gått så långt att det inte kommer gå att backa ?

https://kvartal.se/artiklar/osakert-...n-bli-lonsamt/
Det med att LKAB dvs gruvornas fackförbund skulle vara dragloket till vad man kallar konkurrensfördelar och stål är för att staten ska kunna blockera järnmalmsexporten å politiska vägnar, dvs ett kortsiktigare då det bara blir expanderad gruvdrift med tiden och ej mindre av utskick till utlandet genom dess importcentraler.
Citera
2025-05-01, 01:51
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Avsikten med H2 Green Steel/Stegra var helt enkelt att sätta fokus på grönt stål och dra med SSAB i en grön omställning som förstör företaget.

Sverige ligger i EU:s periferi och tillåts inte ha framgångsrik industri. Norrland ligger dessutom långt från Stockholm och tillåts inte positiv utveckling.

Samma gäller hur Northvolt använts för att förstöra Volvo Cars (som ligger på västkusten).

EU innebär centralstyrning från Bryssel och Sverige kommer att avvecklas. Norrland exploateras endast för naturtillgångar, precis som Sibirien i Sovjetunionen.

Förstörelsen av SSAB och Volvo Cars orsakas av EU-medlemskapet. Politiker på alla nivåer och företagsledare jobbar inte för svensk industri utan för globala mål som inkluderar en avveckling av Sverige.

Jag har ofta påpekat detta i diskussioner om Northvolt och H2GS.

https://www.svd.se/a/gwemlL/olycksko...ybrit-och-lkab

Intressant synpunkt. Jämför med hur Sovjetunionen styrdes och man kan dra paralleller. Tack för inlägg i tråden.
Citera
2025-05-01, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Nu killgissar du ju. Kan du utveckla lite VARFÖR det inte skulle kunna bli lönsamt? I övrigt finns det inget tvång i branscherna jag länkade till att minska koldioxidutsläppen genom t.ex. att i större utsträckning använda andra bindemedel i betong än cement.

Nej, jag killgissar inte, ok, då utvecklar jag, DET FINNS INTE PENGAR TILL DET I KONSUMTIONSLEDET!

Jo, det finns tvång, och tro mig när jag säger det.
Citera
2025-05-01, 07:10
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Hur mycket "brett politiskt stöd" brydde sig Miljöpartiet om att skaffa när dom pressade Socialdemokraterna att rasera en stor del av Sveriges elförsörjning?

Spilld mjölk, inte relevant. Och MP har bara 4-5% stöd, de avgör ingenting.

Citat:
Miljöpartiets stora fördel är att det går mycket snabbare att riva än att bygga upp. I bästa fall tar det 10 år att få ny atomkraft. Under den tiden kommer Miljöpartiet att ta alla chanser att sätta krokben för projektet.

Jag ser det som en stor fördel att det med stor sannolikhet kommer att sättas politiskt krokben för en ny kärnkraftsutveckling som bygger på att låsa in alla svenskar som garantibetalare för ett företag. I decennier. Om det blir ett sånt projekt och MP hör till dem som fäller det kan de gärna få min röst, men det gäller alla partier som är beredda att ge den vansinnigheten ett nackskott.

Men det jag fortsättningsvis inte förstår är varför SD ställt sig bakom, det finns liksom ingen chans att deras väljare skulle gilla det här. Att tvingas betala för höga elpriser för att stötta grön omställning, och att sitta fast i den skiten i decennier...

Citat:
Ingen privat investerare vill satsa pengar i ett projekt som Miljöpartiet vill förbjuda så fort dom får chansen. Alltså finns inget annat alternativ än att använda skattebetalarnas pengar.

MP kan inte förbjuda nånting med sina 4-5%, så det där är inte ett argument. Dessutom är ett minimipris (som vi alla ska betala) ingen garanti mot en nedstängning, så ditt resonemang håller inte logiskt.

Och visst finns det alternativ: att få till en kärnkraftsutveckling som har ett brett politiskt stöd (vilket är kutymen för såna här långsiktiga grejer i Sverige), eller att ge fan i den tills det står klart att den bär sig ekonomiskt. Partierna i regeringen har ett sammanlagt stöd på bara 27%, det är fullständigt absurt att de tänker sig binda fast alla svenskar till ett minimipris, i decennier.

Citat:
Det finns billigare el tillhanda, men bara när det blåser.

För att samhället ska fungera så behövs konstant tillgång till el.

Det är inte ett argument. Sverige, som redan idag överproducerar el, har förbundit sig till den europeiska elmarknaden som fungerar på fria kapitalistiska grunder, och där priset på el sätts marknadsmässigt. Du kan läsa motiveringarna till varför man gick med, de är raka motsatsen både till ditt argument, till hela Tidö-kärnkraftsfnatteriet och till tanken på att INTE ha fri prisbildning.

Det är alltså marknaden och lönsamheten som ska driva elprissättningen, vilket skapar produktion (= man kan tjäna pengar på att producera el) och det billigast möjliga priset för konsumenter. Tidö-kärnkraften fyller inga av de grundkraven, det blir garanterad dyrare el för konsumenterna och ingen fri prissättningen, och elmarknaden själv anser att kärnkraft är olönsam och vill inte bygga ut den (på marknadsmässiga grunder).

Det är som "bakvända världen", att ha en högerregering som föreslår nåt sånt här. Och fullt knaseri att blanda ihop nationell elförsörjningsgrad, som är nåt helt annat än "fri marknad", med det elsystem Sverige (och EU) i själva verket har. Det skulle ju INTE att vara så att den svenska kärnkraftsproducerade elen går till svenska behov, den går ju, precis som all el redan idag, till hela EUs behov. Med den enda avgörande skillnaden att alla andra EU-kunder får köpa svensk kärnkraftsel billigare än de svenska kunderna, i Sverige.

Det ÄR totalt fnatteri. Och det är direkt skamligt att M och KD medvetet såsat ihop en massa energifloskler och "marknadsför" det här på falska grunder.

Och falskast av allt är motivera det föreslagna slavkontraktet med "grön omställning", samtidigt som man gör precis allt för att ifrågasätta och motarbeta "grön omställning"...
... med huvudargumentet att man måste tänka på hushållen och rimliga kostnader (som hushållen accepterar). Samtidigt som man är beredd att tvinga dem att betala överpris för el i decennier (till kostnader som är extremt mycket högre än "biodiesel"-inblandning).
Citera
2025-05-01, 07:18
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
Är det inte så att tunga generatorer reglerar elnätet och dessa finns i Norrland där vattenkraften produceras men behövs i södra Sverige? Kärnkraften är eller var södra Sveriges tunga generatorer... Men de avvecklades av S+MP. Fullt fungerande kärnkraft avvecklades helt i onödan och ställde till enorma problem och kostnader därför att man glömt bort att svenskt välstånd till mycket stor del bygger på billig stabil och ren el dvs vattenkraft + kärnkraft.

Jag vet inte hur det är, eftersom det cirkulerar en massa lösryckta och delvis helt vansinniga argument. Men jag utgår från att det man klarar av i andra europeiska länder det klarar man av i Sverige också, och sätter man på det filtret så faller en massa underliga påståenden platt till marken.

Det är garanterat så att billig energi är en del av det svenska välståndet, dels till följd av industrin, dels till följd av landets storlek (transporter) och dels till följd av att vi alla bor i uppvärmda hus, med varmvatten och en massa elmojänger. Men det ÄR ju det GARANTERAT HÖGA ELPRISET som är det som är vansinnigt i hela soppan. Om lågt elpris är grunden till svenskt välstånd, vad gör då ett projekt som garanterar att man betalar ett högt elpris, i decennier, med det välståndet?

Det är alltså inte en fråga om kärnkraft eller inte, utan om vi alla ska tvingas att betala ett högre pris för den kärnkraftsproducerade elen än alla andra i Europa. Vilket, enligt vilken logik som helst, sätter inte bara oss utan Sverige i ett sämre läge, och följaktligen är helt vansinnigt. Tidö-regeringens modell är snudd på landsförräderi, den STRAFFAR de egna medborgarna och ger alla andra en fördel.
Citera
2025-05-01, 07:25
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Tjavars, du bevisade just att jag hade rätt.

Jag har inget emot priskonkurrens inom kraftproduktion men det förutsätter att det sker på lika vilkor.
Sist jag räknade på det kostade en kWh vindkraft 82öre/kWh men det var strax innan pandemin, kostnaden nu är betydligt högre och kraftigt stigande. SVKs kostnader för att hålla stamnätet stabilt ökar exponentiellt för varje MWe vindkraft som installeras.

När du förstår skillnaden mellan effekt och energi, samt innebörden av reaktiv effekt och svängmassa på kraftsystemet som helehet kan du höra av dig...men jag håller inte andan.

Jättebra!

Då kan Tidö-regeringen nu, tillsammans med oppositionen så man får till den "breda politiska överenskommelse" som behövs, fatta ett beslut om att INGA ENERGISLAG SKA FÅ NÅGRA SOM HELST DRIFTSUBVENTIONER FRAMÖVER.

Det är fri konkurrens, på lika villkor. Skattebetalarnas pengar går till vettigare saker, och priset vi ska betala för vår el sätts på den fri europeiska energimarknaden (som behöver förnyas, men det är ett ämne för en annan tråd). Och framförallt, vi behöver inte betala ett svinpris för vår egen kärnkraftsel i decennier, samtidigt som alla andra europeer får köpa samma identiska kärnkraftsel billigare.

Etableringsstöd är en annan sak, det behöver de flesta industrier för att komma igång (kärnkraften är definitivt en av dem) och det är en viktig del av varje lands ekonomiska politik. Men INGET DRIFTSSTÖD.
Citera
2025-05-01, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Satsningen på "grönt stål" i Sverige är en kostsam bluff. LKAB och SSAB investerar hundratals miljarder på visioner utan affärsmässig grund. Deras kalkyler bygger på orealistiskt låga elpriser och framtida skatter på CO₂ – rena spekulationer. Norrbotten har varken konkurrensfördelar eller infrastruktur för att bära detta. Elförbrukningen som krävs skulle sluka halva Sveriges elproduktion och göra elen dyrare för alla andra.

Samtidigt riskerar kärnindustrin att slås ut, svenskar blir fattigare, och välstånd byts mot symbolpolitik. Vi har gått på en "woke" illusion där klimatretorik trumfar sunt förnuft.

Ska vi rädda svensk industri krävs ett uppvaknande: stoppa megasatsningar utan lönsamhet, återstarta kärnkraften och låt marknaden styra – inte ideologi.

Fråga: är det fortfarande möjligt att vända LKAB och SSAB eller har det gått så långt att det inte kommer gå att backa ?

https://kvartal.se/artiklar/osakert-...n-bli-lonsamt/

Ja det kanske är en bluff på det viset att meningen men projektet är att förskingra pengar men stål kan framställas från järnmalm med vätgas istället för att använda kol och det tycks vara en speciellt lämplig metod om man har en massa energi från vind och solkraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in